Hur förorenad är luften på vägen till ditt jobb? – testa här

0
2241

Vet du hur förorenad luften är längs din cykelväg till jobbet? Nu kan du få svar och dessutom förslag på en väg där luften är bättre. Ramboll har utvecklat tjänsten Happy Commuter som visar luftkvaliteten i realtid längs vägar över hela Sverige.

Luftföroreningar är ett större problem i Sverige än många känner till.

Daniel Nilsson, Ramboll

– Dålig luft syns inte och märks inte på kort sikt om man inte har stora problem med luftvägarna. På längre sikt påverkar det däremot hälsan och vi är övertygade om att människor vill veta hur förorenad luften är där man bor och jobbar, säger Daniel Nilsson luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Därför har företaget tagit fram Happy Commuter –  en webbaserad tjänst som i realtid beräknar den renaste cykelvägen mellan två platser, exempelvis hemmet och arbetsplatsen. När man skriver in två adresser får man förslag på 2–3 vägar. En av dem är grönmarkerad och där luftkvaliteten är bättre än de övriga.

Varje färdväg har också ett European Quality Air Index på 0–100 som är beräknat på tre värden: partiklar mindre än 10 mikrometer, partiklar mindre än 2,5 mikrometer samt kvävedioxidhalten.

Det här betyder värdena i EAQI-index

0–20 Bra luftkvalitet
20–40 Ganska bra luftkvalitet
40–60 Varken bra eller dåligt
60–80 Dålig luftkvalitet
80–100 Mycket dålig luftkvalitet

– Beräkningen av EAQI-index sker i realtid från tio mätpunkter längs med varje färdväg. Mätningarna utgår från en regional luftkvalitetsmodell som kommer från underleverantörer och baseras på data från trafikintensitet, meterologi, topografi men också från de mätstationer som finns. Den rutt med lägst EAQI-index är den som vi rekommenderar, säger Daniel Nilsson.

Han hoppas att Happy Commuter ska göra människor mer intresserade av luftkvaliteten på hemorten. Med information om hur bra eller dålig luften är blir det möjligt för cykelpendlare att göra medvetna val. Daniel Nilsson har två generella tips.

– Om du kan, res inte under rusningstid och försök att välja vägar så långt från de hårt trafikerade vägarna som möjligt.

Här är luften sämst

33 städer/orter som inte klarade miljömålet om frisk luft 2018

Alvesta
Borås
Burlöv
Gävle
Göteborg
Halmstad
Helsingborg
Jönköping
Karlshamn
Karlskrona
Karlstad
Kil
Landskrona
Linköping
Ljungby
Luleå
Lund
Malmö
Norrköping
Olofström
Piteå
Skellefteå
Sollentuna
Stockholm
Sundsvall
Södertälje
Trelleborg
Umeå
Uppsala
Visby
Västerås
Växjö
Örnsköldsvik

Och tro inte heller att du är förskonad från luftföroreningar om du åker bil. Även om bilarna har partikelfilter stoppas inte kvävedioxiden och inte alla partiklar av filtren.

 

Många orter klarar inte miljömålet

Tidigare i år släppte Ramboll en rapport som visar att 30 orter i Sverige inte klarar det nationella miljömål som handlar om frisk luft. Det innebär att halten luftburna partiklar överskridit de gränser som satts upp. Ambitionen var att målet skulle nås till 2020. (Rapporten kan laddas ner här.)

– Nu har fler kommuner rapporterat sina mätningar och tyvärr har det visat vara minst 33  orter som inte klarar miljömålet, säger Daniel Nilsson.

Vad innebär det? Ska vi vara oroliga?

– Vi har inte skrivit rapporten eller tagit fram webbtjänsten Happy Commuter för att göra människor oroliga.  Men att 7 600 personer varje år beräknas dö i förtid på grund av luftföroreningar tycker vi är allvarligt.

Daniel Nilsson menar att problemet behöver angripas från två håll.

– Dels handlar det om kunskap, dels om förändrade beteenden. Ur ett hållbarhetsperspektiv vill vi skapa bättre förutsättningar för fler att välja cykel istället för bil. Det kommer att leda till mindre utsläpp och renare luft.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Läkare Utan Gränser behöver också ingenjörer

Civilingenjören Kajsa Salomonsson visste redan under utbildningen att hon ville jobba humanitärt. Sedan examen har hon varit ute på tre olika uppdrag för Läkare utan gränser.

Ingenjören som hoppade av ekorrhjulet 

Civilingenjören Anders Gustafsson tröttnade på ekorrhjulet och längtade efter att äga sin egen tid. Till slut flyttade han med sambo och fyra barn för att driva självhushåll på en gård i Småland.
Studenter i labb

Så ökar och minskar olika ingenjörsinriktningar

Vissa ingenjörsinriktningar växer. Andra - som kemiteknik och elektroteknik - dalar medan ytterligare andra ligger stabilt. Här är statistiken.

Har du rätt lön? 14 tips för att söka i statistiken

Anna Ihrfors Wikström, statistiker på Sveriges Ingenjörer, tipsar om hur man söker i Saco lönesök för att få fram relevant lönestatistik – inför lönesamtalet eller ett nytt jobb.
Claes Trolle, Eva-Britt Pers-Anderson, Lars Kiesel och Ann-Sofie Sandberg.

Ingenjörerna som jobbar efter 67

Hur är det att jobba efter att man fyllt 67? Vi frågade fyra ingenjörer som är 67+ och fortfarande jobbar.

Anställda får byta semestertillägg mot semesterdagar

Ingenjörer i Region Västerbotten kan nu ta ut sitt semestertillägg i form av dagar istället för pengar. Detta är något som facket länge kämpat för.

Volvoingenjörerna oroas för mer maktkamp och mindre verkstad

Akademikerna vid Volvo Cars är oroliga för sysselsättningen i Sverige men också att förlora den företagskultur som har varit nyckeln till de stora framgångarna för företaget.
Hjärna där batteriet är slut

Nio tips för att få energin att räcka

Hjärnan gör av med 20 procent av vår energi - så det är inte konstigt om uppmärksamheten och orken tar slut på jobbet. Tänk därför på att ta hand om sig själv och hjärnan. Här är nio tips.
Styrelsen för Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro

AI populärt ämne i distrikt Örebro

Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro har valt ny styrelse, men räknar med att utöka den under året. Bland aktiviteterna är AI populärt och ämnet lär dyka upp i programmet också under 2020.

Ingenjörer behöver bättre kompetens i arbetsmiljö

Var finns eldsjälarna som brinner för att ingenjörer ska lära sig mer om arbetsmiljö i sin utbildning? Nu är det dags att nominera kandidater till Levipriset som Sveriges Ingenjörer delar ut.