Hur förorenad är luften på vägen till ditt jobb? – testa här

0
1655

Vet du hur förorenad luften är längs din cykelväg till jobbet? Nu kan du få svar och dessutom förslag på en väg där luften är bättre. Ramboll har utvecklat tjänsten Happy Commuter som visar luftkvaliteten i realtid längs vägar över hela Sverige.

Luftföroreningar är ett större problem i Sverige än många känner till.

Daniel Nilsson, Ramboll

– Dålig luft syns inte och märks inte på kort sikt om man inte har stora problem med luftvägarna. På längre sikt påverkar det däremot hälsan och vi är övertygade om att människor vill veta hur förorenad luften är där man bor och jobbar, säger Daniel Nilsson luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Därför har företaget tagit fram Happy Commuter –  en webbaserad tjänst som i realtid beräknar den renaste cykelvägen mellan två platser, exempelvis hemmet och arbetsplatsen. När man skriver in två adresser får man förslag på 2–3 vägar. En av dem är grönmarkerad och där luftkvaliteten är bättre än de övriga.

Varje färdväg har också ett European Quality Air Index på 0–100 som är beräknat på tre värden: partiklar mindre än 10 mikrometer, partiklar mindre än 2,5 mikrometer samt kvävedioxidhalten.

Det här betyder värdena i EAQI-index

0–20 Bra luftkvalitet
20–40 Ganska bra luftkvalitet
40–60 Varken bra eller dåligt
60–80 Dålig luftkvalitet
80–100 Mycket dålig luftkvalitet

– Beräkningen av EAQI-index sker i realtid från tio mätpunkter längs med varje färdväg. Mätningarna utgår från en regional luftkvalitetsmodell som kommer från underleverantörer och baseras på data från trafikintensitet, meterologi, topografi men också från de mätstationer som finns. Den rutt med lägst EAQI-index är den som vi rekommenderar, säger Daniel Nilsson.

Han hoppas att Happy Commuter ska göra människor mer intresserade av luftkvaliteten på hemorten. Med information om hur bra eller dålig luften är blir det möjligt för cykelpendlare att göra medvetna val. Daniel Nilsson har två generella tips.

– Om du kan, res inte under rusningstid och försök att välja vägar så långt från de hårt trafikerade vägarna som möjligt.

Här är luften sämst

33 städer/orter som inte klarade miljömålet om frisk luft 2018

Alvesta
Borås
Burlöv
Gävle
Göteborg
Halmstad
Helsingborg
Jönköping
Karlshamn
Karlskrona
Karlstad
Kil
Landskrona
Linköping
Ljungby
Luleå
Lund
Malmö
Norrköping
Olofström
Piteå
Skellefteå
Sollentuna
Stockholm
Sundsvall
Södertälje
Trelleborg
Umeå
Uppsala
Visby
Västerås
Växjö
Örnsköldsvik

Och tro inte heller att du är förskonad från luftföroreningar om du åker bil. Även om bilarna har partikelfilter stoppas inte kvävedioxiden och inte alla partiklar av filtren.

 

Många orter klarar inte miljömålet

Tidigare i år släppte Ramboll en rapport som visar att 30 orter i Sverige inte klarar det nationella miljömål som handlar om frisk luft. Det innebär att halten luftburna partiklar överskridit de gränser som satts upp. Ambitionen var att målet skulle nås till 2020. (Rapporten kan laddas ner här.)

– Nu har fler kommuner rapporterat sina mätningar och tyvärr har det visat vara minst 33  orter som inte klarar miljömålet, säger Daniel Nilsson.

Vad innebär det? Ska vi vara oroliga?

– Vi har inte skrivit rapporten eller tagit fram webbtjänsten Happy Commuter för att göra människor oroliga.  Men att 7 600 personer varje år beräknas dö i förtid på grund av luftföroreningar tycker vi är allvarligt.

Daniel Nilsson menar att problemet behöver angripas från två håll.

– Dels handlar det om kunskap, dels om förändrade beteenden. Ur ett hållbarhetsperspektiv vill vi skapa bättre förutsättningar för fler att välja cykel istället för bil. Det kommer att leda till mindre utsläpp och renare luft.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Låt inte jobbet förstöra din söndag

De flesta drabbas någon gång av söndagsångest. Så kan du göra för att undvika den.
Ingenjörsfullmäktige 2019

Heta debatter på Ingenjörsfullmäktige

Det var få förslag som behandlades på årets Ingenjörsfullmäktige. Trots det blev det två heta debatter: om konfliktfonden och att vartannat fullmäktige skulle bli ett Ingenjörsråd.

Flexibilitet är bra men på ingenjörernas villkor

Tekniken gör det möjligt för många att arbeta var som helst och när som helst. Men det finns många risker med det gränslösa arbetet. Vem har ansvaret för att du inte bränner ut dig?

Trappa ner innan pensionen och få mer utrymme för reflektion

Gunnar Wikmark har inte ångrat beslutet att vara ledig en dag i veckan. Han har fått mer tid att fundera över vad han vill göra i framtiden och undersöka vilka möjligheter som finns.

Så här fungerar flexpension – och så länge räcker pengarna

Flexpension gör så att du kan gå ner i arbetstid några år innan pensionen utan att göra hål i plånboken. I räkneexemplet i artikeln ser du hur länge flexpensionen räcker.

Var tredje akademiker vågar inte föra fram kritik

Särskilt allvarlig är tystnadskulturen inom akademin, eftersom demokrati är beroende av forskare som vågar och kan granska samhällets makthavare.

Känner du dig som en bluff på jobbet?

Är du rädd för att bli avslöjad med att inte ha den kompetens som chefen och kollegorna tror? Det kallas bluffsyndromet och du är inte ensam. Läs vad du kan göra om du känner dig drabbad.

Pensionerad lärare mentor för studenter med funktionsnedsättning

Det var en slump som gjorde att tidigare Chalmers-läraren Lars Nordlund blev mentor för studenter med funktionsnedsättning. Men han är glad att han blev det.

Så många ingenjörer tar ut examen

Hur många tar examen från ingenjörsutbildningarna, egentligen? I slutet av 1970-talet låg det på ungefär 1 500 per år. Men hur har det sett ut sedan dess? Här är statistiken.

Södertälje kommun vässar ingenjörerna i projektledning

Omkring 50 ingenjörer i Södertälje kommun har avslutat den första delen i sin projektledarutbildning, början på en stor kompetenssatsning på ingenjörerna.