- Ingenjören - https://www.ingenjoren.se -

Lilla Polhemspriset går till arbete om självkörande bilar

Utvecklingen av självkörande bilar går fort och de semiautonoma bilarna testas för fullt ute på vägarna. Årets vinnare av Lilla Polhemspriset tar fram säkra körbanor som garanterar att bilen inte krockar med andra fordon och hinder.

Richard Bai och Karl Fredrik Erliksson, civilingenjörer i teknisk fysik från Lunds tekniska högskola, valde i sitt examensarbete att implementera en algoritm för självkörande bilar och är årets vinnare av Lilla Polhemspriset. Tillsammans får de dela på 50 000 kronor från Sveriges Ingenjörer.

Karl Fredrik Erliksson. Foto: Moa Alexandersson

Examensarbetet gjordes i samarbete med ett forskningslaboratorium i USA och gick ut på att studera, vidareutveckla och implementera en befintlig algoritm för att generera referensbanor för självkörande bilar. Algoritmen identifierar vilka områden runt en bil som är säkra att köra på. De säkra zonerna beräknas med hjälp av data från sensorer och analyseras i algoritmen för att planera säker körning.

– Om man ser vägen som ett rutnät av punkter kan vi räkna på att om vi styr bilen mot en specifik punkt så kommer den inte att lämna ett visst område. Därmed kan vi garantera att bilen inte krockar med andra fordon och hinder, säger Karl Fredrik Erliksson.

Lästips: vinnaren av Wimanska priset för bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen [1]

Richard Bai. Foto: Martin Larsson

Många rörliga komponenter skapade utmaningar mellan teori och verklighet.

– Vi testade algoritmen på ett småskaligt fordon i labbmiljö som hade problem med LIDAR:n, alltså laserscannern, som mäter avståndet till andra bilar. Det var ett problem som gjorde att vi fick planera om vårt arbete, säger Richard Bai.

Självkörande bilar testas redan ute på vägarna, men processen mot att få dem att klara de utmaningar som dagens bilförare ställs inför är långt ifrån färdig.

Lilla Polhemspriset

Lilla Polhemspriset är Sveriges Ingenjörers årliga pris för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen och delades för första gången ut 1990. Prissumman är 50 000 kronor.

– Att skapa en algoritm som helt klarar av stadstrafik är mycket svårt. Det handlar inte bara om att styra bilen rätt utan även att fatta beslut på ett korrekt sätt. Den etiska biten är en stor utmaning, säger Karl Fredrik Erliksson.

Skulle ni kunna tänka er att åka i en självkörande bil när de första modellerna släpps?
– Ja det skulle jag, det vore coolt och jag skulle känna mig trygg, säger Richard Bai.

– Hm, jag hade gärna velat testa, men jag litar inte på dem helt och hållet än. Jag tror inte att jag skulle kunna slappna av och sitta och titta åt ett annat håll, säger Karl Fredrik Erliksson.

Caroline Le Ridou