Så påverkas ingenjörerna på Scania av neddragningarna

0
1735
För tjänstemännen på Scania innebär neddragningarna att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer. Foto: Peggy Bergman.

Redan för ett år sedan började fack- och företagsledning på Scania planera för en framtida nedgång. Och nu är det dags. Orderingången har sjunkit och många konsultuppdrag avslutas. Men det blir också stora omställningar för tjänstemännen som jobbar kvar.   

Scanias senaste delårsrapport visade på sjunkande orderingång i stora delar av världen, i Europa med så mycket som 30 procent jämfört med samma period förra året. Scanias vd Henrik Henriksson har meddelat att företaget planerar att minska produktionen med 20 procent.

Den personal som drabbas är i första hand visstidsanställda i produktionen och bland tjänstemännen är det konsulter. I dag utgör konsulterna 15 procent av tjänstemännen på Scania och andelen är sedan tidigare planerad att sjunka till max 10 procent.

För tre år sedan tecknade tjänstemannafacken och ledningen ett avtal som reglerar hur Scania använder konsulter.

Lisa Lorentzon

– I den finns en överenskommelse om att andelen konsulter ska ner till 10 procent, oavsett konjunkturen. Nu räknar vi med att neddragningarna blir större, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

Hur många konsulter det handlar om, och om det också kan bli aktuellt med uppsägningar även av visstidsanställda och tillsvidareanställda, kan Lisa Lorentzon i dagsläget inte svara på.

– Vi har kommit överens om att inte gå ut med några siffror nu. Mer besked kommer inom kort, säger hon.

Konsulterna lämnar över

Nu uppmanar Akademikerföreningen medlemmarna att göra de prioriteringar som ledningen beslutar om. För en del kan det också innebära nya arbetsuppgifter.

– I projekt där konsulterna sitter på nyckelkompetens blir det nödvändigt att överföra kunskap till de som är anställda. Jag hoppas att många ser det här som en möjlighet att utvecklas, säger Lisa Lorentzon.

För tjänstemännen innebär neddragningarna också att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer.

Lisa Lorentzon betonar att det är viktigt att alla förstår att man inte ska fortsätta med arbete som inte är prioriterat, både för att ge sig själv en dräglig arbetsmiljö men också för att inte sätta andra i ytterligare arbete.

Lärdomar från 2009

Nedgången som nu kommer är inte heller oväntad. Fack och företagsledning har suttit tillsammans ett år och diskuterat olika lösningar för hur Scania ska hantera en lägre orderingång. Lisa Lorentzon menar att det finns en beredskap för att kunna genomföra de neddragningar som krävs.

Framför allt är erfarenheterna från 2009 viktiga att ta tillvara. Då gick Sveriges Ingenjörer med på ett krisavtal som innebar att de anställda gick ner till fyradagarsvecka med 90 procent av lönen.

– Då blev problemet att många arbetade för mycket och drabbades av sjukskrivningar på grund av stress och utmattning. Arbetstiden blev kortare men mängden arbete minskade inte. Det misstaget vill vi inte göra om.

Med krisavtalet under 2009 klarade Scania nedgången utan uppsägningar av tjänstemän i Sverige och Lisa Lorentzon hoppas att det ska gå även den här gången.

– Vi vill inte hamna i en situation igen där våra medlemmar jobbar så mycket att det blir sjuka. Det innebär inte att vi utesluter lösningen med kortare arbetstid. Men bara om det är nödvändigt och bara om vi kan minska arbetsmängden i samma utsträckning, säger hon.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Låt inte jobbet förstöra din söndag

De flesta drabbas någon gång av söndagsångest. Så kan du göra för att undvika den.
Ingenjörsfullmäktige 2019

Heta debatter på Ingenjörsfullmäktige

Det var få förslag som behandlades på årets Ingenjörsfullmäktige. Trots det blev det två heta debatter: om konfliktfonden och att vartannat fullmäktige skulle bli ett Ingenjörsråd.

Flexibilitet är bra men på ingenjörernas villkor

Tekniken gör det möjligt för många att arbeta var som helst och när som helst. Men det finns många risker med det gränslösa arbetet. Vem har ansvaret för att du inte bränner ut dig?

Trappa ner innan pensionen och få mer utrymme för reflektion

Gunnar Wikmark har inte ångrat beslutet att vara ledig en dag i veckan. Han har fått mer tid att fundera över vad han vill göra i framtiden och undersöka vilka möjligheter som finns.

Så här fungerar flexpension – och så länge räcker pengarna

Flexpension gör så att du kan gå ner i arbetstid några år innan pensionen utan att göra hål i plånboken. I räkneexemplet i artikeln ser du hur länge flexpensionen räcker.

Var tredje akademiker vågar inte föra fram kritik

Särskilt allvarlig är tystnadskulturen inom akademin, eftersom demokrati är beroende av forskare som vågar och kan granska samhällets makthavare.

Känner du dig som en bluff på jobbet?

Är du rädd för att bli avslöjad med att inte ha den kompetens som chefen och kollegorna tror? Det kallas bluffsyndromet och du är inte ensam. Läs vad du kan göra om du känner dig drabbad.

Pensionerad lärare mentor för studenter med funktionsnedsättning

Det var en slump som gjorde att tidigare Chalmers-läraren Lars Nordlund blev mentor för studenter med funktionsnedsättning. Men han är glad att han blev det.

Så många ingenjörer tar ut examen

Hur många tar examen från ingenjörsutbildningarna, egentligen? I slutet av 1970-talet låg det på ungefär 1 500 per år. Men hur har det sett ut sedan dess? Här är statistiken.

Södertälje kommun vässar ingenjörerna i projektledning

Omkring 50 ingenjörer i Södertälje kommun har avslutat den första delen i sin projektledarutbildning, början på en stor kompetenssatsning på ingenjörerna.