Så påverkas ingenjörerna på Scania av neddragningarna

0
2335
För tjänstemännen på Scania innebär neddragningarna att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer. Foto: Peggy Bergman.

Redan för ett år sedan började fack- och företagsledning på Scania planera för en framtida nedgång. Och nu är det dags. Orderingången har sjunkit och många konsultuppdrag avslutas. Men det blir också stora omställningar för tjänstemännen som jobbar kvar.   

Scanias senaste delårsrapport visade på sjunkande orderingång i stora delar av världen, i Europa med så mycket som 30 procent jämfört med samma period förra året. Scanias vd Henrik Henriksson har meddelat att företaget planerar att minska produktionen med 20 procent.

Den personal som drabbas är i första hand visstidsanställda i produktionen och bland tjänstemännen är det konsulter. I dag utgör konsulterna 15 procent av tjänstemännen på Scania och andelen är sedan tidigare planerad att sjunka till max 10 procent.

För tre år sedan tecknade tjänstemannafacken och ledningen ett avtal som reglerar hur Scania använder konsulter.

Lisa Lorentzon

– I den finns en överenskommelse om att andelen konsulter ska ner till 10 procent, oavsett konjunkturen. Nu räknar vi med att neddragningarna blir större, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

Hur många konsulter det handlar om, och om det också kan bli aktuellt med uppsägningar även av visstidsanställda och tillsvidareanställda, kan Lisa Lorentzon i dagsläget inte svara på.

– Vi har kommit överens om att inte gå ut med några siffror nu. Mer besked kommer inom kort, säger hon.

Konsulterna lämnar över

Nu uppmanar Akademikerföreningen medlemmarna att göra de prioriteringar som ledningen beslutar om. För en del kan det också innebära nya arbetsuppgifter.

– I projekt där konsulterna sitter på nyckelkompetens blir det nödvändigt att överföra kunskap till de som är anställda. Jag hoppas att många ser det här som en möjlighet att utvecklas, säger Lisa Lorentzon.

För tjänstemännen innebär neddragningarna också att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer.

Lisa Lorentzon betonar att det är viktigt att alla förstår att man inte ska fortsätta med arbete som inte är prioriterat, både för att ge sig själv en dräglig arbetsmiljö men också för att inte sätta andra i ytterligare arbete.

Lärdomar från 2009

Nedgången som nu kommer är inte heller oväntad. Fack och företagsledning har suttit tillsammans ett år och diskuterat olika lösningar för hur Scania ska hantera en lägre orderingång. Lisa Lorentzon menar att det finns en beredskap för att kunna genomföra de neddragningar som krävs.

Framför allt är erfarenheterna från 2009 viktiga att ta tillvara. Då gick Sveriges Ingenjörer med på ett krisavtal som innebar att de anställda gick ner till fyradagarsvecka med 90 procent av lönen.

– Då blev problemet att många arbetade för mycket och drabbades av sjukskrivningar på grund av stress och utmattning. Arbetstiden blev kortare men mängden arbete minskade inte. Det misstaget vill vi inte göra om.

Med krisavtalet under 2009 klarade Scania nedgången utan uppsägningar av tjänstemän i Sverige och Lisa Lorentzon hoppas att det ska gå även den här gången.

– Vi vill inte hamna i en situation igen där våra medlemmar jobbar så mycket att det blir sjuka. Det innebär inte att vi utesluter lösningen med kortare arbetstid. Men bara om det är nödvändigt och bara om vi kan minska arbetsmängden i samma utsträckning, säger hon.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Svenska ingenjörer får ansvar för underhåll av JAS-motorn

GKN Aerospace i Trollhättan får ansvar för service och underhåll för motorn till JAS 39E. Det meddelade Försvarsmakten förra veckan, ett beslut som möttes av stor glädje.

Den första ingenjören gjorde underverk i företaget

På Lundbergs Pressgjuteri i Vrigstad ökade omsättningen med 60 procent på tre år när företaget anställde sin första ingenjör Claes Adelin som teknisk säljare.

Här är avtalskraven för IT-ingenjörer och teknikkonsulter

Högre löner, ökad jämställdhet och tydligare reglering av arbetstiden är de viktigaste avtalskraven som Sveriges Ingenjörer ställer på IT&Telekomföretagen och Innovationsföretagen.
Positiv nyfiken engagerad

Är ni så positiva, nyfikna och engagerade som värdeorden säger?

Många företag och organisationer har värdeord och värdegrund. Men många missar att använda dem i praktiken.

Blandade känslor bland anställda när Ringhals stänger

Avvecklingen av Ringhals 1 och 2 kommer att pågå i många år framöver. "Det är en väldigt långsam process, på gott och ont" säger Akademikerföreningens ordförande på Ringhals.

Sverige kan tvingas lagstifta om minimilöner

Svenska fack och arbetsgivare är mycket kritiska och oroade för att den svenska modellen med kollektivavtal kan hotas om EU beslutar om lagstadgade minimilöner i alla medlemsländer.

”Dyslexi är inget hinder för att bli ingenjör”

Peter Rosén har dyslexi, men satsade ändå på att läsa till ingenjör. "I arbetslivet är de sociala förmågorna viktigare än om man kan läsa snabbt och stava rätt" konstaterar han. 
Volvo Cars huvudkontor och tramadolkapslar

Droger på Volvo speglar omvärlden

Under 2019 rapporterades det om droger på Volvo cars i Torslanda. "Det speglar vilken värld vi lever i", säger Akademikerföreningens ordförande Anna Margitin Blomberg.

Akademiker i kommuner och regioner kräver bättre villkor

Ökad jämställdhet och bättre villkor för chefer är några av kraven som AkademikerAlliansen ställer i avtalsrörelsen 2020.

Stick ut i jakten på nytt jobb

Som ingenjör kan det vara värt att lägga lite extra krut på att lyfta fram sina personliga förmågor i sin jobbansökan, tipsar Erica Sundberg på TRR.