aden-banner-ingenjören-950x160px

Om magasinet

Omslag_Ingenjoren_5_2016Ingenjören är fackförbundet Sveriges Ingenjörers magasin som kommer ut fem gånger om året. Här kan du läsa om forskarna och entreprenörerna, om utvecklarna och problemlösarna. Du får också hjälp och stöd i din karriär i guiden som finns i bakre delen av varje nummer. Sist men inte minst hittar du Berglins.

Den utgivningsdag som anges är den första dagen som läsare får magasinet i brevlådan. Posten har tre dagar på sig att dela ut magasinet.

Kontakt:

Telefon: 08-613 80 00.
E-post: Ingenjoren@sverigesingenjorer.se

utgivningsdagar

(Första utgivningsdag)

Utgivningsdagar för 2017:

Nr 1: 22 februari
Nr 2: 26 april
Nr 3: 20 juni
Nr 4: 27 september
Nr 5: 6 december

2015 har Ingenjören nominerats till Fackförbundspressens pris i kategorierna “Bästa berättande text“ och “Bästa redigering“. 2014 nominerades magasinet till samma pris i kategorierna “Bästa berättande text“, “Bästa foto“ och “Bästa redigering“. Ingenjörens bildredaktör Anna Simonsson prisades i kategorin “Bästa bild“ på Fackförbundspressens dag 2013. Bilden ingick i reportaget “Ingen överlever utan tekniken“ som publicerades i nummer 2 2012.

2011 var Ingenjören nominerad till såväl Svenska Publishingpriset 2011 (i kategorin medlemstidningar) som till Tidskriftspriset 2011 (i kategorin Fackpress).

Kommentera

För att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna har vi en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan. Vi vill definitivt inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte god­känna kommentarer som anses irrelevanta, innehåller någon form av person­angrepp eller på annat sätt kan ses som stötande. Vi kontaktar alltid personer vars kommentarer inte godkänns och ber honom/henne att omformulera sig (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven).

Fält markerade med * är obligatoriska. Alla kommentarer granskas före visning.

Kommentarer (6 st)

  • Hej! Detta ligger strax uppe!

  • Jag försöker hitta extramaterialet som nämns på sida 20 av Ingenjören 1/2016 men ser det inte bland extramaterial på hemsidan.

  • Hej! Texten fortsätter på s.43!

  • Hej! Jag läste precis den intressanta artikeln om robotar i strid och på sid 39 tar historien abrupt slut utan att återkomma igen. Så nu vet jag inte vad som hände med skrotletaren som var längre än sina kamrater.

  • Hej!
    Tack för din kommentar till den lilla artikeln om miljömålen i Landtinget Västernorrland. Du har rätt att de fria tjänsteresorna i länet är en viktig poäng. Det fanns med i den första versionen av artikeln men jag blev tvungen att korta artikeln av utrymmesbrist. Vi hoppas att vi kan göra en uppföljning och se om Landstinget lyckats nå klimatmålet.

    Hälsningar Karin Virgin

  • Nr 2 sid 88 om Landstinget i Västernorrland. Artikeln missar en viktig parameter nämligen att alla tjänsteresor inom länet med buss och tåg är gratis. Den kostnaden tas centralt ur klimatkontot.

Magasinet

Nya Ingenjoren
Nummer 5 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Möte

Mote_Ingenjoren_5_2016Janne Wallenius mål är att bygga världens första kommersiella blykylda kärnkraftverk. När svenska energibolag inte nappade på idén hittade han i stället hugade spekulanter i den kanadensiska vildmarken. Du kan läsa texten direkt i din webbläsare här, eller ladda ned den som pdf här.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Två veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Gruppchef till tillstånd allmänplats
Nacka kommun

Enhetschef Vattenenheten
Region Gotland

Trafikplanerare  infrastruktur
Kalmar kommun

Broingenjör
Stockholms stad

Byggprojektledare
Malmö stad

Projektledare
Göteborgs stad

Avdelningschef, gatudrift
Sollentuna Kommun

Avdelningschef, trafik och natur
Sollentuna Kommun

Erfaren VA-projektör
Kalmar Vatten

Projektledare
Riksbyggen

Projektledare
Norrköpings kommun

VA-ingenjör
Tingsryds kommun

Exploateringsingenjör
Ludvika kommun

Projektledare
Nordkalk

Bostadssamordnare
Vallentuna kommun

Fastighetsförvaltare
Vallentuna kommun

Projektledare, Bygg
Sollentuna kommun

Markstrateg
Örebro kommun

Trafikstrateg
Sollentuna kommun

VA-ingenjör verk

Karlstads kommun

Projektingenjör VA-nät
Karlstads kommun

Projektingenjör VA-verk
Karlstads kommun

Projektchef
Lidingö stad

Gatuingenjör
Ängelholms kommun

Hållbarhetsingenjör
Ängelholms kommun

Samhällsbyggnadschef
Hjo kommun

GIS-ingenjör
Norrköpings kommun

Quality Spec Liners & Tubes
DeLaval

Prod Spec Test Systems

DeLaval

Prod Spec Farm mgmt system
DeLaval

Prod Spec Agile IoT prod development
DeLaval

Prod Spec Services & Original parts
DeLaval

14A Maskinförare
Innventia AB

Projektledare Exploatering
Upplands-Bro

Projekteringsingenjör
Avesta kommun

[banner_moljodag]_210x280
nyainfallsvinklar
fackliganyheter