Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Åldrande befolkning skapar problem

Åldrande befolkning skapar problem

Framtidens städer måste anpassas för 100-åringarna, det menar Greg Morrison, professor och koordinator för forskningsalliansen ASG. Tillsammans med industrin och forskare diskuteras åldersproblematiken på ett seminarium på Chalmers i förra veckan.

I förra veckan höll Chalmers ett seminarium som handlade om kopplingen mellan hållbar utveckling och vår åldrande befolkning. Forskare från olika fakulteter (ekonomi, medicin, arkitektur och teknik) strålade samman och belyste problematiken med utgångspunkt från sin egen forskning. Personer från industrin var också inbjudna och dagen innehöll flera intressanta diskussioner kring hur vi skapar ett hållbart samhälle i framtiden.

Det var den så kallade hållbarhetsalliansen, Alliance for Global Sustainability (AGS) som arrangerat konferensen. Alliansen är ett samarbete mellan fyra universitet och arbetar med att lösa miljöproblem. Koordinator för alliansen är Chalmersprofessorn Greg Morrison och han menar att det är först nu som världen börjar få upp ögonen för vilka problem som vår åldrande befolkning kommer att skapa i framtiden. Den senaste forskningen visar nämligen att hälften av de barn som föds i dag kommer att bli 100 år.

— Den åldrande befolkningen innebär både ekonomiska och miljömässiga förändringar i samhället och om vi ska klara av dem måste vi agera nu, säger Greg Morrison som ändå var mycket positiv till att så många inom industrin visat intresse för att vara med och diskutera frågan.

Framtidens många åldringar kräver stora förändringar i vårt samhälle. Exempelvis måste arbetslivet förändras så att de äldre som är friska och vill arbeta kan göra det. Det kanske blir fråga om att fler kan jobba hemifrån eller jobba några timmar i veckan. Att låta halva befolkningen pensionera sig kommer inte att vara rimligt ur en ekonomisk synpunkt. Vi kommer också att behöva se över våra boendeformer och stadsplanering så att människor blir mindre bilberoende och när man bygger bostäder är det bra att anpassa dem så att man kan bo kvar även när man blir äldre.

—  Inom femtio år kommer världens befolkning att uppgå till 9 miljarder, 2 miljarder människor kommer att vara över 60 år och 80 procent av dessa bor i utvecklingsländer. Detta ställer stora krav på nya tekniska lösningar i vid mening — IT-baserade hemvårdssystem och äldres mobilanvändning är några exempel, säger arkitektforskaren Inga Malmqvist.

Greg Morrison förklarar att man inom AGS också försöker se till de sociala frågorna när man diskuterar olika lösningar för ett framtida hållbart samhälle.

—  Exempelvis gör många tekniska innovationer i hemmet att de äldre blir mer ensamma och det här är ett stort problem. De äldre i Sverige är redan de ensammaste i världen. Kopplingen mellan ensamhet och teknik är en stor utmaning för ingenjörerna att lösa, säger Greg.

Ett annat komplext problem är att äldre människor kör bil.

—  I Sverige har över 90 procent av befolkningen tillgång till bil och de flesta äldre fortsätter att köra fast de kanske ser sämre, säger Greg och menar att det här behövs en stor teknisk utveckling för att anpassa bilarna till äldre förare. De äldre behöver exempelvis extra speglar, lampor och annorlunda säkerhetsbälten då deras skelett är klenare, fortsätter han.

Men kan man inte i stället förbjuda de äldre från att köra?

— Det skulle nog inte gå, säger Greg och skrattar. Min pappa som är 86 år och ser och hör dåligt tar fortfarande bilen fast han lika gärna skulle kunna åka taxi. Nej, lösningen ligger nog någonstans därimellan. Vi anpassar bilarna för äldre samtidigt som vi ser över stadsplaneringen och ordnar fler kollektiva alternativ.

Läs mer om AGS här

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA