Företagen vet inte vad nyexade kan

3
1126

Bredare baskunskaper, bättre information om vad utbildningarna innehåller och en utbildning närmare företagen. Det är vad svenska företag önskar sig av dem som utbildar civil-och högskoleingenjörer.

Högskolornas sätt att marknadsföra sina ingenjörsutbildningar genom att profilera dem skarpt mot olika inriktningar har tillsammans med Bolognasystemets nya indelning i olika examensnivåer lett till förvirring bland arbetsgivarna. Nya namn på gamla utbildningar gör att arbetsgivarna inte längre känner igen sig. Det visar en undersökning som Teknikföretagen gjorde hösten 2009.
Arbetsgivarna är osäkra på vad de nyexaminerade ingenjörerna kan. En arbetsgivare säger rent ut att osäkerheten leder till att han hellre anställer en ingenjör med en viss erfarenhet än en nyexaminerad eftersom han då vet vad personen kan.
Flera framhäver också att de breda tekniska baskunskaperna är det viktigaste. Den nyanställde måste ändå genomgå viss utbildning i just det som krävs på företaget.

Om marknadsföringen av utbildningarna mot studenterna blivit allt intensivare gäller i det närmast motsatsen i förhållandet till arbetsgivarna. När företagen har insyn i utbildningarna upplever de mer att det är för att få information än för att påverka utbildningarna i någon speciell riktning.

– Företagen medverkar främst i utbildningsnämnder och liknande. Agendan där inbjuder sällan till att påverka och jag tror inte heller att det är riktigt klart vilken roll företagsrepresentanterna förväntas ta i mötena, säger Per Fagrell, utbildningsexpert på Teknikföretagen som har hållit i undersökningen. De är snarare där ”som sig själva” än som representanter för en bransch.

Högskoleingenjörsutbildningarna beskrivs i undersökningen delvis som ett problem. Högskoleingenjörsutbildningen behöver ges en tydligare profil. Går inte det bör den kanske på något sätt slås ihop med civilingenjörsutbildningen. En högskola benämner utbildningarna som ”dåliga kopior av civilingenjörsprogram” med stor spridning av kvalitet, teoretiskt djup, innehåll med mera”.

– Vi går vidare med de synpunkter vi har fått fram genom att träffa högskolorna och diskutera ingenjörsutbildningarnas utveckling, säger Per Fagrell. Vi tänker också träffa företag som är engagerade i utbildningsnämnder för att se vilket stöd de behöver i sitt arbete. Även inom ramen för Industrikommittén har vi en arbetsgrupp som jobbar med ingenjörsutbildningarna.
JG

3 KOMMENTARER

  1. Intressant kommentar frå Teknikföretagen – men vem eller vilka sådana representerar Per Fagrell!? Djungeln borde inte vara så tät, om man vet vad man verkligen söker! Det borde snarare vara en fördel med en viss specialisering – främst för de minre företagen – som är vår tillväxt!! Vad gäller de större borsbolagen har de säkert en egen traineeutbildning och de resurser som krävs att hitta rätt person Men det verkliga problemet är väl, om alla dessa mer eller mindre väldefinierade nya linjer verkligen svarar mot ett behov!?
    Mer standard och breda kurser är OK och Bolognamodellen med två standardår och två specialår – gärna med ett utomlands!! – är
    en klar förbättring både för studenten och arbetsgivaren – eller hur
    Högskole ingenjör contra civilingenjör är tydligen inte bara ett problem för förbundet utan för industrin – vad var det vi sa en gång
    Carl-Åke Sande
    K 51 – Frankrike – Stanford Business School 64

  2. Sounds good. Companies should hire engineers with experience. They are needed; and just the people who will be able to understand the capabilities of new engineers in employment interviews, what assignments they can handle from the start, and how to cultivate their knowledge and skills to take them to a higher level. Companies that think all engineers are or should be equally replaceable with any other and do not build and maintain an effective hierarchy of engineering experience, just aren’t doing it right.

    Graduating from school is not the end of engineering education (which is really a life-long endeavor). It’s a place to learn the basics. There is no avoiding the fact that one becomes a real engineer via apprenticeship and experience. The education system should not react so easily when faced with poor thinking about engineering education from companies; but instead focus on preparing engineers for a long career.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola. 

Så höjer du kvaliteten på mötet

Ifrågasätt, involvera och sammanfatta. Det är tre tips som Skanskas medarbetare använder för att höja kvaliteten på sina möten som fungerar både för de fysiska och de digitala.

De är akademikernas drömarbetsgivare

Google, Apple, Spotify och Microsoft toppar listan när unga akademiker får välja sin drömarbetsgivare. Men strax under toppen finns företag som arbetar med hållbar utveckling.
Arbetslöshet ingenjörer

Långsamt stigande arbetslöshet för ingenjörer

Sedan coronakrisen började har arbetslösheten bland ingenjörer stigit stadigt. Fler ingenjörer än på länge är nu arbetslösa. Samtidigt är det färre än i andra grupper. Här är statistiken.