Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Företagen vet inte vad nyexade kan

Företagen vet inte vad nyexade kan

Bredare baskunskaper, bättre information om vad utbildningarna innehåller och en utbildning närmare företagen. Det är vad svenska företag önskar sig av dem som utbildar civil-och högskoleingenjörer.

Högskolornas sätt att marknadsföra sina ingenjörsutbildningar genom att profilera dem skarpt mot olika inriktningar har tillsammans med Bolognasystemets nya indelning i olika examensnivåer lett till förvirring bland arbetsgivarna. Nya namn på gamla utbildningar gör att arbetsgivarna inte längre känner igen sig. Det visar en undersökning som Teknikföretagen gjorde hösten 2009.
Arbetsgivarna är osäkra på vad de nyexaminerade ingenjörerna kan. En arbetsgivare säger rent ut att osäkerheten leder till att han hellre anställer en ingenjör med en viss erfarenhet än en nyexaminerad eftersom han då vet vad personen kan.
Flera framhäver också att de breda tekniska baskunskaperna är det viktigaste. Den nyanställde måste ändå genomgå viss utbildning i just det som krävs på företaget.

Om marknadsföringen av utbildningarna mot studenterna blivit allt intensivare gäller i det närmast motsatsen i förhållandet till arbetsgivarna. När företagen har insyn i utbildningarna upplever de mer att det är för att få information än för att påverka utbildningarna i någon speciell riktning.

– Företagen medverkar främst i utbildningsnämnder och liknande. Agendan där inbjuder sällan till att påverka och jag tror inte heller att det är riktigt klart vilken roll företagsrepresentanterna förväntas ta i mötena, säger Per Fagrell, utbildningsexpert på Teknikföretagen som har hållit i undersökningen. De är snarare där ”som sig själva” än som representanter för en bransch.

Högskoleingenjörsutbildningarna beskrivs i undersökningen delvis som ett problem. Högskoleingenjörsutbildningen behöver ges en tydligare profil. Går inte det bör den kanske på något sätt slås ihop med civilingenjörsutbildningen. En högskola benämner utbildningarna som ”dåliga kopior av civilingenjörsprogram” med stor spridning av kvalitet, teoretiskt djup, innehåll med mera”.

– Vi går vidare med de synpunkter vi har fått fram genom att träffa högskolorna och diskutera ingenjörsutbildningarnas utveckling, säger Per Fagrell. Vi tänker också träffa företag som är engagerade i utbildningsnämnder för att se vilket stöd de behöver i sitt arbete. Även inom ramen för Industrikommittén har vi en arbetsgrupp som jobbar med ingenjörsutbildningarna.
JG

3 KOMMENTARER

  1. Intressant kommentar frå Teknikföretagen – men vem eller vilka sådana representerar Per Fagrell!? Djungeln borde inte vara så tät, om man vet vad man verkligen söker! Det borde snarare vara en fördel med en viss specialisering – främst för de minre företagen – som är vår tillväxt!! Vad gäller de större borsbolagen har de säkert en egen traineeutbildning och de resurser som krävs att hitta rätt person Men det verkliga problemet är väl, om alla dessa mer eller mindre väldefinierade nya linjer verkligen svarar mot ett behov!?
    Mer standard och breda kurser är OK och Bolognamodellen med två standardår och två specialår – gärna med ett utomlands!! – är
    en klar förbättring både för studenten och arbetsgivaren – eller hur
    Högskole ingenjör contra civilingenjör är tydligen inte bara ett problem för förbundet utan för industrin – vad var det vi sa en gång
    Carl-Åke Sande
    K 51 – Frankrike – Stanford Business School 64

  2. Sounds good. Companies should hire engineers with experience. They are needed; and just the people who will be able to understand the capabilities of new engineers in employment interviews, what assignments they can handle from the start, and how to cultivate their knowledge and skills to take them to a higher level. Companies that think all engineers are or should be equally replaceable with any other and do not build and maintain an effective hierarchy of engineering experience, just aren’t doing it right.

    Graduating from school is not the end of engineering education (which is really a life-long endeavor). It’s a place to learn the basics. There is no avoiding the fact that one becomes a real engineer via apprenticeship and experience. The education system should not react so easily when faced with poor thinking about engineering education from companies; but instead focus on preparing engineers for a long career.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA