Första vertikala vindkraftverket är rest

0
635

 Förra veckan sattes den sista vingen upp på Sveriges första större vertikalaxlade vindkraftverk. Totalt ska fyra stycken byggas i en park i Falkenberg.  De styrs elektriskt och tornet är byggt av träkomposit i stället för stål och betong. 

Principen bakom ett vertikalaxlat vindkraftverk är samma som får ett flygplan att lyfta. Kraftverkets vingar har en profil som får dem att vilja lyfta, men då vingarna sitter fast i en turbin på vindkraftverket är det just den kraften som driver turbinen som – via en generator – tillverkar elektricitet.
— Fördelen med ett vertikalaxlat vindkraftverk är att det är billigare att driva och att det har potential att låta mindre. Detta tack vare att vi har tekniken på marknivå, förklarar Vertical Winds VD Björn Hellström.

Den nya konstruktionen innehåller en rad innovationer. Vindkraftverket styrs elektriskt till skillnad från landets övriga som är mekaniskt reglerade. Dessutom är tornet byggt av träkomposit i stället för stål och betong. Något som ger en rad ekonomiska, miljömässiga och tekniska fördelar.

Totalt ska fyra vertikalaxlade vindkraftverk byggas i Falkenberg. Kraftverket är en prototyp med syfte att demonstrera ett nytt koncept för vindkraft. Bakom projektet ligger Eon, Vertical Wind och Falkenberg energi som också samarbetar med Energimyndigheten. Alla fyra tillverkas i Vertical Wind nyetablerade lokaler i Falkenberg. Varje verk är på 200 kW, cirka en tiondel av storleken för dagens konventionella vindkraftverk.
— Det är roligt att forskningsresultat och svensk ingenjörskonst används av energibolag. Jag hoppas att myndighetens stöd ska hjälpa företagen vidare i utvecklingen mot den stora vindkraftmarknaden, säger Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger i en kommentar.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjören som hoppade av ekorrhjulet 

Stress, krav och en proppfull almanacka. Civilingenjören Anders Gustafsson tröttnade på ekorrhjulet och började skala ner antalet måsten. Till slut flyttade han med sambo och fyra barn för att driva självhushåll på en gård...
Studenter i labb

Så ökar och minskar olika ingenjörsinriktningar

Vissa ingenjörsinriktningar växer. Andra - som kemiteknik och elektroteknik - dalar medan ytterligare andra ligger stabilt. Här är statistiken.

Har du rätt lön? 14 tips för att söka i statistiken

Anna Ihrfors Wikström, statistiker på Sveriges Ingenjörer, tipsar om hur man söker i Saco lönesök för att få fram relevant lönestatistik – inför lönesamtalet eller ett nytt jobb.
Claes Trolle, Eva-Britt Pers-Anderson, Lars Kiesel och Ann-Sofie Sandberg.

Ingenjörerna som jobbar efter 67

Hur är det att jobba efter att man fyllt 67? Vi frågade fyra ingenjörer som är 67+ och fortfarande jobbar.

Anställda får byta semestertillägg mot semesterdagar

Ingenjörer i Region Västerbotten kan nu ta ut sitt semestertillägg i form av dagar istället för pengar. Detta är något som facket länge kämpat för.

Volvoingenjörerna oroas för mer maktkamp och mindre verkstad

Akademikerna vid Volvo Cars är oroliga för sysselsättningen i Sverige men också att förlora den företagskultur som har varit nyckeln till de stora framgångarna för företaget.
Hjärna där batteriet är slut

Nio tips för att få energin att räcka

Hjärnan gör av med 20 procent av vår energi - så det är inte konstigt om uppmärksamheten och orken tar slut på jobbet. Tänk därför på att ta hand om sig själv och hjärnan. Här är nio tips.
Styrelsen för Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro

AI populärt ämne i distrikt Örebro

Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro har valt ny styrelse, men räknar med att utöka den under året. Bland aktiviteterna är AI populärt och ämnet lär dyka upp i programmet också under 2020.

Ingenjörer behöver bättre kompetens i arbetsmiljö

Var finns eldsjälarna som brinner för att ingenjörer ska lära sig mer om arbetsmiljö i sin utbildning? Nu är det dags att nominera kandidater till Levipriset som Sveriges Ingenjörer delar ut.

Chalmers måste spara 250 miljoner kronor

Skenande pensionskostnader i kombination med låga räntor tvingar Chalmers att spara 250 miljoner kronor fram till 2022. Hur det ska gå till är ännu inte klart.