Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Robotindustri kräver pengar

Robotindustri kräver pengar

Svenska ingenjörer anses vara i världsklass när det gäller att sätta ihop avancerade system. Och robotar är bland det mest komplexa man kan bygga ihop. Ändå ligger Sverige långt bakom USA och Ostasien inom robotiken. På ett branschseminarium på KTH formulerades problemet som dels en för liten hemmamarknad, dels svårigheten att få kapital till marknadsföring av nya produkter.

På ett robotikseminarium på KTH den 19 april konstaterade den inbjudne Berkeleyprofessorn Shamkar Sastry, expert på självgående flygande robotar – så kallade UAV:er, att mycket av pengarna som går till forskning och utveckling av robotar fortfarande kommer från militären. Han är själv finansierad av Darpa, amerikanska försvarets byrå för avancerad forskning. Han berättade bland annat hur ett av de förarlösa flygplanen i en låtsasstrid lyckats låsa siktet på ett F-15-stridsflygplan, till pilotens stora förtret.

Han poängterade dock att robotiken i framtiden behöver engagemang och finansiering från civilt håll. Som exempel tog han bilarna som nu har börjat få allt större inslag av intelligenta system. Något som kan komma att stå i vägen för utvecklingen är lagstiftningen, särskilt i USA där företagen kan bli stämda  på astronomiska summor. Vem är ansvarig för vad en självgående robot gör?

Det finns robotsatsningar i Sverige. De tekniska högskolorna var representerade på seminariet med forskning på allt från robotsvetsning till sensorer och avancerad rörelsekontroll. Lennart Karlsson från Robotdalen betonade satsningar på att öka robotiseringen i nya delar av industrin, till exempel små tillverkningsföretag.

Men risken är för hög för dem som introducerar nya robotprodukter på marknaden, sade Per Ljunggren, VD för Intelligent Machines AB, ett konsultföretag inom robotik. De som i dag är mest mottagliga är industrin. Försvaret är för slutet och i hälsovården är det ingen som vågar satsa pengar. Finansieringen är den svaga länken i dag.

Robotik är dyrt och i debatten som följde var det flera deltagare som efterlyste möjligheter för svenska robotikföretag att få finansieringshjälp i lanseringsfasen av en innovation.

– Humanoider är en stark trend i Japan, säger Per Ljunggren till Ingenjören. Men om vi ska satsa i dag så tror jag på autonoma bilar. Bytet till elbilar kan innebära ett paradigmskifte i bilbranschen. När bilarna blir eldrivna, kommer branschen att domineras av folk som så att säga är vana vid att tänka i termer av elektroner. Vad gäller problemet med lagstiftningen som Shamkar Sastry tog upp så kan det mycket väl bli utvecklingsländerna som kommer först. Här i västvärlden vågar vi inte bygga några självgående bilar eftersom ansvarsfrågan inte är fastställd. I utvecklingsländerna finns i princip ingen lagstiftning på det området.

Vidare konstaterar Per Ljunggren att Sverige är bra på komplexa system. Svenska ingenjörer är resurssnåla på grund av att de samarbetar så bra i grupp och robotar är bland det svåraste man kan göra. Dessutom ligger Sverige i täten bland europeiska länder när det gäller teknikmognad. Vi är ofta först med att ta till oss ny teknik. Det måste vi utnyttja. Men vi måste också inse att det är Europa och inte Sverige som är vår nya hemmamarknad.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörshuset

Avgiftshöjningen: Så ska överskottet användas

0
Den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer avslutas i förtid. Men vad händer med pengarna som är kvar?

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

0
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.
Studenter på KTH

Färre nyexade ingenjörer hade jobb i oktober

0
Hur har det gått för nyexaminerade ingenjörer att få jobb under pandemin? Klart sämre än året innan, visar statistik från UKÄ. Samtidigt kan det finnas fler förklaringar bakom.

Jag är omplacerad – kan jag tacka nej?

0
Kan min arbetsgivare omplacera mig till en mindre kvalificerad tjänst? Får jag då behålla min lön? Vad händer om jag tackar nej? Ullika Dalén, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer, reder ut vad som gäller.

Satsningar på lön och karriär – så lockar regionerna ingenjörer

0
Särskilda lönesatsningar och möjlighet till fler karriärvägar har blivit nödvändiga för att regionerna ska klara att rekrytera ingenjörer.

Mer pengar till forskning när MDH blir universitet

1
Anslagen till forskningen kommer i det närmaste att fördubblas när Mälardalens högskola blir universitet.

Därför vill (relativt många) kvinnliga ingenjörer jobba i offentlig sektor

2
Andelen kvinnor bland ingenjörerna är lägst i privat sektor. Högst ligger kommunerna, följt av stat, region och högskola. Att kvinnor attraheras av offentlig sektor har sina förklaringar.

Distans eller kontor – måste alla följa samma regler?

1
Maral Babapour Chafi får årets Levipris för forskning om aktivitetsbaserade kontor. Nu forskar hon om hur vi bäst kombinerar arbete på kontor och distans.

Blunda inte för misstagen – men se upp med fallgroparna

0
Hur hanterar du fel och misstag på din arbetsplats? Att ta ansvar är viktigt, men se upp för fallgroparna. 

Över 20 000 i studiebidrag – för alla som jobbat

16
20 458 kronor i studiebidrag per månad under ett år. Det ska alla som jobbat i åtta år kunna få från vårterminen 2023 - även de som inte har kollektivavtal.

VI REKOMMENDERAR

Kvinna tar det lugnt på balkong

Så får du en bra semester – trots krisen

0
Går det att få semesterkänsla i en tid av distansarbete och restriktioner? Ja, säger psykologen Kerstin Jeding. Här är hennes tips. 

TOPPLISTA