Gröna IT-lösningar för hållbar framtid

Foto: Adrian Wyld/Scanpix.

Dataföretaget Tieto tror att det i framtiden kommer att bli vanligt med elektroniska möten och att den enskilda människan kommer ha större koll på hur mycket energi hon konsumerar. I onsdags talade de om hållbara IT-lösningar för en grön framtid på  konferensen Globe Forum.

I år hölls konferensen Globe Forum den 28-29 april i Frihamnshallen i Stockholm. Konferensens tema var hur affärsverksamheter och olika hållbara lösningar kan hjälpa världen att hålla sig under en temperaturökning på två grader och företag som Telia, Swedbank och Ikea var där för att berätta om sina gröna lösningar.

IT-företaget Tieto med cirka 17 000 anställda som var en av föreläsarna, har länge sysslat med gröna IT-lösningar och har gått så långt att de har utvecklat ett datasystem för sina anställda där de kan se hur mycket energi de förbrukar. Tanken är att om man ser vilken inverkan olika val har på miljön kan man också ändra sina vanor till att minska energiåtgången. I förlängningen hoppas Tieto att företagets anställda också ska sprida sina kunskaper om gröna IT-lösningar till kunderna.

Trendigt att vara grönt företag
— Numera ser man inte bara till hur framgångsrikt ett företag är när det gäller försäljning, utan man tittar också på vilken hållbarhetsprogram företagen har, säger Carl-Harald Andersson, VD för företagets Corporate Responsability- avdelning. Han tycker att utvecklingen är positiv och tror att det i framtiden kommer att bli ännu viktigare att företagen tänker på miljön.

Johan Löfmark, som jobbar som affärskonsult på Tieto, var en av föreläsarna på Globe Forum och han menar att det finns massor av olika sätt att spara energi för företagen.

— Börja med elektroniska fakturor, det blir billigare både för företagen och kunderna plus att det är bättre för miljön, säger Johan och tillägger att vi behöver hållbara rapporteringsverktyg för att människor ska förstå hur man sparar energi.

Social interaktion blir viktigare
— Man ska exempelvis kunna veta hur mycket energi som krävs om man ska resa och tar flyget, säger Johan som också menar att sociala nätverk är en stor kraft i sammanhanget. Han nämner ”earth hour” som ett exempel.

— Det startade 2007 i Australien med 2 miljoner anhängare och 2010 berörde det över en miljard människor världen över. Det gick från att vara ett litet initiativ till en global kampanj för miljön tack vare att enskilda människor spred information om eventet genom sociala medier, säger Johan.

Medarbetarna på Tieto är positiva till framtidens gröna IT-lösningar. Foto: Redaktionen.

En annan sak som Tieto tror att vi kommer att få se mer av i framtiden är ”cloud computing” det vill säga när datoranvändandet sker direkt på nätet i stället för att konsumenten laddar ner dyra mjukvaruprogram.

Kim Andersen som är chef för avdelningen för teknik, forskning och utveckling på Tieto förklarar varför.

— I takt med att man börjar använda sig mer av cloud computing kommer kostnaden för programmen sjunka och kunskapsnivån bland vanliga användare kommer höjas och för att kunna göra smarta beslut måste man ha kunskap, säger Kim och ger ett exempel.

Tekniken kostar för mycket
— Tänk dig att 5-6 team från olika länder ska bygga ett hus tillsammans. Om de kunde tanka ner information om hur exempelvis vädret varit de sista 50 åren på stället där de ska bygga huset så kan de anpassa bygget efter det vilket gör huset mer hållbart. Visst kan man få fram den informationen i dag men det är krångligt och det kostar mycket pengar eftersom man behöver mjukvara, förklarar han.

Kim Andersen tror liksom Johan Löfmark att vi i framtiden kommer att få se fler gröna IT-lösningar i vardagen, i till exempel våra mobiltelefoner.

Läs mer om Globe Forum här.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Det finns ett oändligt behov av hjälp”

”Det finns ett oändligt behov av hjälp”

Ingenjören Kateryna Mariushkina i Göteborg är en av de volontärer som engagerat sig i arbetet för Ukraina. ”Det som händer i Ukraina finns hela tiden i bakhuvudet” berättar hon.
Fler artiklar