Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Nytt teknikprogram ger säkrare vägar

Nytt teknikprogram ger säkrare vägar

Haneen Farah. Foto: KTH.

Med hjälp av teknikprogrammet Coopers hoppas KTH-forskarna göra svenska vägar säkrare.
— Coopers tillhandahåller kontinuerligt föraren med realtidsinformation om väg, trafik- och väderleksförhållanden så att denne kan justera körsituationen och exempelvis minska hastigheten i förväg för att undvika en kollision, säger Haneen Farah.

För fyra år sedan startade projektet Coopers som står för Co-operative Systems for Intelligent Road Safety. Det är ett EU-projekt där Sverige, Österrike och Frankrike tillsammans med andra europeiska länder arbetar tillsammans för att med teknikens hjälp skapa intelligenta vägar och smarta bilar.

–- Det handlar om att flytta informationen från vägen till bilen. Det kan vara allt från information om ambulanser som inom kort kommer att visas i backspegeln och andra faror att föraren inte kan se, säger Harilaos Koutsopolos, professor och chef för avdelningen för transport och logisk på KTH.

KTH-forskaren Haneen Fara är också involverad i projektet. Hon beskriver Coopers som ett system som syftar till att leverera meddelanden till föraren ombord genom en enhet som är monterad inne i bilen.

Designen är viktig
— Det är viktigt att gränssnittet blir bra och att föraren inte får för mycket information. Det kan bli förvirrande. I studien ingick en enkät till vår testgrupp där de tillfrågades vad de tyckte om systemet, säger Haneen som menar att körningen blir både säkrare och mer miljövänlig om man använder Coopers eftersom föraren blir uppmärksammad om han eller hon accelererar för mycket.

För att undersöka hur systemet fungerade använde forskarna i den första fasen en körsimulator för att se hur förarna reagerar med och utan användning av Coopers.
50 förare deltog. Under simuleringarna utsattes förarna för fyra scenarier: möte med ambulans, dimma, trafikstockning och en så kallad ”ghost driver” vilket innebar möte på en enfilig väg. I samtliga fall hade föraren hjälp av Coopers för att klara situationen, förklarar Haneen.

Coopers testas ute i trafiken
I den andra projektfasen gjordes fältstudier med 50 förare från Italien, 50 från Österrike och 50 från Tyskland och här undersökte  man ännu en gång hur förare reagerar med och utan användning av Coopers. Haneen är nu i full färd med att analysera resultaten.

Läs mer om Coopers här.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nyexade akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.
Ingenjörshuset

Det vill medlemmar att Sveriges Ingenjörer driver

4
I slutet av november beslutar Ingenjörsfullmäktige om vad förbundet ska tycka och arbeta med. Vi frågade medlemmar vad de tycker förbundet borde göra. Så här svarade de. 

Ingenjören bakom Spotify vinner Polhemspriset

0
"Det känns fantastiskt kul att bli uppmärksammad på det här sättet, med det finaste priset man kan få som ingenjör" säger Ludvig Strigeus.

Det här är frågorna Ingenjörsfullmäktige ska besluta om

0
På grund av pandemin blir årets Ingenjörsfullmäktige digitalt. Åtta motioner ska behandlas i år, dessutom ska tre nya ledamöter väljas in i förbundsstyrelsen.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA