Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Nytt teknikprogram ger säkrare vägar

Nytt teknikprogram ger säkrare vägar

Haneen Farah. Foto: KTH.

Med hjälp av teknikprogrammet Coopers hoppas KTH-forskarna göra svenska vägar säkrare.
— Coopers tillhandahåller kontinuerligt föraren med realtidsinformation om väg, trafik- och väderleksförhållanden så att denne kan justera körsituationen och exempelvis minska hastigheten i förväg för att undvika en kollision, säger Haneen Farah.

För fyra år sedan startade projektet Coopers som står för Co-operative Systems for Intelligent Road Safety. Det är ett EU-projekt där Sverige, Österrike och Frankrike tillsammans med andra europeiska länder arbetar tillsammans för att med teknikens hjälp skapa intelligenta vägar och smarta bilar.

–- Det handlar om att flytta informationen från vägen till bilen. Det kan vara allt från information om ambulanser som inom kort kommer att visas i backspegeln och andra faror att föraren inte kan se, säger Harilaos Koutsopolos, professor och chef för avdelningen för transport och logisk på KTH.

KTH-forskaren Haneen Fara är också involverad i projektet. Hon beskriver Coopers som ett system som syftar till att leverera meddelanden till föraren ombord genom en enhet som är monterad inne i bilen.

Designen är viktig
— Det är viktigt att gränssnittet blir bra och att föraren inte får för mycket information. Det kan bli förvirrande. I studien ingick en enkät till vår testgrupp där de tillfrågades vad de tyckte om systemet, säger Haneen som menar att körningen blir både säkrare och mer miljövänlig om man använder Coopers eftersom föraren blir uppmärksammad om han eller hon accelererar för mycket.

För att undersöka hur systemet fungerade använde forskarna i den första fasen en körsimulator för att se hur förarna reagerar med och utan användning av Coopers.
50 förare deltog. Under simuleringarna utsattes förarna för fyra scenarier: möte med ambulans, dimma, trafikstockning och en så kallad ”ghost driver” vilket innebar möte på en enfilig väg. I samtliga fall hade föraren hjälp av Coopers för att klara situationen, förklarar Haneen.

Coopers testas ute i trafiken
I den andra projektfasen gjordes fältstudier med 50 förare från Italien, 50 från Österrike och 50 från Tyskland och här undersökte  man ännu en gång hur förare reagerar med och utan användning av Coopers. Haneen är nu i full färd med att analysera resultaten.

Läs mer om Coopers här.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Bara fyra svenska energibolag (av 284) är helt jämställda

0
Nätverket Kraftkvinnorna har undersökt hur jämställda svenska energibolag är. Fyra bolag finns på topplistan. 57 procent av bolagen fick noll poäng i undersökningens jämställdhetsindex.

Skatteavdrag gör a-kassan billigare

0
Den 1 juli infördes ett skatteavdrag för a-kassan och från och med årsskiftet höjs den övre åldersgränsen för att vara medlem och få ersättning från a-kassan.

Kan du komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar kan det vara skönt med shorts, linne och sandaler. Men vilka kläder är okej på jobbet? Ingenjören frågade sju ingenjörer i olika sektorer och branscher.
Camilla Frankelius

Inbetalningar till tjänstepension förlängs till 66 år – ”Hade velat få mer”

0
Ett års extra inbetalningar till tjänstepensionen blir det för alla som har ITP1. Dessutom förlängs sjukpensionen till att gälla till 66 år. Men Sveriges Ingenjörer hade velat se större förbättringar.

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

0
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

Karriärplanen ger dig fördelar – genom hela arbetslivet

0
En karriärplan hjälper dig oavsett om du är i början, mitten eller i slutet av din karriär, om du söker ett nytt jobb, vill byta bransch eller helt enkelt vill fortsätta att utvecklas där du är. Så här gör du.

Klas jobbar på distans – 80 mil från kontoret

0
Sedan tio år sitter civilingenjören Klas Fredriksson oftast hemma i ett villaområde i Göteborg och sköter sitt arbete för Permascand, vars huvudkontor ligger ungefär 80 mil norrut.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

2
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.

TOPPLISTA