Högskolor förlorar utländska studenter

Sveriges tekniska högskolor räknar med att förlora en majoritet av sina studenter från länder utanför Europa när studieavgifterna införs 2011. Bara för KTH blir bortfallet i pengar runt 100 miljoner.Sveriges tekniska högskolor räknar med att förlora en majoritet av sina studenter från länder utanför Europa när studieavgifterna införs 2011. Bara för KTH blir bortfallet i pengar runt 100 miljoner.

Den avgiftsfria svenska högskoleutbildningen har lockat många studenter från länder utanför EU till Sverige. En stor andel av mastersprogrammen på de tekniska högskolorna bygger i dag på ett inflöde av studenter från tredje land. Men 2011 införs studieavgifter. Samtidigt införs ett stipendiesystem för att i någon mån kompensera för studenternas kostnader. Men stipendiepengarna kommer bara att räcka till en bråkdel av de utländska studenter som läser i Sverige i dag.

– Diskussionen blir löjlig när vi har internationalisering med i alla våra mål på i princip alla nivåer i skolsystemet, säger Anders Axelsson, rektor vid Lunds Tekniska högskola. De mest prestigefyllda amerikanska universiteten är ju i realiteten avgiftsfria för de bästa studenterna eftersom universitetens stipendiefonder innehåller miljardbelopp. De svenska universiteten saknar sådana donationsfonder. Ett litet land som Sverige måste utnyttja alla möjligheter att stärka sin internationella konkurrenskraft. Näringslivet förstår detta men tyvärr inte politikerna.

Han berättar om examenshögtiden i Lund när en kinesisk student presenterade honom för sin mor som hade kommit resande för att se sonen ta examen i det fjärran Sverige.
– För mig är hela internationaliseringen ett fredsprojekt där vi genom att lära känna varandra kan skapa hållbara internationella band mellan människor och nationer. Flera av våra kinesiska studenter har fått jobb på Ericsson vilket var bra i svallet efter IT-krisen när ingen svensk ville läsa elektro och data.

Eva Malmström Jonsson, prorektor på KTH som har 51 mastersprogram som rekryterar utländska studenter, instämmer i Anders Axelssons oro.
– Vi räknar med att förlora 85-90 procent av våra utomeuropeiska studenter. Det är ett stort bakslag i för vår ambition att förbereda våra studenter för en global arbetsmarknad. De program som kommer att klara sig är de områden där vår forskning ligger i den yttersta framkanten.

– Våra campus kommer att blir helt annorlunda än i dag, mycket mindre internationella, och det är en stor förlust.
JG

45 kommentarer

  • Osqledaren » »Utbildning bygger samhället och ska betalas av samhället«
    06 december 2010
  • Mauricio

    Ju, utländska studenter får betala för sig. Skattebetalarna kan inte stå för detta. Om man skall studera utomlands måste man lägga fram plånboken!! Ledsen näringsliv men politikerna tänker rätt i det fallet tycker jag.!! Alltså studera gratis och få pengar från svenska institutet mmm..

    17 augusti 2010
  • Christoffer

    Bra att det tas ut en avgift. Sverige som land tjänar inga pengar på att utländska studenter kommer hit och studerar gratis för att sedan åka tillbaka till sina hemländer.

    När det gäller det där om att KTH får se sin vinst minskad med 100 miljoner ser jag som ointressant. Det är ju vi svenska skattebetalare som står för dessa miljoner så Sverige som land gör ju inte någon vinst här utan det är bara pengar som flyttas runt internt i landet.

    Om jag inte mins fel så består 90 % av studenterna på Blekinge tekniska högskola av utländska studenter. En sådan utbildning är det bättre att lägga ner än att låta den subventioneras för att utläningar skal kunna studera där.

    08 juli 2010
  • Mikael

    Fungerar det inte i praktiken ofta så att utländska studenter fyller tomma platser på utbildningarna, innebär det en merkostnad?

    De betalar för logi och uppehälle under sin studietid, vilket bidrar till BNP och skatteintäkter.

    Trist att se så många inskränkta åsikter, men det verkligt tragiska är att vår regering inte är mer vidsynt.

    Mikael

    05 juli 2010
  • David

    Är det inte enklare om vi skickar ALLA våra skattepengar direkt till Kina, Indien, Pakistan? Då får de gratis utbildning hemma istället och det blir bättre för miljön med mindre flygtrafik…..

    Global kapitalism:
    -Hålla löner, arbetsmiljö, alla förmöner: Slaveri är bäst!
    -Flytta produktionen dit det är billigast. Var är det?
    -Maximare vinst för aktieägare, ledning, chefer. Var fins de?
    -Leverera så billiga produkter som möjligt till den som köper. Vem är detta?
    -TV, intenet: Miljarder indier, pakistanier, kineser matas med dessa bilder som får dem att vilja ha det de tror vi har. De är på hugget!!! Självklart vill de, deras stater ha gratis utbildning, all know-how levererad, produktion flyttad till deras regioner.

    Om vi inte kan ta betalt för högre utbildning i dettta landet så är den inte värd något. Lägg då ner den. Eller: Gör business av den, ta rejält betalt om den håller måttet?!

    04 juli 2010
  • E.S.

    Tråkigt att se att så många ingenjörskollegor är så negativa till att vi erbjudit gratis utbildning även till utomeuropeiska studenter hittills.

    I en globaliserad värld betyder det mycket att även de utomeuropeiska studenter som reser hem efter utbildningen tar med sig en positiv bild av svenskarna och vår typ av samhälle. Om ”vi” är inkluderande och inte så protektionistiska så tror jag att de hemvändande studenterna är ett utmärkt sätt att ”exportera” demokratiska värderingar och önskan om ett öppet och fritt samhälle. I längden tror jag totaleffekten leder till demokratisering och avspänning i världen minst lika effektivt som våra FN-soldater och vår omhuldade vapenexport.

    När antalet studenter nu sjunker minskar även valmöjligheterna även för ”svenska” elever till följd av att kurser läggs ner på grund av för litet elevunderlag. Det blir alltså både en ämnesmässigt och kulturellt enkelspårigare i Sverige. Jag vet att vissa strömningar i samhället välkomnar nationalistisk enkelriktning, men blev förvånad av att höra dessa tongångar så tydligt här bland oss ingenjörer.

    Hälsar en som undervisar både på masterprogram med många utomeuropeiska studenter och i kurser med mer ”svensk” rekrytering.

    03 juli 2010
  • Emil

    ”KTH förlorar 100 mljoner” Vilket struntsnack. I själva verket tjänar Sveriges skattebetalare 100 miljoner eftersom de slipper betala för andra länders utbildningsväsen.

    Jag är för övrigt själv doktorand och undervisar mestadels masterstudenter och kan vittna om hur kvalitén på utbildningen offras då man vill få igenom så många studenter som möjligt för att få in pengar. De som kommer hit tillhör ingalunda den fattigare delen då de knappast skulle ha råd att åka hit överhuvudtaget. Den överväldigande majoriteten får heller varken jobb eller uppehållstillstånd i Sverige, och att de skulle fungera som ”ambassadörer” för Sverige i utlandet och på så vis bidra till ökade exportinkomster skulle jag gärna vilja se belägg för.

    02 juli 2010
  • Andreas

    Varför skulle svenska företag vara intresserade av att anställa dem här i Sverige när de kan hyra in dem som konsulter från deras hemländer och spara massor av pengar?
    Trist javisst, men så går det till i verkligheten. Dags för högskolepamparna att vakna!

    02 juli 2010
  • Stefan

    ”För KTH blir bortfallet i pengar runt 100 miljoner” och denna enorma summa pengar kan användas till vård och omsorg isället! Det är ju inte någon slags företagsvinst vi snackar om, utan rena skattepengar!

    02 juli 2010
  • Elina

    Jag blir upprörd av att vara med med i ett förbund som så ensidigt belyser frågan om avgiftsbelagd högre utbilning för icke europeiska studenter. Varför ska Sveriges skattebetalare finisiera deras utbildning? Även jag har erfarenhet av dessa ”topstudenter” från min egen utbildning. Det var sannerligen inga topstudenter, de var höll verkligen inte måttet, utan utbildningen blev anpassad till dem. Alla kom hit bara för att det inte var förknippat med någon avgift och samtliga för att använda sig av högskolans utbytespartners i Europa och i USA. Helt rätt beslut av regeringen. Sverige kan inte bekosta hela världens utbildning. Nån måtta på dumsnällheten får det ju ändå vara.

    02 juli 2010
  • Jonatan Lövkvist

    Jag förstår faktiskt inte varför facket skall syssla med att konkurrensutsätta sina medlemmar genom att verka för gratis utbildning för utlänningar i Sverige. Oseriöst.

    Jag är inte med i facket för att man skall bedriva politik, i synnerhet inte om den motverkar mina egna, mina arbetskamraters och mina landsmäns intressen.

    02 juli 2010
  • Sohail Z -- International student

    I came here in 2006 as a masters student in KTH, yes i studied free of cost, and that was the main reason for me to select Sweden for higher studies. so in a way it was a great opportunity for me. in 2008 i got a job in really good company here in Stockholm as a software engineer, since then i am paying tax to Swedish government, so in a way i am repaying back the money, which Swedish gov had spent on me, and also contributing a little to the Swedish economy. It is only due to the Swedish tax payers, that i was able to come from a third world country to study here and now i have settled here. I thank you all (Swedish people) for this great deed. And i know lots of students from my country who have same story as mine. we always talk about Sweden with great respect, bec Sweden provided us an opportunity which even our own country was unable to provide.

    From our country, taking admission in Swedish universities are not easy, they have very tough admission requirements, one should be studied from well known reputable universities in home country, and should have really good grads, even then there is a lot of competition with intelligent students around the world. So there are lot of good students come to Sweden. but there are always lot of average and below average students who some how slip into the Sweden. This was my experience.

    Thank You.

    02 juli 2010
  • Jokke

    Som flera skrivit är det bra att utländska studenter får betala, eller att våra universitet ingår avtal med BRA universitet i andra länder om utbyte där studenterna från båda länderna slipper betala.
    Kan vi ha sådan tur att avgifterna leder till större tillgång på bostäder i studieorterna (det är ju väldigt svårt runt dom stora universiteten idag) så kommer fler svenskar att studera på högskola, vilket är en väldigt positiv sak.
    När jag studerade var jag tvungen att köpa lägenhet för det fanns inget att hyra i Göteborg. 2009-2010 hyrde jag ut ett rum till en masterstudent.

    02 juli 2010
  • Christer Olsson

    Det senaste halvåret har det varit mycket debattinlägg i media från högskolefolk mot beslutet att införa studieavgifter. Men om gratis studier är det enda sätt att rekrytera utändska studenter så är det väl inget annat än ett bottenbetyg på kvaliteten på svensk högskoleutbildning. Målet skall väl vara att hålla så hör internationell klass så att studenterna kommer hit frivilligt och är beredda att betala för sina studiemöjligheter.
    Gratis studier för utländska studenter är således kontraproduktivt för svenska högskolor som får ökade statliga skattefinansierade, anslag, utan att behöva göra någonting för att stärka utbildningskvaliteten. Studenterna kommer uppenbarligen i strid ström ändå.
    På en del skolor finns anpassade internationellal program som fylls med nära nog 100% utländska studenter. Vari ligger vinsten att hålla med dessa program som inte ger speciellt mycket tillbaka för de svenska studenternas som oftast väljer de traditionella programmen.
    Man slås ju också av att majoriteten av de utländska studenterna kommer från Kina, Indien och Pakistan. Och nästan alla resan hem eller till tredje land efter avslutade studier. Vari ligger vinsten med denna ”internationalisering”. Från högskolornas sida måste det ju rimligtvis vara kontakter med folk från de ledande universitetsländerna och studenter därifrån som skall eftersträvas.
    Det går dock inte att helt bortse från den höjda utbildningsnivån i tredje världen som de gratis svenska studierna sannolikt bidrar med. Men oavsett om detta är U-hjälp, eller ”fredsprojekt” som någon rektor ivrar för ovan, så skall det självklart inte betalas med pengar avsedda för de svenska utbildningsväsendet. Gå till vilken grundskola som helst i Sverige och fråga vad dessas rektorer med sina knappa resurser tycker om att staten öser manna över högskolorna istället för att lägga dessa pengar på att ge svenska barn och ungdomar den bästa tänkbara förberedelser inför deras kliv in till högre studier.
    Det är rent sorgligt att höra hur svenska höskoleledningar egoistiskt propagerar för att våra gemensamt inarbetade skatteresurser ämnade för utbildningsväsendet skall gå till ”brobyggen”, ”fredsprojekt” och annat flummigt. Om detta anses så viktigt att det inte kan avbrytas så begär då resurser ur den 40 mdr stora biståndsbudgeten.

    02 juli 2010
  • Smoky

    Det är bra att högskolorna i Sverige nu blir tvungna att snäppa upp sig lite då de inte längre kan konkurrera med att de är gratis.

    Jag förväntar mig att utbildningen på högskolor som ex. KTH som överlag håller ganska låg standard kommer förbättras och det kan enbart vara positivt.

    01 juli 2010
  • alper celik

    I came to Sweden 3 years ago to study at KTH, then I got a job and stayed here. I am paying my tax, adding value to Sweden and building good relationships between Sweden and my country. Sweden must always have a good international market to sell what you guys are producing here. Having a lot of international students (especially student coming outside Europe) was one of a quite strategic initiative and i think it always pays back somehow to Sweden.

    So, I think international students are very important for Sweden, either they go back or stay here.

    01 juli 2010
  • Eva

    Sverige kan inte utbilda alla världens studenter gratis, tyvärr…

    Dessutom är det inte direkt synd om de studenter som kommer till Sverige, de tillhör oftast de mer välbärgade i sina hemländer. Satsa på stipendier så att duktiga studenter får stöd för att studera här samt samarbeten genom SIDA om syftet är att stödja utbildning och forskning i utvecklingsländer.

    01 juli 2010
  • Eddie

    Det är intressant att notera att folk inte inser vilken kompetensstödjande betydelse de utomeuropeiska studenterna har. I ett Sverige där vi tillåter våra ungdomar att välja det som är enkelt, ”kul” eller har hög hip-faktor, hamnar teknisk utbildning ofta som sista alternativ (om ens det). Nej, att utbilda sig till hälsopedagog, medievetare, fastighetsmäklare, eller något annat som det går tretton på dussinet – det skall man ägna de svenska skattemedlen åt! När anslagssystemet för svenska högskolan är utformat efter ungdomarnas lättsinniga val (hälften av pengarna ges vid registrering av studenten på en kurs, oavsett vilken, och resten efter godkänt resultat), så fungerar faktiskt de ansvarstagande utländska studenterna som en stabiliserande faktor. Om inte dessa funnes så skulle merparten av den tekniska utbildningen i Sverige vid det här laget vara försvunnen. De fåtaliga genuint tekniskt intresserade ungdomar som faktiskt söker sig till teknisk högskoleutbildning är långt ifrån tillräckliga för att bibehålla kompetensen vid de högskolor, som skall erbjuda högklassig utbildning inom räckhåll för landets ungdomar. Resultatet blir att landets högskolor koncentrerar sig på ovannämnda, lustväckande utbildningar med hög hip-faktor och lägger ned övriga.
    Om man är i medelåldern, eller närmar sig denna, så vill man kanske ha pension en vacker dag. Men vem skall betala den om vår industri är borta p.g.a. ingenjörsbrist, höga skatter, förtagarfientliga lagar m.m.? Är det produktionen av hälsopedagogik, eller kanske utvecklingen av såpoperor och soffpratprogram i TV och radio? Eller skall vi trygga pensioner och välfärd med att sälja hus till varandra? Min far sa en gång till mig att man inte kan bygga ett lands ekonomi på att tvätta varandras skjortor, men den visdomen tycks inte politiker eller övriga medborgare ha fått sig till livs. För det är just det som förespråkas i denna diskussion – åtminstone indirekt. Därför vill jag be er att tänka lite längre än till den egna plånbokskanten i denna debatt! Det är er egen framtid som står på spel när den svenska tekniska högskoleutbildningen monteras ned!

    01 juli 2010
  • Masterstudent

    För alla som läser på mastersnivå idag är det redan uppenbart. Bakom snacket från högskolorna om hur fantastisk mångfalden är med alla studenter som kommer utifrån döljer sig snarare glädjen över ökade anslag. Eftersom förkunskapsnivån varierar något oerhört blir grupparbeten och andra övningar rena rama mardrömmen för oss studenter. Istället för att lära oss djupare kunskap blir vi snarare utbildade i hur man hanterar värdelös gruppdynamik och inkompetenta gruppmedlemmar. De duktiga som kommer kommer oftast hit för gratis utbildning för att sedan åka tillbaka hem med hälften så mycket skuld som är legio i hemlandet. För mig som student och framtida skattebetalare är avgifter självklart, kombinera gärna med intagningsprover/intervjuer för att se till att förkunskaperna verkligen finns där.

    01 juli 2010
  • leo

    Utbilda Sveriges konkurrens är vad vi har gjort tills nu och äntligen har politikerna tänkt längre än näsan är lång.
    Anser att csn skall hålla i stipendium och även kunna ge folk från glesbygden i Sverige en chans att få göra en klassresa. Som det ser ut idag vågar inte så många flytta iväg till Mölndal i gbg eller Kista i sthlm för att utbilda sig till ingenjör. vid något utav de ”finare” universiteten. Satsa Svenskt och låt Sverige växa till sitt forna jag (läs efter WWII).

    01 juli 2010
  • Lars-Olof

    Äntligen ett rätt beslut. Nu måste t.ex KTH och andra svenska universitet på ett tidigt stadium börja intressera svenska ungdomar för sina utbildningslinjer. Sverige behöver utbilda ett mångdubbelt antal ingenjörer med entreprenöriell inriktning för att vi i framtiden skall kunna behålla vår välffärd.

    01 juli 2010
  • Lars-Olof

    Äntligen ett bra initiativ. Det är på tiden att t.ex KTH och andra lärosäten börjar med att på ett tidigt stadium startar med aktiviteter för att intressera svenska ungdomar för sina utbildningslinjer. Sverige behöver t.ex många fler elever som utbildar sig till ingenjörer av alla kategorier för att vi skall kunna behålla vår välfärd.

    01 juli 2010
  • Imran Mehmood

    Its true that not the top lot of foreign students come to study in Sweden, majority of them are average students. Its good to see Sweden as a source of higher studies and technology. Most of the students go back to their respective countries after completing their degrees. And those who are absorbed in the industires in Sweden, are worth of it.

    The application of fees will refrain students of low calibre (both academic and financial) to apply for higher studies in Sweden. They would rather prefer to go to Finland or Germany. But I think foreign students also effect the economy of Sweden in a positive sense. Last year around 16000 foreign students came to Sweden. Sweden gets benefit when such a huge number of students pay for their housing rent, food and transport.

    01 juli 2010
  • Lars

    Om vi inte betalar för de utländska studenterna får vi pengar över som istället kan användas för att höja kvaliteten på våra skolor. Det är verkligen välbehövligt.
    Som utländsk student väljer man i första hand att studera i USA, England eller något av de andra stora länderna. Finansieringen kan ske med egna pengar eller stipendier om man är ambitiös.
    De svenska universtiteten och framförallt småhögskolorna har låg staus utomlands.
    Till Sverige åker man om man inte får stipendier eller om man inte har betyg som räcker för att komma in på de mer statusfyllda universiteten. Ibland kommer man inte in på universiteten i sitt eget hemland.
    Erfarenheten visar också att de utländska studenter som kommer hit är i de flesta fall väldigt svaga studenter. Vad dessa tillför Sverige förstår jag inte.

    01 juli 2010
  • Robert

    Vi ska inte sträva efter kvantitet, d.v.s.många studenter,vilket
    realiseras genom att släppa in utlänningar.
    Istället skall kvaliteten värnas och höjas.Svenska tekniska högskolor skall först och främst utbilda svenska studenter.
    Utländska studenter kan kvoteras in och skall betala för sig !!

    Min erfarenhet är att mångfalden har sänkt kvaliteten.
    Resurser tas från viktigt kvalitetsarbete till administration och ansträngningar sparas inte för att ”integrera” utlänningar.

    01 juli 2010
  • Tardigrad

    Gratis är onekligen gott, men om hela världen ser Sverige som landet där man inte behöver betala för något, så är det uppenbart också fel.

    01 juli 2010
  • Gidom

    Anders A Andersson har sin ideologi. Ingen ska betala för sin utbildning inte ens utomeuropeiska. Att Sverige ska tillhandahålla utbildning för dessa länder gratis kan inte vara rimligt. All utbildning medför kostnader. Antingen för mig själv eller för
    skattebetalarna. Att med hjälp av utländska studenter fylla de svenska Universitet och Högskolor som är överetablerade kan inte vara ett acceptabelt skäl. Att ta ut avgift för en tjänst kan inte medföra ökad kostnad. I så fall är avgiften för liten.
    Regeringen har fattat ett bra beslut.

    01 juli 2010
  • Erik

    Jag kan hålla med om att det är mycket bra att skapa broar mellan länder och öka förståelsen mellan våra kulturer. Det kanske också är bra för svenska företag med det fåtal utländska studenter som stannar kvar i Sverige och arbetar om det saknas arbetskraft på just det området. Men där slutar det positiva med dom här dårskaperna.

    På vilket sätt är det bra för Sverige att ta skattepengar för att utbilda till exempel Indier och Kineser. Personer som sen i de flesta fall åker hem till sina respektive länder och konkurrerar ut svensk arbetskraft genom att ,i bästa fall, få svenska företag att outsourca produktionen. I sämsta fall (och tyvärr säkert vanligast) får studenterna jobb på lokala företag i sina länder och konkurrerar på så vis ut även svenska företag som då inte får någon del alls av kakan. Vi bjuder på en utbildning så att dom på ett mer effektivt sätt kan konkurrera ut Sverige!

    ”Ett litet land som Sverige måste utnyttja alla möjligheter att stärka sin internationella konkurrenskraft. Näringslivet förstår detta men tyvärr inte politikerna.”

    Kan någon förklara på vilket sätt det stärker vår internationella konkurrenskraft att utbilda arbetskraft som direkt konkurrerar både med arbetskraft i Sverige och Sverige som helhet?

    Att näringslivet påstår sig förstå detta är kanske inte så märkligt. Näringslivet vill naturligtvis skapa större konkurrens om varje arbetstillfälle, både för att kunna välja och vraka mellan olika arbetssökande och för att kunna hålla ner lönerna.

    Att högskolorna strävar efter detta är inte heller så konstigt eftersom det är deras arbetstillfällen det handlar om. Det är bara att inse att vi har byggt lite för många högskolor i Sverige. Så länge det är skattemedel som betalar för utländska studenter är det bättre att slå igen hälften av högskolorna och låta de anställda ge sig ut i det riktiga arbetslivet, istället för att fortsätta utbilda konkurrerande arbetskraft.

    Hittills har det enda sätt som Svenska högskolor kan generera intäkter till Sverige varit att utbilda arbetskraft som på ett eller annat sätt är verksamma (och betalar skatt) i Sverige. Nu när det blir ändring på det (i och med att utländska studenter ska betala vad det kostar) så finns det åtminstone någon form av berättigande för alla högskoleplatser i Sverige. Det finns en direkt inkomstkälla i att utbilda. Därför blir det blir otroligt komiskt att högskolorna klagar på att vi inte längre ska använda skattemedel för att utbilda konkurrerande arbetskraft.

    01 juli 2010
  • Marie

    Självklart ska utländska studenter betala. De utomeuropeiska studenter jag pluggat med på KTH har inte gett intrycket av att vara ’fattiga’ på något sätt. Har inte lust att sponsra dem med mina skattepengar även om högskolorna ’förlorar’ pengar.

    01 juli 2010
  • Peter Eriksson

    Det är helt klart att i denna fråga har regeringen skattebetalarna på sin sida. Antingen skall vi använda biståndsbudgeten för detta eller införa avgifter. Efter ett tag kommer det goda ryktet svenska universitet har att leda till ett kraftigt inflöde av betalande utländska toppstudenter.
    Det är inte gratis att studera utomlands för svenska studenter – fråga CSN.

    01 juli 2010
  • Carl L

    Har själv läst ett internationellt masterprogram för ett par år sen. Kan intyga att det är ett utmärkt beslut att börja ta ut avgifter då en stor del av de internationella studenterna enbart var här för att det var gratis och för att vår skola hade utbyte (exchange) med USA så att de kunde åka dit 6 månader gratis som utbytesstudenter via vår skola. Kvaliteten på de studenter som kom hit var också allt mellan blivande professorer och folk som knappt kunde göra sig förstådda. Så det är bättre att med stipendie ta hit de studenter som är BÄST och kan komma att bidra till vårt lands utveckling.

    01 juli 2010
  • Jasin

    Jag håller med er att alla utlänska studenter ska betala.Det kan inte svenska folket betala deras utbildning.

    01 juli 2010
  • Anders A Andersson

    Att ta avgifter är helt och helt ett ideologiskt beslut av den borgliga regeringen. Det har inget med verkligheten att göra. De har en fix idé och den ska genomföras oavsett effekt på högskolorna. Det kommer att ta år att återställa och rädda det som räddas kan efter detta dumma beslut.

    01 juli 2010
  • Andreas

    Studieavgifter är bra och kan rädda kvalitén på våra högskolor. I dagsläget är det mastersstudenter vi tar in i bästa fall mediokra eller rent ut sagt usla. Dessa tjänar inget att utbilda men vissa regionalpolitiska högskolor har detta som primär intäktskälla. Kan man sedan inte erbjuda exjobb pga brist på kapacitet borde man rimligen inte ta in så många studenter. Vill inte svenska studenter läsa utbl får man downsiza oavsett las eller eller annat! Bort med överkapaciteten!

    01 juli 2010
  • Beavis

    Det blir alltid nån som måste ta kostnaden. Och jag tror inte KTH kommer göra nån större förlust. KTH, Chalmers, Lund kommer alltid kunna fylla sina utbildningsplatser. Dom stora förlorarna är dom små högskolorna som fyller ut sina utbildningsplatser med utländska studenter. Ta BTH i Blekinge som exempel där det var ca 5 svenska elever i en klass på 60 personer.
    Man kanske helt enkelt ska se över antalet utbildningsplatser och skära ner på det, just nu, för stora antalet?

    01 juli 2010
  • eva

    Förstår faktisk inte varför det skall bekostas av skattebetalare.

    Australien har många utlänska studenter, och det betalar för sig!

    Ser ingen anledning att svenska skatte betalare skall betala
    utbildningen som är ett annat lands ansvar. Vi får utlänsk arbetskraf ändå.

    01 juli 2010
  • Tjabo

    Sveriges skattebetalare kan inte bekosta hela världens utbildning. Trist, men så är det. I ett system där alla länder upplåter gratis utbildning för alla, absolut, då får vi balans.
    Men glöm att Sverige är så riiikt att vi kan stå för notan ensamma, det var länge se’n nu.

    01 juli 2010
  • Jacob

    … från högskolorna kommer ju också uppgifterna att förkunskapsnivåerna hos de utländska studenterna varierar katastrofalt mycket. Enligt uppgifter har man varit tvungen att sänka kunskapsnivån i kurser för att de flesta skall kunna hänga med. Även studenter, med förväntade förkunskaper, har sagt att det bildas, lite grovt, en grupp som ställer frågor på triviala spörsmål, och en grupp som har förkunskaperna men inte tycker att kursen inte leder framåt. Sant eller falskt? Så visst är det viktigt vilka som blir antagna till kurserna. Att det sedan är bra på alla sätt med en internationalisering är en annan femma. Unversiteten får äl anpassa sig till de nya förhållandena och se om man kan återta en del av de förlorade internationella studenterna. För universiteten vill väl ändå att kunskapsnivån hos de studenter som lämnar utbildningen skall vara konkurrenskraftig – för man räknar väl bara, helt krasst, inte in pengarna som man får för varje student..
    Jacob

    01 juli 2010
  • peter apell

    Verkar som DTU i Danmark fixat detta genom avtal med ett antal utländska universitet – så det behöver inte bli den katastrof som utmålas ovan

    01 juli 2010
  • Marie

    Jag förstår inte varför alla verkar tycka att det är så fel att ta ut avgifter för utländska studenter? Om du som svensk åker till ”deras” länder, tex Kina, då får vi betala avgifter för att få studera. Varför ska det vara gratis för dem här men kosta pengar för oss där? Berom ursäkt för ”oss och dem” men vet inte vad jag annars ska kalla de olika parterna i disskusionen…

    01 juli 2010
  • Jesper

    Frågan är väl varför skall vi svenska studenter betala dyrt för att studera utomlands när det gratis hos oss.
    Dessutom är det inte de utländska toppstudenterna som kommer till sverige utan de som inte kom in och fick just de nämnda stipendierna till de Amerikanska (och europeiska) toppuniversiteten.
    Det bästa vore, tycker jag, om Sverige gjorde ett avtal med alla länder att det är gratis för utländska studenter att studera här samtidigt som det är gratis för oss svenskar att studera utomlands.

    01 juli 2010
  • Pär Ekström

    Internationellt utbyte bygger på önsesidighet.

    Vi har ett fritt utbyte av studieplatser inom Europa. Vi får dock betala när vi skall studera i Asien och USA. Jag ser gärna att vi kunde studera avgiftsfritt i dessa länder.

    01 juli 2010
  • Thomas

    Om nu ”Näringslivet förstår detta” varför inrättar då inte Näringslivet stipendiefonder efter amerikansk modell?

    01 juli 2010
  • Erik Lind

    Nu vore det väl inte fel att förklara för oss läsare ( utan att vi skall behöva gissa eller forska vidare ) hur KTH förlorar 100 miljoner när studieavgiften höjs från gratis till en avgift. Tacksam för förtydligande artikel !

    01 juli 2010
  • Klaus Fox

    Hur stora kommer termins avgifterna att vara och hur stora är de i andra länder?

    01 juli 2010

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Här är de populäraste kurserna för yrkesverksamma ingenjörer

Här är de populäraste kurserna för yrkesverksamma ingenjörer

Många lärosäten satsar på kompetensutveckling av ingenjörer. Vi har tagit reda på vilka som är de populäraste kurserna som går att kombinera med jobbet. Se listan med nära 50 kurser i topp.
Fler artiklar