Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören De lyfter fram våra bästa sidor

De lyfter fram våra bästa sidor

Genom att pusha människor att skapa sitt personliga varumärke hjälper Karin Sandin och Per Frykman sina klienter att hitta roliga och intressanta jobb.
— Ditt personliga varumärke handlar om hur du tar fram och förstärker dina bra sidor, förklarar varumärkesduon.

Coacher vill de inte kalla sig, Per Frykman och Karin Sandin. Inte heller rekryterare. När jag föreslår varumärkeskonsulter vrider sig Per först lite besvärat i stolen men nickar sedan.

— Egentligen vill vi komma bort ifrån det där med titlar och att man etiketterar folk, säger Per och Karin nickar instämmande. Båda är överens om att det i dag är alldeles för stort fokus på utbildning och titlar. De vill i stället att man koncentrerar sig på en persons drivkrafter och passion.

Arbetstitel räcker inte
— Naturligtvis måste man ofta ha en utbildning för att komma i fråga för ett jobb men i dag är utbildningen ett minimikrav, det är annat som avgör om du får jobbet, säger Per.

Och det är det här andra som Per och Karin har specialiserat sig på. De mjuka värdena, som Karin kallar det. Det som gör att vissa människor går framåt i karriären och av andra uppfattas som intressanta och engagerade individer. De känner till sitt personliga varumärke och vet vad de är bra på och vad de gillar. Det är då som lusten att prestera på topp kommer och det drivet uppmärksammas även av människorna runtomkring dem.

Ditt personliga varumärke handlar inte om yta
— Det är egentligen väldigt enkelt, säger Karin. Det personliga varumärket handlar om det som finns inom dig, inte om hur du klär dig och ser ut utan om din passion och det du brinner för. Sedan gäller det bara att hitta det och jobba på att förstärka det.

— Jag blir ständigt förvånad över att så få känner till sitt professionella rykte och sitt varumärke. Jag menar, det är ju medarbetarna som gör företagen och ändå så är det så få som har förstått det. Man satsar massor på att stärka företagets varumärke men man glömmer bort medarbetarna, säger Per och tillägger:

— Jag brukar ta entreprenören Richard Branson som exempel, han säger att ”Det enda du har är ditt professionella rykte”. Det är när du vet vad du är bra på och lever efter det som de spännande möjligheterna dyker upp. Men det handlar inte bara om yrkeslivet, vi brukar säga att vi jobbar med att höja människors livskvalitet.

Andra får berätta vem du är
Per och Karin hjälper både privatpersoner, medarbetare i organisationer och företag att hitta sitt personliga varumärke. Det går till så att de efter ett inledande samtal, där de förklarar sin metod, ber klienterna att skriva ner tio personer som de har en professionell relation till, det kan vara medarbetare, kunder eller nuvarande och gamla chefer. De personerna får sedan besvara en del viktiga frågor som Per och Karin har utformat. Med frågorna som bas skriver de sedan ihop en till två sidor över hur klienten uppfattas i arbetslivet och vilka styrkor och drivkrafter personen i fråga har.

— Folk brukar bli både förvånade och väldigt glada över hur de uppfattas av andra, berättar Karin och förklarar att detta kan användas i många olika sammanhang, till exempel när man söker jobb.

— På det här sättet får arbetsgivaren en helt annan bild av personen som söker jobb. Man sticker ut från de övriga, och eftersom det är andras omdömen om dig så känns det inte som skryt, säger Per och berättar att flera av deras klienter har fått spännande och intressanta jobb när de har använt sig av metoden.

Du som person står i fokus
Förutom att ta reda på sina klienters professionella rykte så hjälper Per och Karin även till att skapa en så kallad ”tagline” att ha på visitkortet. Det är en kärnfull mening som ska fånga det du står för, vad du vill med ditt jobb och vilka ambitioner du har. Här lyfts ambitionen och inte arbetstiteln fram.

— För vad säger egentligen arbetstiteln projektledare eller ingenjör om dig, ingenting! säger Per.

Och både Per och Karin lever som de lär. På Pers visitkort står det så här: Per tar personal branding till en ny dimension och ger dig ett möjlighetstänkande i framkant. Och på Karins: Med glädje, närvaro och mod berör och inspirerar Karin dig att leva livet fullt ut.

Här kommer du i kontakt med Karin och Per.

Nyligen lanserade duon boken ”Du- ett varumärke” där de beskriver sin arbetsmetod och sina tankar kring det personliga varumärket. Boken går att beställa via deras hemsida (se ovan).

4 KOMMENTARER

  1. Hej ni som kommentarat. En lite kommentar från en av författarna: Tack för att ni gillar tankesättet och jag måste erkänna att även jag hade lite svårt med namnet personliga varumärken och pratar mycket hellre om mitt professionella rykte. Detta är nämligen samma sak. Mitt professionella rykte = mitt personliga varumärke.

    Varför vi till slut ändå pratar om personliga varumärken var att begreppet är så accepterat och sökbart på Internet. Vi arbetar väldigt praktiskt och då får det professionella varumärket mycket tyngd och det är här vi lägger fokus.

  2. Jag håller med Åsa att begreppet är verkligen hemsk! Vissa pratar t.om. om sig själva i varumärkestermer. Kan man inte komma på nåt bättre? Professionellt renommé, professionell image? Passion och drivkrafter är heller inget man spontant kopplar till varumärke, vare sig för ett företag eller en person. Men konceptet är superintressant – omgivningens erfarenheter av ens arbetssätt och prestationer är givetvis avgörande för vilka uppdrag man får, och kan man få dessa erfarenheter kärnfullt formulerade så måste det vara en enorm tillgång när man söker jobb.

  3. Jag gillar Richard Bransons tänk om ”ditt personliga rykte”. Det har jag haft med mig som konsult inom IT-världen sedan tidigt 90-tal. Inte för att jag känt till Richard tidigare, men för att det var en egen insikt om att mitt rykte och renommé är det viktigaste jag har med mig från kund till kund, från arbetsgivare till arbetsgivare.

    Ibland är det svårt att behålla den egna integriteten som konsult, men när jag i våras bytte jobb så fick jag den uppskattande kommentaren från min tidigare vd att jag var en av de konsulter med mest integritet som han jobbat med. Det värmde, för det visar att det går att kombinera uppdraget att leverera ett bra resultat till kunden samtidigt som man är trogen sina egna åsikter och värderingar.

    Åsa – jag håller med om att uttrycket sticker och skär, men som du säger – konceptet är bra :)

  4. Jag förstår konceptet bakom personligt varumärke, men jag avskyr verkligen uttrycket! Visserligen kan man väl säga att man ”säljer” sin yrkeskunskap och sina egna personliga egenskaper när man söker jobb, etc., men ändå – jag har väldigt svårt för att tänka på mig själv i termerna varumärke och som en vara…
    Konceptet är bra – uttrycket hemskt, för mig i alla fall.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Håkan Samuelsson, Kerstin Lindell och Daniel Ek

Årets siffror: Så mycket tjänar it-topparna och några andra

0
Nu har nya listor över de högsta lönerna publicerats. Vi har samlat några med koppling till ingenjörer. Det är mest it-toppar och it-chefer, men också några andra.   

Netlight satsar på delat vd-skap

1
Företaget utan chefer tar nu nästa steg i att utmana synen på ledarskap. Verksamheten leds numera av en vd-duo som utses på årsbasis.

Kan arbetsgivare kräva privat försäkring för distansarbete?

0
I arbetsskadeförsäkringen i kollektivavtalen finns en oklarhet när man jobbar hemma. Kan chefen därför kräva en privat olycksfallsförsäkring?

Fem steg som ger dig koll på dina pensionspengar

2
Det behöver inte vara krångligt att få koll på sitt pensionssparande. Men det finns en sak som många glömmer bort.
IT, finans, bygg och kemi

Rekordlåg arbetslöshet – men skillnad mellan inriktningarna

6
Arbetslösheten bland Sveriges Ingenjörers medlemmar är nu nere på 1,0 procent – den näst lägsta nivån på tio år. Men arbetslösheten skiljer sig mellan olika inriktningar och för vissa har den svängt mycket under pandemin.   
Ingenjörsfullmäktige 2021

Hittills: 17 listor ställer upp i Ingenjörsvalet

0
I vår är det val till Ingenjörsfullmäktige och den 15 februari är det deadline för att registrera listor till valet. Hittills har 17 listor anmält sig och nu kan enskilda ingenjörer också ställa upp i valet. 

Så svarar du chefen som nobbar ditt lönekrav

2
För att lyckas med lönesamtalet är det viktigt att fundera på vad chefen kommer att svara på ditt lönekrav. Läs om ombudsmannens tips för hur du bemöter chefens argument.

“Varför existerar dåligt ledarskap fortfarande?”

4
Varför finns det så många dåliga chefer, trots all kunskap vi har om ledarskap? Det är en fråga som vi borde diskutera mer, menar professor Anders Örtenblad.
Pengar, KTH, Ericsson

Lön, antagningspoäng och att jobbet inte känns kul – det här läste flest 2021

0
Vad säger jag när chefen nobbar mitt lönekrav? Är det ett problem att Ericsson vill överge fasta arbetsplatser? Varför krävdes det en ingenjör för att avslöja bluffen i Allra?

Nu ska arbetsgivarna avgöra vad som är friskvård

0
Nu ska arbetsgivarna själva bestämma hur friskvårdsbidraget ska användas. Men det blir inte fritt fram för vad som helst. Reglerna har inte förändrats. 

VI REKOMMENDERAR

Civilingenjören som avslöjade pensionsbluffen i Allra

1
Varför krävdes det en civilingenjör i teknisk fysik för att avslöja hur pensionsföretaget Allra hade lurat spararna på hundratals miljoner kronor? Läs vad som fick Patrick Siegbahn att granska dem.

TOPPLISTA