De lyfter fram våra bästa sidor

4
1684

Genom att pusha människor att skapa sitt personliga varumärke hjälper Karin Sandin och Per Frykman sina klienter att hitta roliga och intressanta jobb.
— Ditt personliga varumärke handlar om hur du tar fram och förstärker dina bra sidor, förklarar varumärkesduon.

Coacher vill de inte kalla sig, Per Frykman och Karin Sandin. Inte heller rekryterare. När jag föreslår varumärkeskonsulter vrider sig Per först lite besvärat i stolen men nickar sedan.

— Egentligen vill vi komma bort ifrån det där med titlar och att man etiketterar folk, säger Per och Karin nickar instämmande. Båda är överens om att det i dag är alldeles för stort fokus på utbildning och titlar. De vill i stället att man koncentrerar sig på en persons drivkrafter och passion.

Arbetstitel räcker inte
— Naturligtvis måste man ofta ha en utbildning för att komma i fråga för ett jobb men i dag är utbildningen ett minimikrav, det är annat som avgör om du får jobbet, säger Per.

Och det är det här andra som Per och Karin har specialiserat sig på. De mjuka värdena, som Karin kallar det. Det som gör att vissa människor går framåt i karriären och av andra uppfattas som intressanta och engagerade individer. De känner till sitt personliga varumärke och vet vad de är bra på och vad de gillar. Det är då som lusten att prestera på topp kommer och det drivet uppmärksammas även av människorna runtomkring dem.

Ditt personliga varumärke handlar inte om yta
— Det är egentligen väldigt enkelt, säger Karin. Det personliga varumärket handlar om det som finns inom dig, inte om hur du klär dig och ser ut utan om din passion och det du brinner för. Sedan gäller det bara att hitta det och jobba på att förstärka det.

— Jag blir ständigt förvånad över att så få känner till sitt professionella rykte och sitt varumärke. Jag menar, det är ju medarbetarna som gör företagen och ändå så är det så få som har förstått det. Man satsar massor på att stärka företagets varumärke men man glömmer bort medarbetarna, säger Per och tillägger:

— Jag brukar ta entreprenören Richard Branson som exempel, han säger att ”Det enda du har är ditt professionella rykte”. Det är när du vet vad du är bra på och lever efter det som de spännande möjligheterna dyker upp. Men det handlar inte bara om yrkeslivet, vi brukar säga att vi jobbar med att höja människors livskvalitet.

Andra får berätta vem du är
Per och Karin hjälper både privatpersoner, medarbetare i organisationer och företag att hitta sitt personliga varumärke. Det går till så att de efter ett inledande samtal, där de förklarar sin metod, ber klienterna att skriva ner tio personer som de har en professionell relation till, det kan vara medarbetare, kunder eller nuvarande och gamla chefer. De personerna får sedan besvara en del viktiga frågor som Per och Karin har utformat. Med frågorna som bas skriver de sedan ihop en till två sidor över hur klienten uppfattas i arbetslivet och vilka styrkor och drivkrafter personen i fråga har.

— Folk brukar bli både förvånade och väldigt glada över hur de uppfattas av andra, berättar Karin och förklarar att detta kan användas i många olika sammanhang, till exempel när man söker jobb.

— På det här sättet får arbetsgivaren en helt annan bild av personen som söker jobb. Man sticker ut från de övriga, och eftersom det är andras omdömen om dig så känns det inte som skryt, säger Per och berättar att flera av deras klienter har fått spännande och intressanta jobb när de har använt sig av metoden.

Du som person står i fokus
Förutom att ta reda på sina klienters professionella rykte så hjälper Per och Karin även till att skapa en så kallad ”tagline” att ha på visitkortet. Det är en kärnfull mening som ska fånga det du står för, vad du vill med ditt jobb och vilka ambitioner du har. Här lyfts ambitionen och inte arbetstiteln fram.

— För vad säger egentligen arbetstiteln projektledare eller ingenjör om dig, ingenting! säger Per.

Och både Per och Karin lever som de lär. På Pers visitkort står det så här: Per tar personal branding till en ny dimension och ger dig ett möjlighetstänkande i framkant. Och på Karins: Med glädje, närvaro och mod berör och inspirerar Karin dig att leva livet fullt ut.

Här kommer du i kontakt med Karin och Per.

Nyligen lanserade duon boken ”Du- ett varumärke” där de beskriver sin arbetsmetod och sina tankar kring det personliga varumärket. Boken går att beställa via deras hemsida (se ovan).

4 KOMMENTARER

  1. Hej ni som kommentarat. En lite kommentar från en av författarna: Tack för att ni gillar tankesättet och jag måste erkänna att även jag hade lite svårt med namnet personliga varumärken och pratar mycket hellre om mitt professionella rykte. Detta är nämligen samma sak. Mitt professionella rykte = mitt personliga varumärke.

    Varför vi till slut ändå pratar om personliga varumärken var att begreppet är så accepterat och sökbart på Internet. Vi arbetar väldigt praktiskt och då får det professionella varumärket mycket tyngd och det är här vi lägger fokus.

  2. Jag håller med Åsa att begreppet är verkligen hemsk! Vissa pratar t.om. om sig själva i varumärkestermer. Kan man inte komma på nåt bättre? Professionellt renommé, professionell image? Passion och drivkrafter är heller inget man spontant kopplar till varumärke, vare sig för ett företag eller en person. Men konceptet är superintressant – omgivningens erfarenheter av ens arbetssätt och prestationer är givetvis avgörande för vilka uppdrag man får, och kan man få dessa erfarenheter kärnfullt formulerade så måste det vara en enorm tillgång när man söker jobb.

  3. Jag gillar Richard Bransons tänk om ”ditt personliga rykte”. Det har jag haft med mig som konsult inom IT-världen sedan tidigt 90-tal. Inte för att jag känt till Richard tidigare, men för att det var en egen insikt om att mitt rykte och renommé är det viktigaste jag har med mig från kund till kund, från arbetsgivare till arbetsgivare.

    Ibland är det svårt att behålla den egna integriteten som konsult, men när jag i våras bytte jobb så fick jag den uppskattande kommentaren från min tidigare vd att jag var en av de konsulter med mest integritet som han jobbat med. Det värmde, för det visar att det går att kombinera uppdraget att leverera ett bra resultat till kunden samtidigt som man är trogen sina egna åsikter och värderingar.

    Åsa – jag håller med om att uttrycket sticker och skär, men som du säger – konceptet är bra :)

  4. Jag förstår konceptet bakom personligt varumärke, men jag avskyr verkligen uttrycket! Visserligen kan man väl säga att man ”säljer” sin yrkeskunskap och sina egna personliga egenskaper när man söker jobb, etc., men ändå – jag har väldigt svårt för att tänka på mig själv i termerna varumärke och som en vara…
    Konceptet är bra – uttrycket hemskt, för mig i alla fall.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Innovation har gått från nice to have to must have”

Samla in idéer från hela företaget, mindre fokus på kortsiktiga kvartalsrapporter och gör analyser av hur förändringar i omvärlden. Läs innovationsexperten Sofie Lindbloms tips för att få bra idéer att lyfta företaget.

Ingenjörerna välkomnar att regeringen går vidare med parternas Las-förslag

– Det är ett glädjande besked och vi har gjort en stor ansträngning för att fram ett förslag som gynnar hela arbetsmarknaden, säger Camilla Frankelius, på Sveriges Ingenjörer, om att regeringen går vidare med parternas Las-förslag.

Skyddsombudens oro: ”Svårare att uppfatta hur folk mår”

Hemarbetet har väckt nya utmaningar i arbetsmiljöarbetet. Två skyddsombud delar med sig av sina tankar och erfarenheter.

Facken på Scania avstår arvoden till förmån för anställda

Scanias  fackliga företrädare avstår sina styrelsearvoden i Traton och motsvarande belopp överförs till Scanias personalstiftelse.
video

Börjar föreläsningar med att vinka: “Som att prata i ett svart hål annars”

KTH-professorn Mats Ericson har testat nya sätt att föreläsa sedan pandemins start. Bland annat har han byggt en avancerad filmstudio hemma.

Så många nya utbildningsplatser får lärosätena

Regeringen vill satsa ytterligare 1,7 miljarder på högskolan. Men det är inte fritt fram för lärosätena att göra egna prioriteringar. Merparten av stödet är öronmärkt för att stärka olika delar av utbildningen.

KTH och Chalmers sticker ut i granskning av nyanställdas ålder

De flesta som får jobb inom högskolan är mellan 30 och 50 år. På KTH, Chalmers och Linköping är omkring hälften av alla nyanställda under 30 år.

Dra nytta av rekryterarens knep i jakten på nytt jobb

Vill du vidare i karriären? Den nya tjänsten Fråga rekryteraren kan ge dig goda råd och smarta tips på vägen till ditt nya jobb.
Sverige

Så mycket skiljer sig ingenjörers löner

Hur mycket skiljer lönen mellan ingenjörer som är chefer och de som inte är det? Mellan storstäder och övriga landet, privat och offentlig sektor och mellan civil- och högskoleingenjörer? Det får du svar på här.

Gör testet som mäter din trötthet

Hur trött känner du dig efter jobbet? Gör Sahlgrenska sjukhusets test som ger svar på din situation. Isolering vid hemarbete är en riskfaktor för trötthet.