Kristinas käpphästar för bra undervisning

2
1596

Kristinas recept för bra ingenjörsutbildning (råd till lärarna som ska hålla en kurs)

1. Vad är målen med kursen?
Vilka kompetenser ska studenterna utveckla? Ställ tydliga och höga krav. Målen ska vara relevanta för ingenjörers yrkesverksamhet. Prioritera i mängden ämnesinnehåll, det viktigaste är att studenterna utvecklar en arbetande förståelse av fundamenta. Det krävs en djup förståelse för att studenterna ska kunna koppla ihop kunskaperna med sådant de redan kan och som de kommer att lära sig senare, för att de ska kunna tillämpa kunskaperna på verkliga, komplexa problem, och för att kunskaperna ska sitta kvar.

2. Vilket arbete ska studenterna göra för att nå målen?
Utforma läraktiviteter som hjälper studenterna att utveckla de avsedda kompetenserna (punkt 1). Använd lärartiden effektivt – ägna er åt sådant som verkligen bidrar till studenternas lärande. Det handlar främst om att sätta studenten i eget, hårt arbete. Förståelse av teori kommer oftare genom tillämpning, det räcker inte med härledning. Det fungerar bäst när studenterna upplever ett behov av att lära sig något för att lösa uppgifter som betyder något för dem. Ert viktigaste jobb är att skapa sådana uppgifter och organisera aktiviteterna. Försök likna ingenjörsverksamhet så att studenterna samtidigt lär sig fungerande arbetssätt.

3. Hur ska studenterna visa att de nått målen?
Utforma examinationen så att studenterna ska visa att de nått målen (punkt 1). Eftersom examinationen styr studenterna går det inte att mäta något annat än målen. Det måste vara rätt mål och rätt nivå, till exempel duger inte en tenta med typtal om målet var förståelse. Använd examinationsmoment för att framkalla goda studier under hela kursens gång (eftersom panikpluggande oftast ger kunskaper som snabbt glöms). Ge feedback i tid så att studenterna vet vad de behöver göra för att komma vidare, men använd lärartiden effektivt – i stället för att ge individuell feedback till varje student kan ni organisera aktiviteter där de gnuggas mot varandra, det lär man sig mycket av.

4. Hur kan kursen förbättras hela tiden?

När ni utvärderar kursen – fokusera på att analysera examinationsresultaten och utgå från hur ni ser att studenternas lärande bör förbättras. Uppnår de rätt nivå av förståelse? Vad verkar vara svårt, vilka viktiga missförstånd eller oförmågor kan ni se? Hur kan aktiviteterna och examinationen utvecklas så att måluppfyllelsen förbättras? Skippa de traditionella kursvärderingarna som mäter hur nöjda studenterna är (tillräckligt nöjda räcker för att processen ska fungera), men skaffa djup insikt i hur de uppfattar kursens krav och aktiviteter. Kanske behöver ni bearbeta aktiviteterna och examinationen så att studenterna kan ta sig an dem på bättre sätt.

2 KOMMENTARER

  1. Spännande att se att någon utmanar lärare till att ge sina studenter/elever kompetens.
    Jag tittade i en kurskatalog igår, där bl a alla kurser i lärarutbildningen går ut på att studenten ska lära sig att forska. Om de lär sig den kompetensen blir de måttligt kompetenta i rollen som lärare…vilket vi kan se i vilken skola som helst, oberoende av nivå. Dessvärre också i lärarutbildningen.

  2. Äntligen nytänkande inom utbildningen. Tankarna kan tillämpas på lägre utbildningsnivåer också.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.