Bli lugnare med mindfulness

0
710

— Att använda mindfulness kan vara ett sätt att varva ner i vardagen, säger sjukgymnasten Marie Karlsson-Callerstrand. I sitt jobb träffar hon många chefer som har svårt att koppla av.

 På företagshälsovården Feelgood erbjuder man kurser i stressreducering där bland annat mindfulness ingår som ett sätt att sänka stressnivån. Men vad är egentligen mindfulness? Och behöver man vara smidigt som en katt och kunna stå på huvudet för att få någon behållning av det?

Nej, nej, skrattar Marie och förklarar att mindfulness visserligen har sitt ursprung både från yogan och från meditation men att formen har anpassats till vardagen och mer handlar om andning och att kunna vara i nuet än avancerade kroppsställningar.

-– Det är en slags uppmärksamhetsträning där man övar sig på att vara i nuet och att lägga märke till hur det känns i kroppen. Man tar andningen och de fem olika sinnena till hjälp. Meningen är att man ska uppmärksamma kroppens signaler utan att analysera eller döma, förklarar Marie.

Varför är det bra?

-– Genom att stanna upp och känna efter hur kroppen mår kan man fånga upp tidiga stressignaler och göra något åt dem innan det går för långt. Det är ett sätt att spara energi och hitta återhämtning i vardagen.

Skulle du kunna ge ett konkret exempel på hur man gör?

— Det finns flera tillfällen i vardagen där man kan använda mindfulness, exempelvis kan man ägna den lilla stunden det tar innan datorn är i gång på morgonen till att ta några djupa andetag och landa i kroppen. När man äter lunch kan man försöka äta långsamt och tänka på hur maten smakar. Inom mindfulness använder man sig också av något som kallas kroppsskanning, där man går igenom kroppsdel efter kroppsdel i tankarna och försöker slappna av i olika delar i kroppen.

Men tar inte det här mycket tid?

–- Nej, det behöver det inte göra. Det finns ett träningsprogram i kroppsskanning som tar åtta minuter, säger Marie och tillägger att det är nog enkelheten med mindfulness som har gjort att det har blivit så populärt, säger hon och fortsätter.

— Ofta kommer det människor i chefsposition som jobbar mellan 60-80 timmar i veckan till mig. De är väldigt stressade samtidigt som de har det här ”allt eller inget” tänkandet. Håller de på med yoga har de som mål att yoga en timme om dagen och det kanske inte är realistiskt, med mindfulness kan de i stället anpassa träningen till sin vardag och det behöver inte alls ta så mycket tid.

Marie håller med om att det kan vara svårt att tänka mindfulness om man har en stressig dag på jobbet men att man ändå kan försöka bli mer uppmärksam på hur det känns i kroppen. Exempelvis kan man försöka se måltiden som en stund där man kan slappna av.

Man ska inte slänga i sig lunchmackan framför datorn med andra ord?

— Att äta framför datorn brukar jag förbjuda, säger Marie och skrattar. Nej men ärligt talat så ibland kör det ju ihop sig och då är det bättre att acceptera situationen som den är men det är ändå viktigt att man är medveten om sitt beteende, säger Marie som själv försöker att få in mindfulness i sin vardag.

Maries mindfulness tips!
Starta dagen på ett bra sätt, det tar bara någon minut extra att ta några djupa andetag och sträcka på kroppen när du klivet upp på morgonen.

Försök att varva ner under måltider (hur ofta kastar vi oss inte i maten utan att minnas vad vi ätit).

Hitta saker som gör att du varvar ned.

Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.

 Mannen bakom mindfulness är den amerikanske medicinprofessorn Jon Kabat-Ziin.  Läs mer om honom här.

Bra böcker på svenska om mindfulness:
Ola Schenström, Mindfulness i vardagen. Vägar till en medveten närvaro (cd-skiva med kroppskanning ingår).
Åsa Nilsonne, Vem är det som bestämmer i ditt liv? Om medveten närvaro.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.