Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören KTH-forskare minskar bilens vikt

KTH-forskare minskar bilens vikt

Med hjälp av en ny sandwichkonstruktion har Christopher Cameron, forskare vid KTH, konstruerat ett biltak med extremt låg vikt, något som kan leda till minskad bränsleförbrukning. Samtidigt har han lyckats behålla ljudkomforten i kupén.

Ett konventionellt biltak byggs upp med balkar som tar upp krafterna. På insidan svetsar eller limmar tillverkaren fast olika material för att det ska bli snyggt och få rätt ljudegenskaper. Christopher Cameron har i stället byggt taket med två täckskikt av perforerat aluminium och med olika typer av material däremellan.

Det är själva sandwichkonstruktionen som ger taket rätt styrka, och inuti används ett viskoelastiskt skum som absorberar mycket ljud. Ofta försämras ljudegenskaperna i en lättare bil, men med den nya konstruktionen har Christopher Cameron även lyckats behålla ljudegenskaperna inne i kupén.

– I den här prototypen sparar vi uppemot åttio procent av takets vikt jämfört med konventionella lösningar. För serieproduktion får man väl räkna försiktigt, men det skulle nog spara åtminstone 60-70 procent, säger Christopher Cameron, som dock inskärper att det kommer att dröja flera år innan den här tekniken omsätts till serieproduktion i bilfabrikerna.

Han påpekar att projektet bara är en liten studie som handlar om en ganska begränsad del av bilen. Men om fler delar av karossen byggs i den testade sandwichstrukturen, tror han att man skulle kunna halvera karossens vikt, en viktminskning motsvarande ett par hundra kilo eller mer.

– Det kan ge upphov till en positiv viktminskningsspiral. Tidigare har bilarnas vikt bara ökat, men med den nya trenden mot snålare bilar har man börjat se ett trendbrott även på det området, säger Christopher Cameron.

Enligt hans beräkningar kan tillverkningskostnaderna öka med någon procent, men den prisökningen kan ställas mot de vinster som kan göras i och med att bilens vikt minskar.

Projektet är en del av den avhandling som Christopher Cameron jobbar med på Centre for Eco2 vehicle design på institutionen för farkost- och flygteknik, och när den blir klar i vår hoppas han fortsätta forska på KTH och jobba som konsult. Han har hittills jobbat med Saab i projektet. Där är de flesta positiva till hans forskning.

– Vissa är eld och lågor över detta, medan andra är mer konservativa. De säger att det är nytt och att det kommer att kosta pengar. Bilindustrin är ganska konventionell, men allt fler inser att vi inte kan fortsätta att bygga bilar på samma sätt längre, säger Christopher Cameron.

Han övertygad om att tekniken för att konstruera bilar i långa loppet kommer att gå mot lösningar som minskar vikten och antalet komponenter i monteringen.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Försvarsmakten

Så många distansjobbar på de 20 mest ingenjörstäta myndigheterna

0
Andelen distansjobb skiljer sig mycket mellan de myndigheter där många ingenjörer jobbar. Från Energimyndigheten, där 99 procent jobbar på distans, till Försvarsmakten och Polismyndigheten, där andelen är klart mindre.

”Kommunen behöver en part att bolla med”

0
Ökad delaktighet och möjlighet att påverka är två viktiga anledningar till att ingenjörerna i Gnesta ville dra igång ett facklig arbete.
Erika Svanström, ingenjör på Folkhälsomyndigheten

Ingenjör på Folkhälsomyndigheten: ”Intensivt men konstruktiv stämning”

0
Att jobba på Folkhälsomyndigheten har varit extra intensivt det gångna året – också för ingenjörerna.

Kreativa ingenjörer löser kriser i covidvården

0
För medicintekniska ingenjörer har det senaste året varit allt annat än normalt. Brist på utrustning och förbrukningsmaterial har krävt snabba beslut, hårt arbete och problemlösning.

Neddragningarna på Chalmers – så många fick gå

0
I juni varslade Chalmers 180 anställda om uppsägning. Nu är de fackliga förhandlingarna avslutade och uppsägningarna blev färre än befarat.
Karta över relativa löneläget per län

Så skiljer sig ingenjörernas löner mellan länen

6
Lönerna för ingenjörer skiljer sig ganska mycket över landet. Utifrån ett medelvärde på 100 ligger Stockholms län på 106,9 medan Västernorrland bara har 91,4.

Hemarbetet sätter arbetsmiljöarbetet på nya prov

1
Förutsättningarna för en god arbetsmiljö i hemmet varierar från person till person. Det behövs därför mer kunskap om hur man hanterar det på ett systematiskt sätt, konstaterar Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Bisarra krav på utländska forskare

25
Går Migrationskommitténs förslag igenom kommer tusentals utländska forskare och ingenjörer att tvingas lämna landet. Det skriver Ulrika Lindstrand och Mats Ericson i en debattartikel.
Stefan Westergård med Freedesk

Ingenjören med 12 språk skapade ett mobilt ståbord

1
Under pandemin har många staplat skokartonger eller haft datorn på strykbrädan för att kunna stå och jobba. Men civilingenjören Stefan Westergård hade redan en egen lösning.   

Därför behövs ingenjörer i det fackliga arbetet

0
Att engagera sig fackligt är både roligt och utvecklande. "Det är en häftig resa att göra" säger Jörgen Lundqvist, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.

VI REKOMMENDERAR

Man som ligger i gräs

Så här fungerar förskottssemester

0
Enligt semesterlagens regler har alla rätt till 25 dagars semester per år. Men man har inte rätt till betald semester direkt när man börjar...

TOPPLISTA