Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören KTH-forskare minskar bilens vikt

KTH-forskare minskar bilens vikt

Med hjälp av en ny sandwichkonstruktion har Christopher Cameron, forskare vid KTH, konstruerat ett biltak med extremt låg vikt, något som kan leda till minskad bränsleförbrukning. Samtidigt har han lyckats behålla ljudkomforten i kupén.

Ett konventionellt biltak byggs upp med balkar som tar upp krafterna. På insidan svetsar eller limmar tillverkaren fast olika material för att det ska bli snyggt och få rätt ljudegenskaper. Christopher Cameron har i stället byggt taket med två täckskikt av perforerat aluminium och med olika typer av material däremellan.

Det är själva sandwichkonstruktionen som ger taket rätt styrka, och inuti används ett viskoelastiskt skum som absorberar mycket ljud. Ofta försämras ljudegenskaperna i en lättare bil, men med den nya konstruktionen har Christopher Cameron även lyckats behålla ljudegenskaperna inne i kupén.

– I den här prototypen sparar vi uppemot åttio procent av takets vikt jämfört med konventionella lösningar. För serieproduktion får man väl räkna försiktigt, men det skulle nog spara åtminstone 60-70 procent, säger Christopher Cameron, som dock inskärper att det kommer att dröja flera år innan den här tekniken omsätts till serieproduktion i bilfabrikerna.

Han påpekar att projektet bara är en liten studie som handlar om en ganska begränsad del av bilen. Men om fler delar av karossen byggs i den testade sandwichstrukturen, tror han att man skulle kunna halvera karossens vikt, en viktminskning motsvarande ett par hundra kilo eller mer.

– Det kan ge upphov till en positiv viktminskningsspiral. Tidigare har bilarnas vikt bara ökat, men med den nya trenden mot snålare bilar har man börjat se ett trendbrott även på det området, säger Christopher Cameron.

Enligt hans beräkningar kan tillverkningskostnaderna öka med någon procent, men den prisökningen kan ställas mot de vinster som kan göras i och med att bilens vikt minskar.

Projektet är en del av den avhandling som Christopher Cameron jobbar med på Centre for Eco2 vehicle design på institutionen för farkost- och flygteknik, och när den blir klar i vår hoppas han fortsätta forska på KTH och jobba som konsult. Han har hittills jobbat med Saab i projektet. Där är de flesta positiva till hans forskning.

– Vissa är eld och lågor över detta, medan andra är mer konservativa. De säger att det är nytt och att det kommer att kosta pengar. Bilindustrin är ganska konventionell, men allt fler inser att vi inte kan fortsätta att bygga bilar på samma sätt längre, säger Christopher Cameron.

Han övertygad om att tekniken för att konstruera bilar i långa loppet kommer att gå mot lösningar som minskar vikten och antalet komponenter i monteringen.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Få myndigheter klarar kraven på lönekartläggning

0
Endast nio myndigheter gjorde en lönekartläggning i tid förra året. Det innebär att de flesta av landets trettio största myndigheter bryter mot lagen.

Alstoms nybygge blir ett lyft för ingenjörerna

0
Alstom bygger ett nytt innovationscenter där ingenjörer och produktion sitter i samma lokaler. "Det blir en boost för hela verksamheten" säger David Lindgren, Sveriges Ingenjörer.
Elizabeth Kuylenstierna

Reflektera (och ta tag i situationen) så blir jobbet bättre

0
Vad hände egentligen på mötet? Varför reagerade jag så där? Bli medveten om hur du själv fungerar så blir det lättare att styra situationer dit du vill.

Hybridarbete – forskarnas råd för att få det att fungera

1
Några dagar på kontoret och några dagar hemma. Hur får vi det hybrida arbetslivet att fungera, både för företag och individer? Läs forskarnas råd.

Fortsatt bra arbetsmarknad för ingenjörer

3
Tillgången och efterfrågan på civil- och högskoleingenjörer bedöms fortsätta att vara i balans om fem år. Den prognosen gör Sveriges Ingenjörer. Arbetsgivarnas krav på att utbilda fler är fel väg säger förbundet.
Mittuniversitetet och IPCC

Att bli högskoleingenjör kan ta dig hela vägen till FN:s klimatpanel

2
Lyft fram vad man kan bli som högskoleingenjör, tycker Jessica Bagge på Sveriges Ingenjörer. Som att man kan bli Sveriges representant i IPCC, som Lena Lindström.

Bortsållad på grund av ålder – så här kan du göra

2
Ålder ska inte vara ett hinder i arbetslivet. Trots det är det många som upplever just detta. Så här kan du och facket sätta press.

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.
Säkerhetskit

Vad vill du läsa om i Ingenjören? Tipsa oss – vinn säkerhetskit

0
Ingenjören.se behöver vi din hjälp att göra tidningen ännu bättre. Svara på två frågor och var med i utlottningen av tre säkerhetskit från Sveriges Ingenjörer.

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.

VI REKOMMENDERAR

Kollegor fikar

Risk för trötthet när vi träffar kollegorna igen

6
Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor. Här ger psykologen Anders Rydell råd för att det ska gå bra att komma tillbaka till jobbet.

TOPPLISTA