KTH-forskare minskar bilens vikt

0
808

Med hjälp av en ny sandwichkonstruktion har Christopher Cameron, forskare vid KTH, konstruerat ett biltak med extremt låg vikt, något som kan leda till minskad bränsleförbrukning. Samtidigt har han lyckats behålla ljudkomforten i kupén.

Ett konventionellt biltak byggs upp med balkar som tar upp krafterna. På insidan svetsar eller limmar tillverkaren fast olika material för att det ska bli snyggt och få rätt ljudegenskaper. Christopher Cameron har i stället byggt taket med två täckskikt av perforerat aluminium och med olika typer av material däremellan.

Det är själva sandwichkonstruktionen som ger taket rätt styrka, och inuti används ett viskoelastiskt skum som absorberar mycket ljud. Ofta försämras ljudegenskaperna i en lättare bil, men med den nya konstruktionen har Christopher Cameron även lyckats behålla ljudegenskaperna inne i kupén.

– I den här prototypen sparar vi uppemot åttio procent av takets vikt jämfört med konventionella lösningar. För serieproduktion får man väl räkna försiktigt, men det skulle nog spara åtminstone 60-70 procent, säger Christopher Cameron, som dock inskärper att det kommer att dröja flera år innan den här tekniken omsätts till serieproduktion i bilfabrikerna.

Han påpekar att projektet bara är en liten studie som handlar om en ganska begränsad del av bilen. Men om fler delar av karossen byggs i den testade sandwichstrukturen, tror han att man skulle kunna halvera karossens vikt, en viktminskning motsvarande ett par hundra kilo eller mer.

– Det kan ge upphov till en positiv viktminskningsspiral. Tidigare har bilarnas vikt bara ökat, men med den nya trenden mot snålare bilar har man börjat se ett trendbrott även på det området, säger Christopher Cameron.

Enligt hans beräkningar kan tillverkningskostnaderna öka med någon procent, men den prisökningen kan ställas mot de vinster som kan göras i och med att bilens vikt minskar.

Projektet är en del av den avhandling som Christopher Cameron jobbar med på Centre for Eco2 vehicle design på institutionen för farkost- och flygteknik, och när den blir klar i vår hoppas han fortsätta forska på KTH och jobba som konsult. Han har hittills jobbat med Saab i projektet. Där är de flesta positiva till hans forskning.

– Vissa är eld och lågor över detta, medan andra är mer konservativa. De säger att det är nytt och att det kommer att kosta pengar. Bilindustrin är ganska konventionell, men allt fler inser att vi inte kan fortsätta att bygga bilar på samma sätt längre, säger Christopher Cameron.

Han övertygad om att tekniken för att konstruera bilar i långa loppet kommer att gå mot lösningar som minskar vikten och antalet komponenter i monteringen.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Emils algoritm grundade 18-åringarnas techbolag

För den som behöver köpa en dator eller telefon kan det vara svårt att veta vilken modell som passar de behov man har. Det gav några gymnasiekillar i Jönköping en affärsidé.
Usb-minne

Se upp med vad du sparar – kan vara stöld av företagshemligheter

Sparar du programkod, någon ritning eller en kundlista? Om arbetsgivaren anklagar dig för att ha stulit företagshemligheter kan det bli dyrt. 

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang.