Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören KTH-forskare minskar bilens vikt

KTH-forskare minskar bilens vikt

Med hjälp av en ny sandwichkonstruktion har Christopher Cameron, forskare vid KTH, konstruerat ett biltak med extremt låg vikt, något som kan leda till minskad bränsleförbrukning. Samtidigt har han lyckats behålla ljudkomforten i kupén.

Ett konventionellt biltak byggs upp med balkar som tar upp krafterna. På insidan svetsar eller limmar tillverkaren fast olika material för att det ska bli snyggt och få rätt ljudegenskaper. Christopher Cameron har i stället byggt taket med två täckskikt av perforerat aluminium och med olika typer av material däremellan.

Det är själva sandwichkonstruktionen som ger taket rätt styrka, och inuti används ett viskoelastiskt skum som absorberar mycket ljud. Ofta försämras ljudegenskaperna i en lättare bil, men med den nya konstruktionen har Christopher Cameron även lyckats behålla ljudegenskaperna inne i kupén.

– I den här prototypen sparar vi uppemot åttio procent av takets vikt jämfört med konventionella lösningar. För serieproduktion får man väl räkna försiktigt, men det skulle nog spara åtminstone 60-70 procent, säger Christopher Cameron, som dock inskärper att det kommer att dröja flera år innan den här tekniken omsätts till serieproduktion i bilfabrikerna.

Han påpekar att projektet bara är en liten studie som handlar om en ganska begränsad del av bilen. Men om fler delar av karossen byggs i den testade sandwichstrukturen, tror han att man skulle kunna halvera karossens vikt, en viktminskning motsvarande ett par hundra kilo eller mer.

– Det kan ge upphov till en positiv viktminskningsspiral. Tidigare har bilarnas vikt bara ökat, men med den nya trenden mot snålare bilar har man börjat se ett trendbrott även på det området, säger Christopher Cameron.

Enligt hans beräkningar kan tillverkningskostnaderna öka med någon procent, men den prisökningen kan ställas mot de vinster som kan göras i och med att bilens vikt minskar.

Projektet är en del av den avhandling som Christopher Cameron jobbar med på Centre for Eco2 vehicle design på institutionen för farkost- och flygteknik, och när den blir klar i vår hoppas han fortsätta forska på KTH och jobba som konsult. Han har hittills jobbat med Saab i projektet. Där är de flesta positiva till hans forskning.

– Vissa är eld och lågor över detta, medan andra är mer konservativa. De säger att det är nytt och att det kommer att kosta pengar. Bilindustrin är ganska konventionell, men allt fler inser att vi inte kan fortsätta att bygga bilar på samma sätt längre, säger Christopher Cameron.

Han övertygad om att tekniken för att konstruera bilar i långa loppet kommer att gå mot lösningar som minskar vikten och antalet komponenter i monteringen.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

På tur i liten bil

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 16 augusti!

0
Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 16 augusti. Trevlig sommar! 

Ingenjörerna har jobbat mer under pandemin

0
Nästan 30 procent av ingenjörerna har fått en större arbetsbelastning under pandemin. Det är dessutom en liten ökning jämfört med förra våren.

Omformulerade platsannonser – betydligt fler kvinnor sökte 

0
Genom några enkla omformuleringar i platsannonser ökade IT-bolaget Tieto Evry andelen kvinnor som sökte med 32 procent.
Maria Samuelsson, ABB

ABB lyfter HBTQ-frågor – ”Ska kunna vara den man är”

0
Det ska gå att vara öppen HBTQ-person på ABB utan att bemötas illa. I juni hade företaget Pride-månad. Men Akademikerföreningen tycker att företaget är sent på bollen.

Civilingenjör debuterar som sommarvärd

1
"Jag kommer att prata om teknik i framkant och hur den interagerar med oss som människor. Men också vad som krävs av oss som människor att leva i en snabbt föränderlig värld", berättar Claudia Olsson som sommarpratar den 9 augusti.
Bilder från de mest lästa artiklarna 2021

Livslön, konsultpriser och gnälliga kollegor – det här är mest läst i år

0
Här är de 20 artiklar flest läst på Ingenjören.se första halvåret 2021.

Därför kan det löna sig att bli jobbonär

0
Allt fler väljer att jobba samtidigt som de börjar ta ut sin pension. Pensionsmyndighetens beräkningar visar att det dessutom kan löna sig ekonomiskt. 

Unga chefer är mer uppskattade än de själva tror

0
Unga chefer, framför allt kvinnor, har ofta ett annat ledarskap än äldre och manliga chefer. Därför är de mer uppskattade av medarbetare i alla åldrar.
Distans- och kontorsarbete

Olika beslut på teknikföretagen om distans eller kontor

5
Hur kommer Getinge, Ericsson, KTH, Facebook med flera att jobba framöver? Det får du svar på här.

Sveriges bästa lärare är en ingenjör

0
Anders Nyberg vid Leksands gymnasium har utsetts till Sveriges bästa lärare. "Det är ett jätteroligt yrke som jag trivs väldigt bra med".

VI REKOMMENDERAR

Henrik Dahlin

Ta tag i din gamnacke och ömmande muskler

0
Sveriges Ingenjörers träningsexpert ger tips för att ta hand om och stärka kroppen.

TOPPLISTA