Högdjuren ser gärna breddad satsning

0
1120
Migrationsminister Tobias Billström åkte med till Södertälje, sedan vände han och kollegan arbetsmarknadsminister Hillevi Engström tillbaka till Rosenbad. Båda vill de se en breddad satsning i framtiden. Foto: Peter Alestig.

Med på bussen till Volvo fanns inte bara en utan två ministrar, och dessutom arbetsförmedlingens generaldirektör. De tre passade på att sola sig i den lyckade satsningens glans. Ministrarna vill båda se en breddning av satsningen – och så kommer det också att bli, lovar arbetsförmedlingens generaldirektör.

– Många företag säger att det inte finns någon arbetskraft i Sverige med rätt kompetens, men det stämmer ju inte! Det finns väldigt många kunniga och erfarna personer som i dag är arbetslösa eller jobbar inom helt fel sektorer, säger arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Liksom migrationsminister Tobias Billström och arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist gick hon upp i ottan för att åka med de femtio ingenjörerna en liten bit på vägen, från Stockholm till Södertälje.

– Svenska folket har som jag ser det inga problem med att vi ska vara ett öppet samhälle, eller att vi ska vara ett samhälle som ställer upp och hjälper människor som behöver skydd, säger migrationsminister Tobias Billström.
– Men vi måste kunna klara av den delen som handlar om att förkorta tiden in på arbetsmarknaden – annars drar vi inte nytta av de resurser som människor representerar. Och det är ett stort problem i dag,

Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist skräder inte orden när hon beskriver hur hon ser på det faktum att svenska företag är så dåliga på att ta till sig den kompetens som finns.

– Jag skäms faktiskt när jag ser dessa välutbildade personer som har kommit till Sverige, och som inte lyckas få jobb. Vad ska våra barn tycka? Vi har ju ett samhällsansvar!

Det är Angeles Bermudez-Svankvist som tillsammans med kommundirektören i Södertälje startade Nationell matchning för två år sedan. Under kort tid kom många högutbildade flyktingar till staden, framför allt från Irak. I Södertälje fanns det inte en chans att man kunde ordna kvalificerade jobb åt alla dem som kom dit.

Samtidigt växte orosmolnen över de framtida pensionsavgångar som kommer att drabba hela landet, och i stor utsträckning ingenjörer. Inom två, tre år kommer ungefär en halv miljon människor att gå i pension, något som kommer att lämna stora luckor. Problemen kommer att vara särskilt stora för just ingenjörer, där man förmodligen kommer att behöva leta även utanför Sveriges gränser, tror Angeles Bermudez-Svankvist.

– Vi kommer att behöva arbetskraftsinvandring – och det har vi egentligen inte haft i Sverige sedan 1960-talet. Och då är det ju ett otroligt resursslöseri att akademiker med utländsk bakgrund inte får arbete, säger hon.
– Om finanskrisen var en utmaning, så säger jag bara lycka till med den framtida arbetskraftsbristen. För att undvika att komma in i ett nytt problematiskt konjunkturläge måste vi helt enkelt ta vara på de resurser som finns, ändra vår attityd gentemot utländska akademiker, döda myterna som finns och överge rädslan för det vi inte känner till lika väl.
– Och glöm inte – man lär sig svenska på sin arbetsplats! Det är där, i samtal med andra människor, som man lär sig ett nytt språk.

Med Nationell matchning försöker man alltså slå två flugor i en smäll – se till att de högutbildade invandrarna får kvalificerade jobb, och fylla igen några av de stora gap som generationsväxlingen innebär. Och de svenska företagen har all anledning att samarbeta, menar Angeles Bermudez-Svankvist.

– Under krisen byggde vi upp en bra kontakt med många företag, på grund av alla varsel. Bland annat etablerade vi en arbetsförmedling inne på Volvo. Så det är lite payback time nu för företagen. Vi från arbetsförmedlingen fanns där under krisen. Nu har de behov av arbetskraft, och då får de finnas där för våra arbetssökande.
– Men det handlar också om ren business för företagen. I hela världen sker demokratiseringsprocesser, och det innebär att det öppnas nya marknader för försäljning, oavsett om man säljer bilar eller annat. Jag pratar om Iran, Irak, Algeriet, Tunisien, Syrien, och så vidare. Om företagen är nog affärsmässiga så förstår de att där finns nya marknader – och då är det naturligtvis en stor fördel om har personal med kunskap om dessa marknader och kulturer. De kan bli en sorts ambassadörer.

Att ingenjörer från hela Stockholmsområdet får delta i en träff, som i dag, är något av ett undantag. Satsningen är egentligen begränsad till akademikerna i Södertälje – men så kommer det inte att vara så länge till, lovar Angeles Bermudez-Svankvist.

– Inom kort kommer satsningen att rulla ut nationellt. Så kommer det att bli, det är inget snack om saken!

Tanken är att man ska utgå från Göteborg, Malmö och Stockholm, där det är som invandrartätast. Och redan finns tankar på vilka företag man vill ordna möten med.

– Nu var det Volvo, nästa gång blir det ABB och vi håller på med PEAB. Och Swedbank behöver bankfolk. Vi kommer att jobba mot gruvnäringen också. Hela Kiruna ska ju flyttas! säger Angeles Bermudez-Svankvist.

Men frågan är hur länge man ska behöva göra specialsatsningar för att få företag att se den kompetens som faktiskt finns i landet? Ska man alltid behöva arrangera personliga möten för att rekryterarna ska öppna ögonen, i stället för att klaga på kompetensbrist?

– På sikt, med tanke på att Sveriges sammansättning också förändras, så kommer det här problemets karaktär också att förändras. Att du bli bortselekterad enbart för att ditt utländska namn avviker från normen, att du inte heter Svensson, Jönsson eller Larsson – det problemet tror jag är av övergående karaktär, säger migrationsminister Tobias Billström.

Angeles Bermudez-Svankvist är också optimist – även om hon inte är lika optimistisk i dag som för tio år sedan.

Jag känner starkt att en attitydförändring är på gång. Men samtidigt trodde jag för tio år sen att det hela skulle vara ett icke-problem i dag. Så nu nöjer jag mig med att säga att det kommer att vara mycket bättre om tio år, även om problemet förmodligen inte kommer att vara helt löst då heller.

Peter Alestig Blomqvist


De tog bussen till nytt jobb

Varje år kommer hundratals högutbildade invandrare till Sverige, många av dem ingenjörer. Men trots att det råder akut ingenjörsbrist i Sverige, lyckas få av dem få jobb. För att råda bot på problemen har arbetsförmedlingen startat projektet Nationell matchning. Ingenjören följde med när ett 50-tal ingenjörer bussades till Göteborg och Volvo. Läs mer

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola.