Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Saab begärs i konkurs

Saab begärs i konkurs

Sagan om Saab kan vara slut. Klockan 13 i dag begärde fackförbunden Ledarna och Unionen den klassiska biltillverkaren i konkurs. Sveriges Ingenjörer och Metall har däremot båda valt att avvakta med konkursansökan.

– Det här är inte en situation någon Unionenmedlem önskar sig. De vill högst av allt fortsätta att arbeta för det företag de är stolta över och lojala med. Men de är också införstådda med att Unionen måste ta detta steg för att säkerställa att de får den ersättning de har rätt till i form av lönegarantin, säger Unionens ordförande Cecilia Fahlberg i ett pressmeddelande.

Sveriges Ingenjörer väljer däremot att inte lämna in någon konkursansökan i dag, berättar förhandlingschef Camilla Frankelius.

– Medlemmarna vill vänta så länge som möjligt och vill se att alla alternativ är uttömda innan man begär Saab i konkurs, säger hon.

Det finns också några halmstrån kvar för Saab. I dag ska företaget lämna in sin överklagan mot Tingsrättens beslut att avslå företagets ansökan om rekonstruktion. Samtidigt arbetas det intensivt för att de två kinesiska intressenterna Pang Da och Youngman ska få tillstånd av den speciella myndighet som avgör vilka kinesiska företag som ska få investera i utländska bolag, NDRC (Nationella utvecklings- och reformkommissionen). I morgon tisdag ska också den svenska ambasssadören i Kina träffa representanter från myndigheten för att poängtera att det är bråttom om affären ska kunna gå i lås.

Tidigare har allt pekat på att de fyra fackförbunden ska agera gemensamt, men i dag har man alltså valt att gå skilda vägar.

– Var och en fattar beslut utifrån sina medlemmar. Vi agerar utifrån det mandat vi har fått av våra medlemmar, säger Camilla Frankelius.

Unionen och Ledarna påpekar båda två i sina pressmeddelanden att om pengar kommer in på medlemmarnas konton så kommer konkursansökan att dras tillbaka.

– Samma sak gäller om hovrätten ändrar tingsrättens beslut och beslutar om företagsrekonstruktion. Unionen kommer att medverka till att en eventuell prövning av tingsrättens dom kan ske före konkursansökan, säger Cecilia Fahlberg.

Att konkursansökan dras tillbaka om pengar kommer in på medlemmarnas konton skulle i praktiken kunna innebära att Saab kan köpa tid genom att betala ut löner enbart till Unionens och Ledarnas medlemmar – men inte till Sveriges Ingenjörers och Metalls medlemmar. Men om så skulle bli fallet står Sveriges Ingenjörer redo att skicka in en egen konkursansökan med en gång, säger Helene Robson, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer.

– Allt förberett för en konkursansökan, så Saab kommer inte att kunna lösa sina problem på det sättet, säger hon.

I normala fall ska Tingsrätten kalla till konkursförhandling inom två veckor, men mycket talar för att det i det här fallet kan ske snabbare än så, säger Helene Robson.

– Det finns många incitament för att göra handläggningstiden ännu kortare. Det är en viktig fråga som berör väldigt många människors försörjning.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA