Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Saab beviljas rekonstruktion

Saab beviljas rekonstruktion

Det blir inte någon konkurs för Saab. I dag vid lunch meddelade Hovrätten i Göteborg att de beviljar Saab rekonstruktion. Det innebär att konkursansökningarna ogiltigförklaras, och de anställda på Saab får sina löner genom den statliga lönegarantin.

– Vi har precis nåtts av beslutet, och det känns verkligen skönt. Man känner mest en stor lättnad. Det har varit en väldigt lång tuff period, med många besked som gått emot oss. Nu har vi en enorm revanschlusta efter alla negativa skriverier, säger Per Bränneby, ordförande för Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab i Trollhättan.

Även centralt på Sveriges Ingenjörer välkomnas hovrättens beslut.

– Det är ett glädjande besked. Nu kan företaget få arbetsro och våra medlemmar få ut sina augustilöner som de väntat länge och tålmodigt på, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

Så sent som i går var det osäkert om ingenjörerna, liksom de andra fackföreningarna, skulle välja att skicka in en konkursansökan eller inte. Men än en gång valde man att avvakta, i hopp om att ett positivt besked från Hovrätten skulle komma före den deadline som fanns för att man skulle få ta del av den statliga lönegarantin.

Och i dag kom alltså det positiva besked man hoppats på. Endast en av de fyra domarna ville fastställa Tingsrättens nej till rekonstruktion – de andra tre valde att säga ja.

– Rekonstruktionen innebär ju också att företagsledningen nu får tid på sig att finna en långsiktig lösning för att säkra Saabs framtid. Vi ingenjörer är beredda att satsa på framtidens teknik med dess krav på miljö och säkerhet, säger Per Bränneby.

I domen konstaterar Hovrätten bland annat att ”de kinesiska bilföretagen Youngman och Pang Da har funnit skäl att investera 245 miljoner euro i bolaget samt genom aktieägaravtal förbundit sig att vid behov tillskjuta ytterligare medel. Tillskottet om 245 miljoner euro är tillräckligt för att åter få igång produktionen av bilar.”

Man hänvisar också till att Youngman dessutom har förbundit sig att tillföra kortsiktig finansiering till ett belopp om 70 miljoner euro inom två veckor. Det skulle i så fall innebära att internationella banker skulle kunna tänka sig ta över bolagets existerande lån, vilket skulle leda till att ytterligare likviditet tillförs bolaget.

Hovrätten skriver också att ”en rad verksamhetsförbättringar har genomförts sedan den förra rekonstruktionen och ytterligare förbättringar planeras. Den planerade rekonstruktionen av bolagets verksamhet kommer att leda till bl.a. ytterligare reduktion av bolagets strukturella kostnader, en expansion av bolagets produktportfölj, inköpssamarbete med Youngman med sänkta inköpskostnader som följd samt en volym- och intäktsökning på befintliga och nya marknader.” 

I domen kritiserar Hovrätten också Tingsrätten på en punkt: ”Den goodwillskada och försvagning av varumärket SAAB som tingsrätten påstår sig ha kunskap om och som tingsrätten menar har drabbat bolaget saknar grund.”

Rekonstruktionen innebär att de Saab-anställda så snart som inom ett par dygn troligtvis kommer att få sina efterlängtade augustilöner. Även septemberlönen kommer att omfattas av lönegarantin. Positiva besked, naturligtvis – men Per Bränneby påpekar att även om det ser betydligt ljusare ut nu än för några dagar sedan, så är den tuffa perioden för Saab ännu inte över.

– En rekonstruktion är naturligtvis också något som man helst vill undvika som företag, men nu får vi i alla fall en ordentlig chans att strukturera om verksamheten. Man ska också komma ihåg att alla beslut inte är tagna när det gäller de kinesiska företagen, säger han.

– Men på det stora hela ser det väldigt ljust ut just nu.

På delstatsnivå har Pang Da och Youngman fått godkänt av de kinesiska myndigheterna, men fortfarande saknas det godkännande på nationell nivå som är en förutsättning för att bolagen ska få investera i Saab. Ett beslut på nationell nivå väntas komma om några månader.

Läs mer:
» Hela domen från hovrätten

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

0
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

0
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

0
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.
Kraftledningar

Sveriges Ingenjörer Syd och Väst: Ta ställning för ett elprisområde

1
Sveriges Ingenjörer bör ta ställning för att Sverige bara ska ha ett elprisområde. Det föreslår Sveriges Ingenjörer Syd och Väst i en av de 39 motioner som kommit in till Ingenjörsfullmäktige.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA