Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Levipris-finalister grillades av jury

Levipris-finalister grillades av jury

Magnus Stenberg (till höger), doktorand vid avdelningen för arbetsvetenskap vid Luleå tekniska univesitet lovordade de projektbaserade kurserna där teknologerna får arbeta med företagens arbetsmiljöproblem
Magnus Stenberg, doktorand vid avdelningen för arbetsvetenskap vid Luleå tekniska univesitet lovordade de projektbaserade kurserna där teknologerna får arbeta med företagens arbetsmiljöproblem.

Inför publik och en expertjury presenterade igår tre doktorander sina idéer på hur arbetsmiljöutbildning ska bli en naturlig del av ingenjörsutbildningarna. Evenemanget som också webbsändes är det sista steget i gallringen bland kandidaterna till årets Levipris.

Sveriges Ingenjörer vände sig i våras till landets samtliga lärosäten för att få in förslag på konkreta åtgärder för att förbättra arbetsmiljöutbildningen för landets teknologer. Bidragen har granskats av en expertgrupp och de tre bästa förslagen har plockats ut till en form av finalomgång som genomfördes under torsdagen.

De tre tävlande, alla doktorander inom arbetsmiljöområdet, fick tre minuter på sig att presentera sin idé inför en expertpanel. I denna ingick Linda Rose, lektor på avdelningen för ergonomi vid KTH, Lennart Kriisa, arbetsrättsjurist och chefredaktör på tidningen Arbetarskydd, Caroline Rosenberg, seniorkonsult inom hållbar utveckling på företaget Good Point, Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer och Magnus Skagerfält, projektledare för Levipriset på Sveriges Ingenjörer. Panelen fick också möjlighet att ställa frågor och diskutera idén tillsammans med de tävlande under tio minuter. 

Magnus Stenberg, doktorand vid avdelningen för arbetsvetenskap på Luleå tekniska universitet inledde sin presentation med att beklaga att regeringen inte har någon nollvision för arbetsmiljöskador trots att 50-60 personer dör och omkring ettusen skadas på sin arbetsplats varje år. Glädjande nog märker han att fler företag har tagit till sig aktuell forskning och ser arbetsmiljöarbetet som en konkurrensfördel. Företagen inser sambandet mellan god arbetsmiljö och hälsa och den aspekten är viktig att ta in i utbildningen av ingenjörer eftersom dessa kommer att bli morgondagens chefer. 

Magnus Stenberg är övertygad om att arbetsmiljöfrågorna måste in som obligatoriska delar i programmen och pekade på några goda exempel på Luleå tekniska universitet. Där genomför studenterna projektbaserade kurser redan i årskurs ett. I direkt samarbete med företagen arbetar studenterna enskilt eller i grupp med företagens arbetsmiljöproblem.

Magnus Stenberg tycker inte att vi ska nöja oss med en nollvision inom arbetsmiljöområdet. Han hoppas att vi får fler arbetsplatser som stärker och utvecklar sina anställda.

Mikael Brännmark, doktorand vid avdelningen för ergonomi på KTH forskar om lean produktion inom sjukvården, kommuner och industrin. Han har formulerat två nyckelord för att höja nivån på arbetsmiljöutbildningen för teknologer: integration och realism. Med integration menar han att det är nödvändigt att arbetsmiljökunskap integreras i andra discipliner och inte bara presenteras som färdigpackade kurser. Detta förekommer redan på KTH i dag men bör utvecklas mer. Exempelvis kan man ta upp kopplingen mellan kvalitet och arbetsmiljö i kurser i produktutveckling.  

Med realism menar han att studenterna måste lära sig att det kan krävas olika lösningar i olika företag för att arbetsmiljöarbetet ska ge resultat. Konkreta exempel är också viktiga för att få studenterna att förstå och här kan företrädare bland annat från industrin medverka i undervisningen. 

Bengt Halling, doktorand vid avdelningen för ergonomi på Högskolan i Gävle påpekade att det är viktigt att vi inser att människor har resurser och inte använder uttrycket att människor är en resurs. Framtidens ledare, många av dem ingenjörer, måste lära sig hur man bygger hälsa. Stresskunskap är viktig tycker Bengt Halling och anser att ämnet bör vara obligatoriskt i alla ingenjörsprogram. Han tycker också att arbetsmiljöfrågorna ska integreras i andra kurser på ett naturligt sätt. Många är bekymrade över att teknologerna inte förstår betydelsen av god arbetsmiljö men det är inte Bengt Hallings erfarenheter. Han tycker att teknologerna mycket väl inser sambanden mellan god hälsa och lönsamhet.  

Efter de tre doktorandernas presentationer samlades juryn för överläggningar. Levispriset kommer att delas ut under Sveriges Ingenjörers arbetsmiljödag  den 9 december. Då kommer vinnaren också att hålla en föreläsning.

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sju tips: Så gör du om din firma går dåligt

0
Vad kan du som egen företagare göra för att rädda situationen när framtiden ser mörk ut? Anders Hallgren på Sveriges Ingenjörer delar med sig av goda råd till krisande egenföretagare.

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA