Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Han förutspådde dagens verklighet – för 111 år sedan

Han förutspådde dagens verklighet
– för 111 år sedan

Det krävs en ingenjör. I december år 1900 presenterade den amerikanska civilingenjören John Elfreth Watkins en lista med flera framtidsspådomar, till synes omöjliga då, men som är självklarheter i dag. Hur tror du att världen har förändrats om 111 år?

”De här profetiorna kommer att tyckas konstiga, nästan omöjliga”, inledde John Elfreth Watkins sin profetia i Ladies’ Home Journal, då i december år 1900. Därefter började han rada upp sina profetior, om allt från teknik till mänskligt beteende.

För några dagar sedan, drygt 111 år senare, plockade Jeff Nilsson, historieredaktör på Saturday Evening Post (systertidning till Ladies’ Home Journal), fram den gamla profetian och jämförde med verkligheten. Häpnadsväckande många av profetiorna visade sig vara korrekta – och några helt galet fel.

Här är facit till några av Watkins förutsägelser. Vågar du förresten dig på någon gissning om hur verkligheten ser ut om 100 år? Skriv en kommentar här nedan!

RÄTT: Digitalkameror. Även om Watkins naturligtvis inte använder termen ”digital” så beskriver han imponerande korrekt hur tekniken fungerar. ”Fotografier kommer att telegraferas från alla avstånd. Om det sker en strid i Kina om ett hundra år, kommer ögonblicksbilder av dess mest slående händelser publiceras i tidningarna en timme senare … fotografier återger alla naturens färger.”

RÄTT: Längre befolkning.”Amerikanerna kommer att vara mellan en och två inches (mellan cirka 2,5 och 5 cm) längre.” Här konstaterar Jeff Nilsson på Saturday Evening Post att Watkins hade helt rätt. Genomsnittslängden för amerikanerna var vid förra sekelskiftet runt 168-170 cm, vid millennieskiftet var den 175 cm.

RÄTT: Mobiltelefoner. ”Ett nätverk av trådlösa telefoner och telegrafer kommer att spänna över hela världen. En man som befinner sig i mitten av Atlanten kommer att kunna samtala med sin fru som sitter i sin sängkammare i Chicago. Vi kommer att kunna ringa till Kina lika lätt som vi nu ringer från New York till Brooklyn.”

RÄTT: Färdigmat. ”Färdiglagade rätter kommer att kunna köpas från etableringar som liknar dagens bagerier.”

RÄTT: Eldrivna växthus. ”Grönsaker kommer att bada i kraftfullt elektriskt ljus som fungerar som solsken, för att påskynda deras tillväxt.”

RÄTT: Pansarvagnar. ”Enorma fort på hjul kommer att fara fram över öppna ytor lika snabbt som dagens expresståg.”

RÄTT: TV. Människan kommer att kunna se hela världen. Personer och ting av alla slag kommer att visas genom kameror, elektriskt anslutna med skärmar på andra sidan av kretsar, tusentals mil därifrån.”

RÄTT: Expresståg. ”Vanliga tåg kommer att köra två engelska miles på en minut (cirka 193 km/h). Expresståg kommer att köra 150 engelska miles per timme (cirka 241 km/h).” SJ 2000, som började köras 1990, hade då en topphastighet på 200 km/h. Men det snabbaste expresståget i världen kör faktiskt betydligt snabbare än Watkins förutsade – det tåg som i dag uppnår den högsta hastigheten i reguljär trafik, Shanghai’s flygpltaståg till Pudong, kommer som mest upp i hela 431 km/h.

GANSKA RÄTT: USA:s befolkning. ”Det kommer förmodligen att finnas mellan 350 miljoner och 500 miljoner i Amerika och dess ägor när ett århundrade har passerat”. Watkins siktade lite högt, men förvånansvärt rätt ändå. Om befolkningstakten i USA hade ökat i samma tempo som den gjorde när Watkins levde hade befolkningen i dag varit närmare en miljard. Men tempot saktades ner, och vid millennieskiftet hade USA en befolkning på 280 miljoner. Om man också tar med i beräkningarna att Watkins räknade med att Panama, med sina drygt 3 miljoner invånare, och Mexiko, med runt 100 miljoner invånare, skulle tillhöra USA vid millennieskiftet träffar Watkins precis rätt.

GANSKA RÄTT: Större frukter. ”Jordgubbar lika stora som äpplen kommer att ätas upp av barnen till våra barnbarnsbarn.” Riktigt lika stora som äpplen har jordgubbarna inte blivit, men många frukter och grönsaker har blivit betydligt större sedan Watkins tid.

FEL: Inga mygg eller flugor. ”Myggor, husflugor och kackerlackor kommer att vara utrotade.”

FEL: Människans fysik. ”En man eller en kvinna som inte klarar av att gå tio miles (cirka 16 kilometer) i ett sträck kommer att betraktas som en vekling.”

FEL: Engelskans framtid. ”Det kommer inte att finnas något C, X eller Q i vårt vardagliga alfabet. Stavning efter ljud kommer att ha införts, först i dagstidningarna.” Här underskattade kanske Watkins hur snabbt språket skulle utvecklas. Han träffade däremot huvudet på spiken när det gällde att engelskan skulle bli ett världsspråk: det skulle bli ”mer utbrett än något annat språk”.

SLÅR SNART IN? Användandet av kol. ”Kol kommer inte att användas för uppvärmning eller matlagning … människan kommer att ha upptäckt att el tillverkad genom vattenkraft är mycket billigare”. Watkins trodde att jordens kol skulle bli mycket dyrare i takt med att reserverna blev mindre och mindre, och att vattenkraften skulle bli dominerande för elproduktion. Tittar vi på Sverige stämmer hans spådom relativt bra, men internationellt sett är kolkraften fortfarande en viktig energikälla.

SLÅR SNART IN? Biltrafik i städerna. “Det kommer inte att finnas några bilar i större städer. All rusningstrafik kommer att ske under eller ovanför marken när man kommer in i stadskärnan”. Många av världens storstäder har redan i dag stängt av delar av stadskärnan för biltrafik, och vissa städer är helt bilfria i de centrala delarna.

Läs mer:
» Watkins orginalartikel i Ladies’ Home Journal (engelska, jpg)
» Jeff Nilssons artikel i Saturday Evening Post (engelska)

Peter Alestig Blomqvist

5 KOMMENTARER

  1. Admiring the persistence you put into your site and in depth information you offer.
    It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted
    rehashed material. Great read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

  2. No question, this is great. It’s not every day you come upon a blog that’s this good on web 2.
    0 site, and you’ve got it down wholly. Very few people these days take the time to actually put some thought into this issue. It’s great that I was able to find this
    while searching for associated topics.

  3. Engelskans framtid

    Han hade fel avseende engelskan men det är många andra språk som haft reformer som i princip eliminerat vissa bokstäver från användning. Så han hade inte så värst fel, bara om engelskan som är för konservativ hos användarna för att kunna påverkas.

  4. ”En man eller en kvinna som inte klarar av att gå tio miles (cirka 16 kilometer) i ett streck”
    Vad är det för analfabet som skrivit detta? Rätta till:
    ”En man eller en kvinna som inte klarar av att gå tio miles (cirka 16 kilometer) i ett sträck”

    • Hej M N!

      Analfabet? Här skräder vi inte orden… Men tack för påpekandet, slarvfelet är nu åtgärdat.

      Med vänlig hälsning,

      Peter Alestig Blomqvist
      Webbredaktör och världens enda skrivkunniga analfabet

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA