Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Han förutspådde dagens verklighet – för 111 år sedan

Han förutspådde dagens verklighet
– för 111 år sedan

Det krävs en ingenjör. I december år 1900 presenterade den amerikanska civilingenjören John Elfreth Watkins en lista med flera framtidsspådomar, till synes omöjliga då, men som är självklarheter i dag. Hur tror du att världen har förändrats om 111 år?

”De här profetiorna kommer att tyckas konstiga, nästan omöjliga”, inledde John Elfreth Watkins sin profetia i Ladies’ Home Journal, då i december år 1900. Därefter började han rada upp sina profetior, om allt från teknik till mänskligt beteende.

För några dagar sedan, drygt 111 år senare, plockade Jeff Nilsson, historieredaktör på Saturday Evening Post (systertidning till Ladies’ Home Journal), fram den gamla profetian och jämförde med verkligheten. Häpnadsväckande många av profetiorna visade sig vara korrekta – och några helt galet fel.

Här är facit till några av Watkins förutsägelser. Vågar du förresten dig på någon gissning om hur verkligheten ser ut om 100 år? Skriv en kommentar här nedan!

RÄTT: Digitalkameror. Även om Watkins naturligtvis inte använder termen ”digital” så beskriver han imponerande korrekt hur tekniken fungerar. ”Fotografier kommer att telegraferas från alla avstånd. Om det sker en strid i Kina om ett hundra år, kommer ögonblicksbilder av dess mest slående händelser publiceras i tidningarna en timme senare … fotografier återger alla naturens färger.”

RÄTT: Längre befolkning.”Amerikanerna kommer att vara mellan en och två inches (mellan cirka 2,5 och 5 cm) längre.” Här konstaterar Jeff Nilsson på Saturday Evening Post att Watkins hade helt rätt. Genomsnittslängden för amerikanerna var vid förra sekelskiftet runt 168-170 cm, vid millennieskiftet var den 175 cm.

RÄTT: Mobiltelefoner. ”Ett nätverk av trådlösa telefoner och telegrafer kommer att spänna över hela världen. En man som befinner sig i mitten av Atlanten kommer att kunna samtala med sin fru som sitter i sin sängkammare i Chicago. Vi kommer att kunna ringa till Kina lika lätt som vi nu ringer från New York till Brooklyn.”

RÄTT: Färdigmat. ”Färdiglagade rätter kommer att kunna köpas från etableringar som liknar dagens bagerier.”

RÄTT: Eldrivna växthus. ”Grönsaker kommer att bada i kraftfullt elektriskt ljus som fungerar som solsken, för att påskynda deras tillväxt.”

RÄTT: Pansarvagnar. ”Enorma fort på hjul kommer att fara fram över öppna ytor lika snabbt som dagens expresståg.”

RÄTT: TV. Människan kommer att kunna se hela världen. Personer och ting av alla slag kommer att visas genom kameror, elektriskt anslutna med skärmar på andra sidan av kretsar, tusentals mil därifrån.”

RÄTT: Expresståg. ”Vanliga tåg kommer att köra två engelska miles på en minut (cirka 193 km/h). Expresståg kommer att köra 150 engelska miles per timme (cirka 241 km/h).” SJ 2000, som började köras 1990, hade då en topphastighet på 200 km/h. Men det snabbaste expresståget i världen kör faktiskt betydligt snabbare än Watkins förutsade – det tåg som i dag uppnår den högsta hastigheten i reguljär trafik, Shanghai’s flygpltaståg till Pudong, kommer som mest upp i hela 431 km/h.

GANSKA RÄTT: USA:s befolkning. ”Det kommer förmodligen att finnas mellan 350 miljoner och 500 miljoner i Amerika och dess ägor när ett århundrade har passerat”. Watkins siktade lite högt, men förvånansvärt rätt ändå. Om befolkningstakten i USA hade ökat i samma tempo som den gjorde när Watkins levde hade befolkningen i dag varit närmare en miljard. Men tempot saktades ner, och vid millennieskiftet hade USA en befolkning på 280 miljoner. Om man också tar med i beräkningarna att Watkins räknade med att Panama, med sina drygt 3 miljoner invånare, och Mexiko, med runt 100 miljoner invånare, skulle tillhöra USA vid millennieskiftet träffar Watkins precis rätt.

GANSKA RÄTT: Större frukter. ”Jordgubbar lika stora som äpplen kommer att ätas upp av barnen till våra barnbarnsbarn.” Riktigt lika stora som äpplen har jordgubbarna inte blivit, men många frukter och grönsaker har blivit betydligt större sedan Watkins tid.

FEL: Inga mygg eller flugor. ”Myggor, husflugor och kackerlackor kommer att vara utrotade.”

FEL: Människans fysik. ”En man eller en kvinna som inte klarar av att gå tio miles (cirka 16 kilometer) i ett sträck kommer att betraktas som en vekling.”

FEL: Engelskans framtid. ”Det kommer inte att finnas något C, X eller Q i vårt vardagliga alfabet. Stavning efter ljud kommer att ha införts, först i dagstidningarna.” Här underskattade kanske Watkins hur snabbt språket skulle utvecklas. Han träffade däremot huvudet på spiken när det gällde att engelskan skulle bli ett världsspråk: det skulle bli ”mer utbrett än något annat språk”.

SLÅR SNART IN? Användandet av kol. ”Kol kommer inte att användas för uppvärmning eller matlagning … människan kommer att ha upptäckt att el tillverkad genom vattenkraft är mycket billigare”. Watkins trodde att jordens kol skulle bli mycket dyrare i takt med att reserverna blev mindre och mindre, och att vattenkraften skulle bli dominerande för elproduktion. Tittar vi på Sverige stämmer hans spådom relativt bra, men internationellt sett är kolkraften fortfarande en viktig energikälla.

SLÅR SNART IN? Biltrafik i städerna. “Det kommer inte att finnas några bilar i större städer. All rusningstrafik kommer att ske under eller ovanför marken när man kommer in i stadskärnan”. Många av världens storstäder har redan i dag stängt av delar av stadskärnan för biltrafik, och vissa städer är helt bilfria i de centrala delarna.

Läs mer:
» Watkins orginalartikel i Ladies’ Home Journal (engelska, jpg)
» Jeff Nilssons artikel i Saturday Evening Post (engelska)

Peter Alestig Blomqvist

5 KOMMENTARER

  1. Admiring the persistence you put into your site and in depth information you offer.
    It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted
    rehashed material. Great read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

  2. No question, this is great. It’s not every day you come upon a blog that’s this good on web 2.
    0 site, and you’ve got it down wholly. Very few people these days take the time to actually put some thought into this issue. It’s great that I was able to find this
    while searching for associated topics.

  3. Engelskans framtid

    Han hade fel avseende engelskan men det är många andra språk som haft reformer som i princip eliminerat vissa bokstäver från användning. Så han hade inte så värst fel, bara om engelskan som är för konservativ hos användarna för att kunna påverkas.

  4. ”En man eller en kvinna som inte klarar av att gå tio miles (cirka 16 kilometer) i ett streck”
    Vad är det för analfabet som skrivit detta? Rätta till:
    ”En man eller en kvinna som inte klarar av att gå tio miles (cirka 16 kilometer) i ett sträck”

    • Hej M N!

      Analfabet? Här skräder vi inte orden… Men tack för påpekandet, slarvfelet är nu åtgärdat.

      Med vänlig hälsning,

      Peter Alestig Blomqvist
      Webbredaktör och världens enda skrivkunniga analfabet

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Frustration bland studenter när kursvärderingar inte gör skillnad

0
Det finns problem som studenter tar upp i kursvärderingar år efter år. Men går det att byta ut en kursansvarig som inte tar till sig kritik? Ingenjören har undersökt hur det funkar på Linköpings tekniska högskola.

Manifestation mot villkoren för utländska forskare

1
Den nya utlänningslagen slår på ett orimligt sätt mot utländska forskare. Det hävdar ett hundratal doktorander och forskare som nyligen samlades vid en manifestation på Sergels torg i Stockholm.
Volvo Cars

Chefstjänster på Volvo Cars vikta för vissa personer – ”Ingen idé att söka”

5
Vid många av chefstillsättningarna på Volvo Cars är det bestämt på förhand vem som ska få jobbet. För ingenjörerna som vill bli chefer har det här betytt att de inte fått chansen.

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

Kreativa ingenjörer gör vetenskap spännande för alla

0
Att göra vetenskap begriplig är utmaningen som inspirerar forskningsingenjörerna Magnus Lindgren och Gabrielle Beans Picón på Curiosum i Umeå. Läs vad de gör på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Nytt jobb? Därför ska du alltid kolla löneläget med facket

0
Att nya medarbetare kommer in på för låga löner drabbar inte bara den enskilda personen, det drabbar hela kollektivet. "Prata med facket lokalt innan du sätter dig i en löneförhandling" är rådet från en lokal fackordförande.

TOPPLISTA