Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Rekordstort ingenjörsbehov i kommunerna

Rekordstort ingenjörsbehov i kommunerna

Stora pensionsavgångar och ny lagstiftning gör att Sveriges kommuner och landsting behöver rekrytera tusentals ingenjörer och tekniker fram till 2020, enligt en prognos som presenterades på måndagen.

Redan i dag upplever många kommuner svårigheter att hitta till exempel bygglovshandläggare. Men i framtiden räknar man att få kämpa med rekryteringen inom i princip alla tekniska områden. Det handlar om allt från planering av vägar till ansvar för vatten- och avloppsverk, skriver SKL i rapporten ”Här finns Sveriges viktigaste jobb”.

Det rekordstora behovet har flera orsaker, berättar Agneta Jöhnk, chef för arbetsgivarpolitiska avdelningen på SKL.

– Dels har vi en åldersstruktur i dag som innebär att väldigt många går i pension under den kommande tioårsperioden. Men sedan 2010 finns det också en ny lagstiftning som kräver att kommunerna ska handlägga bygglovsansökningar betydligt snabbare, och därför behöver vi också fler handläggare, säger hon.

Det handlar verkligen om stora pensionsavgångar. Nästan en tredjedel av dem som i dag jobbar inom teknik och samhällsbyggnad i kommuner och landsting, kommer att gå i pension fram till 2019. Samtidigt beräknar man alltså också att antalet anställda inom området kommer att behöva öka, från dagens 31 000 till 33 000 personer.

Resultatet – en tredjedel av personalen inom teknik och samhällsbyggnad i kommunerna och landstingen, 11 000 personer, kommer att behöva nyanställas fram till 2019.

Jämfört med det totala behovet på 420 000 personer, som SKL räknar med att behöva rekrytera inom alla sektorer fram till år 2020, verkar kanske inte 11 000 tekniker vara så blodigt. Men teknikerna fyller en oerhört viktig funktion i kommunerna, säger Agneta Jöhnk.

– Det är inte någon av våra stora yrkesgrupper, men en väldigt viktig grupp. Om vi inte har rätt teknisk kompetens så blir mycket av infrastrukturen lidande. Våra ingenjörer har ett otroligt viktigt ansvar för hur samhället fungerar, och för invånarna i kommunen är det jobb de gör ofta väldigt uppskattat, säger hon.

Men hur ska man då lyckas få dagens unga teknologer att vilja arbeta i den offentliga sektorn? Med tuff konkurrens från den privata sektorn, framför allt vad gäller lönerna, har kommunerna länge fått kämpa för att attrahera ingenjörer, något som också Håkan Sörman, vd på SKL, tog upp vid måndagens presskonferens.

– Vi har haft anledning att fundera på löneläget, och det gör vi också mer i dag än förut. Men vi måste också bli bättre på att beskriva att våra jobb är väldigt roliga och bra, sade han.

Även Agneta Jöhnk lyfter fram att man måste bli bättre på att marknadsföra kommunen som arbetsplats.

– Vi måste synas mer på universiteten och visa på olika sätt hur det är att jobba i vår sektor. Det är inte så lätt, vi är inga stora arbetsgivarna inom teknik. Men just att det är få ingenjörer hos oss gör att man kan få jobba väldigt självständigt och ha ett roligt jobb som man kan utveckla och växa i. Det kanske är lättare här än på ett ingenjörstätt företag, och det måste vi också saluföra, säger hon.

Läs mer:
» Hela rapporten ”Här finns Sveriges viktigaste jobb” från SKL (pdf)

Peter Alestig Blomqvist

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

0
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

0
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

0
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.
Kraftledningar

Sveriges Ingenjörer Syd och Väst: Ta ställning för ett elprisområde

1
Sveriges Ingenjörer bör ta ställning för att Sverige bara ska ha ett elprisområde. Det föreslår Sveriges Ingenjörer Syd och Väst i en av de 39 motioner som kommit in till Ingenjörsfullmäktige.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA