Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Magasinet Extramaterial Etanolen är inte uträknad än

Etanolen är inte uträknad än

Etanolbilsförsäljningen har sjunkit i Sverige. Men som miljövänligt drivmedel är etanol fortfarande högst aktuellt. I alla fall utomlands.

– Vi riskerar att det blir med svensk etanolforskning som det blev med svensk vindkraftsforskning, säger Guido Zacchi. Svensk forskning låg långt framme men det var utomlands som idéerna kommersialiserades. Så är det nu också. Svensk etanolforskning är långt framme men de stora satsningarna sker i Italien, USA och Kina.

Guido Zacchi är professor i kemiteknik vid Lunds Tekniska högskola. Hans forskargrupp tillhör dem som kommit längst i forskningen runt det som kallas andra generationens etanol från cellulosa.  Han har nyligen fått 21 miljoner av Energimyndigheten och även inlett ett arbete med ett av Kinas största elbolag kring etanolframställning ur cellulosa.

– Sverige har varit ett föregångsland vad gäller etanolframställning men vi håller på att helt förlora den ställningen tack vare en mycket framgångsrik antietanol-lobby, säger han. Det går inte att säga om etanol är bra eller dålig ur miljösynpunkt eftersom det beror helt på hur den är framställd. Men om vi gör den ur skogsavfall så är den bra och dessutom får man förutom etanol även biogas och el vilket är gynnsamt för en hybridbil Men det ska inte heller fram en enda lösning på drivmedelsbehoven utan vi kommer att behöva flera. 

Mattias Goldmann på organisationen Gröna bilister håller med.

– Allra bäst är att inte ha någon bil, sedan kommer elbil, biogasbil och etanol.

Elbilarna har dålig räckvidd och för gasbilarna finns det för få mackar. Etanol finns däremot på varannan mack.

Leif Gustavsson, professor i byggnadsteknik vid Linnéuniversitetet och i ekoteknik vid Mittuniversitetet menar att det finns bättre sätt att använda biomassa på än att göra etanol.

– Vi måste sätta in det i ett större sammanhang, hur vi effektivt kan använda biomassa för energiändamål Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.

Skogsråvara är också grunden för det biobränsle till flygplan som företaget Swedish Biofuels tagit fram. Bränslet är testat av amerikanska försvaret men för att skala upp tillverkningen behöver företaget hjälp med pengar till en demoanläggning och det har man ännu inte fått.

Jenny Grensman

 

 

 

 

 

 

 

1 KOMMENTAR

  1. Leif Gustavsson säger: ”Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.”

    Råvara som råvara. Med samma resonemang så bör vi göra el av bensin och diesel istället för att köra bil på dem. Det är så klart inte realistiskt… så så länge vi har behov av drivmedel till bilar så behövs etanolen tillsammans med biogas som förnybara alternativ. Håller annars med Goldmann om att det bästa är att låta bilen stå!

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nyexade akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.
Ingenjörshuset

Det vill medlemmar att Sveriges Ingenjörer driver

4
I slutet av november beslutar Ingenjörsfullmäktige om vad förbundet ska tycka och arbeta med. Vi frågade medlemmar vad de tycker förbundet borde göra. Så här svarade de. 

Ingenjören bakom Spotify vinner Polhemspriset

0
"Det känns fantastiskt kul att bli uppmärksammad på det här sättet, med det finaste priset man kan få som ingenjör" säger Ludvig Strigeus.

Det här är frågorna Ingenjörsfullmäktige ska besluta om

0
På grund av pandemin blir årets Ingenjörsfullmäktige digitalt. Åtta motioner ska behandlas i år, dessutom ska tre nya ledamöter väljas in i förbundsstyrelsen.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA