Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Magasinet Extramaterial Etanolen är inte uträknad än

Etanolen är inte uträknad än

Etanolbilsförsäljningen har sjunkit i Sverige. Men som miljövänligt drivmedel är etanol fortfarande högst aktuellt. I alla fall utomlands.

– Vi riskerar att det blir med svensk etanolforskning som det blev med svensk vindkraftsforskning, säger Guido Zacchi. Svensk forskning låg långt framme men det var utomlands som idéerna kommersialiserades. Så är det nu också. Svensk etanolforskning är långt framme men de stora satsningarna sker i Italien, USA och Kina.

Guido Zacchi är professor i kemiteknik vid Lunds Tekniska högskola. Hans forskargrupp tillhör dem som kommit längst i forskningen runt det som kallas andra generationens etanol från cellulosa.  Han har nyligen fått 21 miljoner av Energimyndigheten och även inlett ett arbete med ett av Kinas största elbolag kring etanolframställning ur cellulosa.

– Sverige har varit ett föregångsland vad gäller etanolframställning men vi håller på att helt förlora den ställningen tack vare en mycket framgångsrik antietanol-lobby, säger han. Det går inte att säga om etanol är bra eller dålig ur miljösynpunkt eftersom det beror helt på hur den är framställd. Men om vi gör den ur skogsavfall så är den bra och dessutom får man förutom etanol även biogas och el vilket är gynnsamt för en hybridbil Men det ska inte heller fram en enda lösning på drivmedelsbehoven utan vi kommer att behöva flera. 

Mattias Goldmann på organisationen Gröna bilister håller med.

– Allra bäst är att inte ha någon bil, sedan kommer elbil, biogasbil och etanol.

Elbilarna har dålig räckvidd och för gasbilarna finns det för få mackar. Etanol finns däremot på varannan mack.

Leif Gustavsson, professor i byggnadsteknik vid Linnéuniversitetet och i ekoteknik vid Mittuniversitetet menar att det finns bättre sätt att använda biomassa på än att göra etanol.

– Vi måste sätta in det i ett större sammanhang, hur vi effektivt kan använda biomassa för energiändamål Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.

Skogsråvara är också grunden för det biobränsle till flygplan som företaget Swedish Biofuels tagit fram. Bränslet är testat av amerikanska försvaret men för att skala upp tillverkningen behöver företaget hjälp med pengar till en demoanläggning och det har man ännu inte fått.

Jenny Grensman

 

 

 

 

 

 

 

1 KOMMENTAR

  1. Leif Gustavsson säger: ”Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.”

    Råvara som råvara. Med samma resonemang så bör vi göra el av bensin och diesel istället för att köra bil på dem. Det är så klart inte realistiskt… så så länge vi har behov av drivmedel till bilar så behövs etanolen tillsammans med biogas som förnybara alternativ. Håller annars med Goldmann om att det bästa är att låta bilen stå!

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

3
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA