Etanolen är inte uträknad än

1
1133

Etanolbilsförsäljningen har sjunkit i Sverige. Men som miljövänligt drivmedel är etanol fortfarande högst aktuellt. I alla fall utomlands.

– Vi riskerar att det blir med svensk etanolforskning som det blev med svensk vindkraftsforskning, säger Guido Zacchi. Svensk forskning låg långt framme men det var utomlands som idéerna kommersialiserades. Så är det nu också. Svensk etanolforskning är långt framme men de stora satsningarna sker i Italien, USA och Kina.

Guido Zacchi är professor i kemiteknik vid Lunds Tekniska högskola. Hans forskargrupp tillhör dem som kommit längst i forskningen runt det som kallas andra generationens etanol från cellulosa.  Han har nyligen fått 21 miljoner av Energimyndigheten och även inlett ett arbete med ett av Kinas största elbolag kring etanolframställning ur cellulosa.

– Sverige har varit ett föregångsland vad gäller etanolframställning men vi håller på att helt förlora den ställningen tack vare en mycket framgångsrik antietanol-lobby, säger han. Det går inte att säga om etanol är bra eller dålig ur miljösynpunkt eftersom det beror helt på hur den är framställd. Men om vi gör den ur skogsavfall så är den bra och dessutom får man förutom etanol även biogas och el vilket är gynnsamt för en hybridbil Men det ska inte heller fram en enda lösning på drivmedelsbehoven utan vi kommer att behöva flera. 

Mattias Goldmann på organisationen Gröna bilister håller med.

– Allra bäst är att inte ha någon bil, sedan kommer elbil, biogasbil och etanol.

Elbilarna har dålig räckvidd och för gasbilarna finns det för få mackar. Etanol finns däremot på varannan mack.

Leif Gustavsson, professor i byggnadsteknik vid Linnéuniversitetet och i ekoteknik vid Mittuniversitetet menar att det finns bättre sätt att använda biomassa på än att göra etanol.

– Vi måste sätta in det i ett större sammanhang, hur vi effektivt kan använda biomassa för energiändamål Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.

Skogsråvara är också grunden för det biobränsle till flygplan som företaget Swedish Biofuels tagit fram. Bränslet är testat av amerikanska försvaret men för att skala upp tillverkningen behöver företaget hjälp med pengar till en demoanläggning och det har man ännu inte fått.

Jenny Grensman

 

 

 

 

 

 

 

1 KOMMENTAR

  1. Leif Gustavsson säger: ”Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.”

    Råvara som råvara. Med samma resonemang så bör vi göra el av bensin och diesel istället för att köra bil på dem. Det är så klart inte realistiskt… så så länge vi har behov av drivmedel till bilar så behövs etanolen tillsammans med biogas som förnybara alternativ. Håller annars med Goldmann om att det bästa är att låta bilen stå!

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola. 

Så höjer du kvaliteten på mötet

Ifrågasätt, involvera och sammanfatta. Det är tre tips som Skanskas medarbetare använder för att höja kvaliteten på sina möten som fungerar både för de fysiska och de digitala.

De är akademikernas drömarbetsgivare

Google, Apple, Spotify och Microsoft toppar listan när unga akademiker får välja sin drömarbetsgivare. Men strax under toppen finns företag som arbetar med hållbar utveckling.
Arbetslöshet ingenjörer

Långsamt stigande arbetslöshet för ingenjörer

Sedan coronakrisen började har arbetslösheten bland ingenjörer stigit stadigt. Fler ingenjörer än på länge är nu arbetslösa. Samtidigt är det färre än i andra grupper. Här är statistiken. 

”Ingenjörerna säger nej till ett nollbud”

Svenskt Näringsliv menar att frysta löner är det enda rimliga i det läge som råder nu. Men Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius håller inte med.