Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Magasinet Extramaterial Etanolen är inte uträknad än

Etanolen är inte uträknad än

Etanolbilsförsäljningen har sjunkit i Sverige. Men som miljövänligt drivmedel är etanol fortfarande högst aktuellt. I alla fall utomlands.

– Vi riskerar att det blir med svensk etanolforskning som det blev med svensk vindkraftsforskning, säger Guido Zacchi. Svensk forskning låg långt framme men det var utomlands som idéerna kommersialiserades. Så är det nu också. Svensk etanolforskning är långt framme men de stora satsningarna sker i Italien, USA och Kina.

Guido Zacchi är professor i kemiteknik vid Lunds Tekniska högskola. Hans forskargrupp tillhör dem som kommit längst i forskningen runt det som kallas andra generationens etanol från cellulosa.  Han har nyligen fått 21 miljoner av Energimyndigheten och även inlett ett arbete med ett av Kinas största elbolag kring etanolframställning ur cellulosa.

– Sverige har varit ett föregångsland vad gäller etanolframställning men vi håller på att helt förlora den ställningen tack vare en mycket framgångsrik antietanol-lobby, säger han. Det går inte att säga om etanol är bra eller dålig ur miljösynpunkt eftersom det beror helt på hur den är framställd. Men om vi gör den ur skogsavfall så är den bra och dessutom får man förutom etanol även biogas och el vilket är gynnsamt för en hybridbil Men det ska inte heller fram en enda lösning på drivmedelsbehoven utan vi kommer att behöva flera. 

Mattias Goldmann på organisationen Gröna bilister håller med.

– Allra bäst är att inte ha någon bil, sedan kommer elbil, biogasbil och etanol.

Elbilarna har dålig räckvidd och för gasbilarna finns det för få mackar. Etanol finns däremot på varannan mack.

Leif Gustavsson, professor i byggnadsteknik vid Linnéuniversitetet och i ekoteknik vid Mittuniversitetet menar att det finns bättre sätt att använda biomassa på än att göra etanol.

– Vi måste sätta in det i ett större sammanhang, hur vi effektivt kan använda biomassa för energiändamål Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.

Skogsråvara är också grunden för det biobränsle till flygplan som företaget Swedish Biofuels tagit fram. Bränslet är testat av amerikanska försvaret men för att skala upp tillverkningen behöver företaget hjälp med pengar till en demoanläggning och det har man ännu inte fått.

Jenny Grensman

 

 

 

 

 

 

 

1 KOMMENTAR

  1. Leif Gustavsson säger: ”Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.”

    Råvara som råvara. Med samma resonemang så bör vi göra el av bensin och diesel istället för att köra bil på dem. Det är så klart inte realistiskt… så så länge vi har behov av drivmedel till bilar så behövs etanolen tillsammans med biogas som förnybara alternativ. Håller annars med Goldmann om att det bästa är att låta bilen stå!

Lämna ett svar till Anna Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nu kan anställda på Scania låna möbler till hemmakontoret

0
Anställda på Scania kan låna hem kontorsmöbler via ett möbelföretag. Lösningen är ett resultat av att företaget öppnat för möjligheten att jobba hemifrån, även efter pandemin. 

Se upp för fällorna när du vårdar sjukt barn

0
Kan man vara hemma från jobbet och vårda sjukt barn utan att begära tillfällig föräldrapenning från Försäkringskassan? Läs vad juristen svarar.
Rodrigo Tanabe, Mie-Lotte Bohl och Johanna Edlund på Hitachi Energy i Ludvika

De jobbar med över 60 nationaliteter

0
Hur är det som ingenjör att jobba i team med flera nationaliteter? Vad ska man tänka på? Vi frågade några som vet. Här är deras råd. 

Grundarna av Oatlys havremjölk får Polhemspriset

0
Rickard Öste och Angeliki Triantafyllou får årets Polhemspris som delas ut av Sveriges Ingenjörer. De två forskarna betraktas som uppfinnarna av havremjölken.

”Nätverksträffar stärker förtroendevalda i offentlig sektor”

0
På träffar får förtroendevalda inom offentlig sektor coachning från Sveriges Ingenjörer och chans att berätta för varandra vad som fungerar bra på deras arbetsplatser.

Distansarbete kan locka 60 000 ingenjörer att byta jobb

0
Relativt få ingenjörer är beredda att flytta, även om de får en lönehöjning. Finns däremot också möjligheten att distansarbeta kan fler tänka sig att ta ett jobb i en annan region, visar en rapport från Sveriges Ingenjörer.

Hur påverkas forskarkarriären efter föräldraledighet?

0
Vad händer med karriären när forskare och uppfinnare får barn? Det ska Olof Ejermo och hans forskarkollegor nu gå till botten med.

Reglerna kring tjänsteställe styr inte möjligheten att jobba hemifrån

0
Kan mitt tjänsteställe ändras om jag arbetar för mycket hemifrån? Skatteverkets expert Pia Blank Thörnroos reder ut vad som gäller.
Kursmoduler i Ingenjör4.0.

Modulkurser ska ge ingenjörer ny kunskap – nu skalas Ingenjör4.0 upp

0
Ett lättillgängligt system med spetskunskap inom AI och robotisering. Kurserna i Ingenjör4.0 ska fortbilda yrkesverksamma ingenjörer och nu skalas konceptet upp.
Ingenjörsfullmäktige 2021

Här är besluten som fattades på Ingenjörsfullmäktige

1
Efter het debatt om kärnkraft klubbades Sveriges Ingenjörers miljö- och klimatpolitiska program igenom. Motionerna om löner röstades ner – men enigheten var stor om att något måste göras åt ingenjörernas lönenivå.

VI REKOMMENDERAR

Man som slappnar av framför julgran

Så gör du för att stressa ner i jul

1
Låt inte julen bli ytterligare en stressfaktor. Här ger experterna sina bästa tips för att stressa ner i jul - och för att slippa stressa när du börjar jobba igen.

TOPPLISTA