Skapa motivation på arbetsplatsen

0
3007

Att låta sina medarbetare delta i viktiga beslut och se saker utifrån andras perspektiv är exempel på effektiva verktyg för chefer, enligt Edward Deci och Richard Ryan vid University of Rochester, New York. Däremot har belöningar mindre betydelse, skriver tidningen Rochester Review.

Edward Deci och Richard Ryan, båda professorer in psykologi vid University of Rochester, New York, beskrivs av många som några av vår tids viktigaste sociala forskare. Deras teori, Self-Determination Theory (SDT), handlar om mänsklig motivation och om hur motivationen skapas inom oss, byggd på våra mänskliga grundläggande behov att vilja utveckla våra färdigheter och kapaciteter. De menar att vi är som mest engagerade och gör vårt mest kreativa arbete när vi känner att vi handlar utefter vår egen vilja och efter mål som vi anser vara meningsfulla. Men teorin handlar inte om att främja individualismen utan handlar snarare om vikten av att dela åtaganden och ansvar.

Enligt Edward Deci och Richard Ryan har alla människor en inneboende vilja att agera på ett effektivt sätt och de menar att belöningar såsom priser och pengar är mindre effektiva som motivationshöjare än vad tidigare psykologer inom beteendevetenskap trott. Under vissa sammanhang kan belöningar till och med minska människors känsla för engagemang och motivation. Flera studier visar att belöningar utefter prestation minskade deltagarnas lust att fortsätta med en från början engagerande uppgift. Vid studier där deltagarna fått betalt oavsett prestation förändrades deras fokus från uppgiften till enbart fokus på ersättningen. Pengar kontrollerar, snarare än motiverar, menar Edward Deci.

Självklart finns det dock många som triggas av belöningssystem. Enligt Edward Deci och Richard Ryan kan det vara effektivt att använda sig av detta vid enklare uppgifter. Men för mer komplexa uppgifter är belöningar mer kortsiktiga lösningar. Dessutom menar Richard Ryan att människor som enbart fokuserar på belöningar går miste om de inre resurserna av motivation och vilja, vilka han menar är de sanna källorna till engagemang och kreativitet. Men att skapa en atmosfär där människor agerar kreativt mot gemensamma mål är mycket svårare än att skapa en kontrollerande atmosfär, menar Edward Deci.

Tips till chefen för att främja medarbetarnas motivation:

  • Se saker från andras perspektiv

När du förstår hur dina medarbetare tänker och ser saker från deras perspektiv, är det lättare att tillsammans med dem bestämma hur ni bäst ska jobba mot utsatta mål. Din förståelse för varför dina medarbetare agerar på ett visst sätt ökar, liksom dina medarbetares motivation att fortsätta sträva mot målet.

  • Låt fler delta i viktiga beslut

Låt dina medarbetare få en möjlighet att själva avgöra hur de bäst når sina mål. Människor tenderar att bli mer engagerade ju mer delaktiga de får vara i beslut som berör dem. Detta är kanske inte genomförbart i alla situationer, men det går att ordna oftare än man tror.

  • Förklara orsakerna till mål och regler

Låt dina medarbetare se helhetsbilden och förklara varför vissa regler finns eller varför en enstaka uppgift är viktig för att nå ett större mål. Detta främjar dina medarbetares engagemang.

  • Främja en enad allians

Arbetsrelaterade mål ror du inte i hamn ensam utan dessa mål delar du och dina medarbetare tillsammans. Som chef ansvarar du inte för dina medarbetares misstag, men du ansvarar för den slutliga produkten. Gör klart för dina medarbetare att du har ett ömsesidigt intresse och erbjud ditt stöd. Tillsammans och enade är ni starkare.

Läs mer:
» Hela artikeln, Rochester Review.
» Self-Determination Theory (SDT)

Lina Forsberg Bjärnlind

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.