Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Ingen a-kassa till Saabare utan intyg

Ingen a-kassa till Saabare utan intyg

Försenade löneutbetalningar och till slut konkurs – det har inte varit någon lätt vinter för de anställda på Saab Automobile. Och problemen fortsätter även efter konkursen. Bristande resurser hos konkursförvaltaren har lett till problem att få de intyg som krävs för att de sociala skyddssystemen ska gå igång.

Så sent som i mitten av mars fanns det ännu anställda som inte hade fått sina intyg, berättar Johan Tärbo, som var styrelsemedlem i akademikerklubben på fordonstillverkaren och som har haft i uppdrag att fortsätta ta vara på medlemmarnas intressen en period efter konkursen.

– Man kan väl konstatera att det inte fanns någon beredskap för allt det administrativa arbete som krävs för att våra medlemmar ska kunna få a-kassa och lönegaranti. Vi påpekade det här redan tidigt i processen men det körde fast.

Medlemmarna hamnade i ett sorts moment 22. Utan arbetsgivarintyg för a-kassan och intyg som kunde visa att de var berättigade till lönegaranti gick inte de sociala trygghetssystemen igång. Samtidigt tyckte inte konkursförvaltaren att det var deras uppgift att ta hand om intygsskrivandet. Enligt Johan Tärbo har problemen gjort att vissa medlemmar har fått klara sig utan pengar i flera månader.

– Vi hade ju en hel del medlemmar där båda i hushållet jobbade på Saab och hade man då inte en personlig buffert så har det varit väldigt knapert, säger han. För många tog ju lönegarantipengarna slut redan i december.

Själv fick han sin första utbetalning i mitten av februari, då från Trygghetsrådet. Första slantarna från a-kassan kom 1 mars.

– Akademikernas a-kassa, AEA, har skött sig jättebra men de kan ju faktiskt inte börja betala ut innan de får sina intyg, säger Johan Tärbo. Jag tror inte att konkursboet riktigt förstod volymerna och hur mycket arbete som krävs när det är 3500 personer som ska ha sina papper.

Förutom att intygen har dröjt har det också varit en hel del fel i dem. Exempelvis har de som varit över 55 år med 10 års anställningstid inte alltid fått sina tolv månaders uppsägningstid enligt kollektivavtal med mera.

– Det borde finnas en beredskap för det här när ett så stort företag går i konkurs, menar Johan Tärbo. Och från Sveriges Ingenjörer kanske man kunde ha önskat att medlemslånen fortfarande hade funnits om någon kom i ekonomisk knipa på grund av den långa väntetiden.

Ingenjören har frågat konkursförvaltaren, advokatbyrån Wistrand, hur de ser på problemen. Margareta Andersson, delägare, svarar via mejl: ”Anledningen till att det tagit tid är det stora antalet anställda som berörs av konkursen. Historiskt har konkurser i Sverige inte haft över 200 anställda och det kommer sannolikt inte läggas resurser på beredskap för så stora konkurser som Saab-konkurserna i framtiden heller.”

Jenny Grensman

3 KOMMENTARER

  1. Jag vore tacksam om ni ville förtydliga att detta endast gäller Saab Automobile och ej försvarskoncernen Saab AB

  2. Ska man tro det som skrivs, ser man från konkursförvaltaren detta som ett engångs-fenomen. Typ ”Det händer inte mig”. Samtidigt som de troligen drar in en bra slant på sitt arbete, verkar det som att de inte brytt sig så mycket som de borde ha gjort i de anställdas ärenden.

    Det är väl minst lika viktigt att de anställda får all hjälp de behöver, oavsett om det är 200 eller flera tusen? Dåligt hanterat, ger en ny innebörd åt begreppet ”konkursförvaltare”. Snabba och stora pengar till juristerna….

  3. Det jag frågar mig är om det finns kapacitet för att hantera flera företag som gör konkurs samtidigt? Hur står det till med de småföretag som kursat under tiden, har de ställts helt utan konkursförvaltare nu när alla Sveriges konkursförvaltare med assistenter inte klarar av SAAB-konkursen?

Lämna ett svar till Lätt ironisk Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

0
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

0
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

Hållbar industri i fokus för LTU-satsning

0
LTU satsar 28 miljoner kronor i Creaternity, ett program där man med hjälp av digital teknik och nya affärsmodeller söker vägar för en hållbar industri.

”Ingenjörer behövs inom vården”

0
Som ingenjör på en akutklinik kan Louise Davidsson vara med och bidra till förbättringar i vården.

Ingenjörer som jobbar hemma tappar känslan av gemenskap

0
Åttio procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetar under coronapandemin helt eller delvis hemma. 58 procent har till viss del tappat känslan av gemenskap. Det visar en undersökning från Sveriges Ingenjörer.
Motorfabriken i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

2
Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag och att de inte skulle tillverka elmotorer. Men facken gav inte upp och i december 2020 ändrades beslutet.
Nicolas Jacquemot

Så ökar du din sociala kompetens på jobbet

0
I en ny bok lär Nicolas Jacquemot ut hur man skapar bra relationer med personer man träffar varje dag.     

Sandvik erbjuder anställda att gå ned i tid

0
Facket sa nej. Nu erbjuds vissa anställda vid Sandvik Materials Technology att på frivillig basis skriva på individuella avtal om att gå ned i arbetstid.

VI REKOMMENDERAR

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

2
Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

TOPPLISTA