Att resa är att dö en smula

0
1007

”Jag skulle vilja hänga runt litet mer på flygplatser, sitta och se på folk”, sa en kollega när jag frågade om hennes drömjobb.

Hänga runt på flygplatser är trevligt, det tycker jag också. Den där restiden när man är på väg och liksom svävar fritt mellan två världar, här och där.

Men det finns ett aber. Att hänga runt på flygplatser förutsätter oftast en flygresa. Och jag är flygrädd. Ungefär en vecka före varje resa börjar jag gruva mig.

Jag brukar inte berätta det här och om jag gör det tror folk för det mesta att jag hittar på. Jag flyger nämligen ganska ofta. Skulle man ge efter för alla rädslor som pockar på uppmärksamhet blev ju livet ganska trist. Tricket, när jag sitter där i kabinen och tuggar på naglarna, är att plocka fram statistiken. Så sent som den 11 april kom en rapport som visade att av de 2,8 miljarder (åtta nollor efter det!) människor som vågade sig upp i luften 2011 omkom 486. I den svenska vägtrafiken omkom 314 personer 2011. Det är alltså mer riskabelt att sätt sig bakom ratten i en personbil.

Rapporten visar också att det är landningen som är det mest riskabla momentet. Då har jag sedan länge slutat att var rädd och övergått till att planera vad jag ska göra när jag äntligen är framme.

Sedan finns det helt andra anledningar att begränsa sitt flygande.

Men att livet är en sexuellt överförbar sjukdom med hundra procents dödlighet kommer vi inte ifrån. Vilket transportmedel vi än väljer.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.