Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Bloggen Att resa är att dö en smula

Att resa är att dö en smula

”Jag skulle vilja hänga runt litet mer på flygplatser, sitta och se på folk”, sa en kollega när jag frågade om hennes drömjobb.

Hänga runt på flygplatser är trevligt, det tycker jag också. Den där restiden när man är på väg och liksom svävar fritt mellan två världar, här och där.

Men det finns ett aber. Att hänga runt på flygplatser förutsätter oftast en flygresa. Och jag är flygrädd. Ungefär en vecka före varje resa börjar jag gruva mig.

Jag brukar inte berätta det här och om jag gör det tror folk för det mesta att jag hittar på. Jag flyger nämligen ganska ofta. Skulle man ge efter för alla rädslor som pockar på uppmärksamhet blev ju livet ganska trist. Tricket, när jag sitter där i kabinen och tuggar på naglarna, är att plocka fram statistiken. Så sent som den 11 april kom en rapport som visade att av de 2,8 miljarder (åtta nollor efter det!) människor som vågade sig upp i luften 2011 omkom 486. I den svenska vägtrafiken omkom 314 personer 2011. Det är alltså mer riskabelt att sätt sig bakom ratten i en personbil.

Rapporten visar också att det är landningen som är det mest riskabla momentet. Då har jag sedan länge slutat att var rädd och övergått till att planera vad jag ska göra när jag äntligen är framme.

Sedan finns det helt andra anledningar att begränsa sitt flygande.

Men att livet är en sexuellt överförbar sjukdom med hundra procents dödlighet kommer vi inte ifrån. Vilket transportmedel vi än väljer.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Satsningar på lön och karriär – så lockar regionerna ingenjörer

0
Särskilda lönesatsningar och möjlighet till fler karriärvägar har blivit nödvändiga för att regionerna ska klara att rekrytera ingenjörer.

Mer pengar till forskning när MDH blir universitet

1
Anslagen till forskningen kommer i det närmaste att fördubblas när Mälardalens högskola blir universitet.

Därför vill (relativt många) kvinnliga ingenjörer jobba i offentlig sektor

2
Andelen kvinnor bland ingenjörerna är lägst i privat sektor. Högst ligger kommunerna, följt av stat, region och högskola. Att kvinnor attraheras av offentlig sektor har sina förklaringar.

Distans eller kontor – måste alla följa samma regler?

1
Maral Babapour Chafi får årets Levipris för forskning om aktivitetsbaserade kontor. Nu forskar hon om hur vi bäst kombinerar arbete på kontor och distans.

Blunda inte för misstagen – men se upp med fallgroparna

0
Hur hanterar du fel och misstag på din arbetsplats? Att ta ansvar är viktigt, men se upp för fallgroparna. 

Över 20 000 i studiebidrag – för alla som jobbat

16
20 458 kronor i studiebidrag per månad under ett år. Det ska alla som jobbat i åtta år kunna få från vårterminen 2023 - även de som inte har kollektivavtal.

Nya grepp krävs för att säkra kompetensen i norr

0
Grönt stål, batteritillverkning och satsning på vätgas. Så här jobbar företagen för att säkra kompetensen för framtiden.
Västervik

Facket varnar: Kan bli reallönesänkning

0
Sveriges Ingenjörer i Västerviks kommun protesterar mot att kommunen bara vill avsätta 2,0 procent för löneökningar under 2022.

Ingenjören valde bort storstaden – fann drömjobb och hus på landsbygden

1
Civilingenjören Lisa Jodensvi har följt trenden. Hon flyttade från en lägenhet i Göteborg till en prästgård i Ångermanland.

Så skapar du en hjärnvänlig arbetsplats

1
Precis som muskler så blir även hjärnan trött av ansträngning. Här är några knep för att skapa en mer hjärnvänlig arbetsplats.

VI REKOMMENDERAR

IT, finans, bygg och kemi

Så skiljer sig ingenjörers löner mellan branscherna

4
I vilka branscher tjänar ingenjörer mest? Inom IT, bygg, telekom – eller bank? Här är statistik över det relativa löneläget för ingenjörer inom 16 branschavtal.

TOPPLISTA