Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Många Saabtjänstemän har fått jobb

Många Saabtjänstemän har fått jobb

Bara drygt fyra månader efter Saabs konkurs i Trollhättan har över hälften av de 1 400 uppsagda tjänstemännen fått nytt jobb. En hel del har fått flera jobberbjudanden att välja mellan och över hälften har fått högre lön.   

Den 19 december försattes Saab i konkurs och de 1 400 tjänstemännen sades upp. Direkt efter nyårshelgen började Trygghetsrådet kontakta de berörda och den 7 februari öppnade ett lokalkontor i Trollhättan. Där jobbar i dag närmare 20 rådgivare med att hjälpa tjänstemännen till nya jobb.

En sammanställning av resultatet i slutet av april visar att insatserna har gått över förväntan. Den andra maj hade 724 av de 1400 tjänstemännen fått nya jobb och 18 hade valt att starta ett eget företag – totalt 52 procent hade en försörjning.

 – Särskilt ingenjörer och tekniker är det ett stort sug efter. De första veckorna fick 20-25 jobb varje dag. Nu går det inte lika snabbt men fortfarande framåt. Vårt mål är att ha försörjningen ordnad för 60 procent sista maj, säger Jonas Björkman, regionchef på Trygghetsrådet i Västsverige.

Trygghetsrådets sammanställning visar att 48 procent av Saabtjänstemännen har fått jobb inom fordonsindustrin och 25 procent inom service och tjänster, huvudsakligen konsultföretag.

Jonas Björkman, TRR.

– Många av konsultföretagen jobbar inom fordonsindustrin så en mer korrekt bild är att betydligt mer än 50 procent finns kvar inom fordonsindustrin.  Volvokoncernen, både bilar och lastvagnar, har anställt många. En del har börjat på Saabs flygverksamhet och några på Scania, säger Jonas Björkman.

Några ingenjörer har tagit ett ännu längre steg och flyttat utomlands. Några har börjat jobba i Kina och ytterligare några för diskussioner med arbetsgivare där. Tyskland har också lockat till sig några.

– En hel del av ingenjörerna har jobbat i Tyskland under samarbetet med Opel men det är fler biltillverkare än Opel som är intresserade av de svenska ingenjörerna, bland andra BMW, säger Jonas Björkman.

En hel del av tjänstemännen, främst ingenjörer, har fått flera jobberbjudanden att välja mellan och det är sannolikt en förklaring till att 52,7 procent uppger att de fått en högre lön på sitt nya jobb. 31,4 procent har fått samma lön och 15,9 procent lägre lön.

En överväldigande majoritet, 63 procent, uppger att de har fått nytt jobb genom sitt eget kontaktnät. 13 procent har hittat jobb via nätet, inklusive Platsbanken.

Nästan alla av dem som fått jobb, 92 procent, har fått tillsvidareanställning och det menar Jonas Björkman är en ovanligt hög andel.

– Vid uppsägningar av den här omfattningen brukar omkring 60 procent få tillsvidareanställningar och 40 procent visstidsanställningar. Det här är extremt, säger han.

De första månaderna har varit extremt lyckosamma för Trygghetsrådet och de arbetslösa tjänstemännen men Jonas Björkman är medveten om att det så småningom kommer en tyngre period.

– Men när gruppen arbetssökande minskar får Trygghetsrådets rådgivare mer tid att stötta varje individ och det är positivt, säger han.

Stödet från Trygghetsrådet varar under två år och målsättningen är hög.

– Ambitionen är att inte har något kvar i programmet när stödet tar slut, säger Jonas Björkman.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så här fungerar det nya omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

0
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

0
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.
Kraftledningar

Sveriges Ingenjörer Syd och Väst: Ta ställning för ett elprisområde

1
Sveriges Ingenjörer bör ta ställning för att Sverige bara ska ha ett elprisområde. Det föreslår Sveriges Ingenjörer Syd och Väst i en av de 39 motioner som kommit in till Ingenjörsfullmäktige.

19 tips: Så kan du påverka elräkningen

0
Många av Sveriges energirådgivare är ingenjörer. Här ger tre av dem sina bästa tips och berättar hur rusande elpriser ändrat jobbet från rådgivning till jourhavande medmänniska.

Därför kan hybridarbete skapa konflikter på jobbet

0
Det hybrida arbetslivet kan leda till ökade spänningar och konflikter på arbetsplatsen. Läs om 7 tips för att undvika konflikter och lösa de som trots allt uppstår.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

TOPPLISTA