Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Lång väg mot förnybara transporter

Lång väg mot förnybara transporter

Vilka drivmedel får Sverige att rulla år 2030? Fossiloberoende är målet men nu går forskare igenom vad som verkligen verkar möjligt.

Sverige har ett ganska gott utgångsläge när det gäller elproduktion och kraft för att värma upp hus. Med vår, visserligen ålderstigna och knackiga, kärnkraft och med vattenkraften plus vind och bioenergi är vi i dag betydligt mindre beroende av fossila energikällor än andra länder. Sämre ser det ut vad gäller drivmedel för transporter. 2009 gjorde Chalmersforskarna Maria Grahn och Julia Hansson (numera IVL) en genomgång för Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet räkning. Nu gör de en uppdatering som ska vara klar till hösten.

– Vi kontaktar de stora aktörerna på den här marknaden och frågar vad som redan är i gång och vilka planer de har kring produktion av förnybara drivmedel, berättar Maria Grahn. Och sedan gör vi olika scenarier. Det handlar om politik och stora investeringar för alla inblandade.
Sedan den förra studien har den ekonomiska krisen slagit klorna i västvärlden och vissa utbyggnadsplaner har blivit försenade. Forskarna vill veta varför och även vad som gjorde att vissa projekt gick igång ändå.

Andreas Carlgrens vision
, när han var miljöminister, var att vi skulle ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Maria Grahn. Men vad betyder det? Har vi slutat att använda fossila bränslen? Eller ska alla fordon kunna köras på fossilfria drivmedel? I så fall är visionen redan uppfylld eftersom förnybara syntetiska drivmedel kan användas i alla fordon.

Hon tror inte att vi kommer att vara fossiloberoende 2030 men i sin förra studie kom forskarna fram till att kanske 20 procent förnybara drivmedel var möjligt.
– Det är inte så dåligt. Det är fråga om väldigt stora investeringar och stora förändringar. Det jag personligen hoppas på är ett genombrott för bränsleceller och effektivare batterier så att produktionskostnaderna sjunker och livslängden förbättras.

Det hon tror
är att drivmedelsmarknaden fortfarande kommer att domineras av fossila drivmedel men uppblandat med en mängd olika biodrivmedel som biogas, syntetiska dieslar med mera.

– Det är stort och komplicerat det är stor konkurrens om biomassa för olika användningsändamål samtidigt som det krävs mycket mark för att odla råvaran. Kan vi räkna med att kunna importera i framtiden? Och vilka lagar och regelverk kommer att finnas? Hur kommer elbilsmarknaden att utvecklas? Detta är frågor som diskuteras i rapporten.

Jenny Grensman

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

IT, finans, bygg och kemi

Rekordlåg arbetslöshet – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten bland Sveriges Ingenjörers medlemmar är nu nere på 1,0 procent – den näst lägsta nivån på tio år. Men arbetslösheten skiljer sig mellan olika inriktningar och för vissa har den svängt mycket under pandemin.   
Ingenjörsfullmäktige 2021

Hittills: 17 listor ställer upp i Ingenjörsvalet

0
I vår är det val till Ingenjörsfullmäktige och den 15 februari är det deadline för att registrera listor till valet. Hittills har 16 listor anmält sig och nu kan enskilda ingenjörer också ställa upp i valet. 

Så svarar du chefen som nobbar ditt lönekrav

0
För att lyckas med lönesamtalet är det viktigt att fundera på vad chefen kommer att svara på ditt lönekrav. Läs om ombudsmannens tips för hur du bemöter chefens argument.

“Varför existerar dåligt ledarskap fortfarande?”

0
Varför finns det så många dåliga chefer, trots all kunskap vi har om ledarskap? Det är en fråga som vi borde diskutera mer, menar professor Anders Örtenblad.
Pengar, KTH, Ericsson

Lön, antagningspoäng och att jobbet inte känns kul – det här läste flest 2021

0
Vad säger jag när chefen nobbar mitt lönekrav? Är det ett problem att Ericsson vill överge fasta arbetsplatser? Varför krävdes det en ingenjör för att avslöja bluffen i Allra?

Nu ska arbetsgivarna avgöra vad som är friskvård

0
Nu ska arbetsgivarna själva bestämma hur friskvårdsbidraget ska användas. Men det blir inte fritt fram för vad som helst. Reglerna har inte förändrats. 

Cykelförmån och avdrag för jobb på annan ort – här är nya lagarna 2022

0
Den 1 januari 2022 trädde en rad lagändringar i kraft. Här är åtta som påverkar arbetslivet.
Frost

Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 10 januari

0
Nu gör vi uppehåll, men är tillbaka igen den 10 januari.

Min kollega är lat – vad ska jag göra?

1
Vad gör man med kollegor som inte engagerar sig, som levererar i sista minuten och gör bara exakt det som förväntas? Så här svarar psykologen.
Unga ingenjörer

Nästan fem gånger fler ingenjörer examineras i dag än i slutet av 70-talet

12
För 40 år sedan examinerades 1 500 ingenjörer per år. Nu är antalet 7 300.   

VI REKOMMENDERAR

Man som slappnar av framför julgran

Så gör du för att stressa ner i jul

1
Låt inte julen bli ytterligare en stressfaktor. Här ger experterna sina bästa tips för att stressa ner i jul - och för att slippa stressa när du börjar jobba igen.

TOPPLISTA