Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Lång väg mot förnybara transporter

Lång väg mot förnybara transporter

Vilka drivmedel får Sverige att rulla år 2030? Fossiloberoende är målet men nu går forskare igenom vad som verkligen verkar möjligt.

Sverige har ett ganska gott utgångsläge när det gäller elproduktion och kraft för att värma upp hus. Med vår, visserligen ålderstigna och knackiga, kärnkraft och med vattenkraften plus vind och bioenergi är vi i dag betydligt mindre beroende av fossila energikällor än andra länder. Sämre ser det ut vad gäller drivmedel för transporter. 2009 gjorde Chalmersforskarna Maria Grahn och Julia Hansson (numera IVL) en genomgång för Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet räkning. Nu gör de en uppdatering som ska vara klar till hösten.

– Vi kontaktar de stora aktörerna på den här marknaden och frågar vad som redan är i gång och vilka planer de har kring produktion av förnybara drivmedel, berättar Maria Grahn. Och sedan gör vi olika scenarier. Det handlar om politik och stora investeringar för alla inblandade.
Sedan den förra studien har den ekonomiska krisen slagit klorna i västvärlden och vissa utbyggnadsplaner har blivit försenade. Forskarna vill veta varför och även vad som gjorde att vissa projekt gick igång ändå.

Andreas Carlgrens vision
, när han var miljöminister, var att vi skulle ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Maria Grahn. Men vad betyder det? Har vi slutat att använda fossila bränslen? Eller ska alla fordon kunna köras på fossilfria drivmedel? I så fall är visionen redan uppfylld eftersom förnybara syntetiska drivmedel kan användas i alla fordon.

Hon tror inte att vi kommer att vara fossiloberoende 2030 men i sin förra studie kom forskarna fram till att kanske 20 procent förnybara drivmedel var möjligt.
– Det är inte så dåligt. Det är fråga om väldigt stora investeringar och stora förändringar. Det jag personligen hoppas på är ett genombrott för bränsleceller och effektivare batterier så att produktionskostnaderna sjunker och livslängden förbättras.

Det hon tror
är att drivmedelsmarknaden fortfarande kommer att domineras av fossila drivmedel men uppblandat med en mängd olika biodrivmedel som biogas, syntetiska dieslar med mera.

– Det är stort och komplicerat det är stor konkurrens om biomassa för olika användningsändamål samtidigt som det krävs mycket mark för att odla råvaran. Kan vi räkna med att kunna importera i framtiden? Och vilka lagar och regelverk kommer att finnas? Hur kommer elbilsmarknaden att utvecklas? Detta är frågor som diskuteras i rapporten.

Jenny Grensman

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjör i teknisk fysik blev trainee på Sida

0
"Teknik är till för människor och med enkla medel kan vi hjälpa väldigt många till ett bättre liv" säger Christian Naccache som är anställd på Sidas traineeprogram.

Misslyckad satsning på att utbilda fler ingenjörer

2
Regeringens uppdrag till högskolorna att bygga ut ingenjörsutbildningarna har gett noll i resultat. På ingenjörsprogrammen utbildas nu färre studenter än innan.

”Ingen tar ansvar för arbetskraftsmigranterna”

2
Ingenjörer som kommer till Sverige för att arbeta står i många fall helt utan skydd, i stark beroendeställning till sin arbetsgivare – och ingen tar ansvar för deras situation.

Så söker du i årets lönestatistik

0
Nu är lönedatabasen Saco Lönesök uppdaterad med 70 000 ingenjörslöner. Läs tipsen om hur man söker i statistiken, och vad som är viktigt att tänka på just i år.   
Löneförhandling

9 snabba tips inför löneförhandlingen

0
I två artiklar i Dagens Industri ger Camilla Frankelius, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörer, sina bästa tips inför och under lönesamtalet. Här är en sammanfattning av vad du behöver tänka på.
Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig höjning av medlemsavgiften slopas i förtid

21
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

1
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

1
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

VI REKOMMENDERAR

Tänk på det här när du sommarjobbar

0
Att få problem med oschyssta arbetsgivare på sommarjobbet är som tur är ganska ovanligt för teknologer. ”Men då och då dyker det upp problem”,...

TOPPLISTA