Lång väg mot förnybara transporter

0
892

Vilka drivmedel får Sverige att rulla år 2030? Fossiloberoende är målet men nu går forskare igenom vad som verkligen verkar möjligt.

Sverige har ett ganska gott utgångsläge när det gäller elproduktion och kraft för att värma upp hus. Med vår, visserligen ålderstigna och knackiga, kärnkraft och med vattenkraften plus vind och bioenergi är vi i dag betydligt mindre beroende av fossila energikällor än andra länder. Sämre ser det ut vad gäller drivmedel för transporter. 2009 gjorde Chalmersforskarna Maria Grahn och Julia Hansson (numera IVL) en genomgång för Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet räkning. Nu gör de en uppdatering som ska vara klar till hösten.

– Vi kontaktar de stora aktörerna på den här marknaden och frågar vad som redan är i gång och vilka planer de har kring produktion av förnybara drivmedel, berättar Maria Grahn. Och sedan gör vi olika scenarier. Det handlar om politik och stora investeringar för alla inblandade.
Sedan den förra studien har den ekonomiska krisen slagit klorna i västvärlden och vissa utbyggnadsplaner har blivit försenade. Forskarna vill veta varför och även vad som gjorde att vissa projekt gick igång ändå.

Andreas Carlgrens vision
, när han var miljöminister, var att vi skulle ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Maria Grahn. Men vad betyder det? Har vi slutat att använda fossila bränslen? Eller ska alla fordon kunna köras på fossilfria drivmedel? I så fall är visionen redan uppfylld eftersom förnybara syntetiska drivmedel kan användas i alla fordon.

Hon tror inte att vi kommer att vara fossiloberoende 2030 men i sin förra studie kom forskarna fram till att kanske 20 procent förnybara drivmedel var möjligt.
– Det är inte så dåligt. Det är fråga om väldigt stora investeringar och stora förändringar. Det jag personligen hoppas på är ett genombrott för bränsleceller och effektivare batterier så att produktionskostnaderna sjunker och livslängden förbättras.

Det hon tror
är att drivmedelsmarknaden fortfarande kommer att domineras av fossila drivmedel men uppblandat med en mängd olika biodrivmedel som biogas, syntetiska dieslar med mera.

– Det är stort och komplicerat det är stor konkurrens om biomassa för olika användningsändamål samtidigt som det krävs mycket mark för att odla råvaran. Kan vi räkna med att kunna importera i framtiden? Och vilka lagar och regelverk kommer att finnas? Hur kommer elbilsmarknaden att utvecklas? Detta är frågor som diskuteras i rapporten.

Jenny Grensman

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola.