Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Lång väg mot förnybara transporter

Lång väg mot förnybara transporter

Vilka drivmedel får Sverige att rulla år 2030? Fossiloberoende är målet men nu går forskare igenom vad som verkligen verkar möjligt.

Sverige har ett ganska gott utgångsläge när det gäller elproduktion och kraft för att värma upp hus. Med vår, visserligen ålderstigna och knackiga, kärnkraft och med vattenkraften plus vind och bioenergi är vi i dag betydligt mindre beroende av fossila energikällor än andra länder. Sämre ser det ut vad gäller drivmedel för transporter. 2009 gjorde Chalmersforskarna Maria Grahn och Julia Hansson (numera IVL) en genomgång för Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet räkning. Nu gör de en uppdatering som ska vara klar till hösten.

– Vi kontaktar de stora aktörerna på den här marknaden och frågar vad som redan är i gång och vilka planer de har kring produktion av förnybara drivmedel, berättar Maria Grahn. Och sedan gör vi olika scenarier. Det handlar om politik och stora investeringar för alla inblandade.
Sedan den förra studien har den ekonomiska krisen slagit klorna i västvärlden och vissa utbyggnadsplaner har blivit försenade. Forskarna vill veta varför och även vad som gjorde att vissa projekt gick igång ändå.

Andreas Carlgrens vision
, när han var miljöminister, var att vi skulle ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Maria Grahn. Men vad betyder det? Har vi slutat att använda fossila bränslen? Eller ska alla fordon kunna köras på fossilfria drivmedel? I så fall är visionen redan uppfylld eftersom förnybara syntetiska drivmedel kan användas i alla fordon.

Hon tror inte att vi kommer att vara fossiloberoende 2030 men i sin förra studie kom forskarna fram till att kanske 20 procent förnybara drivmedel var möjligt.
– Det är inte så dåligt. Det är fråga om väldigt stora investeringar och stora förändringar. Det jag personligen hoppas på är ett genombrott för bränsleceller och effektivare batterier så att produktionskostnaderna sjunker och livslängden förbättras.

Det hon tror
är att drivmedelsmarknaden fortfarande kommer att domineras av fossila drivmedel men uppblandat med en mängd olika biodrivmedel som biogas, syntetiska dieslar med mera.

– Det är stort och komplicerat det är stor konkurrens om biomassa för olika användningsändamål samtidigt som det krävs mycket mark för att odla råvaran. Kan vi räkna med att kunna importera i framtiden? Och vilka lagar och regelverk kommer att finnas? Hur kommer elbilsmarknaden att utvecklas? Detta är frågor som diskuteras i rapporten.

Jenny Grensman

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörshuset

Avgiftshöjningen: Så ska överskottet användas

0
Den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer avslutas i förtid. Men vad händer med pengarna som är kvar?

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

0
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.
Studenter på KTH

Färre nyexade ingenjörer hade jobb i oktober

0
Hur har det gått för nyexaminerade ingenjörer att få jobb under pandemin? Klart sämre än året innan, visar statistik från UKÄ. Samtidigt kan det finnas fler förklaringar bakom.

Jag är omplacerad – kan jag tacka nej?

0
Kan min arbetsgivare omplacera mig till en mindre kvalificerad tjänst? Får jag då behålla min lön? Vad händer om jag tackar nej? Ullika Dalén, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer, reder ut vad som gäller.

Satsningar på lön och karriär – så lockar regionerna ingenjörer

0
Särskilda lönesatsningar och möjlighet till fler karriärvägar har blivit nödvändiga för att regionerna ska klara att rekrytera ingenjörer.

Mer pengar till forskning när MDH blir universitet

1
Anslagen till forskningen kommer i det närmaste att fördubblas när Mälardalens högskola blir universitet.

Därför vill (relativt många) kvinnliga ingenjörer jobba i offentlig sektor

2
Andelen kvinnor bland ingenjörerna är lägst i privat sektor. Högst ligger kommunerna, följt av stat, region och högskola. Att kvinnor attraheras av offentlig sektor har sina förklaringar.

Distans eller kontor – måste alla följa samma regler?

1
Maral Babapour Chafi får årets Levipris för forskning om aktivitetsbaserade kontor. Nu forskar hon om hur vi bäst kombinerar arbete på kontor och distans.

Blunda inte för misstagen – men se upp med fallgroparna

0
Hur hanterar du fel och misstag på din arbetsplats? Att ta ansvar är viktigt, men se upp för fallgroparna. 

Över 20 000 i studiebidrag – för alla som jobbat

16
20 458 kronor i studiebidrag per månad under ett år. Det ska alla som jobbat i åtta år kunna få från vårterminen 2023 - även de som inte har kollektivavtal.

VI REKOMMENDERAR

Kvinna tar det lugnt på balkong

Så får du en bra semester – trots krisen

0
Går det att få semesterkänsla i en tid av distansarbete och restriktioner? Ja, säger psykologen Kerstin Jeding. Här är hennes tips. 

TOPPLISTA