Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetsmarknad Nystartade Nevs söker ingenjörer

Nystartade Nevs söker ingenjörer

Inom 18 månader planerar det nybildade elbilsbolaget Nevs att kunna rulla ut den första elbilen från Saabfabriken i Trollhättan. Nu startar företaget rekryteringen av ingenjörerna som ska förverkliga planerna.

Häromdagen meddelade det kinesiska företaget Nevs, National Electric Vehicle Sweden AB, att uppgörelsen med Saabs konkursbo är klar. Företaget har köpt upp huvuddelen av tillgångarna i konkursboet. Hittills har Nevs anställt 75 personer till huvudkontoret i Trollhättan.

– Nu har vi säkerställt den basorganisation som vi behöver för att starta verksamheten. Det handlar bland annat om personer i ledningsgruppen och för att underhålla fastigheten. Dessutom har vi rekryterat viss teknisk kompetens, bland annat en teknikchef som är nödvändigt för att kunna starta rekryteringen av ingenjörer, säger Mattias Bergman, talesperson för Nevs.

Hur många ingenjörer som företaget planerar att rekrytera vill han inte uppge.
– Vi har valt att avstå från att presentera sådana prognoser. Vi uppger inte hur många bilar vi planerar att bygga och inte heller hur många vi ska anställa. Efterhand, när vi har säkra besked, kommer vi att berätta mer säger Mattias Bergman.

Han uppger att företaget kommer att behöva ingenjörer från fordonsindustrin men också kompetens från andra områden, bland annat från batterisidan och inom eldrift. På området eldrift är Japan världsledande och ett samarbete med japanerna är redan etablerat.

Hundratals ingenjörer förlorade jobbet när Saab lade ner men i dag har de flesta redan fått nya jobb. En del har rekryterats till Volvo och andra etablerade företag men flera nya konsultföretag med sikte på fordonsindustrin har också startat i Trollhättan av och med ingenjörer från Saab.

– Vi är jätteglada att många nyckelpersoner på Saab har fått jobb på lokala konsultbolag och vi har redan lagt uppdrag på flera av de här bolagen. Att kompetensen finns kvar i Trollhättan är viktigt för oss, det gör oss en möjlighet att rivstarta, säger Mattias Bergman.

Han är dock tydlig med att påpeka att merparten av den tekniska kompetensen på sikt måste finnas i bolaget.

-Kärnkompetensen måste vi ha inhouse, säger han.

Inom kort kommer Nevs på sin hemsida att presentera profiler på den tekniska kompetens som företaget behöver rekrytera.

– Vi märker redan att intresset är stort och många känner att vi bygger en framtidsindustri. Vi har redan fått in 700-800 spontanansökningar, säger Mattias Bergman.

Bilen som Nevs planerar att lansera om 18 månader bygger på Saab 9-3 och en elektrisk drivlina. Kina kommer att bli den viktigaste marknaden de första åren. Allt fler kineser har råd med bil och Kina gör stora investeringar för att stötta elbilsmarknaden.

För att elbilarna ska bli attraktiva krävs det att utvecklingen av bilarna går hand i hand med investeringar i annan infrastruktur. Det handlar till exempel om möjligheten att kunna ladda bilen på natten hemma, om snabbladdningsstationer och så kallade swappingcenter där man snabbt kan lyfta ut och byta batteriet.

– Kina har redan gjort stora åtaganden för att stötta utbyggnaden av infrastrukturen kring elbilar. Där räknar vi med att kunna bli en stor aktör som påverkar och sätter standard. Den amerikanska marknaden som vi också siktar på är svårare eftersom den är mer fragmenterad, säger Mattias Bergman.

Han påpekar dock att elbilarna inte ensamma är lösningen på miljöproblemen. Större satsningar måste också göras på att utveckla de förnybara energikällorna och Kina gör stora investeringar även på det området.

– En elbil är inte en miljöbil om elen kommer från brunkol. Då är till och med en effektiv dieselbil ett bättre miljöval, säger Mattias Bergman.

I Europa räknar Nevs med att det kommer att ta ytterligare några år innan elbilarna dominerar nybilsmarknaden.

– Det är svårt att säga när det kommer att ske men det är ingen som tvivlar på att det kommer att ske, säger han.

Läs även:
Många Saabtjänstemän har fått jobb
Nytt bolag lockar Saab-ingenjörerna

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Coop Märsta

IT-attacken mot Coop: ”Verkligheten är något annat än träning”

0
Coops IT-chef berättar om attacken. ”Det goda som kommit ut av det är att andra kan använda oss för att lyfta IT-säkerheten till styrelsenivå.”

Nytt avtal för ingenjörer i kommuner

0
I januari träder nya branschavtal i kraft som berör ingenjörer inom kommunal verksamhet. Flexibla arbetstider och arbetstidsförkortning var de stora knäckfrågorna i förhandlingarna.

Styrelsen svarar: Så ska överskottet användas

2
Hur ska överskottet från den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften användas? Ingenjören frågade förbundsstyrelsens ordförande Ulrika Lindstrand.

Facket larmar om arbetsmiljöbrister på Paradox

0
Medarbetare på spelföretaget Paradox larmar nu om problem med diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Och särskilt utsatta är kvinnorna.

Arbetslösheten för ingenjörer nästan som före pandemin

0
I augusti låg arbetslösheten för ingenjörer på 1,3 procent – bara 0,1 procent över nivån två år tidigare. Samtidigt deltar fler ingenjörer i program hos Arbetsförmedlingen.

Civilingenjören som avslöjade pensionsbluffen i Allra

1
Varför krävdes det en civilingenjör i teknisk fysik för att avslöja hur pensionsföretaget Allra hade lurat spararna på hundratals miljoner kronor? Läs vad som fick Patrick Siegbahn att granska dem.
Martin Kvarnbäck

Ingenjörerna som jobbar som domare

2
Kan en ingenjör vara domare i en domstol? Ja. Det finns 70 ordinarie domare med teknisk eller naturvetenskaplig högskoleutbildning. Vi har mött två.

Fler har fått besvär av arbetet under pandemin

0
Var tredje person har upplevt arbetsrelaterade besvär under 2020. Den vanligaste orsaken är hög arbetsbelastning.

Nytt nätverk för unga ingenjörer med intresse för hållbarhet

0
I höst startar ett nätverk för ingenjörer med inriktning på hållbarhet. Nätverket har ett upplägg med fem digitala träffar under ett halvår.

Så mycket tjänar myndighetscheferna

0
Se vad generaldirektörerna tjänar på 30 myndigheter som är stora arbetsgivare för ingenjörer. Deras löneökningar blev med ett undantag, under 2 procent.

VI REKOMMENDERAR

Konflikt på jobbet

Tio råd – Så hanterar du konflikter bättre på jobbet

0
Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser. Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. 

TOPPLISTA