Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetsmarknad Nystartade Nevs söker ingenjörer

Nystartade Nevs söker ingenjörer

Inom 18 månader planerar det nybildade elbilsbolaget Nevs att kunna rulla ut den första elbilen från Saabfabriken i Trollhättan. Nu startar företaget rekryteringen av ingenjörerna som ska förverkliga planerna.

Häromdagen meddelade det kinesiska företaget Nevs, National Electric Vehicle Sweden AB, att uppgörelsen med Saabs konkursbo är klar. Företaget har köpt upp huvuddelen av tillgångarna i konkursboet. Hittills har Nevs anställt 75 personer till huvudkontoret i Trollhättan.

– Nu har vi säkerställt den basorganisation som vi behöver för att starta verksamheten. Det handlar bland annat om personer i ledningsgruppen och för att underhålla fastigheten. Dessutom har vi rekryterat viss teknisk kompetens, bland annat en teknikchef som är nödvändigt för att kunna starta rekryteringen av ingenjörer, säger Mattias Bergman, talesperson för Nevs.

Hur många ingenjörer som företaget planerar att rekrytera vill han inte uppge.
– Vi har valt att avstå från att presentera sådana prognoser. Vi uppger inte hur många bilar vi planerar att bygga och inte heller hur många vi ska anställa. Efterhand, när vi har säkra besked, kommer vi att berätta mer säger Mattias Bergman.

Han uppger att företaget kommer att behöva ingenjörer från fordonsindustrin men också kompetens från andra områden, bland annat från batterisidan och inom eldrift. På området eldrift är Japan världsledande och ett samarbete med japanerna är redan etablerat.

Hundratals ingenjörer förlorade jobbet när Saab lade ner men i dag har de flesta redan fått nya jobb. En del har rekryterats till Volvo och andra etablerade företag men flera nya konsultföretag med sikte på fordonsindustrin har också startat i Trollhättan av och med ingenjörer från Saab.

– Vi är jätteglada att många nyckelpersoner på Saab har fått jobb på lokala konsultbolag och vi har redan lagt uppdrag på flera av de här bolagen. Att kompetensen finns kvar i Trollhättan är viktigt för oss, det gör oss en möjlighet att rivstarta, säger Mattias Bergman.

Han är dock tydlig med att påpeka att merparten av den tekniska kompetensen på sikt måste finnas i bolaget.

-Kärnkompetensen måste vi ha inhouse, säger han.

Inom kort kommer Nevs på sin hemsida att presentera profiler på den tekniska kompetens som företaget behöver rekrytera.

– Vi märker redan att intresset är stort och många känner att vi bygger en framtidsindustri. Vi har redan fått in 700-800 spontanansökningar, säger Mattias Bergman.

Bilen som Nevs planerar att lansera om 18 månader bygger på Saab 9-3 och en elektrisk drivlina. Kina kommer att bli den viktigaste marknaden de första åren. Allt fler kineser har råd med bil och Kina gör stora investeringar för att stötta elbilsmarknaden.

För att elbilarna ska bli attraktiva krävs det att utvecklingen av bilarna går hand i hand med investeringar i annan infrastruktur. Det handlar till exempel om möjligheten att kunna ladda bilen på natten hemma, om snabbladdningsstationer och så kallade swappingcenter där man snabbt kan lyfta ut och byta batteriet.

– Kina har redan gjort stora åtaganden för att stötta utbyggnaden av infrastrukturen kring elbilar. Där räknar vi med att kunna bli en stor aktör som påverkar och sätter standard. Den amerikanska marknaden som vi också siktar på är svårare eftersom den är mer fragmenterad, säger Mattias Bergman.

Han påpekar dock att elbilarna inte ensamma är lösningen på miljöproblemen. Större satsningar måste också göras på att utveckla de förnybara energikällorna och Kina gör stora investeringar även på det området.

– En elbil är inte en miljöbil om elen kommer från brunkol. Då är till och med en effektiv dieselbil ett bättre miljöval, säger Mattias Bergman.

I Europa räknar Nevs med att det kommer att ta ytterligare några år innan elbilarna dominerar nybilsmarknaden.

– Det är svårt att säga när det kommer att ske men det är ingen som tvivlar på att det kommer att ske, säger han.

Läs även:
Många Saabtjänstemän har fått jobb
Nytt bolag lockar Saab-ingenjörerna

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjör i teknisk fysik blev trainee på Sida

0
"Teknik är till för människor och med enkla medel kan vi hjälpa väldigt många till ett bättre liv" säger Christian Naccache som är anställd på Sidas traineeprogram.

Misslyckad satsning på att utbilda fler ingenjörer

2
Regeringens uppdrag till högskolorna att bygga ut ingenjörsutbildningarna har gett noll i resultat. På ingenjörsprogrammen utbildas nu färre studenter än innan.

”Ingen tar ansvar för arbetskraftsmigranterna”

2
Ingenjörer som kommer till Sverige för att arbeta står i många fall helt utan skydd, i stark beroendeställning till sin arbetsgivare – och ingen tar ansvar för deras situation.

Så söker du i årets lönestatistik

0
Nu är lönedatabasen Saco Lönesök uppdaterad med 70 000 ingenjörslöner. Läs tipsen om hur man söker i statistiken, och vad som är viktigt att tänka på just i år.   
Löneförhandling

9 snabba tips inför löneförhandlingen

0
I två artiklar i Dagens Industri ger Camilla Frankelius, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörer, sina bästa tips inför och under lönesamtalet. Här är en sammanfattning av vad du behöver tänka på.
Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig höjning av medlemsavgiften slopas i förtid

21
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

1
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

1
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

VI REKOMMENDERAR

Tänk på det här när du sommarjobbar

0
Att få problem med oschyssta arbetsgivare på sommarjobbet är som tur är ganska ovanligt för teknologer. ”Men då och då dyker det upp problem”,...

TOPPLISTA