Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetsmarknad Nystartade Nevs söker ingenjörer

Nystartade Nevs söker ingenjörer

Inom 18 månader planerar det nybildade elbilsbolaget Nevs att kunna rulla ut den första elbilen från Saabfabriken i Trollhättan. Nu startar företaget rekryteringen av ingenjörerna som ska förverkliga planerna.

Häromdagen meddelade det kinesiska företaget Nevs, National Electric Vehicle Sweden AB, att uppgörelsen med Saabs konkursbo är klar. Företaget har köpt upp huvuddelen av tillgångarna i konkursboet. Hittills har Nevs anställt 75 personer till huvudkontoret i Trollhättan.

– Nu har vi säkerställt den basorganisation som vi behöver för att starta verksamheten. Det handlar bland annat om personer i ledningsgruppen och för att underhålla fastigheten. Dessutom har vi rekryterat viss teknisk kompetens, bland annat en teknikchef som är nödvändigt för att kunna starta rekryteringen av ingenjörer, säger Mattias Bergman, talesperson för Nevs.

Hur många ingenjörer som företaget planerar att rekrytera vill han inte uppge.
– Vi har valt att avstå från att presentera sådana prognoser. Vi uppger inte hur många bilar vi planerar att bygga och inte heller hur många vi ska anställa. Efterhand, när vi har säkra besked, kommer vi att berätta mer säger Mattias Bergman.

Han uppger att företaget kommer att behöva ingenjörer från fordonsindustrin men också kompetens från andra områden, bland annat från batterisidan och inom eldrift. På området eldrift är Japan världsledande och ett samarbete med japanerna är redan etablerat.

Hundratals ingenjörer förlorade jobbet när Saab lade ner men i dag har de flesta redan fått nya jobb. En del har rekryterats till Volvo och andra etablerade företag men flera nya konsultföretag med sikte på fordonsindustrin har också startat i Trollhättan av och med ingenjörer från Saab.

– Vi är jätteglada att många nyckelpersoner på Saab har fått jobb på lokala konsultbolag och vi har redan lagt uppdrag på flera av de här bolagen. Att kompetensen finns kvar i Trollhättan är viktigt för oss, det gör oss en möjlighet att rivstarta, säger Mattias Bergman.

Han är dock tydlig med att påpeka att merparten av den tekniska kompetensen på sikt måste finnas i bolaget.

-Kärnkompetensen måste vi ha inhouse, säger han.

Inom kort kommer Nevs på sin hemsida att presentera profiler på den tekniska kompetens som företaget behöver rekrytera.

– Vi märker redan att intresset är stort och många känner att vi bygger en framtidsindustri. Vi har redan fått in 700-800 spontanansökningar, säger Mattias Bergman.

Bilen som Nevs planerar att lansera om 18 månader bygger på Saab 9-3 och en elektrisk drivlina. Kina kommer att bli den viktigaste marknaden de första åren. Allt fler kineser har råd med bil och Kina gör stora investeringar för att stötta elbilsmarknaden.

För att elbilarna ska bli attraktiva krävs det att utvecklingen av bilarna går hand i hand med investeringar i annan infrastruktur. Det handlar till exempel om möjligheten att kunna ladda bilen på natten hemma, om snabbladdningsstationer och så kallade swappingcenter där man snabbt kan lyfta ut och byta batteriet.

– Kina har redan gjort stora åtaganden för att stötta utbyggnaden av infrastrukturen kring elbilar. Där räknar vi med att kunna bli en stor aktör som påverkar och sätter standard. Den amerikanska marknaden som vi också siktar på är svårare eftersom den är mer fragmenterad, säger Mattias Bergman.

Han påpekar dock att elbilarna inte ensamma är lösningen på miljöproblemen. Större satsningar måste också göras på att utveckla de förnybara energikällorna och Kina gör stora investeringar även på det området.

– En elbil är inte en miljöbil om elen kommer från brunkol. Då är till och med en effektiv dieselbil ett bättre miljöval, säger Mattias Bergman.

I Europa räknar Nevs med att det kommer att ta ytterligare några år innan elbilarna dominerar nybilsmarknaden.

– Det är svårt att säga när det kommer att ske men det är ingen som tvivlar på att det kommer att ske, säger han.

Läs även:
Många Saabtjänstemän har fått jobb
Nytt bolag lockar Saab-ingenjörerna

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Vi behöver innovera oss själva”

0
Kompetensutveckling är viktigare än någonsin. Men hur får vi tid och utrymme för det livslånga lärandet i vår redan pressade arbetsvardag? Här är några smarta tips på hur du kan göra.

Det här är pensionärernas råd till blivande pensionärer

0
Många pensionärer ångrar beslut som de tog när de gick i pension. Här är deras råd till alla som fortfarande jobbar.

Inkomstförsäkring och budget väckte debatt på fullmäktige

0
Inkomstförsäkring, budget för 2021 och ett nytt chefs- och ledarskapsprogram  var några av de frågor som diskuterades livligt på  Ingenjörsfullmäktige,
Sveriges Ingenjörers styrelse 2020

Här är Sveriges Ingenjörers nya styrelse – med färre ändringar än i förslaget

0
Två nya ledamöter har valts in i Sveriges Ingenjörers styrelse. Men valberedningen hade velat se fler förändringar.  

Akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA