Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Speakers corner Satsa på biogas – men inte som drivmedel

Satsa på biogas – men inte som drivmedel

Vi kan inte bygga gasmackar för ca 7 miljoner per styck och fördyra fordon med kompressionsteknik för över 30 tusen per bil och sedan bara få i femtedelen så mycket energi i tanken jämfört med en enkel dieseltank av samma volym.

Metan (CH4), huvudbeståndsdelen i både bio- och naturgas, är ett förnämligt BRÄNSLE, men tyvärr ett svårhanterligt DRIVMEDEL.

Metan kräver komplicerad och dyr kompressions- och/eller kylteknik i transportsektorns både infrastruktur och fordon (minst 200 bars tryck).

Metanol (CH3OH) och DME (dimetyleter CH3OCH3) platsar bättre i fordon. Infrastruktur kan byggas ut med lägre kostnader. Med utbyggnad av system för distribution av DME, så skapas grund för att svensk biomassa-industri skall kunna investera i produktion av metanol.

 

 

*Bensin är en blandning av kolväten med 3-10 kolatomer huvudsakligen i grenade och diesel en blandning av kolväten med 10-20 kolatomer huvudsakligen i raka kedjor. Kokpkt gäller diesel
**Vid 200 bar.
***Vid 5 bar

Med ny teknik kan metan reformeras till metanol eller DME i en enkel process, tillämpbar i både stor och liten skala.

George Olah, nobelpristagare i kemi 1994, sade ordagrant häromdagen: “Vi utvecklar för närvarande och har patenterat en ny viktig process på området. Den använder bara CH4 och luftsyre på ett sätt som är kolneutralt och självförsörjande ifråga om energi. Den nödvändiga värmeinsatsen kommer från förbränningen. Den kan naturligtvis också direkt producera DME och är en mycket enkel process.”

Med kemiska formler:
2O2 3CH4 dblreformering
CH4 —–> CO2 + 2H2O—-> 3CH4 + CO2 + 2H2O ————-> 4CO + 8H2 —>4CH3OH
Förbränning

Satsa på biogas som BRÄNSLE (värme & el), INTE SOM DRIVMEDEL. Bygg metanolfabriker på Olahs koncept för att få fossiloljefri fordonsflotta!

Vi har en infrastruktur som med mycket måttliga modifikationer kan distribuera vätskan metanol, som i sin tur lätt dehydreras till DME:

2CH3OH—>CH3OCH3 + H2O

 

J-G Hemming, 2012-10-30

 

2 KOMMENTARER

  1. Glöm röran mellan ”Med kemiska formler” och ”Vi har en infrastruktur” och ersätt med förjande:

    Förbränn CH4 i luft enl: CH4+2O2–>CO2+2H2O.

    Utnyttja produkterna inkl frigjord energi plus ytterligare metan: 3CH4+CO2+2H2O–>4CO+8H2.

    Kör konventionell metanolsyntes: 4CO+8H2–>4CH3OH.

    Voila! När naturgasnät saknas (som i Sverige exkl Västkusten) har denna eleganta förvätskning av metan till metanol (George Olah’s bireforming) potential att slå ut dyr & komplicerad LNGförvätskning. Därmed öppnas även för DME, vars egenskaper väsentligt underlättar för både infrastruktur och fordon (se tab.).

  2. Det är knepigt att mejla tabeller och kemiska formler genom att de bli ”ommöblerade”. Tabellen här är faktiskt helt OK, men ”långa” formeln måste kommenteras:

    Rad etts 2O2 ska stå över rad tvås första pil.
    Rad etts 3CH4 ska stå över rad tvås andra pil.
    Rad etts ”dblreformering” ska stå över rad tvås tredje pil.
    Rad två och rad tre ska stå i en följd så att rad fyra ”Förbränning” hamnar under CH4.
    Intresserade ombeds vänligen ta papper & penna och stuva om enligt denna ”kokboksjustering”.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA