Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Speakers corner Satsa på biogas – men inte som drivmedel

Satsa på biogas – men inte som drivmedel

Vi kan inte bygga gasmackar för ca 7 miljoner per styck och fördyra fordon med kompressionsteknik för över 30 tusen per bil och sedan bara få i femtedelen så mycket energi i tanken jämfört med en enkel dieseltank av samma volym.

Metan (CH4), huvudbeståndsdelen i både bio- och naturgas, är ett förnämligt BRÄNSLE, men tyvärr ett svårhanterligt DRIVMEDEL.

Metan kräver komplicerad och dyr kompressions- och/eller kylteknik i transportsektorns både infrastruktur och fordon (minst 200 bars tryck).

Metanol (CH3OH) och DME (dimetyleter CH3OCH3) platsar bättre i fordon. Infrastruktur kan byggas ut med lägre kostnader. Med utbyggnad av system för distribution av DME, så skapas grund för att svensk biomassa-industri skall kunna investera i produktion av metanol.

 

 

*Bensin är en blandning av kolväten med 3-10 kolatomer huvudsakligen i grenade och diesel en blandning av kolväten med 10-20 kolatomer huvudsakligen i raka kedjor. Kokpkt gäller diesel
**Vid 200 bar.
***Vid 5 bar

Med ny teknik kan metan reformeras till metanol eller DME i en enkel process, tillämpbar i både stor och liten skala.

George Olah, nobelpristagare i kemi 1994, sade ordagrant häromdagen: “Vi utvecklar för närvarande och har patenterat en ny viktig process på området. Den använder bara CH4 och luftsyre på ett sätt som är kolneutralt och självförsörjande ifråga om energi. Den nödvändiga värmeinsatsen kommer från förbränningen. Den kan naturligtvis också direkt producera DME och är en mycket enkel process.”

Med kemiska formler:
2O2 3CH4 dblreformering
CH4 —–> CO2 + 2H2O—-> 3CH4 + CO2 + 2H2O ————-> 4CO + 8H2 —>4CH3OH
Förbränning

Satsa på biogas som BRÄNSLE (värme & el), INTE SOM DRIVMEDEL. Bygg metanolfabriker på Olahs koncept för att få fossiloljefri fordonsflotta!

Vi har en infrastruktur som med mycket måttliga modifikationer kan distribuera vätskan metanol, som i sin tur lätt dehydreras till DME:

2CH3OH—>CH3OCH3 + H2O

 

J-G Hemming, 2012-10-30

 

2 KOMMENTARER

  1. Glöm röran mellan ”Med kemiska formler” och ”Vi har en infrastruktur” och ersätt med förjande:

    Förbränn CH4 i luft enl: CH4+2O2–>CO2+2H2O.

    Utnyttja produkterna inkl frigjord energi plus ytterligare metan: 3CH4+CO2+2H2O–>4CO+8H2.

    Kör konventionell metanolsyntes: 4CO+8H2–>4CH3OH.

    Voila! När naturgasnät saknas (som i Sverige exkl Västkusten) har denna eleganta förvätskning av metan till metanol (George Olah’s bireforming) potential att slå ut dyr & komplicerad LNGförvätskning. Därmed öppnas även för DME, vars egenskaper väsentligt underlättar för både infrastruktur och fordon (se tab.).

  2. Det är knepigt att mejla tabeller och kemiska formler genom att de bli ”ommöblerade”. Tabellen här är faktiskt helt OK, men ”långa” formeln måste kommenteras:

    Rad etts 2O2 ska stå över rad tvås första pil.
    Rad etts 3CH4 ska stå över rad tvås andra pil.
    Rad etts ”dblreformering” ska stå över rad tvås tredje pil.
    Rad två och rad tre ska stå i en följd så att rad fyra ”Förbränning” hamnar under CH4.
    Intresserade ombeds vänligen ta papper & penna och stuva om enligt denna ”kokboksjustering”.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Volvo Cars

Chefstjänster på Volvo Cars vikta för vissa personer – ”Ingen idé att söka”

0
Vid hälften av chefstillsättningarna på Volvo Cars är det bestämt på förhand vem som ska få jobbet. För ingenjörerna som vill bli chefer har det här betytt att de inte fått chansen.

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

Kreativa ingenjörer gör vetenskap spännande för alla

0
Att göra vetenskap begriplig är utmaningen som inspirerar forskningsingenjörerna Magnus Lindgren och Gabrielle Beans Picón på Curiosum i Umeå. Läs vad de gör på jobbet.

Byt jobb och höj din lön

0
Det finns inget bättre sätt att höja sin lön än att byta jobb. Ingenjörer inom privat sektor som bytte jobb under 2021 fick i genomsnitt 3 000 kronor högre lön än de som stannade kvar.
Prokrastinering

Så slutar du skjuta upp viktiga arbetsuppgifter

0
Vattnar du blommorna eller kollar mejl i stället för att ta tag i viktiga uppgifter på jobbet? Läs då de här råden från Harvard Business Review.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Nytt jobb? Därför ska du alltid kolla löneläget med facket

0
Att nya medarbetare kommer in på för låga löner drabbar inte bara den enskilda personen, det drabbar hela kollektivet. "Prata med facket lokalt innan du sätter dig i en löneförhandling" är rådet från en lokal fackordförande.

TOPPLISTA