Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Speakers corner Satsa på biogas – men inte som drivmedel

Satsa på biogas – men inte som drivmedel

Vi kan inte bygga gasmackar för ca 7 miljoner per styck och fördyra fordon med kompressionsteknik för över 30 tusen per bil och sedan bara få i femtedelen så mycket energi i tanken jämfört med en enkel dieseltank av samma volym.

Metan (CH4), huvudbeståndsdelen i både bio- och naturgas, är ett förnämligt BRÄNSLE, men tyvärr ett svårhanterligt DRIVMEDEL.

Metan kräver komplicerad och dyr kompressions- och/eller kylteknik i transportsektorns både infrastruktur och fordon (minst 200 bars tryck).

Metanol (CH3OH) och DME (dimetyleter CH3OCH3) platsar bättre i fordon. Infrastruktur kan byggas ut med lägre kostnader. Med utbyggnad av system för distribution av DME, så skapas grund för att svensk biomassa-industri skall kunna investera i produktion av metanol.

 

 

*Bensin är en blandning av kolväten med 3-10 kolatomer huvudsakligen i grenade och diesel en blandning av kolväten med 10-20 kolatomer huvudsakligen i raka kedjor. Kokpkt gäller diesel
**Vid 200 bar.
***Vid 5 bar

Med ny teknik kan metan reformeras till metanol eller DME i en enkel process, tillämpbar i både stor och liten skala.

George Olah, nobelpristagare i kemi 1994, sade ordagrant häromdagen: “Vi utvecklar för närvarande och har patenterat en ny viktig process på området. Den använder bara CH4 och luftsyre på ett sätt som är kolneutralt och självförsörjande ifråga om energi. Den nödvändiga värmeinsatsen kommer från förbränningen. Den kan naturligtvis också direkt producera DME och är en mycket enkel process.”

Med kemiska formler:
2O2 3CH4 dblreformering
CH4 —–> CO2 + 2H2O—-> 3CH4 + CO2 + 2H2O ————-> 4CO + 8H2 —>4CH3OH
Förbränning

Satsa på biogas som BRÄNSLE (värme & el), INTE SOM DRIVMEDEL. Bygg metanolfabriker på Olahs koncept för att få fossiloljefri fordonsflotta!

Vi har en infrastruktur som med mycket måttliga modifikationer kan distribuera vätskan metanol, som i sin tur lätt dehydreras till DME:

2CH3OH—>CH3OCH3 + H2O

 

J-G Hemming, 2012-10-30

 

2 KOMMENTARER

  1. Glöm röran mellan ”Med kemiska formler” och ”Vi har en infrastruktur” och ersätt med förjande:

    Förbränn CH4 i luft enl: CH4+2O2–>CO2+2H2O.

    Utnyttja produkterna inkl frigjord energi plus ytterligare metan: 3CH4+CO2+2H2O–>4CO+8H2.

    Kör konventionell metanolsyntes: 4CO+8H2–>4CH3OH.

    Voila! När naturgasnät saknas (som i Sverige exkl Västkusten) har denna eleganta förvätskning av metan till metanol (George Olah’s bireforming) potential att slå ut dyr & komplicerad LNGförvätskning. Därmed öppnas även för DME, vars egenskaper väsentligt underlättar för både infrastruktur och fordon (se tab.).

  2. Det är knepigt att mejla tabeller och kemiska formler genom att de bli ”ommöblerade”. Tabellen här är faktiskt helt OK, men ”långa” formeln måste kommenteras:

    Rad etts 2O2 ska stå över rad tvås första pil.
    Rad etts 3CH4 ska stå över rad tvås andra pil.
    Rad etts ”dblreformering” ska stå över rad tvås tredje pil.
    Rad två och rad tre ska stå i en följd så att rad fyra ”Förbränning” hamnar under CH4.
    Intresserade ombeds vänligen ta papper & penna och stuva om enligt denna ”kokboksjustering”.

Lämna ett svar till J-G Hemming Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Nätverksträffar stärker förtroendevalda i offentlig sektor”

0
På träffar får förtroendevalda inom offentlig sektor coachning från Sveriges Ingenjörer och chans att berätta för varandra vad som fungerar bra på deras arbetsplatser.

Distansarbete kan locka 60 000 ingenjörer att byta jobb

0
Relativt få ingenjörer är beredda att flytta, även om de får en lönehöjning. Finns däremot också möjligheten att distansarbeta kan fler tänka sig att ta ett jobb i en annan region, visar en rapport från Sveriges Ingenjörer.

Hur påverkas forskarkarriären efter föräldraledighet?

0
Vad händer med karriären när forskare och uppfinnare får barn? Det ska Olof Ejermo och hans forskarkollegor nu gå till botten med.

Reglerna kring tjänsteställe styr inte möjligheten att jobba hemifrån

0
Kan mitt tjänsteställe ändras om jag arbetar för mycket hemifrån? Skatteverkets expert Pia Blank Thörnroos reder ut vad som gäller.
Kursmoduler i Ingenjör4.0.

Modulkurser ska ge ingenjörer ny kunskap – nu skalas Ingenjör4.0 upp

0
Ett lättillgängligt system med spetskunskap inom AI och robotisering. Kurserna i Ingenjör4.0 ska fortbilda yrkesverksamma ingenjörer och nu skalas konceptet upp.
Ingenjörsfullmäktige 2021

Här är besluten som fattades på Ingenjörsfullmäktige

1
Efter het debatt om kärnkraft klubbades Sveriges Ingenjörers miljö- och klimatpolitiska program igenom. Motionerna om löner röstades ner – men enigheten var stor om att något måste göras åt ingenjörernas lönenivå.

Lön och kärnkraft några av de viktigaste diskussionerna på fullmäktige

0
Vi frågade sex ledamöter vilka som var de viktigaste besluten eller diskussionerna på Sveriges Ingenjörers fullmäktige.

Fullmäktige vill driva fram bra villkor för distansarbete genom kollektivavtal

2
Lön, arbetsmiljö, försäkringar och andra villkor ska inte vara sämre när man jobbar på distans. Ingenjörsfullmäktige beslutade att Sveriges Ingenjörer ska driva kraven i förhandlingar om nya kollektivavtal.

Så många ingenjörer rekryterar arbetsgivarna 2022

5
En klar majoritet av ingenjörsföretagen planerar att rekrytera fler ingenjörer 2022 än i år. Sex företag behöver anställa minst 1 000 ingenjörer, visar en undersökning av Ingenjören.

Så förbereder du dig för livet som pensionär

0
Att gå i pension är en stor förändring i livet som kan vara tuff att hantera. Här är psykologens tips på hur du kan förbereda dig för livet som pensionär.

VI REKOMMENDERAR

Skulle du gå i pension om du vann på Lotto?

0
Antag att du vinner 5 miljoner kronor på Lotto. Vad skulle du göra? En stor studie ställde frågan till personer över 65 som fortfarande arbetar. Vad tror du att de svarade?

TOPPLISTA