Kvalitet viktigast i utbildningen

2
1082

Sveriges Ingenjörer håller fast vid att utbildningskvaliteten är viktigare än antalet utbildningsplatser. Det beslutade årets fullmäktige.

Hur många ingenjörer är egentligen lagom och beror svårigheterna att få bättre löneutveckling på att det finns för många ingenjörer?

Ingen av de frågorna fick förstås något svar under Sveriges Ingenjörers fullmäktige men de diskuterades. Flera medlemmar hade motionerat om att förbundet borde uttala sig om hur många ingenjörer som bör utbildas men så blev det inte.
– Grundtesen när man vill begränsa antalet utbildningsplatser är alltid att det blir mer jobb till dem som återstår men så fungerar det ju inte utifrån min erfarenhet. Vår skarpaste konkurrens kommer inte från andra svenska ingenjörer utan från de utländska, sade Anders Ripa, Ericsson. De är billigare i Ryssland, fler i Indien och så vidare.

Svenska ingenjörers möjligheter på arbetsmarknaden är beroende av hög kvalitet. Att utbilda många ingenjörer med hög kompetens skulle kunna ge Sverige fördelar i den globala konkurrensen.

Samtidigt invände ledamöter från högskolorna att dagens system med lågt söktryck och sämre förkunskaper faktiskt gör att kvaliteten på ingenjörsutbildningarna sjunker vilket utgör en stor fara.
Teknologerna infogade att  att högskolorna faktiskt skulle behöva mycket större resurser för att få upp alla studenter på rätt nivå för att klara utbildningarna.
– ”Resursfrågan är central och ersättningssystemet är ett grundläggande problem eftersom det sänker kvalitetskraven”, citerade Teresa Hankala det behandlande utskottets förslag innan fullmäktige avslog motionerna om att verka för färre utbildningsplatser på ingenjörsutbildningarna.

Jenny Grensman

2 KOMMENTARER

  1. Det är inte bara lågt söktryck och sämre förkunskaper som gör att kvaliteten på ingenjörsutbildningarna sjunker. Själva incitamentsstrukturen, där högskolorna får betalt per examinerad student, är även det en mycket viktig faktor.

    Jag har personligen sett denna kvalitetssänkning under de 10-15 senaste åren från ”insidan” (först som student och sedan lärare) och tror inte att folk som är insatta förstår hur oerhört omfattande detta är; ”svåra” obligatoriska kurser som blir valbara eller helt tas bort, ”svåra” kursmoment tas bort, kurser som helt plötsligt ger fler högskolepoäng trots bibehållet innehåll, laborationsuppgifter som skalas bort så att nästan inget återstår, skriftliga tentamen som byts ut mot inlämningsuppgifter och/eller grupparbeten, s.k. ”släpptentor” osv. osv.

    Dagens civilingenjörsutbildningar är, med Sveriges Ingenjörers och Teknikföretagens goda minne, blott en spillra av vad de var för 20 år sedan.

  2. Det känns som Sveriges Ingenjörer (SI) går helt emot sina medlemmar på den här punkten. Väldigt tråkigt att se.

    Men det viktigaste för förbundet är uppenbart att få många medlemmar och därmed medlemsintäkter. Därför driver man på för en vansinnesexpansion av ingenjörsutbildningarna. Det leder till överutbud av ingenjörer vilket är extremt negativt för ingenjörerna. Många tvingas ta arbeten med låg kvalifikationsgrad och låg lön. Men det verkar inte bekomma SI.

    Så här ser tex verkligheten ut för de nyutexaminerade:

    http://www.ingenjorskarriar.se/nytt_jobb/article3586230.ece

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Blandade känslor bland anställda när Ringhals stänger

"Många ingenjörer fått mer arbetsuppgifter när de måste täcka upp för de som slutat" säger Ola Jönsson, ordförande för Akademikerföreningen på Ringhals. 

Sverige kan tvingas lagstifta om minimilöner

Svenska fack och arbetsgivare är mycket kritiska och oroade för att den svenska modellen med kollektivavtal kan hotas om EU beslutar om lagstadgade minimilöner i alla medlemsländer.

”Dyslexi är inget hinder för att bli ingenjör”

Peter Rosén har dyslexi, men satsade ändå på att läsa till ingenjör. "I arbetslivet är de sociala förmågorna viktigare än om man kan läsa snabbt och stava rätt" konstaterar han. 
Volvo Cars huvudkontor och tramadolkapslar

Droger på Volvo speglar omvärlden

Under 2019 rapporterades det om droger på Volvo cars i Torslanda. "Det speglar vilken värld vi lever i", säger Akademikerföreningens ordförande Anna Margitin Blomberg.

Akademiker i kommuner och regioner kräver bättre villkor

Ökad jämställdhet och bättre villkor för chefer är några av kraven som AkademikerAlliansen ställer i avtalsrörelsen 2020.

Stick ut i jakten på nytt jobb

Som ingenjör kan det vara värt att lägga lite extra krut på att lyfta fram sina personliga förmågor i sin jobbansökan, tipsar Erica Sundberg på TRR.
Sveriges Ingenjörers rådgivning

Besvarat: 21 327 frågor från ingenjörer

Antalet samtal till Sveriges Ingenjörers rådgivning ökar stadigt. Där kan medlemmar och förtroendevalda få snabba svar på arbetsrättsliga frågor - och stöd i tuffa situationer på jobbet.

Ingenjören som poddar om kvinnor i byggbranschen

Det är för få kvinnor i byggbranschen och de som finns syns inte. Den insikten sporrade byggingenjören Amanda Eklund att starta en podcast som lyfter fram kvinnorna i byggbranschen.
Kvinna som förhandlar

Kvinnor jobbar hårdare än män för att höja lönen

En ny undersökning visar att en större andel av kvinnorna än av männen arbetar aktivt för att höja sin lön. Det välkomnas av Sveriges Ingenjörers förhandlingschef som tycker att alla borde arbeta aktivt för att höja lönen.

Medvind för studenter som ställer miljökrav på företag

I december 2018 gick svenska studenter ihop och krävde att företag satsar mer på hållbar omställning. Joakim Rydén på KTH berättar hur företagen svarade. Och vad som har hänt sedan dess.