Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv AB Volvo mörkar konsulters villkor

AB Volvo mörkar konsulters villkor

De stora fordonstillverkarna drar sig för att anställa. Det måste gå fort att skära ned i dåliga tider. Lösningen stavas konsulter och underkonsulter. Underkonsulternas villkor är omdiskuterade, men AB Volvo vägrar låta facket ta del av deras villkor.

När de stora bolagen drar ned på personal, heter det ofta att ingen ska sägas upp. När Volvo personvagnar nu drar ner med cirka tusen personer får trehundra anställda gå på frivilliga villkor. Resten är konsulter, deras avtal sägs upp. Dem behöver företaget inte förhandla med.

Problemet för konsulterna i fråga är att inte heller deras arbetsgivare, konsultbolagen, har råd med övertaliga anställda i dåliga tider. I vissa konsultbolag har ansvaret för anställningsvillkoren i praktiken förts över till konsulterna själva.

Jan Skogum är ombudsman på Sveriges Ingenjörer med många års erfarenhet av fordonsbranschen.

– Det är svårt att bedriva facklig verksamhet i konsultbolagen, säger han.

Med ett femtiotal anställda som jobbar hos ett dussintal olika kunder, har de anställda konsulterna svårt att lära känna varandra. Dessutom är turordningssituationen svår vid uppsägningar. Vid arbetsbrist är det enligt turordningsreglerna i LAS den sist anställde som ska gå först – under förutsättning att de som är kvar har tillräckliga kvalifikationer att utföra det kvarstående arbetet.

Men det går inte här. Konsulten Bosse som har jobbat med motoroptimering på företag A, accepteras inte som ersättare för konsulten Lisa av företag B. Antingen jobbar hon inte med motoroptimering, eller också ser hennes motoroptimeringsprojekt helt annorlunda ut. Så trots att Bosse har kvalifikationerna och längre arbetstid, blir det han som förlorar jobbet.

– Under förra krisen, säger Jan Skogum, kunde vi förhandla med konsultbolagen om uppsägningstider och sådant. Men i dag är konsultbolagen mer pressade ekonomiskt. De slåss för sin överlevnad, åtminstone de minsta med upp till 20-30 anställda. De går direkt på konsulten och säger åt honom att säga upp sig, och ’helst inga frågor för annars går vi omkull’.

Ett av de mest framgångsrika konsultföretagen just nu har en egen typ av anställningskontrakt. De heltidsanställda konsulterna får en lön som är proportionell mot de fakturor som dras in. Företaget tar en bit av faktureringskakan, resten sätts in på ett konto som ska täcka alla den anställdes utgifter, som semester, sociala avgifter och pension. Om och när konsulten får ett uppdrag som inte ger lika mycket, sjunker lönen. Kanske så mycket att lönen inte räcker. Det har hänt att anställda själva bett om att få bli uppsagda. Att säga upp sig själv är inget bra alternativ, för det ger karensdagar i a-kassan.

De stora fordonstillverkarna, Volvo personvagnar och AB Volvo, använder sig båda två av ackrediterade leverantörer, ett antal leverantörer med godkänt-stämpel. Men många små konsulter som sitter på rätt kompetens saknar ackreditering. De kan då få jobb som så kallade underkonsulter. De anställs eller anlitas ibland av ett konsultbolag som i sin tur hyr ut dem till ett annat konsultbolag, som i tredje hand hyr ut dem till den stora fordonstillverkaren.

Vissa av underkonsulterna är gamla anställda i fordonsindustrin som har blivit friställda tidigare. Trygghetsrådet kallar dem ofrivilliga entreprenörer. De kan vara framstående experter på någon liten detalj, men smala i sitt kunnande.

– Där blir det problem för oss fackliga ombudsmän, säger Jan Skogum. Vi får ingen insyn i deras villkor. En del konsultbolag har inte ens kollektivavtal och då kan vi inte kräva insyn. Jag vet konsulter som fått sin första lön när AB Volvo gjort sin första betalning. Och de har oftast 90 dagars kredit, vilket också kan bli 120 dagar. Det var en kille som fick sin första lön när han hade jobbat i fyra och en halv månad.

Jan Skogum nämner också en ny lag, Uthyrningslagen, som började gälla den 1 januari i år. Den säger att man inte får ge sämre villkor till uthyrd personal än den egna, men lagen har ännu inte hunnit testas eller tillämpas.

Enligt medbestämmandelagen har facket vetorätt, det vill säga rätt att säga nej till att anlita konsultbolag med för dåliga anställningsvillkor. Men AB Volvo vägrar att tala om vilka villkor deras underkonsulter har, så fackklubbarna får ingen chans att använda sin fackliga vetorätt.

– Klubbarna har jobbat på att få till ett ärende där detta skulle kunna prövas, säger Jan Skogum. De måste få rätt till insyn i underkonsulternas villkor. Men det kräver att någon kommer till oss. Ingenjörernas arbetsmarknad är ju ganska bra fortfarande, så än så länge fungerar det för ganska många.

Han poängterar också att många konsulter är egenföretagare, och de har rätt att skriva dåliga avtal. Risken är att stora bolag utnyttjar detta. På fem, tio års sikt tror Jan Skogum att de egenanställda underkonsulterna blir betydligt fler. Då blir det också fler utan avtalsenlig uppsägningstid och annan anställningstrygghet.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. Det är väl dags snart att facket verkligen visar tänderna i denna fråga med försämrade anställningsvillkor och bemanningsanställda?

  2. Kan bara instämma med det Jan Skogum säger.
    Berättar gärna mer inför en djupare artikel i Ingenjörs tidningen

    Mvh Kenneth Wigrund
    Ordförande Akademikerna Volvo

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.
Ingenjörshuset

Det vill medlemmar att Sveriges Ingenjörer driver

4
I slutet av november beslutar Ingenjörsfullmäktige om vad förbundet ska tycka och arbeta med. Vi frågade medlemmar vad de tycker förbundet borde göra. Så här svarade de. 

Ingenjören bakom Spotify vinner Polhemspriset

0
"Det känns fantastiskt kul att bli uppmärksammad på det här sättet, med det finaste priset man kan få som ingenjör" säger Ludvig Strigeus.

Det här är frågorna Ingenjörsfullmäktige ska besluta om

0
På grund av pandemin blir årets Ingenjörsfullmäktige digitalt. Åtta motioner ska behandlas i år, dessutom ska tre nya ledamöter väljas in i förbundsstyrelsen.

Därför borde vi prata mer om ålder

6
"Vi skulle alla bli vinnare och få ett bättre arbetsliv om vi lärde oss att se bortom fördomarna kring ålder" säger John Mellkvist, engagerad debattör inom ämnet ålderism.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA