Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv AB Volvo mörkar konsulters villkor

AB Volvo mörkar konsulters villkor

De stora fordonstillverkarna drar sig för att anställa. Det måste gå fort att skära ned i dåliga tider. Lösningen stavas konsulter och underkonsulter. Underkonsulternas villkor är omdiskuterade, men AB Volvo vägrar låta facket ta del av deras villkor.

När de stora bolagen drar ned på personal, heter det ofta att ingen ska sägas upp. När Volvo personvagnar nu drar ner med cirka tusen personer får trehundra anställda gå på frivilliga villkor. Resten är konsulter, deras avtal sägs upp. Dem behöver företaget inte förhandla med.

Problemet för konsulterna i fråga är att inte heller deras arbetsgivare, konsultbolagen, har råd med övertaliga anställda i dåliga tider. I vissa konsultbolag har ansvaret för anställningsvillkoren i praktiken förts över till konsulterna själva.

Jan Skogum är ombudsman på Sveriges Ingenjörer med många års erfarenhet av fordonsbranschen.

– Det är svårt att bedriva facklig verksamhet i konsultbolagen, säger han.

Med ett femtiotal anställda som jobbar hos ett dussintal olika kunder, har de anställda konsulterna svårt att lära känna varandra. Dessutom är turordningssituationen svår vid uppsägningar. Vid arbetsbrist är det enligt turordningsreglerna i LAS den sist anställde som ska gå först – under förutsättning att de som är kvar har tillräckliga kvalifikationer att utföra det kvarstående arbetet.

Men det går inte här. Konsulten Bosse som har jobbat med motoroptimering på företag A, accepteras inte som ersättare för konsulten Lisa av företag B. Antingen jobbar hon inte med motoroptimering, eller också ser hennes motoroptimeringsprojekt helt annorlunda ut. Så trots att Bosse har kvalifikationerna och längre arbetstid, blir det han som förlorar jobbet.

– Under förra krisen, säger Jan Skogum, kunde vi förhandla med konsultbolagen om uppsägningstider och sådant. Men i dag är konsultbolagen mer pressade ekonomiskt. De slåss för sin överlevnad, åtminstone de minsta med upp till 20-30 anställda. De går direkt på konsulten och säger åt honom att säga upp sig, och ’helst inga frågor för annars går vi omkull’.

Ett av de mest framgångsrika konsultföretagen just nu har en egen typ av anställningskontrakt. De heltidsanställda konsulterna får en lön som är proportionell mot de fakturor som dras in. Företaget tar en bit av faktureringskakan, resten sätts in på ett konto som ska täcka alla den anställdes utgifter, som semester, sociala avgifter och pension. Om och när konsulten får ett uppdrag som inte ger lika mycket, sjunker lönen. Kanske så mycket att lönen inte räcker. Det har hänt att anställda själva bett om att få bli uppsagda. Att säga upp sig själv är inget bra alternativ, för det ger karensdagar i a-kassan.

De stora fordonstillverkarna, Volvo personvagnar och AB Volvo, använder sig båda två av ackrediterade leverantörer, ett antal leverantörer med godkänt-stämpel. Men många små konsulter som sitter på rätt kompetens saknar ackreditering. De kan då få jobb som så kallade underkonsulter. De anställs eller anlitas ibland av ett konsultbolag som i sin tur hyr ut dem till ett annat konsultbolag, som i tredje hand hyr ut dem till den stora fordonstillverkaren.

Vissa av underkonsulterna är gamla anställda i fordonsindustrin som har blivit friställda tidigare. Trygghetsrådet kallar dem ofrivilliga entreprenörer. De kan vara framstående experter på någon liten detalj, men smala i sitt kunnande.

– Där blir det problem för oss fackliga ombudsmän, säger Jan Skogum. Vi får ingen insyn i deras villkor. En del konsultbolag har inte ens kollektivavtal och då kan vi inte kräva insyn. Jag vet konsulter som fått sin första lön när AB Volvo gjort sin första betalning. Och de har oftast 90 dagars kredit, vilket också kan bli 120 dagar. Det var en kille som fick sin första lön när han hade jobbat i fyra och en halv månad.

Jan Skogum nämner också en ny lag, Uthyrningslagen, som började gälla den 1 januari i år. Den säger att man inte får ge sämre villkor till uthyrd personal än den egna, men lagen har ännu inte hunnit testas eller tillämpas.

Enligt medbestämmandelagen har facket vetorätt, det vill säga rätt att säga nej till att anlita konsultbolag med för dåliga anställningsvillkor. Men AB Volvo vägrar att tala om vilka villkor deras underkonsulter har, så fackklubbarna får ingen chans att använda sin fackliga vetorätt.

– Klubbarna har jobbat på att få till ett ärende där detta skulle kunna prövas, säger Jan Skogum. De måste få rätt till insyn i underkonsulternas villkor. Men det kräver att någon kommer till oss. Ingenjörernas arbetsmarknad är ju ganska bra fortfarande, så än så länge fungerar det för ganska många.

Han poängterar också att många konsulter är egenföretagare, och de har rätt att skriva dåliga avtal. Risken är att stora bolag utnyttjar detta. På fem, tio års sikt tror Jan Skogum att de egenanställda underkonsulterna blir betydligt fler. Då blir det också fler utan avtalsenlig uppsägningstid och annan anställningstrygghet.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. Det är väl dags snart att facket verkligen visar tänderna i denna fråga med försämrade anställningsvillkor och bemanningsanställda?

  2. Kan bara instämma med det Jan Skogum säger.
    Berättar gärna mer inför en djupare artikel i Ingenjörs tidningen

    Mvh Kenneth Wigrund
    Ordförande Akademikerna Volvo

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Frustration bland studenter när kursvärderingar inte gör skillnad

0
Det finns problem som studenter tar upp i kursvärderingar år efter år. Men går det att byta ut en kursansvarig som inte tar till sig kritik? Ingenjören har undersökt hur det funkar på Linköpings tekniska högskola.

Manifestation mot villkoren för utländska forskare

1
Den nya utlänningslagen slår på ett orimligt sätt mot utländska forskare. Det hävdar ett hundratal doktorander och forskare som nyligen samlades vid en manifestation på Sergels torg i Stockholm.
Volvo Cars

Chefstjänster på Volvo Cars vikta för vissa personer – ”Ingen idé att söka”

5
Vid många av chefstillsättningarna på Volvo Cars är det bestämt på förhand vem som ska få jobbet. För ingenjörerna som vill bli chefer har det här betytt att de inte fått chansen.

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

Kreativa ingenjörer gör vetenskap spännande för alla

0
Att göra vetenskap begriplig är utmaningen som inspirerar forskningsingenjörerna Magnus Lindgren och Gabrielle Beans Picón på Curiosum i Umeå. Läs vad de gör på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Nytt jobb? Därför ska du alltid kolla löneläget med facket

0
Att nya medarbetare kommer in på för låga löner drabbar inte bara den enskilda personen, det drabbar hela kollektivet. "Prata med facket lokalt innan du sätter dig i en löneförhandling" är rådet från en lokal fackordförande.

TOPPLISTA