Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv AB Volvo mörkar konsulters villkor

AB Volvo mörkar konsulters villkor

De stora fordonstillverkarna drar sig för att anställa. Det måste gå fort att skära ned i dåliga tider. Lösningen stavas konsulter och underkonsulter. Underkonsulternas villkor är omdiskuterade, men AB Volvo vägrar låta facket ta del av deras villkor.

När de stora bolagen drar ned på personal, heter det ofta att ingen ska sägas upp. När Volvo personvagnar nu drar ner med cirka tusen personer får trehundra anställda gå på frivilliga villkor. Resten är konsulter, deras avtal sägs upp. Dem behöver företaget inte förhandla med.

Problemet för konsulterna i fråga är att inte heller deras arbetsgivare, konsultbolagen, har råd med övertaliga anställda i dåliga tider. I vissa konsultbolag har ansvaret för anställningsvillkoren i praktiken förts över till konsulterna själva.

Jan Skogum är ombudsman på Sveriges Ingenjörer med många års erfarenhet av fordonsbranschen.

– Det är svårt att bedriva facklig verksamhet i konsultbolagen, säger han.

Med ett femtiotal anställda som jobbar hos ett dussintal olika kunder, har de anställda konsulterna svårt att lära känna varandra. Dessutom är turordningssituationen svår vid uppsägningar. Vid arbetsbrist är det enligt turordningsreglerna i LAS den sist anställde som ska gå först – under förutsättning att de som är kvar har tillräckliga kvalifikationer att utföra det kvarstående arbetet.

Men det går inte här. Konsulten Bosse som har jobbat med motoroptimering på företag A, accepteras inte som ersättare för konsulten Lisa av företag B. Antingen jobbar hon inte med motoroptimering, eller också ser hennes motoroptimeringsprojekt helt annorlunda ut. Så trots att Bosse har kvalifikationerna och längre arbetstid, blir det han som förlorar jobbet.

– Under förra krisen, säger Jan Skogum, kunde vi förhandla med konsultbolagen om uppsägningstider och sådant. Men i dag är konsultbolagen mer pressade ekonomiskt. De slåss för sin överlevnad, åtminstone de minsta med upp till 20-30 anställda. De går direkt på konsulten och säger åt honom att säga upp sig, och ’helst inga frågor för annars går vi omkull’.

Ett av de mest framgångsrika konsultföretagen just nu har en egen typ av anställningskontrakt. De heltidsanställda konsulterna får en lön som är proportionell mot de fakturor som dras in. Företaget tar en bit av faktureringskakan, resten sätts in på ett konto som ska täcka alla den anställdes utgifter, som semester, sociala avgifter och pension. Om och när konsulten får ett uppdrag som inte ger lika mycket, sjunker lönen. Kanske så mycket att lönen inte räcker. Det har hänt att anställda själva bett om att få bli uppsagda. Att säga upp sig själv är inget bra alternativ, för det ger karensdagar i a-kassan.

De stora fordonstillverkarna, Volvo personvagnar och AB Volvo, använder sig båda två av ackrediterade leverantörer, ett antal leverantörer med godkänt-stämpel. Men många små konsulter som sitter på rätt kompetens saknar ackreditering. De kan då få jobb som så kallade underkonsulter. De anställs eller anlitas ibland av ett konsultbolag som i sin tur hyr ut dem till ett annat konsultbolag, som i tredje hand hyr ut dem till den stora fordonstillverkaren.

Vissa av underkonsulterna är gamla anställda i fordonsindustrin som har blivit friställda tidigare. Trygghetsrådet kallar dem ofrivilliga entreprenörer. De kan vara framstående experter på någon liten detalj, men smala i sitt kunnande.

– Där blir det problem för oss fackliga ombudsmän, säger Jan Skogum. Vi får ingen insyn i deras villkor. En del konsultbolag har inte ens kollektivavtal och då kan vi inte kräva insyn. Jag vet konsulter som fått sin första lön när AB Volvo gjort sin första betalning. Och de har oftast 90 dagars kredit, vilket också kan bli 120 dagar. Det var en kille som fick sin första lön när han hade jobbat i fyra och en halv månad.

Jan Skogum nämner också en ny lag, Uthyrningslagen, som började gälla den 1 januari i år. Den säger att man inte får ge sämre villkor till uthyrd personal än den egna, men lagen har ännu inte hunnit testas eller tillämpas.

Enligt medbestämmandelagen har facket vetorätt, det vill säga rätt att säga nej till att anlita konsultbolag med för dåliga anställningsvillkor. Men AB Volvo vägrar att tala om vilka villkor deras underkonsulter har, så fackklubbarna får ingen chans att använda sin fackliga vetorätt.

– Klubbarna har jobbat på att få till ett ärende där detta skulle kunna prövas, säger Jan Skogum. De måste få rätt till insyn i underkonsulternas villkor. Men det kräver att någon kommer till oss. Ingenjörernas arbetsmarknad är ju ganska bra fortfarande, så än så länge fungerar det för ganska många.

Han poängterar också att många konsulter är egenföretagare, och de har rätt att skriva dåliga avtal. Risken är att stora bolag utnyttjar detta. På fem, tio års sikt tror Jan Skogum att de egenanställda underkonsulterna blir betydligt fler. Då blir det också fler utan avtalsenlig uppsägningstid och annan anställningstrygghet.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. Det är väl dags snart att facket verkligen visar tänderna i denna fråga med försämrade anställningsvillkor och bemanningsanställda?

  2. Kan bara instämma med det Jan Skogum säger.
    Berättar gärna mer inför en djupare artikel i Ingenjörs tidningen

    Mvh Kenneth Wigrund
    Ordförande Akademikerna Volvo

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så söker du i årets lönestatistik

0
Nu är lönedatabasen Saco Lönesök uppdaterad med 70 000 ingenjörslöner. Läs tipsen om hur man söker i statistiken, och vad som är viktigt att tänka på just i år.   
Löneförhandling

9 snabba tips inför löneförhandlingen

0
I två artiklar i Dagens Industri ger Camilla Frankelius, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörer, sina bästa tips inför och under lönesamtalet. Här är en sammanfattning av vad du behöver tänka på.
Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig höjning av medlemsavgiften slopas i förtid

0
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

0
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

0
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

Hållbar industri i fokus för LTU-satsning

0
LTU satsar 28 miljoner kronor i Creaternity, ett program där man med hjälp av digital teknik och nya affärsmodeller söker vägar för en hållbar industri.

”Ingenjörer behövs inom vården”

0
Som ingenjör på en akutklinik kan Louise Davidsson vara med och bidra till förbättringar i vården.

Ingenjörer som jobbar hemma tappar känslan av gemenskap

0
Åttio procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetar under coronapandemin helt eller delvis hemma. 58 procent har till viss del tappat känslan av gemenskap. Det visar en undersökning från Sveriges Ingenjörer.

VI REKOMMENDERAR

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

2
Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

TOPPLISTA