Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv AB Volvo mörkar konsulters villkor

AB Volvo mörkar konsulters villkor

De stora fordonstillverkarna drar sig för att anställa. Det måste gå fort att skära ned i dåliga tider. Lösningen stavas konsulter och underkonsulter. Underkonsulternas villkor är omdiskuterade, men AB Volvo vägrar låta facket ta del av deras villkor.

När de stora bolagen drar ned på personal, heter det ofta att ingen ska sägas upp. När Volvo personvagnar nu drar ner med cirka tusen personer får trehundra anställda gå på frivilliga villkor. Resten är konsulter, deras avtal sägs upp. Dem behöver företaget inte förhandla med.

Problemet för konsulterna i fråga är att inte heller deras arbetsgivare, konsultbolagen, har råd med övertaliga anställda i dåliga tider. I vissa konsultbolag har ansvaret för anställningsvillkoren i praktiken förts över till konsulterna själva.

Jan Skogum är ombudsman på Sveriges Ingenjörer med många års erfarenhet av fordonsbranschen.

– Det är svårt att bedriva facklig verksamhet i konsultbolagen, säger han.

Med ett femtiotal anställda som jobbar hos ett dussintal olika kunder, har de anställda konsulterna svårt att lära känna varandra. Dessutom är turordningssituationen svår vid uppsägningar. Vid arbetsbrist är det enligt turordningsreglerna i LAS den sist anställde som ska gå först – under förutsättning att de som är kvar har tillräckliga kvalifikationer att utföra det kvarstående arbetet.

Men det går inte här. Konsulten Bosse som har jobbat med motoroptimering på företag A, accepteras inte som ersättare för konsulten Lisa av företag B. Antingen jobbar hon inte med motoroptimering, eller också ser hennes motoroptimeringsprojekt helt annorlunda ut. Så trots att Bosse har kvalifikationerna och längre arbetstid, blir det han som förlorar jobbet.

– Under förra krisen, säger Jan Skogum, kunde vi förhandla med konsultbolagen om uppsägningstider och sådant. Men i dag är konsultbolagen mer pressade ekonomiskt. De slåss för sin överlevnad, åtminstone de minsta med upp till 20-30 anställda. De går direkt på konsulten och säger åt honom att säga upp sig, och ’helst inga frågor för annars går vi omkull’.

Ett av de mest framgångsrika konsultföretagen just nu har en egen typ av anställningskontrakt. De heltidsanställda konsulterna får en lön som är proportionell mot de fakturor som dras in. Företaget tar en bit av faktureringskakan, resten sätts in på ett konto som ska täcka alla den anställdes utgifter, som semester, sociala avgifter och pension. Om och när konsulten får ett uppdrag som inte ger lika mycket, sjunker lönen. Kanske så mycket att lönen inte räcker. Det har hänt att anställda själva bett om att få bli uppsagda. Att säga upp sig själv är inget bra alternativ, för det ger karensdagar i a-kassan.

De stora fordonstillverkarna, Volvo personvagnar och AB Volvo, använder sig båda två av ackrediterade leverantörer, ett antal leverantörer med godkänt-stämpel. Men många små konsulter som sitter på rätt kompetens saknar ackreditering. De kan då få jobb som så kallade underkonsulter. De anställs eller anlitas ibland av ett konsultbolag som i sin tur hyr ut dem till ett annat konsultbolag, som i tredje hand hyr ut dem till den stora fordonstillverkaren.

Vissa av underkonsulterna är gamla anställda i fordonsindustrin som har blivit friställda tidigare. Trygghetsrådet kallar dem ofrivilliga entreprenörer. De kan vara framstående experter på någon liten detalj, men smala i sitt kunnande.

– Där blir det problem för oss fackliga ombudsmän, säger Jan Skogum. Vi får ingen insyn i deras villkor. En del konsultbolag har inte ens kollektivavtal och då kan vi inte kräva insyn. Jag vet konsulter som fått sin första lön när AB Volvo gjort sin första betalning. Och de har oftast 90 dagars kredit, vilket också kan bli 120 dagar. Det var en kille som fick sin första lön när han hade jobbat i fyra och en halv månad.

Jan Skogum nämner också en ny lag, Uthyrningslagen, som började gälla den 1 januari i år. Den säger att man inte får ge sämre villkor till uthyrd personal än den egna, men lagen har ännu inte hunnit testas eller tillämpas.

Enligt medbestämmandelagen har facket vetorätt, det vill säga rätt att säga nej till att anlita konsultbolag med för dåliga anställningsvillkor. Men AB Volvo vägrar att tala om vilka villkor deras underkonsulter har, så fackklubbarna får ingen chans att använda sin fackliga vetorätt.

– Klubbarna har jobbat på att få till ett ärende där detta skulle kunna prövas, säger Jan Skogum. De måste få rätt till insyn i underkonsulternas villkor. Men det kräver att någon kommer till oss. Ingenjörernas arbetsmarknad är ju ganska bra fortfarande, så än så länge fungerar det för ganska många.

Han poängterar också att många konsulter är egenföretagare, och de har rätt att skriva dåliga avtal. Risken är att stora bolag utnyttjar detta. På fem, tio års sikt tror Jan Skogum att de egenanställda underkonsulterna blir betydligt fler. Då blir det också fler utan avtalsenlig uppsägningstid och annan anställningstrygghet.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. Det är väl dags snart att facket verkligen visar tänderna i denna fråga med försämrade anställningsvillkor och bemanningsanställda?

  2. Kan bara instämma med det Jan Skogum säger.
    Berättar gärna mer inför en djupare artikel i Ingenjörs tidningen

    Mvh Kenneth Wigrund
    Ordförande Akademikerna Volvo

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Hybridarbete – forskarnas råd för att få det att fungera

0
Några dagar på kontoret och några dagar hemma. Hur får vi det hybrida arbetslivet att fungera, både för företag och individer? Läs forskarnas råd.

Fortsatt bra arbetsmarknad för ingenjörer

1
Tillgången på civil- och högskoleingenjörer kommer vara ungefär lika stor som efterfrågan om fem år. Den bedömningen gör Sveriges Ingenjörer. Arbetsgivarnas krav på att utbilda fler är fel väg säger förbundet.
Mittuniversitetet och IPCC

Att bli högskoleingenjör kan ta dig hela vägen till FN:s klimatpanel

1
Lyft fram vad man kan bli som högskoleingenjör, tycker Jessica Bagge på Sveriges Ingenjörer. Som att man kan bli Sveriges representant i IPCC, som Lena Lindström.

Bortsållad på grund av ålder – så här kan du göra

0
Ålder ska inte vara ett hinder i arbetslivet. Trots det är det många som upplever just detta. Så här kan du och facket sätta press.

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.
Säkerhetskit

Vad vill du läsa om i Ingenjören? Tipsa oss – vinn säkerhetskit

0
Ingenjören.se behöver vi din hjälp att göra tidningen ännu bättre. Svara på två frågor och var med i utlottningen av tre säkerhetskit från Sveriges Ingenjörer.

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.
Distansarbete

Förslag: Skriv in möjligheten att jobba på distans i avtalen

1
Slå fast i avtalen att det ska vara ökade möjligheter att jobba på distans även efter pandemin. Det är ett av förslagen till årets Ingenjörsfullmäktige. Andra förslag handlar om allt från medlemsavgiften till ett Ingenjörernas Hus i Göteborg.

Ericsson vill överge fasta arbetsplatser

21
Ericsson planerar att bygga om kontor till mötesplatser där de egna arbetsplatserna försvinner. Sveriges Ingenjörer är oroliga för att utvecklingsteamen kan behöva gå skiftgång.
Programmeringsböcker

Nu har Python passerat Java och C – här är de 50 populäraste språken

0
Python är det mest populära programmeringsspråket enligt Tiobe-indexet. Men säger den typen av index något? "De är en bra start", svarar KTH-professorn Benoit Baudry.

VI REKOMMENDERAR

Se till att du får rätt lön på första jobbet

1
Ska du förhandla din första lön? Ta reda på så mycket du kan om arbetet och se till att du kommer in rätt i lönestrukturen.

TOPPLISTA