Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Industrin kräver strategi för elbilar

Industrin kräver strategi för elbilar

Sverige ligger långt fram inom eldrivna fordon, men när konkurrensen hårdnar om elbilsmarknaden behövs en nationell plan. Industrin orkade inte vänta på att staten skulle ta fram en plan. I mars, under ett seminarium om elbilar, lämnade en grupp företag över sin färdplan till näringsministern Annie Lööf.

Den globala fordonsflottan väntas växa till runt 1,8 miljarder runt 2030. Det är i stort sett en fördubbling av antalet fordon i dag. En stor del av de nya bilarna måste vara elbilar. Frågor om miljö- och klimathänsyn verkar inte förslå långt i dag, när alla ropar att andra ska minska sina utsläpp först. En starkare orsak är måhända ekonomi och säkerhetspolitik. Oljan räcker helt enkelt inte till. De fossila bränslena blir allt dyrare samtidigt som länder utan egna oljekällor känner sig tvingade att göra sig oberoende.

I Sverige har ett åttiotal företag gått samman i ett konsortium för att påskynda elektrifieringen av den svenska fordonsflottan. Det är en diger samling företag, främst från fordons- och energibranschen, men också storföretag som Ikea och universitet som KTH är med. De säger sig stå för cirka 60 procent av hela industrisektorns investeringar. Paul Gustavsson, vice vd på Volvo Personbilar, påpekade vid ett seminarium den 27 mars att industrin redan investerar miljardbelopp i utvecklingen av elfordon. Under seminariet lämnade Paul Gustavsson och Vattenfalls Annika Ramsköld över industrikonsortiets färdplan, Roadmap: Sweden, till näringsminister Annie Lööf.

I rapporten står det att Sverige ska vara världsledande inom elfordon år 2030, skriver. Sverige måste göra som Tyskland som gör konkreta satsningar på att få fram elbilarna och den nya tillhörande infrastrukturen. Tyskland har en nationell plan som siktar på en miljon bilar på de tyska vägarna år 2020, och sex miljoner elbilar år 2030. Till det har man valt ut fyra städer där man kan experimentera med hela infrastrukturen kring elbilarna.

Sverige är en ytterst liten del av världsmarknaden för fordon. Landet utgör mindre än en halv procent av marknaden. Men för Sverige är marknaden extremt viktig.

– Men vi har också de bästa förutsättningar för att vara med och tävla, sade Paul Gustavsson, vice VD på Volvo personvagnar.

Både person– och lastbilstillverkare ligger långt framme med elektrifierade drivlinor. I Sverige finns också företag med andra viktiga komponenter som säkerhetssystem och batterier. Dessutom har vi världens kanske renaste elproduktion. En bil som kör på svensk elmix släpper ut cirka fyra gram koldioxid per kilometer, medan en europeisk elmix ger runt 85 gram koldioxid per kilometer.

Men det är alltså inte miljövinster som industrikonsortiet tar sikte på. Eventuella miljövinster är bra argument, de kommer gratis, men det är marknadsandelar det handlar om. Elbilarna är morgondagens bilar, och den svenska fordonsindustrin måste ligga långt framme i tekniken om den ska kunna hävda sig mot de långt större tyska och kinesiska konkurrenterna.

I Sverige, skriver konsortiet, saknas en konkret plan för att främja elbilarnas frammarsch. Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag för en färdplan mot ett klimatneutralt Sverige år 2050 och i scenarierna talas det om cirka en miljon elfordon i Sverige år 2030. Men det saknas en konkret nationell strategi.

I färdplanen som Annie Lööf fick finns framför allt tre rekommendationer till regeringen.
1. Nationell samordning för introduktion av elfordon. Samordning ökar nyttan av insatta resurser och minskar risken för dubbelarbete och särlösningar. Det behövs standardiseringar och kunskapsspridning.

2. Demonstrationsmiljöer för hela systemet kring elfordon. Koppla ihop de spridda satsningarna på elfordon så att man kan testa hela system tillsammans. Det gäller bilpooler, snabbladdning och arbetsplatsparkeringar – för alla sorter elfordon.

3. Stimulera efterfrågan. Staten måste bygga intresse och stimulera efterfrågan, främst genom tydlighet och långsiktiga regler.

Hittills har det varit mest uppmärksamhet kring elektrifierade personbilar. Den begränsade räckvidden har gjort det meningslöst att försöka elektrifiera tunga lastbilar på motsvarande sätt. Men personbilarna kanske inte kommer först i alla fall. I Sverige har Volvo beslutat att helt lämna tillverkningen av dieselbussar. I stället ska alla bussar bli hybridiserade, i olika grader. Stadsbussar som kör givna sträckor kan komma att bli elektrifierade tidigt. Volvo levererar till exempel redan hybridbussar till Göteborg, bussar med 40 procent lägre bränsleförbrukning än konventionella bussar. Globalt har Volvo sålt ett tusental hybridbussar.

Under seminariet i våras betonades flera gånger att Sverige håller sig väl framme inom elfordon, men att det för en svensk ledarposition förutom fortsatt teknikutveckling krävs att politik och näringsliv drar åt samma håll.

» Läs hela rapporten här

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Fortsatt bra arbetsmarknad för ingenjörer

0
Tillgången på civil- och högskoleingenjörer kommer vara ungefär lika stor som efterfrågan om fem år. Den bedömningen gör Sveriges Ingenjörer. Arbetsgivarnas krav på att utbilda fler är fel väg säger förbundet.
Mittuniversitetet och IPCC

Att bli högskoleingenjör kan ta dig hela vägen till FN:s klimatpanel

1
Lyft fram vad man kan bli som högskoleingenjör, tycker Jessica Bagge på Sveriges Ingenjörer. Som att man kan bli Sveriges representant i IPCC, som Lena Lindström.

Bortsållad på grund av ålder – så här kan du göra

0
Ålder ska inte vara ett hinder i arbetslivet. Trots det är det många som upplever just detta. Så här kan du och facket sätta press.

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.
Säkerhetskit

Vad vill du läsa om i Ingenjören? Tipsa oss – vinn säkerhetskit

0
Ingenjören.se behöver vi din hjälp att göra tidningen ännu bättre. Svara på två frågor och var med i utlottningen av tre säkerhetskit från Sveriges Ingenjörer.

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.
Distansarbete

Förslag: Skriv in möjligheten att jobba på distans i avtalen

1
Slå fast i avtalen att det ska vara ökade möjligheter att jobba på distans även efter pandemin. Det är ett av förslagen till årets Ingenjörsfullmäktige. Andra förslag handlar om allt från medlemsavgiften till ett Ingenjörernas Hus i Göteborg.

Ericsson vill överge fasta arbetsplatser

20
Ericsson planerar att bygga om kontor till mötesplatser där de egna arbetsplatserna försvinner. Sveriges Ingenjörer är oroliga för att utvecklingsteamen kan behöva gå skiftgång.
Programmeringsböcker

Nu har Python passerat Java och C – här är de 50 populäraste språken

0
Python är det mest populära programmeringsspråket enligt Tiobe-indexet. Men säger den typen av index något? "De är en bra start", svarar KTH-professorn Benoit Baudry.

Här är hunden välkommen på kontoret

2
När mobiloperatören Tre nu öppnat för återgång till kontoret är också hundar välkomna. Det gör det möjligt för valpen Lukas att följa med sin husse på jobbet.

VI REKOMMENDERAR

Se till att du får rätt lön på första jobbet

1
Ska du förhandla din första lön? Ta reda på så mycket du kan om arbetet och se till att du kommer in rätt i lönestrukturen.

TOPPLISTA