Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Industrin kräver strategi för elbilar

Industrin kräver strategi för elbilar

Sverige ligger långt fram inom eldrivna fordon, men när konkurrensen hårdnar om elbilsmarknaden behövs en nationell plan. Industrin orkade inte vänta på att staten skulle ta fram en plan. I mars, under ett seminarium om elbilar, lämnade en grupp företag över sin färdplan till näringsministern Annie Lööf.

Den globala fordonsflottan väntas växa till runt 1,8 miljarder runt 2030. Det är i stort sett en fördubbling av antalet fordon i dag. En stor del av de nya bilarna måste vara elbilar. Frågor om miljö- och klimathänsyn verkar inte förslå långt i dag, när alla ropar att andra ska minska sina utsläpp först. En starkare orsak är måhända ekonomi och säkerhetspolitik. Oljan räcker helt enkelt inte till. De fossila bränslena blir allt dyrare samtidigt som länder utan egna oljekällor känner sig tvingade att göra sig oberoende.

I Sverige har ett åttiotal företag gått samman i ett konsortium för att påskynda elektrifieringen av den svenska fordonsflottan. Det är en diger samling företag, främst från fordons- och energibranschen, men också storföretag som Ikea och universitet som KTH är med. De säger sig stå för cirka 60 procent av hela industrisektorns investeringar. Paul Gustavsson, vice vd på Volvo Personbilar, påpekade vid ett seminarium den 27 mars att industrin redan investerar miljardbelopp i utvecklingen av elfordon. Under seminariet lämnade Paul Gustavsson och Vattenfalls Annika Ramsköld över industrikonsortiets färdplan, Roadmap: Sweden, till näringsminister Annie Lööf.

I rapporten står det att Sverige ska vara världsledande inom elfordon år 2030, skriver. Sverige måste göra som Tyskland som gör konkreta satsningar på att få fram elbilarna och den nya tillhörande infrastrukturen. Tyskland har en nationell plan som siktar på en miljon bilar på de tyska vägarna år 2020, och sex miljoner elbilar år 2030. Till det har man valt ut fyra städer där man kan experimentera med hela infrastrukturen kring elbilarna.

Sverige är en ytterst liten del av världsmarknaden för fordon. Landet utgör mindre än en halv procent av marknaden. Men för Sverige är marknaden extremt viktig.

– Men vi har också de bästa förutsättningar för att vara med och tävla, sade Paul Gustavsson, vice VD på Volvo personvagnar.

Både person– och lastbilstillverkare ligger långt framme med elektrifierade drivlinor. I Sverige finns också företag med andra viktiga komponenter som säkerhetssystem och batterier. Dessutom har vi världens kanske renaste elproduktion. En bil som kör på svensk elmix släpper ut cirka fyra gram koldioxid per kilometer, medan en europeisk elmix ger runt 85 gram koldioxid per kilometer.

Men det är alltså inte miljövinster som industrikonsortiet tar sikte på. Eventuella miljövinster är bra argument, de kommer gratis, men det är marknadsandelar det handlar om. Elbilarna är morgondagens bilar, och den svenska fordonsindustrin måste ligga långt framme i tekniken om den ska kunna hävda sig mot de långt större tyska och kinesiska konkurrenterna.

I Sverige, skriver konsortiet, saknas en konkret plan för att främja elbilarnas frammarsch. Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag för en färdplan mot ett klimatneutralt Sverige år 2050 och i scenarierna talas det om cirka en miljon elfordon i Sverige år 2030. Men det saknas en konkret nationell strategi.

I färdplanen som Annie Lööf fick finns framför allt tre rekommendationer till regeringen.
1. Nationell samordning för introduktion av elfordon. Samordning ökar nyttan av insatta resurser och minskar risken för dubbelarbete och särlösningar. Det behövs standardiseringar och kunskapsspridning.

2. Demonstrationsmiljöer för hela systemet kring elfordon. Koppla ihop de spridda satsningarna på elfordon så att man kan testa hela system tillsammans. Det gäller bilpooler, snabbladdning och arbetsplatsparkeringar – för alla sorter elfordon.

3. Stimulera efterfrågan. Staten måste bygga intresse och stimulera efterfrågan, främst genom tydlighet och långsiktiga regler.

Hittills har det varit mest uppmärksamhet kring elektrifierade personbilar. Den begränsade räckvidden har gjort det meningslöst att försöka elektrifiera tunga lastbilar på motsvarande sätt. Men personbilarna kanske inte kommer först i alla fall. I Sverige har Volvo beslutat att helt lämna tillverkningen av dieselbussar. I stället ska alla bussar bli hybridiserade, i olika grader. Stadsbussar som kör givna sträckor kan komma att bli elektrifierade tidigt. Volvo levererar till exempel redan hybridbussar till Göteborg, bussar med 40 procent lägre bränsleförbrukning än konventionella bussar. Globalt har Volvo sålt ett tusental hybridbussar.

Under seminariet i våras betonades flera gånger att Sverige håller sig väl framme inom elfordon, men att det för en svensk ledarposition förutom fortsatt teknikutveckling krävs att politik och näringsliv drar åt samma håll.

» Läs hela rapporten här

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Lockar ingenjörer med tre månaders gratis boende

0
Elbilsföretaget Nevs i Trollhättan behöver rekrytera ingenjörer men konkurrensen i Västsverige är stor. Nu vänder man sig nu utomlands och erbjuder tre månaders gratis boende.

Frustration bland studenter när kursvärderingar inte gör skillnad

0
Det finns problem som studenter tar upp i kursvärderingar år efter år. Men går det att byta ut en kursansvarig som inte tar till sig kritik? Ingenjören har undersökt hur det funkar på Linköpings tekniska högskola.

Manifestation mot villkoren för utländska forskare

1
Den nya utlänningslagen slår på ett orimligt sätt mot utländska forskare. Det hävdar ett hundratal doktorander och forskare som nyligen samlades vid en manifestation på Sergels torg i Stockholm.
Volvo Cars

Chefstjänster på Volvo Cars vikta för vissa personer – ”Ingen idé att söka”

5
Vid många av chefstillsättningarna på Volvo Cars är det bestämt på förhand vem som ska få jobbet. För ingenjörerna som vill bli chefer har det här betytt att de inte fått chansen.

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Nytt jobb? Därför ska du alltid kolla löneläget med facket

0
Att nya medarbetare kommer in på för låga löner drabbar inte bara den enskilda personen, det drabbar hela kollektivet. "Prata med facket lokalt innan du sätter dig i en löneförhandling" är rådet från en lokal fackordförande.

TOPPLISTA