Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Industrin kräver strategi för elbilar

Industrin kräver strategi för elbilar

Sverige ligger långt fram inom eldrivna fordon, men när konkurrensen hårdnar om elbilsmarknaden behövs en nationell plan. Industrin orkade inte vänta på att staten skulle ta fram en plan. I mars, under ett seminarium om elbilar, lämnade en grupp företag över sin färdplan till näringsministern Annie Lööf.

Den globala fordonsflottan väntas växa till runt 1,8 miljarder runt 2030. Det är i stort sett en fördubbling av antalet fordon i dag. En stor del av de nya bilarna måste vara elbilar. Frågor om miljö- och klimathänsyn verkar inte förslå långt i dag, när alla ropar att andra ska minska sina utsläpp först. En starkare orsak är måhända ekonomi och säkerhetspolitik. Oljan räcker helt enkelt inte till. De fossila bränslena blir allt dyrare samtidigt som länder utan egna oljekällor känner sig tvingade att göra sig oberoende.

I Sverige har ett åttiotal företag gått samman i ett konsortium för att påskynda elektrifieringen av den svenska fordonsflottan. Det är en diger samling företag, främst från fordons- och energibranschen, men också storföretag som Ikea och universitet som KTH är med. De säger sig stå för cirka 60 procent av hela industrisektorns investeringar. Paul Gustavsson, vice vd på Volvo Personbilar, påpekade vid ett seminarium den 27 mars att industrin redan investerar miljardbelopp i utvecklingen av elfordon. Under seminariet lämnade Paul Gustavsson och Vattenfalls Annika Ramsköld över industrikonsortiets färdplan, Roadmap: Sweden, till näringsminister Annie Lööf.

I rapporten står det att Sverige ska vara världsledande inom elfordon år 2030, skriver. Sverige måste göra som Tyskland som gör konkreta satsningar på att få fram elbilarna och den nya tillhörande infrastrukturen. Tyskland har en nationell plan som siktar på en miljon bilar på de tyska vägarna år 2020, och sex miljoner elbilar år 2030. Till det har man valt ut fyra städer där man kan experimentera med hela infrastrukturen kring elbilarna.

Sverige är en ytterst liten del av världsmarknaden för fordon. Landet utgör mindre än en halv procent av marknaden. Men för Sverige är marknaden extremt viktig.

– Men vi har också de bästa förutsättningar för att vara med och tävla, sade Paul Gustavsson, vice VD på Volvo personvagnar.

Både person– och lastbilstillverkare ligger långt framme med elektrifierade drivlinor. I Sverige finns också företag med andra viktiga komponenter som säkerhetssystem och batterier. Dessutom har vi världens kanske renaste elproduktion. En bil som kör på svensk elmix släpper ut cirka fyra gram koldioxid per kilometer, medan en europeisk elmix ger runt 85 gram koldioxid per kilometer.

Men det är alltså inte miljövinster som industrikonsortiet tar sikte på. Eventuella miljövinster är bra argument, de kommer gratis, men det är marknadsandelar det handlar om. Elbilarna är morgondagens bilar, och den svenska fordonsindustrin måste ligga långt framme i tekniken om den ska kunna hävda sig mot de långt större tyska och kinesiska konkurrenterna.

I Sverige, skriver konsortiet, saknas en konkret plan för att främja elbilarnas frammarsch. Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag för en färdplan mot ett klimatneutralt Sverige år 2050 och i scenarierna talas det om cirka en miljon elfordon i Sverige år 2030. Men det saknas en konkret nationell strategi.

I färdplanen som Annie Lööf fick finns framför allt tre rekommendationer till regeringen.
1. Nationell samordning för introduktion av elfordon. Samordning ökar nyttan av insatta resurser och minskar risken för dubbelarbete och särlösningar. Det behövs standardiseringar och kunskapsspridning.

2. Demonstrationsmiljöer för hela systemet kring elfordon. Koppla ihop de spridda satsningarna på elfordon så att man kan testa hela system tillsammans. Det gäller bilpooler, snabbladdning och arbetsplatsparkeringar – för alla sorter elfordon.

3. Stimulera efterfrågan. Staten måste bygga intresse och stimulera efterfrågan, främst genom tydlighet och långsiktiga regler.

Hittills har det varit mest uppmärksamhet kring elektrifierade personbilar. Den begränsade räckvidden har gjort det meningslöst att försöka elektrifiera tunga lastbilar på motsvarande sätt. Men personbilarna kanske inte kommer först i alla fall. I Sverige har Volvo beslutat att helt lämna tillverkningen av dieselbussar. I stället ska alla bussar bli hybridiserade, i olika grader. Stadsbussar som kör givna sträckor kan komma att bli elektrifierade tidigt. Volvo levererar till exempel redan hybridbussar till Göteborg, bussar med 40 procent lägre bränsleförbrukning än konventionella bussar. Globalt har Volvo sålt ett tusental hybridbussar.

Under seminariet i våras betonades flera gånger att Sverige håller sig väl framme inom elfordon, men att det för en svensk ledarposition förutom fortsatt teknikutveckling krävs att politik och näringsliv drar åt samma håll.

» Läs hela rapporten här

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

De får 5 000 kronor till hemmakontoret

0
På Lantmäteriet har alla anställda fått 5000 kronor extra på decemberlönen som de kan använda för att förbättra hemmakontoret.

Alltid redo! Två ingenjörer har valts till Scouternas ordförande

0
När Scouterna nyligen valde ny styrelse blev det två ingenjörer som delar på ordförandeskapet. Läs intervjun med Ida Texell och Viktor Lundqvist.
Äldre och yngre kollega

Ingenjörers arbetslöshet minskar något – men skillnad mellan åldersgrupperna

0
Arbetslösheten för ingenjörer har varit i det närmaste oförändrad på 1,6–1,7 procent hela hösten. Men utvecklingen skiljer sig mellan åldersgrupperna.
Daniel Ek, Spotify

Så mycket tjänar it-topparna – och några andra

0
Ur årets listor över dem som tjänar mest har vi tagit fram dem som har koppling till ingenjörer. Tonvikten ligger på it, men här finns också några andra.

Peter Larsson ska samordna industriprojekt i norr

0
Flera stora företagsetableringar och investeringar pågår och planeras i Norrbotten och Västerbotten. Regeringen har utsett Peter Larsson på Sveriges Ingenjörer att koordinera insatserna.

Så hanterar du gnälliga kollegor

0
Visst är det bra att framföra kritik, men vad gör du om du känner att klagomålen tar över och riskerar att skada verksamheten?
Camilla Hartman Frilander, arbetschef, och Sanna Svensson, platschef, på Peab i Örebro visar upp behållaren med tamponger som nu sätts upp på arbetsplatserna.

Peab i Örebro inför gratis tamponger på byggen

0
"Byggarbetsplatser ligger inte alltid centralt vilket också kan göra det svårt att hinna iväg på rasten för att handla om man glömt skydd", säger arbetschef Camilla Hartman Frilander.  

Sänkt skatt och högre studiestöd – här är några av de nya lagarna 2021

0
Sänkt skatt för äldre, högre studiestöd för vuxna och längre giltighetstid för högskoleprovet. Den 1 januari 2021 trädde en rad lagändringar i kraft. Här är sju som påverkar arbetslivet.
Hemarbetsplats

Vilket är ditt bästa jobba hemma-tips?

0
Har du hittat på någon smart lösning för din hemarbetsplats? Ett hemmafixat ståbord, ett verktyg du gillar eller en bra rutin som du kan tänka dig att dela med dig av?

Skillnad i lön, antagningspoäng och droger – det här blev mest läst 2020

0
Vad lästes med på Ingenjören.se under 2020? Här är topp-20-artiklarna.

VI REKOMMENDERAR

Behåll dina rutiner för en smidigare jobbstart

0
Känns det segt att komma igång igen efter semestern? Här är tre steg som hjälper dig till en smidigare jobbstart.

TOPPLISTA