Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Industrin kräver strategi för elbilar

Industrin kräver strategi för elbilar

Sverige ligger långt fram inom eldrivna fordon, men när konkurrensen hårdnar om elbilsmarknaden behövs en nationell plan. Industrin orkade inte vänta på att staten skulle ta fram en plan. I mars, under ett seminarium om elbilar, lämnade en grupp företag över sin färdplan till näringsministern Annie Lööf.

Den globala fordonsflottan väntas växa till runt 1,8 miljarder runt 2030. Det är i stort sett en fördubbling av antalet fordon i dag. En stor del av de nya bilarna måste vara elbilar. Frågor om miljö- och klimathänsyn verkar inte förslå långt i dag, när alla ropar att andra ska minska sina utsläpp först. En starkare orsak är måhända ekonomi och säkerhetspolitik. Oljan räcker helt enkelt inte till. De fossila bränslena blir allt dyrare samtidigt som länder utan egna oljekällor känner sig tvingade att göra sig oberoende.

I Sverige har ett åttiotal företag gått samman i ett konsortium för att påskynda elektrifieringen av den svenska fordonsflottan. Det är en diger samling företag, främst från fordons- och energibranschen, men också storföretag som Ikea och universitet som KTH är med. De säger sig stå för cirka 60 procent av hela industrisektorns investeringar. Paul Gustavsson, vice vd på Volvo Personbilar, påpekade vid ett seminarium den 27 mars att industrin redan investerar miljardbelopp i utvecklingen av elfordon. Under seminariet lämnade Paul Gustavsson och Vattenfalls Annika Ramsköld över industrikonsortiets färdplan, Roadmap: Sweden, till näringsminister Annie Lööf.

I rapporten står det att Sverige ska vara världsledande inom elfordon år 2030, skriver. Sverige måste göra som Tyskland som gör konkreta satsningar på att få fram elbilarna och den nya tillhörande infrastrukturen. Tyskland har en nationell plan som siktar på en miljon bilar på de tyska vägarna år 2020, och sex miljoner elbilar år 2030. Till det har man valt ut fyra städer där man kan experimentera med hela infrastrukturen kring elbilarna.

Sverige är en ytterst liten del av världsmarknaden för fordon. Landet utgör mindre än en halv procent av marknaden. Men för Sverige är marknaden extremt viktig.

– Men vi har också de bästa förutsättningar för att vara med och tävla, sade Paul Gustavsson, vice VD på Volvo personvagnar.

Både person– och lastbilstillverkare ligger långt framme med elektrifierade drivlinor. I Sverige finns också företag med andra viktiga komponenter som säkerhetssystem och batterier. Dessutom har vi världens kanske renaste elproduktion. En bil som kör på svensk elmix släpper ut cirka fyra gram koldioxid per kilometer, medan en europeisk elmix ger runt 85 gram koldioxid per kilometer.

Men det är alltså inte miljövinster som industrikonsortiet tar sikte på. Eventuella miljövinster är bra argument, de kommer gratis, men det är marknadsandelar det handlar om. Elbilarna är morgondagens bilar, och den svenska fordonsindustrin måste ligga långt framme i tekniken om den ska kunna hävda sig mot de långt större tyska och kinesiska konkurrenterna.

I Sverige, skriver konsortiet, saknas en konkret plan för att främja elbilarnas frammarsch. Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag för en färdplan mot ett klimatneutralt Sverige år 2050 och i scenarierna talas det om cirka en miljon elfordon i Sverige år 2030. Men det saknas en konkret nationell strategi.

I färdplanen som Annie Lööf fick finns framför allt tre rekommendationer till regeringen.
1. Nationell samordning för introduktion av elfordon. Samordning ökar nyttan av insatta resurser och minskar risken för dubbelarbete och särlösningar. Det behövs standardiseringar och kunskapsspridning.

2. Demonstrationsmiljöer för hela systemet kring elfordon. Koppla ihop de spridda satsningarna på elfordon så att man kan testa hela system tillsammans. Det gäller bilpooler, snabbladdning och arbetsplatsparkeringar – för alla sorter elfordon.

3. Stimulera efterfrågan. Staten måste bygga intresse och stimulera efterfrågan, främst genom tydlighet och långsiktiga regler.

Hittills har det varit mest uppmärksamhet kring elektrifierade personbilar. Den begränsade räckvidden har gjort det meningslöst att försöka elektrifiera tunga lastbilar på motsvarande sätt. Men personbilarna kanske inte kommer först i alla fall. I Sverige har Volvo beslutat att helt lämna tillverkningen av dieselbussar. I stället ska alla bussar bli hybridiserade, i olika grader. Stadsbussar som kör givna sträckor kan komma att bli elektrifierade tidigt. Volvo levererar till exempel redan hybridbussar till Göteborg, bussar med 40 procent lägre bränsleförbrukning än konventionella bussar. Globalt har Volvo sålt ett tusental hybridbussar.

Under seminariet i våras betonades flera gånger att Sverige håller sig väl framme inom elfordon, men att det för en svensk ledarposition förutom fortsatt teknikutveckling krävs att politik och näringsliv drar åt samma håll.

» Läs hela rapporten här

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Kreativa ingenjörer löser kriser i covidvården

0
För medicintekniska ingenjörer har det senaste året varit allt annat än normalt. Brist på utrustning och förbrukningsmaterial har krävt snabba beslut, hårt arbete och problemlösning.

Neddragningarna på Chalmers – så många fick gå

0
juni varslade Chalmers 180 anställda om uppsägning. Nu är de fackliga förhandlingarna avslutade och uppsägningarna blev färre än befarat.
Karta över relativa löneläget per län

Så skiljer sig ingenjörernas löner mellan länen

6
Lönerna för ingenjörer skiljer sig ganska mycket över landet. Utifrån ett medelvärde på 100 ligger Stockholms län på 106,9 medan Västernorrland bara har 91,4.

Hemarbetet sätter arbetsmiljöarbetet på nya prov

1
Förutsättningarna för en god arbetsmiljö i hemmet varierar från person till person. Det behövs därför mer kunskap om hur man hanterar det på ett systematiskt sätt, konstaterar Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Bisarra krav på utländska forskare

22
Går Migrationskommitténs förslag igenom kommer tusentals utländska forskare och ingenjörer att tvingas lämna landet. Det skriver Ulrika Lindstrand och Mats Ericson i en debattartikel.
Stefan Westergård med Freedesk

Ingenjören med 12 språk skapade ett mobilt ståbord

1
Under pandemin har många staplat skokartonger eller haft datorn på strykbrädan för att kunna stå och jobba. Men civilingenjören Stefan Westergård hade redan en egen lösning.   

Därför behövs ingenjörer i det fackliga arbetet

0
Att engagera sig fackligt är både roligt och utvecklande. "Det är en häftig resa att göra" säger Jörgen Lundqvist, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.

Nytt jobb vid 60 – Lourdes tog stöd av facket och lyckades

1
Byggnadsingenjören Lourdes Valencia var lite orolig inför chansen att få nytt jobb som 60-åring. Envishet och goda råd från Sveriges Ingenjörer var betydde mycket för att hon lyckades.
Sveriges Ingenjörers styrelse 2020-2021

Fem platser i styrelsen uppe för omval – nu vill valberedningen få förslag

0
Vid Ingenjörsfullmäktige i höst är fem av platserna i Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse uppe för omval. Nu vill valberedningen få förslag på personer som vill vara med och ser till att förbundet är relevant.

Därför blir vi utmattade av digitala möten

0
Forskare vid Stanford University har identifierat fyra orsaker till zoom-trötthet, och vad du själv kan göra för att undvika att drabbas av det.

VI REKOMMENDERAR

Man som ligger i gräs

Så här fungerar förskottssemester

0
Enligt semesterlagens regler har alla rätt till 25 dagars semester per år. Men man har inte rätt till betald semester direkt när man börjar...

TOPPLISTA