Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Teknik & Miljö Miljö Ny livsstil är viktigare än teknik

Ny livsstil är viktigare än teknik

Allt fler svenskar anser att det är nödvändigt att förändra vår livsstil för att lösa klimatkrisen. I jämförelse med för fem år sedan tror färre att teknik är den främsta lösningen på problemet.

I två rikstäckande enkätundersökningar, 2005 och 2010, har forskare vid Chalmers och Göteborgs universitet tillsammans med SCB frågat svenskar om deras syn på klimatfrågan. I undersökningen 2005 ansåg majoriteten att ny teknik var den viktigaste lösningen för att minska utsläppen av västhusgaser. Fem år senare var det betydligt färre som såg teknik som den främsta lösningen. Istället ansåg en majoritet att en ändrad livsstil är den viktigaste åtgärden.

Filip Johnsson

– Det ska inte nödvändigtvis tolkas som att människor inte längre tror att tekniken kan lösa problemen, men fler har insett att det tar tid, utvecklingen har inte gått tillräckligt fort. För att få en snabbare effekt verkar fler inse att det även krävs en förändrad livsstil, säger Filip Johnsson, professor vid institutionen för energi och miljö, Chalmers, som också är initiativtagare till studien.

– Jag tror att opinionen har svängt dels för att det talas mycket om miljö i media. Om att vi inte kan fortsätta leva så här, att vi måste ändra vårt sätt att konsumera och att vi tär på jordens resurser. Dels tror jag att medvetenheten om klimatförändringarna har ökat på grund av ett alltmer extremt väder, även om sådana händelser inte direkt kan knytas till förändringar i klimatet, säger Chris von Borgstede, docent och psykologiforskare vid Göteborgs universitet som medverkat i studien.

Men trots att det verkar finnas en större medvetenshet om behovet av att ändra livsstil syns fortfarande inga tecken på att fler går från ord till handling. Enligt statistik från SCB/Nationalräkenskaperna ökade hushållens konsumtion med 23 procent mellan 2000 och 2010.

Filip Johnasson menar att det stora problemet är att få människor att frivilligt minska sin konsumtion, att göra uppoffringar som att avstå från familjens Thailandsresa.

– Informationen är viktigt men vi vet att det inte räcker. Vi forskare som arbetar med de här frågorna och vet hur stora effekter flyget har på klimatet avstår ju inte från att flyga, säger Filip Johnsson.

Han menar att den viktigaste lösningen på utsläppsproblemet ändå är att höja kostnaderna. Utsläppen av växthusgaser måste helt enkelt kosta mer och för det krävs det politiska styrmedel. På den punkten ger studien hopp om framtiden eftersom svaren tyder på att majoriteten trots allt vill att politikerna inför ekonomiska styrmedel för att få oss att ändra livsstil.

– Medvetenheten om att vi måste ändra livsstil och en acceptans för att politikerna tar det långsiktiga ansvaret är de första viktiga stegen, säger Filip Johnsson.

Studien har nyligen publicerats i tidskriften Energy Policy 2013. Forskarnas hoppas kunna göra om undersökningen med två till tre års intervaller för att kunna fortsätta och se hur attityderna förändras.

 Karin Virgin  

 

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA