Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Så tar du hand om dina anställda

Så tar du hand om dina anställda

Som chef är du ansvarig att se till att dina medarbetare inte stressar sönder sig på jobbet, vilket ibland kan vara lättare sagt än gjort. Stressforskaren Aleksander Perski tipsar chefer om vad de bör tänka på. Del 4 i serien om stress.

Enligt Aleksander Perski är det framför allt fyra saker som en chef bör tänka på för att skapa en harmonisk arbetsplats: Att vara tydlig i sin kommunikation, att ge feedback och visa uppskattning, att se medarbetarna samt att försöka undvika omorganisationer.

– Som chef ska man också undvika att heroisera övertidsarbete och inte kräva mejlsvar på kvällar och helger. Man bör också betona vikten av att sätta av tid för sömn och annan återhämtning, säger Aleksander Perski och tillägger att chefer också borde få en utbildning i viken av att ha balans i arbete och återhämtning.

Det är också bra att man är uppmärksam på ifall ens medarbetare verkar förändras.

Alexander Perski, stressforskare.

– Man kan ofta se på en människa ifall han eller hon är stressad, de kanske är uppvarvade eller klagar på att de har svårt att sova, säger Aleksander Perski.

Men det är inte alltid lätt för en utomstående att få den stressade personen att inse att han eller hon måste varva ned. De som är mitt i stresspiralen kan ha svårt att själva inse att de kan behöva hjälp ur den.
I sådana situationer föreslår Aleksander att man som chef kan försöka att mäta stressnivån i gruppen, exempelvis via ett formulär. Formuläret kan få den stressade att inse hur han eller hon mår samtidigt som chefen får en uppfattning hur stressnivån ligger generellt sätt. Chefen bör också prata med den anställda och få denne att förstå att han eller hon har både rätt och är skyldig att säga ifrån när arbetsbelastningen blir för hög.

* För er mellanchefer som känner att ni vill lära er mer om stress och ledarskap genomför Linköpings universitet i september en forskningsstudie i stresshantering och ledarskap för chefer via internet. Studien är baserad på så kallad kognitiv beteendeterapi och tidigare forskning har visat att det är en effektiv behandlingsmetod vid arbetsplatsrelaterade stressproblem. För er som vill veta mer och eventuellt delta i studien kan gå in och läsa mer här.

Anna Eriksson

Tidigare artiklar i stresserien:
Högt tempo inom akademin
Tröttheten blir vår nya folksjukdom
Dålig självkänsla kan leda till stress

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.
Distansarbete

Förslag: Skriv in möjligheten att jobba på distans i avtalen

1
Slå fast i avtalen att det ska vara ökade möjligheter att jobba på distans även efter pandemin. Det är ett av förslagen till årets Ingenjörsfullmäktige. Andra förslag handlar om allt från medlemsavgiften till ett Ingenjörernas Hus i Göteborg.

Ericsson vill överge fasta arbetsplatser

16
Ericsson planerar att bygga om kontor till mötesplatser där de egna arbetsplatserna försvinner. Sveriges Ingenjörer är oroliga för att utvecklingsteamen kan behöva gå skiftgång.
Programmeringsböcker

Nu har Python passerat Java och C – här är de 50 populäraste språken

0
Python är det mest populära programmeringsspråket enligt Tiobe-indexet. Men säger den typen av index något? "De är en bra start", svarar KTH-professorn Benoit Baudry.

Här är hunden välkommen på kontoret

2
När mobiloperatören Tre nu öppnat för återgång till kontoret är också hundar välkomna. Det gör det möjligt för valpen Lukas att följa med sin husse på jobbet.

Managementkonsulten sadlar om till skådespelare

0
Trivs du med jobbet men drömmer ändå om att göra något helt annat? Det gjorde civilingenjören Annie Dahlin. Nu utbildar hon sig till skådespelare.

Här är kommunerna som kommit längst med klimatanpassning

0
Det är fortfarande få kommuner som kommit igång med ett systematiskt arbete med klimatanpassningar. Bäst är Lomma, tätt följt av Norrköping.
Karin Adelsköld

Har ni kul här, eller?

1
Vad är väl en dag på jobbet? Den kan vara tråkig och trist och... ganska kul. Här ger humorproffset Karin Adelsköld sina tips för en roligare jobbvardag.

Ny studie tar sig an störande ljud på kontoret

5
Det kan vara svårt att koncentrera sig i öppna kontorslandskap. Nu ska forskare undersöka om man kan skapa en bättre arbetsmiljö med hjälp av ljud.

Se upp för riskerna med distansarbete

0
– Distansarbete kan bli en kil mellan kollegorna och utvecklas till en missnöjeskultur, säger forskaren Linda Widar.

VI REKOMMENDERAR

Se till att du får rätt lön på första jobbet

1
Ska du förhandla din första lön? Ta reda på så mycket du kan om arbetet och se till att du kommer in rätt i lönestrukturen.

TOPPLISTA