Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Fler kvinnliga chefer på storföretag

Fler kvinnliga chefer på storföretag

Under kreativa former träffas 100 kvinnliga medarbetare på 10 stora svenska företag under ett år för att utbyta erfarenheter och arbeta fram en plan för hur företagen ska få fler kvinnor till sina chefsposter.

Projektet Battle of the numbers drog igång i november förra året och målet med verksamheten är att hjälpa storföretag att gå från ord till handling när det gäller att få fler kvinnor till operativa chefspositioner.

Under 8 månader har 100 kvinnor från olika hierarkiska nivåer inom 10 svenska storföretag träffats och diskuterat vad de har gjort för att nå sina mål, vad det finns i deras organisationer som fungerar respektive inte fungerar, vad de andra företagen gör etcetera. Även företagens vd:ar, informationsdirektörer och HR-direktörer har under den här perioden träffats och utbytt idéer.

Sofia Falk

– Det här är en ren affärsmässig fråga, vi är noga med att förklara för företagen vad de tjänar på det här i form av minskade kostnader och ökade intäkter samt den goodwill som företagen får genom den här typen av förändringar, Sofia Falk, en av projektets grundare.

Sofia förklarar att hon, tillsammans med de andra grundarna Eva Swartz och Cissi Elwin Frenkel, är noga med att driva projektet i en positiv anda och att deltagarna ska känna sig inspirerade att jobba vidare med de här frågorna.

– När det skrivs om jämställdhet i media handlar debatten ofta om för- och emot kvotering och att företagen är dåliga på att ta tillvara kvinnor. Media ställer sällan frågan hur företagen bör göra för att få fler kvinnor att jobba för dem. Det funkar inte med den här negativa bilden, det måste bli mer positivt, säger Sofia som tycker att det tvärtemot medias negativa bild händer mycket på området.

Tanken med workshopparna är att deltagarna tillsammans ska hjälpa sina företag att utveckla och identifiera metoder som kommer att bidra till att fler kvinnor når operativa chefspositioner. I november avslutas projektet med ett stort event och då kommer också rapporten som deltagarna nu arbetar med att redovisas.

– Företagets vd:ar får förslag på förändringar som de kan göra i sina organisationer och sen har de 6 månader på sig att införa dem, säger Sofia och förklarar att Battle of numbers sen kommer att följa upp företagen för att se hur det har gått med jämställdhetsarbetet.

En av Battle of the numbers deltagare är Åsa Hansson som jobbar inom Volvokoncernen och är chef för avdelningen Chassis and Vehicle Dynamics Engineering. Åsa har cirka 200 anställda och har varit chef i ungefär åtta år av sin karriär.

Vad tycker du om Battle of the numbers?

– Det är ett fantastiskt projekt, det är inspirerande att sitta ner med tjejer från andra företag och diskutera ledarskapsfrågor och Sofia Falk och gänget har en motiverande och stimulerande approach. Det är ett högt tempo och många skratt, säger Åsa och förklarar att hon känner igen sig i mycket av det som sägs vid seminarierna.

– Inom industriverksamheten där jag jobbar är männen i stor majoritet och det är lätt att bli hemmablind, i och med det här projektet har jag blivit mer medveten om hur det verkligen ser ut, det har varit den stora behållningen, säger Åsa.

Har du något konkret exempel på något du har funderat över?

– Ja exempelvis när man söker en chefsbefattning och frågar linjecheferna om de känner till några kvinnor? Nej det finns inte så många kvinnor som är kompetenta, svarar de då. Och visst det kan vara svårt att hitta kvinnorna, eftersom de är så få, men då måste man leta lite mer, säger hon.

Själv är Åsa väldigt nöjd med att jobba inom Volvokoncernen och hon tycker att företaget har bra lösningar för att jobba flexibelt.

– Det är jätteviktigt. Vill man ta större ansvar måste man vara beredd på att jobba mycket. Och här krävs det att man planerar sin tid med familjen, säger Åsa som jobbar mellan 50-60 timmar i veckan och har ett barn.

– Jag sitter i möten i princip hela dagarna så om man ska iväg på till exempel ett kvartsamtal måste det bokas in i god tid, allt handlar om planering, säger hon.

Sofia Falk ger några exempel på vad Battle of the numbers deltagare hittills kommit fram till på sina träffar:
* Jobbannonsernas utformning, de måste ligga på nätet så att alla kan se dem (annars sker rekrytering ofta genom informella nätverk).

* Granskning av jobbannonser så att den är ”gender natural” det vill säga könsneutral (det är oftast HR-avdelningarna som gör detta).

* Fler förebilder: 30 procent av kvinnorna i organisationen måste synas inom relevanta områden, exempelvis mentorsprogram.

* Chefsrollens utformning- många tjejer tackar nej till chefsjobb. Här har tjejerna tagit fram förslag på hur man kan få fler kvinnor att i stället tacka ja.

* Skaffa assistenter. Sofia Falk förklarar: Många av de här tjejerna är superambitiösa och säger att de inte behöver en assistent men om man måste ha en så accepterar de det.

Följande företag medverkar i Battle of the numbers: Ericsson, H&M, Ikea, Saab, Sandvik, Scania, SEB, SPP, SSAB och Volvo AB.

Läs mer om Battle of the numbers här.

Anna Eriksson

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Därför mår vi bra av att vara nyfikna

0
Att vara nyfiken är grunden för kreativitet, innovation och utveckling. Trots det är nyfikenhet en egenskap som fått ett oförtjänt dåligt rykte.
pensionsålder

Snittåldern för att ta ut pension ökar – men också spridningen

0
Snittåldern för att börja ta ut allmän pension steg med 5 månader 2020 jämfört med 2019. Samtidigt går färre i pension vid 65 – och fler tidigare och senare än så.

Läkemedelsrester från Stockholm kan renas med aktivt kol

0
Utanför Himmerfjärdsverket utanför Stockholm är halterna av läkemedelsrester så höga att de kan påverka växter och djur. Ingenjörerna testar just nu en reningsmetod som verkar lovande.
logik- och personlighetstester

Var inte rädd för testerna när du söker jobb

4
Hur hanterar man testerna bäst när man söker jobb? Här svarar rekryterare på Ericsson och Randstad samt en rådgivare på TRR.

Hemarbete ökar inte stillasittandet – men vi sover längre

0
Vi är inte mer stillasittande när vi arbetar hemma än när vi är på kontoret – men vi sover en halvtimme längre. Det visar en ny studie kring distansarbete.

Mariestad bygger förskola där solen står för driften

0
Mariestad bygger en förskola som ska drivas med vätgas. Byggnaden blir i princip självförsörjande på el och värme året runt.

Svårt att reparera missade mattekunskaper

6
Trots extra satsningar på fler undervisningstimmar i skolan sjunker betygen i matematik. I sjätte klass har matematikämnet det lägst genomsnittliga betyget jämfört med alla andra ämnen.

Så förändras efterfrågan på civilingenjörer till 2035

10
Fram till 2035 beräknas efterfrågan på civilingenjörer öka med närmare 40 procent. Tillgången beräknas under samma period bli något lägre, visar en prognos från SCB.

Så ser Trafikverket på arbetslivet post-corona

3
Det senaste året har bidragit med många lärdomar som Trafikverket tar med sig till arbetslivet post-corona.
Eric Båve, Anders Bäck och Johan Fremling

Två nya ordförande i distrikt Dalarna

0
Sveriges Ingenjörer i distrikt Dalarna har haft digitalt årsmöte med livlig diskussion om energifrågor. Två nya ordförande valdes, som vill ta upp en rad olika frågor.

VI REKOMMENDERAR

Därför blir vi utmattade av digitala möten

0
Forskare vid Stanford University har identifierat fyra orsaker till zoom-trötthet, och vad du själv kan göra för att undvika att drabbas av det.

TOPPLISTA