Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Bloggen "Nöjda men inte stolta?"

”Nöjda men inte stolta?”

”Om tio år kommer Scania bara vara ett ställe där Volkswagen/Man sätter ihop sina bilar. Titta på AGA, vad är det kvar av det i dag, ett försäljningskontor?”
Vi sitter på bussen på väg mot city en måndagsmorgon, jag och direktören. Nästan varje gång jag träffar honom talar han om hur svenska företag och jobb försvinner. Även kvalificerade jobb.

”- Att värna om Sverige det är chauvinism och sånt ska vi inte syssla med. Vi hämtar våra ideal från USA men USA är ingen framträdande industrination som exempelvis Tyskland. Och där håller man i sina företag. Det tyska är fint och värt att värna om. Vi värnar inte om Sverige, inte vi och inte företagsägarna.”
Jag minns många samtal jag haft med ingenjörer på Saab Automobil. Hur de såg tjänster och funktioner som sakta flyttade till Opel i Tyskland där GM:s huvudkontor i Europa låg. Tyskarna såg om sitt hus och försökte se till att all spetskompetens fanns hos dem.

För någon dag sedan talade jag med vd:n på ett verkstadsföretag i Vindeln. Det är ett framgångsrikt globalt företag med kunder över hela världen. En given fråga var hur det kom sig att de fanns kvar där i Västerbottens inland och inte hade flyttat till Slovakien, till exempel.
– Vi är privatägda av en lokal ägare som tycker att det är bra att vara i Vindeln, var svaret.
Hur många tänker så i dag? Investor, Wallenberg, fackliga organisationer? Att det skulle finnas något ytterligare värde än ren lönsamhet i att ha verksamhet i Sverige. Att satsa på en något mindre vinstmarginal mot att ligga kvar i Norrlands inland. Går det att mäta den vinst ett företag gör mot att ett samhälle någonstans i Sverige kan leva vidare. Kanske är det det som är kruxet – att det är olika kassor. Sverige AB vinner på företag som tycker att Sverige och svensk arbetsmarknad är bra. De enskilda företagen kanske tjänar på att flytta till låglöneländer. Och om ingen ens i ledningen är stolt över Sverige och tycker att Sverige är ett bra land att bo och verka i så kan det bli glest mellan jobben. Även utanför Norrlands inland.

1 KOMMENTAR

  1. Avindustrialiseringen av Sverige är uppenbar. Det märkliga är att folk verkar tro att det inte får några följder för levnadsstandarden i Sverige. Det är dessutom förvånansvärt att det förefaller som om ”direktörer” har fått för sig att utflyttning av produktion är oundviklig, något som det t.o.m. verkar ha gått mode i.
    I Sverige finns en lång tradition av organisationsförmåga, samarbete, läskunnighet/utbildning, samvetsgrannhet och demokrati. Det är detta som har bäddat för att det just är i Sverige som stora industriella koncerner har kunnat byggas upp och frodas. Det är tack vare dem som vårt välstånd har skapats. Låt oss inte förledas att tro att förhållandena är lika överallt utan låt oss tvärtom bli medvetna om och uppskatta vår särart!

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA