Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Sverige kan gå före i klimatarbetet

Sverige kan gå före i klimatarbetet

Foto: Jenny Grensman. Professor Staffan Laestadius menar att det bara skulle behövas extra satsningar på 3-4 procent av BNP för åstadkomma förändring.

Hur världen ska möta klimatförändringarna och ställa om till ett mindre fossildrivet levnadssätt är en av vår tids största utmaningar. Vem ska lösa problemen? KTH-forskaren Staffan Laestadius menar att Sverige kan gå före. Lösningarna finns.

I kanadensiska Vancouver, Greenpeaces födelsestad, planerar man att bygga en hel stadsdel i trä. En del av den datagenerade bilden av höghusen pryder omslaget på Staffan Laestadius nyutkomna bok Klimatet och välfärden – mot en ny svensk modell. Staffan Laestadius är professor i industriell utveckling – om mekanismerna bakom industriell och teknisk förändring och hur företag gör för att möta nya utmaningar. Hans bok handlar i mycket om det. Att vi behöver ta in att framtiden kommer att se annorlunda ut och om vi ska klara det bör vi tänka om. Inte återgå till att äta bark och gå klädda i vadmal utan just tänka om.
–Eftersom jag inte är klimatforskare kan jag anlägga ett litet annorlunda perspektiv och också nå andra grupper, säger han. Och samhällsomvandling är mitt område.

— Ny teknik är en del av omställningen och lösningen på problemen men det som främst behövs är att vi sätter upp nya ramverk, tar fram incitament för att verkligen styra samhället bort från vårt kolberoende. Politikerna har en stor uppgift framför sig, förklarar Staffan Laestadius. Mycket av det som behöver göras är fullt möjligt att ta itu med redan i dag och med befintlig teknik.

En ordentlig energiprishöjning skulle till exempel få fart på energieffektiviseringen. En annan sak vi skulle kunna göra ganska lätt är att bygga ut kollektivtrafiken.
— Transporter är ett av de viktigaste områdena i omvandlingen, säger Staffan Laestadius. Alla är egentligen överens om att vi behöver åka mer kollektivt. Vi skulle också kunna ha mycket färre och mindre bilar. De flesta transporter är så pass korta att de skulle kunna skötas med elbilar. Den enda gång om året vi behöver en tvåtonsbil för att ta hela familjen till fjällen skulle vi kunna hyra en sådan.

Klimatet och välfärden är utgiven på Boréa förlag.

En av Staffan Laestadius utgångspunkter är att Sverige bör gå före och visa hur man kan göra. De senaste årens halvt misslyckade försök att få till globala överenskommelser har visat på de enorma problemen att komma överens. Sverige, som har goda förutsättningar för att kunna ställa om kan vara ett gott exempel för andra att kopiera.
— Ska man alltid vänta tills den som är sämst eller senast ute innan man sätter igång med något blir det inte mycket gjort, säger han.

Hans förslag förutsätter också att politikerna förmår se över blockgränserna och komma överens om vart Sverige ska. Han tar grundlagen, riksbanken, budgetreglerna och norrmännens oljefond som exempel på hur länder har lyckats få fram sådana riktlinjer som alla partier ställer upp på och som därför får långsiktigt genomslag.

Staffan Laestadius sätter en startpunkt för det svenska politiska klimatmedvetandet till en omfattande intervju med Olof Palme för snart 40 år sedan där han utnämnde klimatfrågan till vår tids största utmaning och där han förespråkade försiktighetsprincipen. Men fortfarande hamnar den tilltagande klimatkrisen långt ner på den politiska agendan. Innan vi tar tag i klimatet ska vi lösa den ekonomiska krisen, vårdkrisen, äldreomsorgskrisen och inte minst krisen i skolan.

–Min nya svenska modell betyder att vi kanske får acceptera att produktivitetshöjningarna inte kan ligga på en så hög nivå. Vi kan inte sätta in nya fossilkrävande maskiner utan en del av omställningen består i att vi satsar på mer arbetsintensiva åtgärder. Vi måste också i en övergångstid göra stora investeringar som i sig inte är koldioxidneutrala men som leder till stora utsläppsminskningar. At bygga mer järnväg ger till exempel en hel del utsläpp men leder till mer miljövänliga transporter. Mycket av det jag förslår skulle också skapa väldigt många nya jobb och kunna bidra till att de andra kriserna också får en lösning.

En av illustrationerna i hans bok visar ett vindkraftverk där själva tornet är gjort av trä. Att bygga ut busstrafiken och investera stort i vindkraft är två åtgärder som Laestadius förslår.
— Plocka de lågt hängande frukterna, säger han. Bränslecellerna som Obama var här och tittade på i alla ära, men vi kan göra väldigt mycket med den teknik som redan finns.
Jenny Grensman

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Lockar ingenjörer med tre månaders gratis boende

0
Elbilsföretaget Nevs i Trollhättan behöver rekrytera ingenjörer men konkurrensen i Västsverige är stor. Nu vänder man sig nu utomlands och erbjuder tre månaders gratis boende.

Frustration bland studenter när kursvärderingar inte gör skillnad

0
Det finns problem som studenter tar upp i kursvärderingar år efter år. Men går det att byta ut en kursansvarig som inte tar till sig kritik? Ingenjören har undersökt hur det funkar på Linköpings tekniska högskola.

Manifestation mot villkoren för utländska forskare

1
Den nya utlänningslagen slår på ett orimligt sätt mot utländska forskare. Det hävdar ett hundratal doktorander och forskare som nyligen samlades vid en manifestation på Sergels torg i Stockholm.
Volvo Cars

Chefstjänster på Volvo Cars vikta för vissa personer – ”Ingen idé att söka”

5
Vid många av chefstillsättningarna på Volvo Cars är det bestämt på förhand vem som ska få jobbet. För ingenjörerna som vill bli chefer har det här betytt att de inte fått chansen.

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Nytt jobb? Därför ska du alltid kolla löneläget med facket

0
Att nya medarbetare kommer in på för låga löner drabbar inte bara den enskilda personen, det drabbar hela kollektivet. "Prata med facket lokalt innan du sätter dig i en löneförhandling" är rådet från en lokal fackordförande.

TOPPLISTA