Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Ingenjörer måste ta ett etiskt ansvar

Ingenjörer måste ta ett etiskt ansvar

Tekniken är en del av samhället och den påverkar utvecklingen av mänskliga rättigheter, rättvisa och demokrati, säger Jessica Nihlén Fahlquist, filosof och forskare inom området tekniketik. 

Bilden av ingenjören som ägnar sig åt värdeneutral teknik och matematik lite vid sidan av samhället är förlegad.

–Tekniken är en del av samhället och den påverkar utvecklingen av mänskliga rättigheter, rättvisa och demokrati, säger Jessica Nihlén Fahlquist, filosof och forskare inom området tekniketik.

Hon har läst filosofi vid Linköpings universitet och doktorerat i ämnet vid KTH. I dag har hon en tjänst som hon delar mellan universitetet i Delft och KTH.

I Sverige är hon en av få filosofer som ägnar sig åt området teknik och etik. Holland är däremot långt framme på det här området.

Jessica Nihlén Fahlquist
Jessica Nihlén Fahlquist

– Holland satsar mycket på forskning inom det som kallas responsible innovation, hållbar innovation. Praktiskt tillämpad etik är obligatoriskt i alla ingenjörsutbildningar och de filosofer som ägnar sig åt teknik och etik där är väldigt aktiva i samhällsdebatten, säger Jessica Nihlén Fahlquist.

Hon menar att det finns historiska förklaringar till att det finns stora skillnader mellan länderna.

– Sverige har byggt sin välfärd på industrin. Teknikutveckling är per definition något positivt för oss. Därför satsar Sverige också mycket på forskning som ska leda till tillväxt och det är bra, men vi måste göra det på ett ansvarsfullt sätt.

Hon vill att ingenjörerna som utvecklar teknik eller tekniska lösningar inom industrin eller tjänsteföretag ska ta ett större moraliskt ansvar och reflektera över de etiska aspekterna. Att det här inte sker idag tror hon har att göra med samhällets syn på ingenjörerna.

– Vissa ingenjörer håller med om kritiken medan andra menar att de först och främst har ett ansvar gentemot arbetsgivare och kund. En del tycker att det är orättvist och orimligt att lägga det här ansvaret på dem eftersom de inte har någon makt utan bara är en kugge i ett hjul.

Där menar Jessica Nihén Fahlquist att vi måste tänka om. Hon tycker inte att teknik är värdeneutralt. Ingenjörerna tar hela tiden viktiga beslut om hur tekniken ska utformas och därför måste de själva ta initiativet till de etiska analyserna. Det är inte säkert att chefen har de detaljkunskaper som krävs för att kunna göra rätt avväganden.

En vanlig användning mot större eget ansvar är den lagstiftning som vi har som förhindrar att teknik missbrukas på något vis eller skadar människor.

– Jag tycker inte alls att det räcker. Ingenjörerna behöver också reflektera över de här aspekterna. Kanske har de möjlighet att välja mellan olika lösningar kan välja den som bättre tar hänsyn till etiska problem. Ingenjörer är ju vana att lösa problem och hitta nya vägar.

Jessica Nihén Fahlquist vet att arbetssituationen för ingenjörerna har blivit allt mer pressad. Många upplever att det är lägre i tak och på så vis blir det svårare att våga höja sin röst och riskera att vara obekväm genom att fundera över de etiska aspekterna av tekniken.

Därför menar hon att det är viktigt att ingenjörerna redan under utbildningen får lära sig att göra etiska och moraliska reflektioner.

På civilingenjörsprogrammet i elektroteknik på KTH startade man för tre år sedan den så kallade trestegsraketen. Redan i årskurs ett får studenterna en föresläsning om tekniketik. I årskurs två bygger man vidare med ett rollspel. Studenterna tilldelas en roll som de förbereder sig för. Ämnet ska vara komplext och i våras handlade det om teknik för att övervaka barn. Den tredje etappen etikutbildning kommer i trean när eleverna gör sitt kandidatexjobb. Då är det obligatoriskt att också skriva en etisk analys av sin kontext.

Jessica Nihén Fahlquist ser flera goda argument till att ha övningar och uppgifter i etik i ingenjörsutbildningen.

– Först och främst tror jag helt enkelt att de blir bättre ingenjörer. Dessutom kan ställas inför situationer i jobbet där jobbar med ett projekt som ifrågasättas av omgivande samhälle. De kan möta vänner, grannar eller dagisföräldrar som ifrågasätter deras arbetsgivares verksamhet, direkt eller indirekt. Då kommer man behöva argumentera och det klarar man mycket bättre om man har tränat på analysera och reflektera över etiska frågor.

Hennes egen forskning har handlat mycket om ansvarsbegreppet. Vad menar man när man säger att någon är ansvarig? Hon tycker att det är viktigt att skilja mellan ett bakåtblickande skuldbegrepp som handlar om skuldbeläggande och ett framåtblickande ansvar som handlar om att ta ansvar för framtiden.

– När jag säger att ingenjörerna måste ta ansvar innebär det inte att de ska bära skuld för allt som blir fel. Jag menar att de ska reflektera över hur de kan bidra till ett mer rättvist, demokratiskt och socialt hållbart samhälle.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA