Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Teknik & Miljö Miljö Oenighet om utsläppsmål

Oenighet om utsläppsmål

Utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken ska minska med 80 procent till 2030, enligt ett nytt betänkande. Men alla är inte överens om målets rimlighet.

I måndags lämnade professorn och utredaren Thomas B Johansson över betänkandet om fossiloberoende fordonsflotta till regeringen. Med fossiloberoende fordonsflotta menas i det här fallet ”ett vägtransportsystem vars fordon i huvudsak drivs med biodrivmedel eller elektricitet”.

Utredningen pekar på fem åtgärdsområden där betydande insatser krävs för att klara omställningen:

  • Planera och utveckla attraktiva och tillgängliga städer som minskar efterfrågan på transporter och ger ökad transporteffektivitet.
  • Infrastrukturåtgärder och byte av trafikslag
  • Effektivare fordon och ett energieffektivare framförande av fordon
  • Biodrivmedel
  • Eldrivna vägtransporter

Bland förslagen som presenterades finns bland annat att energiskatten på diesel höjs till samma nivå som gäller för bensin, att helt elektriska lätta lastbilar ska slippa trängselskatt och att förmånsvärdet på en tjänstebil bestäms utifrån hur mycket koldioxid den släpper ut.

Ett övergripande mål i utredningen är att minska växthusgasutsläppen från vägtrafiken med 80 procent till 2030, utifrån 2010 års nivå. Ett mål som flera av dem som har fått uttala sig i betänkandet är kritiska till.

Tre tjänstemän på finansdepartementet skriver att de ställer sig tveksamma ”både till behovet av en så långtgående målsättning och rimligheten i den”. Det finns saker som Sverige inte kan råda över, så som utvecklingen på den internationella forndonsmarknaden. ”Även om alla till buds stående medel sätts in riskerar alltså en sådan målsättning att inte kunna nås”, skriver de.

Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, en svensk branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar, skriver bland annat att hon saknar ”en övergripande strategi för hur man tydligt avser att nå målet fossiloberoende fordonsflotta 2030” och en samhällsekonomisk analys.

Även professor Bengt Kriström, institutionen för skogsekonomi vid SLU Umeå, tillhör dem som ser målet som orealistiskt och efterfrågar en utredning av samhällskostnaderna.

Per Kågesons lämnade uppdraget som utredningens huvudsekreterare i början av oktober i år, bland annat för att han inte ansåg det vara rimligt att ”fossiloberoende fordonsflotta 2030” ska tolkas så att trafiken ska vara i stort sett fossilfri. ”Om regeringen hade menat fossilfri hade den sagt så”, skriver han i betänkandets kapitel för särskilda yttranden. Förslagen som presenteras i utredningen och förväntade bidrag från EU:s regler kan bidra till en kanske en halvering av utsläppen till 2030, tror Per Kågeson, som tycker att regeringen ska skrota begreppet ”fossiloberoende fordonsflotta”.

Thomas B Johansson ser ändå målet som både rimligt och realistiskt. I utredningen pekar man bland annat på att andelen unga, mellan 18–34 år, som tar körkort minskar och Thomas B Johansson säger att det finns ett ökat intresse för mer tillgängliga städer som är både gång- cykling- och kollektivtrafikvänliga. Redan det här bidrar till mindre drivmedelsanvändning.

– Jag tror att det är möjligt att uppnå det här, men jag kan inte bevisa det vetenskapligt eftersom det kräver att styrmedel införs. Min inställning är att det är de samlade effekterna av det vi tar upp som gör det fullt möjligt att vi kan gå så här långt, säger han.

Ania Obminska

Läs slutbetänkandet ”Fossilfrihet på väg”

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Mest lästa artiklar på Ingenjören.se

Löneskillnader, nytt studiestöd och 4-dagarsvecka – det här är mest läst i år

0
Hur stor skillnad är det mellan ingenjörslönerna? Hur fungerar studiestödet för yrkesverksamma? Ska erfarna bli provanställda? Och hur funkar fyradagarsveckan i Belgien? Här är årets mest lästa artiklar på Ingenjören.se.
Johan Kreicbergs i Almedalen

Almedalen: ”Ingenjörerna är verkligen i centrum för diskussionerna”

0
Kompetensutveckling och livslångt lärande. Det är den viktigaste frågan för Sveriges Ingenjörer på Almedalsveckan. "Vi är lite oroliga för att det går för långsamt" säger Johan Kreicbergs.

Bara fyra svenska energibolag (av 284) är helt jämställda

0
Nätverket Kraftkvinnorna har undersökt hur jämställda svenska energibolag är. Fyra bolag finns på topplistan. 57 procent av bolagen fick noll poäng i undersökningens jämställdhetsindex.

Skatteavdrag gör a-kassan billigare

0
Den 1 juli infördes ett skatteavdrag för a-kassan och från och med årsskiftet höjs den övre åldersgränsen för att vara medlem och få ersättning från a-kassan.

Kan du komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar kan det vara skönt med shorts, linne och sandaler. Men vilka kläder är okej på jobbet? Ingenjören frågade sju ingenjörer i olika sektorer och branscher.
Camilla Frankelius

Inbetalningar till tjänstepension förlängs till 66 år – ”Hade velat få mer”

0
Ett års extra inbetalningar till tjänstepensionen blir det för alla som har ITP1. Dessutom förlängs sjukpensionen till att gälla till 66 år. Men Sveriges Ingenjörer hade velat se större förbättringar.

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

1
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

2
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.

TOPPLISTA