Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Bloggen Om det mätbara i tillvaron

Om det mätbara i tillvaron

En meter är formellt definierad som längden av den sträcka som ljuset tillryggalägger i absolut vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund. Innan litade mänskligheten till ett antal standardmeter av platina och iridium men deras längd förändrades litet hela tiden upptäckte man. För kilot söker man just nu en ny definition, det svenska rikskilot har, liksom sina 39 likar runt om i världen, nämligen ökat i vikt på grund av beläggningar.

Det är viktigt att mäta. Om man mäter får man svar och då behöver man inte diskutera så mycket eftersom fakta finns att tillgå och talar sitt tydliga språk. Eller?

Häromdagen sa en ingenjör till mig, när vi talade om allvaret i miljö-och klimatutvecklingen
att de flesta människor i dag inser att vi har stora problem att lösa ”men vi ingenjörer ser ju litet mer rationellt på det”. Det undrar jag. Många frågeställningar i dag är så komplexa att de inte avgörs av fakta utan av helt andra saker.

Forskaren Mike Hulme har skrivit en bok som heter ”Why We Disagree on Climate Change”. Den var, om inte en ögonöppnare, så en sorts bekräftelse på det som länge legat i mitt bakhuvud och väntat på att bli formulerat. I den beskriver han hur våra värderingar styr. Att vi har fakta är viktigt men vilka fakta vi väljer att framhålla eller lägga vikt vid blir det som avgör. Och där kommer bakgrund, religion, erfarenheter och andra subjektiva och okontrollerbara parametrar att avgöra.

I Svenska Dagbladet läser jag om hur jobb och utvecklingsmöjligheter riskerar att gå förlorade på grund av nya regler för vattenkraft – den bemöts i sin tur av en artikel som istället talar om alla nya jobb som kommer med förnybar energi. Vem har rätt?
På ett seminarium på Naturvårdsverket redovisar en forskare från Chalmers en undersökning som visar att Göteborgarnas livskvalitet inte kommer att påverkas särskilt mycket om vi minskar användningen av fossila bränslen. De kommer inte att uppleva det som något stort problem. En vecka senare kommer en rapport som talar om att bensinpriset måste höjas till 42 kronor och vilka hemska följder det kommer att få.

Det är svårt att säga att någon av rapporterna är direkt felaktig. Mike Hulmes poäng är att vi alla går in i frågorna med olika infallsvinklar. Någon har bott på landet hela sitt liv och alltid varit beroende av en bensindriven bil. Någon har alltid cyklat. En tror att kärnkraften är det Alexanderhugg som krävs för att lösa energiknuten medan en annan tycker att det är oförsvarligt att lämna sådana risker åt framtida generationer att hantera.

Vad gör man då? Ja, som journalist försöker man spegla verkligheten ur olika vinklar och låta människor med olika åsikter komma till tals. Blir det helt objektivt – nej, så länge det finns människor med i processen så blir det aldrig helt objektivt. Blir det då heltäckande? Nej inte det heller, men egentligen är det inte ett jättestort problem. Den stora massan av läsare vet att det är en mycket komplex verklighet och att både de själva, experterna och journalisterna är delar av den. Det som kan var ett problem är när debatten får så snäva ramar att det bara finns ett rätt svar. Då är det oftast inte verkligheten vi talar om.

jennybyline

1 KOMMENTAR

  1. ”…det kan vara ett problem när debatten får så snäva ramar att det bara finns ett rätt svar”
    Håller med, men mediabruset är så mycket mer än debatt. Och ”den rätta åsikten” formas inte så mycket av de budskap vi uppfattar som inlägg i debatten. Våra åsikter formas av intryck som domineras av en massiv påverkan från marknadsförare och journalister genom kanaler som vi tar till oss mer som underhållning än debatt. Det är tidningar, journaler, radio, TV etc och allt vi kan hitta på nätet.)
    De som formulerar sig där sitter på makten att forma våra åsikter.
    /LarsB

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA