Är Scania för bra för Sverige?

1
2153

Det är en tidsfråga innan Volkswagen helt tar över Scania och köper ut bolaget från den svenska börsen, säger en tysk analytiker som Svenska Dagbladet intervjuar (SvD 4 februari). I Dagens Nyheter blir det en notis om fortsatt ägarbråk i Scania till följd av utebliven aktieutdelning.

Det här känns inte bra
. Det känns AGA, Astra Zeneca, Opel och Kockums. För det är inte bara billig arbetskraft och nya marknader långt borta som utgör konkurrensen i dag. Det är också utländska ägare som har andra intressen än bra, kvalificerade svenska arbeten i högteknologiska svenska företag. Helt logiskt. Varför skulle det vara viktigt att ha kvalificerad verksamhet i ett land långt borta med liten marknad om det finns saker att göra för att stärka det märke som ligger närmare hjärtat.

Saab var visserligen amerikanskägt men sätet i Europa fanns i Tyskland hos Opel och jag minns väl hur Sveriges Ingenjörers medlemmar i Trollhättan berättade att teknik och jobb sipprade söderut i en ständig ström. Samma diskussioner finns nu om Scania och de synergier mellan MAN och Scania som ledningen vill uppnå. Synergier som förväntas ske på Södertäljes bekostnad. Inget konstigt med det – har man två företag i samma bransch så är det klart att man vill räkna hem de samarbetsfördelar som finns – men är det så bra för Scania? Och är det meningen att det ska vara bra för Scania?

Ganska ofta köper stora ägare upp en verksamhet för att ta hem det som var intressant i den, införlivar det i en annan verksamhet och avvecklar sedan det uppköpta bolaget. Eller som i AGA:s fall – behåller försäljning och service.

Scania är ett ingenjörs- och innovationstungt företag i gammal svensk industritradition. – Det är inte bara lastbilen du behöver, utan lastbilen du vill ha, förklarade en varumärkesstrateg för något år sedan det mycket framgångsrika varumärkesbyggandet och visade bilder på hur lastbilschaufförer stod i kö för att få Scanialoggan intatuerad på armen.

De svenska minoritetsägarna i Scania rasar nu över den uteblivna aktieutdelningen och stämman i maj lär bli stormig. Frågan är om det kan ändra något eller om framtidens chaffissar istället kommer att ha MAN tatuerat på armen?

jennybyline

 

1 KOMMENTAR

  1. Frågan är om NCC är bra för Sverige, ingenjörer som Christoffer Bergqvist har jag haft koll på sedan studentguiden skrev om honom. När utländska företag plockar vad de behöver är detta en perfekt karriär att följa. Vill man behålla bra kompetens i landet måste man kunna konkurrera med utlandet. /Jonny

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola. 

Så höjer du kvaliteten på mötet

Ifrågasätt, involvera och sammanfatta. Det är tre tips som Skanskas medarbetare använder för att höja kvaliteten på sina möten som fungerar både för de fysiska och de digitala.

De är akademikernas drömarbetsgivare

Google, Apple, Spotify och Microsoft toppar listan när unga akademiker får välja sin drömarbetsgivare. Men strax under toppen finns företag som arbetar med hållbar utveckling.
Arbetslöshet ingenjörer

Långsamt stigande arbetslöshet för ingenjörer

Sedan coronakrisen började har arbetslösheten bland ingenjörer stigit stadigt. Fler ingenjörer än på länge är nu arbetslösa. Samtidigt är det färre än i andra grupper. Här är statistiken. 

”Ingenjörerna säger nej till ett nollbud”

Svenskt Näringsliv menar att frysta löner är det enda rimliga i det läge som råder nu. Men Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius håller inte med.