Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Bloggen Är Scania för bra för Sverige?

Är Scania för bra för Sverige?

Det är en tidsfråga innan Volkswagen helt tar över Scania och köper ut bolaget från den svenska börsen, säger en tysk analytiker som Svenska Dagbladet intervjuar (SvD 4 februari). I Dagens Nyheter blir det en notis om fortsatt ägarbråk i Scania till följd av utebliven aktieutdelning.

Det här känns inte bra
. Det känns AGA, Astra Zeneca, Opel och Kockums. För det är inte bara billig arbetskraft och nya marknader långt borta som utgör konkurrensen i dag. Det är också utländska ägare som har andra intressen än bra, kvalificerade svenska arbeten i högteknologiska svenska företag. Helt logiskt. Varför skulle det vara viktigt att ha kvalificerad verksamhet i ett land långt borta med liten marknad om det finns saker att göra för att stärka det märke som ligger närmare hjärtat.

Saab var visserligen amerikanskägt men sätet i Europa fanns i Tyskland hos Opel och jag minns väl hur Sveriges Ingenjörers medlemmar i Trollhättan berättade att teknik och jobb sipprade söderut i en ständig ström. Samma diskussioner finns nu om Scania och de synergier mellan MAN och Scania som ledningen vill uppnå. Synergier som förväntas ske på Södertäljes bekostnad. Inget konstigt med det – har man två företag i samma bransch så är det klart att man vill räkna hem de samarbetsfördelar som finns – men är det så bra för Scania? Och är det meningen att det ska vara bra för Scania?

Ganska ofta köper stora ägare upp en verksamhet för att ta hem det som var intressant i den, införlivar det i en annan verksamhet och avvecklar sedan det uppköpta bolaget. Eller som i AGA:s fall – behåller försäljning och service.

Scania är ett ingenjörs- och innovationstungt företag i gammal svensk industritradition. – Det är inte bara lastbilen du behöver, utan lastbilen du vill ha, förklarade en varumärkesstrateg för något år sedan det mycket framgångsrika varumärkesbyggandet och visade bilder på hur lastbilschaufförer stod i kö för att få Scanialoggan intatuerad på armen.

De svenska minoritetsägarna i Scania rasar nu över den uteblivna aktieutdelningen och stämman i maj lär bli stormig. Frågan är om det kan ändra något eller om framtidens chaffissar istället kommer att ha MAN tatuerat på armen?

jennybyline

 

1 KOMMENTAR

  1. Frågan är om NCC är bra för Sverige, ingenjörer som Christoffer Bergqvist har jag haft koll på sedan studentguiden skrev om honom. När utländska företag plockar vad de behöver är detta en perfekt karriär att följa. Vill man behålla bra kompetens i landet måste man kunna konkurrera med utlandet. /Jonny

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Inkomstförsäkring och budget väckte debatt på fullmäktige

0
Inkomstförsäkring, budget för 2021 och ett nytt chefs- och ledarskapsprogram  var några av de frågor som diskuterades livligt på  Ingenjörsfullmäktige,
Sveriges Ingenjörers styrelse 2020

Här är Sveriges Ingenjörers nya styrelse – med färre ändringar än i förslaget

0
Två nya ledamöter har valts in i Sveriges Ingenjörers styrelse. Men valberedningen hade velat se fler förändringar.  

Akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.
Ingenjörshuset

Det vill medlemmar att Sveriges Ingenjörer driver

5
I slutet av november beslutar Ingenjörsfullmäktige om vad förbundet ska tycka och arbeta med. Vi frågade medlemmar vad de tycker förbundet borde göra. Så här svarade de. 

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA