Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Volvo drar ner med 4 400

Volvo drar ner med 4 400

Cirka 4 400 tjänstemän och konsulter berörs av Volvokoncernens planerade personalminskning, en plan som offentliggjordes på torsdagen.

Den övervägande delen av personalminskningen på cirka 4 400 tjänstemän och konsulter runt om i världen, där tidigare meddelad personalminskning om 2 000 konsulter och anställda ingår, kommer att genomföras under 2014, skriver Volvo i sitt årsbokslut för 2013, som du kan läsa här.

Beslutet berör framför allt Group Trucks Operations, Group Trucks Technology, Group Trucks Sales and Marketing EMEA, IS/IT, Finans och Human Resources. Enligt Volvo är beslutet en konsekvens av den omvandling som koncernen genomgår. Koncernen sätter i gång arbetet med personalminskningarna omgående.

Volvokoncernens neddragningar kommer att spela en viktig roll i arbetet att nå koncernens strategiska och finansiella mål, enligt Olof Persson, vd och koncernchef, som under torsdagsförmiddagens presskonferens också sade att koncernen har det värsta bakom sig.

– Vår prestation förbättras, men vi har fortfarande mycket att göra för att åstadkomma det vi vill, sade Olof Persson.

Sveriges Ingenjörer har cirka 3 000 medlemmar i AB Volvo. Peteris Lauberts, akademikernas ordförande på Volvo Lastvagnar i Göteborg, poängterar att man ännu inte har börjat prata om varsel. Han säger att företagsledningen redan hösten 2013 såg en rationaliseringspotential i vissa stabs- och supportfunktioner, och att företaget som nu är färdigt med det nya motor- och lastvagnsprogrammet för Volvo och Renault går in i en ny fas där man inte behöver lika stora utvecklings- och industrialiseringsresurser.

Hur många ingenjörer kan det bli frågan om?
– Det vet vi inte än, men rationaliseringarna handlar om tjänstemän, globalt.

Vad kan facket göra nu, i denna situation?
– Vi använder all vår fackliga kompetens och erfarenhet. Vi diskuterar med företaget hela tiden. Vi kommer att yrka på att i första hand titta på konsulterna, och sedan prata om omplaceringar och i absolut sista hand övertalighet. Och i så fall avgångsvederlag. Vi vill undvika varsel, och i stället försöka lösa det internt.

Hur brukar det gå att prata med arbetsgivaren sådana här gånger, tycker du?
– Jag tycker nog att vi i regel har ett bra samarbete. Vi har ingen väsensskild uppfattning, utan företaget som helhet måste må bra, men att åtgärder som vidtas ska vara så humana som möjligt. Vi har att leva med varandra på sikt och det finns en förståelse från båda sidor i diskussionen.

Vad händer härnäst?
– Det vet vi inte, förrän företaget kallar till förhandlingar. Men de kan ju inte vänta för länge med det, för då blir ju folk väldigt oroliga.

Ania Obminska och Sture Henckel

1 KOMMENTAR

  1. Inte en dag för tidigt med tanke på den ofantliga ingenjörsbrist vi har i det här landet, eller hur var det nu egentligen?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Få myndigheter klarar kraven på lönekartläggning

0
Endast nio myndigheter gjorde en lönekartläggning i tid förra året. Det innebär att de flesta av landets trettio största myndigheter bryter mot lagen.

Alstoms nybygge blir ett lyft för ingenjörerna

0
Alstom bygger ett nytt innovationscenter där ingenjörer och produktion sitter i samma lokaler. "Det blir en boost för hela verksamheten" säger David Lindgren, Sveriges Ingenjörer.
Elizabeth Kuylenstierna

Reflektera (och ta tag i situationen) så blir jobbet bättre

0
Vad hände egentligen på mötet? Varför reagerade jag så där? Bli medveten om hur du själv fungerar så blir det lättare att styra situationer dit du vill.

Hybridarbete – forskarnas råd för att få det att fungera

1
Några dagar på kontoret och några dagar hemma. Hur får vi det hybrida arbetslivet att fungera, både för företag och individer? Läs forskarnas råd.

Fortsatt bra arbetsmarknad för ingenjörer

3
Tillgången och efterfrågan på civil- och högskoleingenjörer bedöms fortsätta att vara i balans om fem år. Den prognosen gör Sveriges Ingenjörer. Arbetsgivarnas krav på att utbilda fler är fel väg säger förbundet.
Mittuniversitetet och IPCC

Att bli högskoleingenjör kan ta dig hela vägen till FN:s klimatpanel

2
Lyft fram vad man kan bli som högskoleingenjör, tycker Jessica Bagge på Sveriges Ingenjörer. Som att man kan bli Sveriges representant i IPCC, som Lena Lindström.

Bortsållad på grund av ålder – så här kan du göra

2
Ålder ska inte vara ett hinder i arbetslivet. Trots det är det många som upplever just detta. Så här kan du och facket sätta press.

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.
Säkerhetskit

Vad vill du läsa om i Ingenjören? Tipsa oss – vinn säkerhetskit

0
Ingenjören.se behöver vi din hjälp att göra tidningen ännu bättre. Svara på två frågor och var med i utlottningen av tre säkerhetskit från Sveriges Ingenjörer.

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.

VI REKOMMENDERAR

Kollegor fikar

Risk för trötthet när vi träffar kollegorna igen

6
Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor. Här ger psykologen Anders Rydell råd för att det ska gå bra att komma tillbaka till jobbet.

TOPPLISTA