Volvo drar ner med 4 400

1
1467

Cirka 4 400 tjänstemän och konsulter berörs av Volvokoncernens planerade personalminskning, en plan som offentliggjordes på torsdagen.

Den övervägande delen av personalminskningen på cirka 4 400 tjänstemän och konsulter runt om i världen, där tidigare meddelad personalminskning om 2 000 konsulter och anställda ingår, kommer att genomföras under 2014, skriver Volvo i sitt årsbokslut för 2013, som du kan läsa här.

Beslutet berör framför allt Group Trucks Operations, Group Trucks Technology, Group Trucks Sales and Marketing EMEA, IS/IT, Finans och Human Resources. Enligt Volvo är beslutet en konsekvens av den omvandling som koncernen genomgår. Koncernen sätter i gång arbetet med personalminskningarna omgående.

Volvokoncernens neddragningar kommer att spela en viktig roll i arbetet att nå koncernens strategiska och finansiella mål, enligt Olof Persson, vd och koncernchef, som under torsdagsförmiddagens presskonferens också sade att koncernen har det värsta bakom sig.

– Vår prestation förbättras, men vi har fortfarande mycket att göra för att åstadkomma det vi vill, sade Olof Persson.

Sveriges Ingenjörer har cirka 3 000 medlemmar i AB Volvo. Peteris Lauberts, akademikernas ordförande på Volvo Lastvagnar i Göteborg, poängterar att man ännu inte har börjat prata om varsel. Han säger att företagsledningen redan hösten 2013 såg en rationaliseringspotential i vissa stabs- och supportfunktioner, och att företaget som nu är färdigt med det nya motor- och lastvagnsprogrammet för Volvo och Renault går in i en ny fas där man inte behöver lika stora utvecklings- och industrialiseringsresurser.

Hur många ingenjörer kan det bli frågan om?
– Det vet vi inte än, men rationaliseringarna handlar om tjänstemän, globalt.

Vad kan facket göra nu, i denna situation?
– Vi använder all vår fackliga kompetens och erfarenhet. Vi diskuterar med företaget hela tiden. Vi kommer att yrka på att i första hand titta på konsulterna, och sedan prata om omplaceringar och i absolut sista hand övertalighet. Och i så fall avgångsvederlag. Vi vill undvika varsel, och i stället försöka lösa det internt.

Hur brukar det gå att prata med arbetsgivaren sådana här gånger, tycker du?
– Jag tycker nog att vi i regel har ett bra samarbete. Vi har ingen väsensskild uppfattning, utan företaget som helhet måste må bra, men att åtgärder som vidtas ska vara så humana som möjligt. Vi har att leva med varandra på sikt och det finns en förståelse från båda sidor i diskussionen.

Vad händer härnäst?
– Det vet vi inte, förrän företaget kallar till förhandlingar. Men de kan ju inte vänta för länge med det, för då blir ju folk väldigt oroliga.

Ania Obminska och Sture Henckel

1 KOMMENTAR

  1. Inte en dag för tidigt med tanke på den ofantliga ingenjörsbrist vi har i det här landet, eller hur var det nu egentligen?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola. 

Så höjer du kvaliteten på mötet

Ifrågasätt, involvera och sammanfatta. Det är tre tips som Skanskas medarbetare använder för att höja kvaliteten på sina möten som fungerar både för de fysiska och de digitala.

De är akademikernas drömarbetsgivare

Google, Apple, Spotify och Microsoft toppar listan när unga akademiker får välja sin drömarbetsgivare. Men strax under toppen finns företag som arbetar med hållbar utveckling.
Arbetslöshet ingenjörer

Långsamt stigande arbetslöshet för ingenjörer

Sedan coronakrisen började har arbetslösheten bland ingenjörer stigit stadigt. Fler ingenjörer än på länge är nu arbetslösa. Samtidigt är det färre än i andra grupper. Här är statistiken. 

”Ingenjörerna säger nej till ett nollbud”

Svenskt Näringsliv menar att frysta löner är det enda rimliga i det läge som råder nu. Men Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius håller inte med.