Fackliga frågetecken om Scania-bud

0
990

Det pågår ett intensivt arbete hos Akademikerföreningen på Scania sedan det blev känt att Volkswagen vill köpa bolaget.

– Vi håller oss uppdaterade om läget och för samtal med företagsledningen, våra medlemmar och övriga fackförbund, berättar Cathrine Hedman på Akademikerföreningen på Scania.

Redan i dag äger Volkswagen en stor del av Scania. I förra veckan stod det klart att Volkswagen vill köpa bolaget. Volkswagen har uppgett att det beror på att man vill kunna få ut de vinster man vill ha av samarbetet mellan Scania och MAN. Exakt hur det här kommer att påverka arbetet på Scania är inte klart, men Volkswagen har sagt att det inte ska bli några neddragningar och att Scanias verksamheter i Sverige ska vara kvar.

Enligt Akademikerföreningen på Scania är många anställda avvaktande eftersom all information om Volkswagens bud på Scania inte är känd. Om två veckor ska erbjudandehandlingen offentliggöras, det dokument som ska innehålla den information som behövs för att aktieägarna ska kunna fatta ett välgrundat beslut om budet.

– Det är inget som är avgjort ännu. Det har lagts ett bud på Scania vilket kan ses som att Volkswagen anser att Scania har mycket att tillföra koncernen. Volkswagen är en mycket kunnig ägare, men det finns trots allt frågetecken om det här skulle gagna oss eller inte, säger Cathrine Hedman.

Cathrine Hedman säger att Volkswagen redan är väl insatta i hur de jobbar på Scania och visst finns det ytterligare synergivinster att göra.

– Oron är att det i dag finns ett stort tryck på att få till stora kostnadsbesparingar och att projekten riskerar att forceras fram. Scania kanske inte längre ges möjlighet att agera långsiktigt och stabilt, säger Cathrine Hedman.

När frågan är
vem som kan bli förlorare eller vinnare i det här, då blir frågan om fackligt inflytande också aktuell, enligt Cathrine Hedman. Det tyska facket tillsammans med den tyska staten har ett stort inflytande i Volkswagen och där ligger intresset i att behålla tyska jobb.

– I Sverige har företagen däremot en stor möjlighet till flexibilitet vad gäller arbetstillfällen, en flexibilitet som bygger mycket på inhyrd personal. Scania har under många år kunnat reglera sin arbetsstyrka utan att varsla den tillsvidareanställda personalen. Fackliga och statliga intressen väger inte lika tungt i Sverige.

Det finns en farhåga om att ett kompetensmässigt tapp skulle kunna innebära att forskning och utveckling flyttas utomlands. Därför anser Akademikerföreningen att frågan om Scanias framtid både är en fråga om jobbtillfällen, men också en större, politisk, fråga.

– Fordonsklustret är det starkaste industriella klustret i Sverige och där inkluderar vi även underleverantörerna i Sverige. Tappar ett bolag så drabbar det även övriga inom svensk fordonsindustri. Tillsammans med universitet och högskolor har Sverige gjort stora satsningar för att bli konkurrenskraftigt. Vi hoppas att våra politiker fortsätter värna om Sveriges framtida konkurrenskraft.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola. 

Så höjer du kvaliteten på mötet

Ifrågasätt, involvera och sammanfatta. Det är tre tips som Skanskas medarbetare använder för att höja kvaliteten på sina möten som fungerar både för de fysiska och de digitala.

De är akademikernas drömarbetsgivare

Google, Apple, Spotify och Microsoft toppar listan när unga akademiker får välja sin drömarbetsgivare. Men strax under toppen finns företag som arbetar med hållbar utveckling.
Arbetslöshet ingenjörer

Långsamt stigande arbetslöshet för ingenjörer

Sedan coronakrisen började har arbetslösheten bland ingenjörer stigit stadigt. Fler ingenjörer än på länge är nu arbetslösa. Samtidigt är det färre än i andra grupper. Här är statistiken. 

”Ingenjörerna säger nej till ett nollbud”

Svenskt Näringsliv menar att frysta löner är det enda rimliga i det läge som råder nu. Men Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius håller inte med.