Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Fackliga frågetecken om Scania-bud

Fackliga frågetecken om Scania-bud

Det pågår ett intensivt arbete hos Akademikerföreningen på Scania sedan det blev känt att Volkswagen vill köpa bolaget.

– Vi håller oss uppdaterade om läget och för samtal med företagsledningen, våra medlemmar och övriga fackförbund, berättar Cathrine Hedman på Akademikerföreningen på Scania.

Redan i dag äger Volkswagen en stor del av Scania. I förra veckan stod det klart att Volkswagen vill köpa bolaget. Volkswagen har uppgett att det beror på att man vill kunna få ut de vinster man vill ha av samarbetet mellan Scania och MAN. Exakt hur det här kommer att påverka arbetet på Scania är inte klart, men Volkswagen har sagt att det inte ska bli några neddragningar och att Scanias verksamheter i Sverige ska vara kvar.

Enligt Akademikerföreningen på Scania är många anställda avvaktande eftersom all information om Volkswagens bud på Scania inte är känd. Om två veckor ska erbjudandehandlingen offentliggöras, det dokument som ska innehålla den information som behövs för att aktieägarna ska kunna fatta ett välgrundat beslut om budet.

– Det är inget som är avgjort ännu. Det har lagts ett bud på Scania vilket kan ses som att Volkswagen anser att Scania har mycket att tillföra koncernen. Volkswagen är en mycket kunnig ägare, men det finns trots allt frågetecken om det här skulle gagna oss eller inte, säger Cathrine Hedman.

Cathrine Hedman säger att Volkswagen redan är väl insatta i hur de jobbar på Scania och visst finns det ytterligare synergivinster att göra.

– Oron är att det i dag finns ett stort tryck på att få till stora kostnadsbesparingar och att projekten riskerar att forceras fram. Scania kanske inte längre ges möjlighet att agera långsiktigt och stabilt, säger Cathrine Hedman.

När frågan är
vem som kan bli förlorare eller vinnare i det här, då blir frågan om fackligt inflytande också aktuell, enligt Cathrine Hedman. Det tyska facket tillsammans med den tyska staten har ett stort inflytande i Volkswagen och där ligger intresset i att behålla tyska jobb.

– I Sverige har företagen däremot en stor möjlighet till flexibilitet vad gäller arbetstillfällen, en flexibilitet som bygger mycket på inhyrd personal. Scania har under många år kunnat reglera sin arbetsstyrka utan att varsla den tillsvidareanställda personalen. Fackliga och statliga intressen väger inte lika tungt i Sverige.

Det finns en farhåga om att ett kompetensmässigt tapp skulle kunna innebära att forskning och utveckling flyttas utomlands. Därför anser Akademikerföreningen att frågan om Scanias framtid både är en fråga om jobbtillfällen, men också en större, politisk, fråga.

– Fordonsklustret är det starkaste industriella klustret i Sverige och där inkluderar vi även underleverantörerna i Sverige. Tappar ett bolag så drabbar det även övriga inom svensk fordonsindustri. Tillsammans med universitet och högskolor har Sverige gjort stora satsningar för att bli konkurrenskraftigt. Vi hoppas att våra politiker fortsätter värna om Sveriges framtida konkurrenskraft.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Camilla Frankelius

Inbetalningar till tjänstepension förlängs till 66 år – ”Hade velat få mer”

0
Ett års extra inbetalningar till tjänstepensionen blir det för alla som har ITP1. Dessutom förlängs sjukpensionen till att gälla till 66 år. Men Sveriges Ingenjörer hade velat se större förbättringar.

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

0
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

Karriärplanen ger dig fördelar – genom hela arbetslivet

0
En karriärplan hjälper dig oavsett om du är i början, mitten eller i slutet av din karriär, om du söker ett nytt jobb, vill byta bransch eller helt enkelt vill fortsätta att utvecklas där du är. Så här gör du.

Klas jobbar på distans – 80 mil från kontoret

0
Sedan tio år sitter civilingenjören Klas Fredriksson oftast hemma i ett villaområde i Göteborg och sköter sitt arbete för Permascand, vars huvudkontor ligger ungefär 80 mil norrut.
Signatur

Klausuler kan bli hinder när du vill byta jobb

0
Det är inte ovanligt att arbetsgivare vill skriva in klausuler i anställningsavtalet som reglerar vad som gäller när du slutar. Men det här vill Sveriges Ingenjörer varna för. ”Det du skriver under gäller, så var försiktig.”

Mer kompetensutveckling när facket driver frågorna

0
Facklig representation på arbetsplatsen kan vara en fördel för anställda som vill utveckla sin kompetens. Det visar en studie från Umeå universitet.

Nya studiestödet är klart – studera med upp till 80 procent av lönen

15
Nu införs ett studiestöd som gör att yrkesverksamma kan studera med 80 procent av lönen. Redan 1 oktober kan du skicka din ansökan till CSN och från och med 1 januari 2023 kan du börja studera.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Jag var en överviktig stressad chef”

2
Med livet på högvarv och ett jobb han drömt om sa plötsligt kroppen stopp.  "Jag hade glömt bort att ta hand om mig själv" berättar Johan Hansson som nu vill varna andra för att göra samma misstag.

TOPPLISTA