Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Fackliga frågetecken om Scania-bud

Fackliga frågetecken om Scania-bud

Det pågår ett intensivt arbete hos Akademikerföreningen på Scania sedan det blev känt att Volkswagen vill köpa bolaget.

– Vi håller oss uppdaterade om läget och för samtal med företagsledningen, våra medlemmar och övriga fackförbund, berättar Cathrine Hedman på Akademikerföreningen på Scania.

Redan i dag äger Volkswagen en stor del av Scania. I förra veckan stod det klart att Volkswagen vill köpa bolaget. Volkswagen har uppgett att det beror på att man vill kunna få ut de vinster man vill ha av samarbetet mellan Scania och MAN. Exakt hur det här kommer att påverka arbetet på Scania är inte klart, men Volkswagen har sagt att det inte ska bli några neddragningar och att Scanias verksamheter i Sverige ska vara kvar.

Enligt Akademikerföreningen på Scania är många anställda avvaktande eftersom all information om Volkswagens bud på Scania inte är känd. Om två veckor ska erbjudandehandlingen offentliggöras, det dokument som ska innehålla den information som behövs för att aktieägarna ska kunna fatta ett välgrundat beslut om budet.

– Det är inget som är avgjort ännu. Det har lagts ett bud på Scania vilket kan ses som att Volkswagen anser att Scania har mycket att tillföra koncernen. Volkswagen är en mycket kunnig ägare, men det finns trots allt frågetecken om det här skulle gagna oss eller inte, säger Cathrine Hedman.

Cathrine Hedman säger att Volkswagen redan är väl insatta i hur de jobbar på Scania och visst finns det ytterligare synergivinster att göra.

– Oron är att det i dag finns ett stort tryck på att få till stora kostnadsbesparingar och att projekten riskerar att forceras fram. Scania kanske inte längre ges möjlighet att agera långsiktigt och stabilt, säger Cathrine Hedman.

När frågan är
vem som kan bli förlorare eller vinnare i det här, då blir frågan om fackligt inflytande också aktuell, enligt Cathrine Hedman. Det tyska facket tillsammans med den tyska staten har ett stort inflytande i Volkswagen och där ligger intresset i att behålla tyska jobb.

– I Sverige har företagen däremot en stor möjlighet till flexibilitet vad gäller arbetstillfällen, en flexibilitet som bygger mycket på inhyrd personal. Scania har under många år kunnat reglera sin arbetsstyrka utan att varsla den tillsvidareanställda personalen. Fackliga och statliga intressen väger inte lika tungt i Sverige.

Det finns en farhåga om att ett kompetensmässigt tapp skulle kunna innebära att forskning och utveckling flyttas utomlands. Därför anser Akademikerföreningen att frågan om Scanias framtid både är en fråga om jobbtillfällen, men också en större, politisk, fråga.

– Fordonsklustret är det starkaste industriella klustret i Sverige och där inkluderar vi även underleverantörerna i Sverige. Tappar ett bolag så drabbar det även övriga inom svensk fordonsindustri. Tillsammans med universitet och högskolor har Sverige gjort stora satsningar för att bli konkurrenskraftigt. Vi hoppas att våra politiker fortsätter värna om Sveriges framtida konkurrenskraft.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nyexade akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.
Ingenjörshuset

Det vill medlemmar att Sveriges Ingenjörer driver

4
I slutet av november beslutar Ingenjörsfullmäktige om vad förbundet ska tycka och arbeta med. Vi frågade medlemmar vad de tycker förbundet borde göra. Så här svarade de. 

Ingenjören bakom Spotify vinner Polhemspriset

0
"Det känns fantastiskt kul att bli uppmärksammad på det här sättet, med det finaste priset man kan få som ingenjör" säger Ludvig Strigeus.

Det här är frågorna Ingenjörsfullmäktige ska besluta om

0
På grund av pandemin blir årets Ingenjörsfullmäktige digitalt. Åtta motioner ska behandlas i år, dessutom ska tre nya ledamöter väljas in i förbundsstyrelsen.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA