Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Fackliga frågetecken om Scania-bud

Fackliga frågetecken om Scania-bud

Det pågår ett intensivt arbete hos Akademikerföreningen på Scania sedan det blev känt att Volkswagen vill köpa bolaget.

– Vi håller oss uppdaterade om läget och för samtal med företagsledningen, våra medlemmar och övriga fackförbund, berättar Cathrine Hedman på Akademikerföreningen på Scania.

Redan i dag äger Volkswagen en stor del av Scania. I förra veckan stod det klart att Volkswagen vill köpa bolaget. Volkswagen har uppgett att det beror på att man vill kunna få ut de vinster man vill ha av samarbetet mellan Scania och MAN. Exakt hur det här kommer att påverka arbetet på Scania är inte klart, men Volkswagen har sagt att det inte ska bli några neddragningar och att Scanias verksamheter i Sverige ska vara kvar.

Enligt Akademikerföreningen på Scania är många anställda avvaktande eftersom all information om Volkswagens bud på Scania inte är känd. Om två veckor ska erbjudandehandlingen offentliggöras, det dokument som ska innehålla den information som behövs för att aktieägarna ska kunna fatta ett välgrundat beslut om budet.

– Det är inget som är avgjort ännu. Det har lagts ett bud på Scania vilket kan ses som att Volkswagen anser att Scania har mycket att tillföra koncernen. Volkswagen är en mycket kunnig ägare, men det finns trots allt frågetecken om det här skulle gagna oss eller inte, säger Cathrine Hedman.

Cathrine Hedman säger att Volkswagen redan är väl insatta i hur de jobbar på Scania och visst finns det ytterligare synergivinster att göra.

– Oron är att det i dag finns ett stort tryck på att få till stora kostnadsbesparingar och att projekten riskerar att forceras fram. Scania kanske inte längre ges möjlighet att agera långsiktigt och stabilt, säger Cathrine Hedman.

När frågan är
vem som kan bli förlorare eller vinnare i det här, då blir frågan om fackligt inflytande också aktuell, enligt Cathrine Hedman. Det tyska facket tillsammans med den tyska staten har ett stort inflytande i Volkswagen och där ligger intresset i att behålla tyska jobb.

– I Sverige har företagen däremot en stor möjlighet till flexibilitet vad gäller arbetstillfällen, en flexibilitet som bygger mycket på inhyrd personal. Scania har under många år kunnat reglera sin arbetsstyrka utan att varsla den tillsvidareanställda personalen. Fackliga och statliga intressen väger inte lika tungt i Sverige.

Det finns en farhåga om att ett kompetensmässigt tapp skulle kunna innebära att forskning och utveckling flyttas utomlands. Därför anser Akademikerföreningen att frågan om Scanias framtid både är en fråga om jobbtillfällen, men också en större, politisk, fråga.

– Fordonsklustret är det starkaste industriella klustret i Sverige och där inkluderar vi även underleverantörerna i Sverige. Tappar ett bolag så drabbar det även övriga inom svensk fordonsindustri. Tillsammans med universitet och högskolor har Sverige gjort stora satsningar för att bli konkurrenskraftigt. Vi hoppas att våra politiker fortsätter värna om Sveriges framtida konkurrenskraft.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

IT, finans, bygg och kemi

Rekordlåg arbetslöshet – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten bland Sveriges Ingenjörers medlemmar är nu nere på 1,0 procent – den näst lägsta nivån på tio år. Men arbetslösheten skiljer sig mellan olika inriktningar och för vissa har den svängt mycket under pandemin.   
Ingenjörsfullmäktige 2021

Hittills: 17 listor ställer upp i Ingenjörsvalet

0
I vår är det val till Ingenjörsfullmäktige och den 15 februari är det deadline för att registrera listor till valet. Hittills har 16 listor anmält sig och nu kan enskilda ingenjörer också ställa upp i valet. 

Så svarar du chefen som nobbar ditt lönekrav

0
För att lyckas med lönesamtalet är det viktigt att fundera på vad chefen kommer att svara på ditt lönekrav. Läs om ombudsmannens tips för hur du bemöter chefens argument.

“Varför existerar dåligt ledarskap fortfarande?”

0
Varför finns det så många dåliga chefer, trots all kunskap vi har om ledarskap? Det är en fråga som vi borde diskutera mer, menar professor Anders Örtenblad.
Pengar, KTH, Ericsson

Lön, antagningspoäng och att jobbet inte känns kul – det här läste flest 2021

0
Vad säger jag när chefen nobbar mitt lönekrav? Är det ett problem att Ericsson vill överge fasta arbetsplatser? Varför krävdes det en ingenjör för att avslöja bluffen i Allra?

Nu ska arbetsgivarna avgöra vad som är friskvård

0
Nu ska arbetsgivarna själva bestämma hur friskvårdsbidraget ska användas. Men det blir inte fritt fram för vad som helst. Reglerna har inte förändrats. 

Cykelförmån och avdrag för jobb på annan ort – här är nya lagarna 2022

0
Den 1 januari 2022 trädde en rad lagändringar i kraft. Här är åtta som påverkar arbetslivet.
Frost

Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 10 januari

0
Nu gör vi uppehåll, men är tillbaka igen den 10 januari.

Min kollega är lat – vad ska jag göra?

1
Vad gör man med kollegor som inte engagerar sig, som levererar i sista minuten och gör bara exakt det som förväntas? Så här svarar psykologen.
Unga ingenjörer

Nästan fem gånger fler ingenjörer examineras i dag än i slutet av 70-talet

12
För 40 år sedan examinerades 1 500 ingenjörer per år. Nu är antalet 7 300.   

VI REKOMMENDERAR

Man som slappnar av framför julgran

Så gör du för att stressa ner i jul

1
Låt inte julen bli ytterligare en stressfaktor. Här ger experterna sina bästa tips för att stressa ner i jul - och för att slippa stressa när du börjar jobba igen.

TOPPLISTA