Ubåtsingenjörer byter till Saab?

Bild: Kockums. A26 kan komma att byggas av Saab. Ritningarna tillhör FMV och enligt uppgifter till Svenska Dagbladet har viktiga ingenjörer redan rekryterats från Kockums till Saab.

Bild: Kockums. A26 kan komma att byggas av Saab. Ritningarna tillhör FMV och enligt uppgifter till Svenska Dagbladet har viktiga ingenjörer redan rekryterats från Kockums till Saab.

Beskedet om att FMV har bett Saab utreda förutsättningar för att låta bygga en svensk ubåt tänder hopp hos Sveriges Ingenjörers medlemmar på Kockums. Enligt Svenska Dagbladet har Saab redan börjat anställa nyckelpersoner från Kockums.
Beskedet om att FMV har bett Saab utreda förutsättningar för att låta bygga en svensk ubåt tänder hopp hos Sveriges Ingenjörers medlemmar på Kockums.  Enligt Svenska Dagbladet har Saab redan börjat anställa nyckelpersoner från Kockums.
– Vi har i mer än tio år deltagit i att utveckla nästa generations ubåt till Sverige och det finns ett stort engagemang och stolthet i A26, den ubåt som nu finns framtagen. Under flera års tid har vi sakta sett möjligheten att förverkliga ubåtarna minska men efter senaste tidens händelse ser vi nu istället ett ljus i tunneln. I och med att våra medlemmar är mycket intresserade av att förverkliga ubåten så blir frågan om vilket bolag av mindre betydelse, säger Johan Jensen, vice ordförande i akademikerföreningen på Kockums. Rent ärligt tror jag merparten väljer att fortsätta förverkliga en svensk ubåt även om det innebär att man arbetar för en annan svensk arbetsgivare.

Tiden för en svenskbyggd ubåt har börjat rinna ut sedan FMV och Kockums tyska ägare Thyssen Krupp inte kunnat komma fram till priset. FMV vill ha ett fast pris medan Thyssen Krupp vill ha löpande räkning. Fast pris kan FMV bara få om de väljer en tyskbyggd ubåt och det är inget alternativ eftersom FMV bara vill ha svenskbyggt.

Kockums kan inom kort tvingas varsla eftersom den väntade beställningen inte kommer. Frågan är om den förstudie som Saab nu gör kan öppna för att Saab istället bygger ubåten och tar över Kockums ingenjörer. Ritningarna på ubåten A26 ägs av FMV.

Varken på FMV eller på Saab vill man spekulera i utfallet av förstudien som ska vara klar i juni. Men den 5 mars säger generaldirektören för FMV till Ny Teknik att de tittar på fler möjliga lösningar, även sådana som innebär samarbete med andra länder.
– Ja, det gör vi. Sverige tittar på partners och det finns ett stort intresse av att samarbeta med Sverige eftersom man vet att det finns en hög kompetens, säger Lena Erixon, generaldirektör på Försvarets materielverk.

Det är oklart hur länge Kockums kan vänta innan företaget tvingas börja varsla.
– Vi brottas redan med att behålla den kompetens vi har. Många är dock väldigt lojala och finns det en möjlighet att fortsätta så är de nog beredda att hålla ut, säger Johan Jensen i akademikerföreningen på Kockums. Ett sådant här bygge är inget som man kan sätta någon nyanställd på, det är en stor utmaning som kräver rätt personer och mycket specialkunskap.

Som en detalj kan nämnas att ingenjörerna på Kockums inte begränsas av några konkurrensklausuler eftersom det tidigare inte har funnits någon konkurrent att gå till för den här typen av större undervattensfarkoster.

Jenny Grensman

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Ingenjörsstudentens uppfinning lurar vägglössen

Ingenjörsstudentens uppfinning lurar vägglössen

Problemet när man sanerar vägglöss är att om inte en människa sover i rummet så håller sig vägglössen kvar i sina gömslen. Ingenjörsstudenten Maja Åstrand har kommit på en lösning som snart kan vara på väg ut i världen.
Fler artiklar