Ubåtsingenjörer byter till Saab?

0
1430


Beskedet om att FMV har bett Saab utreda förutsättningar för att låta bygga en svensk ubåt tänder hopp hos Sveriges Ingenjörers medlemmar på Kockums.  Enligt Svenska Dagbladet har Saab redan börjat anställa nyckelpersoner från Kockums.
– Vi har i mer än tio år deltagit i att utveckla nästa generations ubåt till Sverige och det finns ett stort engagemang och stolthet i A26, den ubåt som nu finns framtagen. Under flera års tid har vi sakta sett möjligheten att förverkliga ubåtarna minska men efter senaste tidens händelse ser vi nu istället ett ljus i tunneln. I och med att våra medlemmar är mycket intresserade av att förverkliga ubåten så blir frågan om vilket bolag av mindre betydelse, säger Johan Jensen, vice ordförande i akademikerföreningen på Kockums. Rent ärligt tror jag merparten väljer att fortsätta förverkliga en svensk ubåt även om det innebär att man arbetar för en annan svensk arbetsgivare.

Tiden för en svenskbyggd ubåt har börjat rinna ut sedan FMV och Kockums tyska ägare Thyssen Krupp inte kunnat komma fram till priset. FMV vill ha ett fast pris medan Thyssen Krupp vill ha löpande räkning. Fast pris kan FMV bara få om de väljer en tyskbyggd ubåt och det är inget alternativ eftersom FMV bara vill ha svenskbyggt.

Kockums kan inom kort tvingas varsla eftersom den väntade beställningen inte kommer. Frågan är om den förstudie som Saab nu gör kan öppna för att Saab istället bygger ubåten och tar över Kockums ingenjörer. Ritningarna på ubåten A26 ägs av FMV.

Varken på FMV eller på Saab vill man spekulera i utfallet av förstudien som ska vara klar i juni. Men den 5 mars säger generaldirektören för FMV till Ny Teknik att de tittar på fler möjliga lösningar, även sådana som innebär samarbete med andra länder.
– Ja, det gör vi. Sverige tittar på partners och det finns ett stort intresse av att samarbeta med Sverige eftersom man vet att det finns en hög kompetens, säger Lena Erixon, generaldirektör på Försvarets materielverk.

Det är oklart hur länge Kockums kan vänta innan företaget tvingas börja varsla.
– Vi brottas redan med att behålla den kompetens vi har. Många är dock väldigt lojala och finns det en möjlighet att fortsätta så är de nog beredda att hålla ut, säger Johan Jensen i akademikerföreningen på Kockums. Ett sådant här bygge är inget som man kan sätta någon nyanställd på, det är en stor utmaning som kräver rätt personer och mycket specialkunskap.

Som en detalj kan nämnas att ingenjörerna på Kockums inte begränsas av några konkurrensklausuler eftersom det tidigare inte har funnits någon konkurrent att gå till för den här typen av större undervattensfarkoster.

Jenny Grensman

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Scanialastbil

96 procent på Scania vill jobba hemifrån efter pandemin 

Nästan alla akademiker på Scania vill jobba hemifrån i viss eller stor utsträckning efter pandemin, visar en enkät som Akademikerföreningen har gjort. Nu uppmanar man Scania att ta till sig av resultatet.

Emils algoritm grundade 18-åringarnas techbolag

För den som behöver köpa en dator eller telefon kan det vara svårt att veta vilken modell som passar de behov man har. Det gav några gymnasiekillar i Jönköping en affärsidé.
Usb-minne

Se upp med vad du sparar – kan vara stöld av företagshemligheter

Sparar du programkod, någon ritning eller en kundlista? Om arbetsgivaren anklagar dig för att ha stulit företagshemligheter kan det bli dyrt. 

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.