Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören "Ingen litar på Thyssen Krupp längre"

”Ingen litar på Thyssen Krupp längre”

Att Thyssen Krupp nu erbjuder de ubåts-ingenjörer som stannar på Kockums en rejäl bonus lär inte få önskad effekt. ”Det är ingen som litar på dem längre” säger en källa till Ingenjören.

Dagens Industri publicerade på onsdagen uppgifter om att den tyska ägaren till Kockums, Thyssen Krupp, erbjuder 50 miljoner kronor i lojalitetsbonus för att  få personalen att stanna i verksamheten. Men enligt vad Ingenjören erfar, är det litet sent påtänkt.

” De har inte gjort något för den här verksamheten på femton år. Nu känner de att de riskerar att förlora greppet men det är ingen som litar på dem längre” säger en källa med god insyn i ubåtsverksamheten.

Ett antal viktiga nyckelpersoner har de senaste veckorna gått över till försvarkoncernen Saab som ju tidigare fick FMV:s uppdrag att undersöka förutsättningarna för att bygga en svensk ubåt i annan regi än Thyssen Krupp. Enligt Dagens Industri  är nu många av Kockums ingenjörer beredda att gå över till Saab för att äntligen få bygga den svenska u-båten A26. Enligt uppgift för FMV också diskussioner med andra länder om ett eventuellt samarbete runt u-båtsbygget.

Jenny Grensman

Läs också

Ubåtsingenjörer byter till Saab

 

6 KOMMENTARER

  1. 50 miljoner är ju ingenting i förhållande till de mångmiljardbelopp som är på tal vid köp och utveckling av ubåtar.

    För Thyssen Krupp skulle det säkert vara en god idé att betala de anställda 50 miljoner för att få dem att skriva på ett kontrakt som låser upp dem i Kockums under X antal år så de inte kan börja på Saab och utveckla ubåtar där. Sedan kan man gå vidare med planen att låta all väsentlig utveckling utföras i Tyskland, och använda ingenjörerna på Kockums i Sverige som support tills man slutligen eventuellt lägger ner verksamheten i Sverige. 50 miljoner för att bli av med Saab som enda huvudsakliga konkurrenten på ubåtsmarknaden låter således väldigt billigt.

    Saab borde erbjuda ingenjörerna på Kockums motsvarande deal (eller tex 10-20% högre lön) för att flytta över till Saab. Det är småpengar i sammanhanget.

  2. Synd att en sån fin tradition som Kockums ska försvinna men jag tycker FMV har skött det här med en ovanlig syn av svensk stolthet och självförsörjningsanda. Jag hoppas den här mentaliteten fortsätter.

  3. Säljer man ett företag/varv till ett tyskt företag kan man ju inte sedan komma och dikktera hur tyskarna vill styra sin koncern.
    Ville man säkra ubåtsbyggarkompetens i Sverige skulle man inte sålt varvet och tagit de kostnader det innebär.

    Sålt är sålt och har man sålt kakan är det någon annans kaka.

    Som Karlskronabo är det synd på många arbetstillfällen i staun.

  4. Det torde vara ganska säkert att om Thyssen Krupp hade fått rättigheterna till alla delar som Kockums har rätt att använda i sin Ubåts tillverkning så hade det varit slut på Kockums som företag och därmed så hade tillverkningen flyttats utanför sveriges gräns.
    Man kanske inte kan slå sig helt för bröstet att vi är så bra men patent, geografiska förutsättningar och kunnande gör att vi kan sägas vara väldigt konkurenskraftiga. Det vore bra att veta om Thyssen Krupp kan blockera användningen av vitala delar i dagens verksamhet om i princip Kuckums skulle bli SAAB och därmed få Ubåtskunnandet att stanna i sverige.

    • Enligt våra källor har det utlovats en bonus. Enligt Dagens Industri handlar det om 50 miljoner kronor, men några ytterligare preciseringar har vi inte information om. Totalt arbetar omkring 200 ingenjörer på Kockums.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Kommunen behöver en part att bolla med”

0
Ökad delaktighet och möjlighet att påverka är två viktiga anledningar till att ingenjörerna i Gnesta ville dra igång ett facklig arbete.
Erika Svanström, ingenjör på Folkhälsomyndigheten

Ingenjör på Folkhälsomyndigheten: ”Intensivt men konstruktiv stämning”

0
Att jobba på Folkhälsomyndigheten har varit extra intensivt det gångna året – också för ingenjörerna.

Kreativa ingenjörer löser kriser i covidvården

0
För medicintekniska ingenjörer har det senaste året varit allt annat än normalt. Brist på utrustning och förbrukningsmaterial har krävt snabba beslut, hårt arbete och problemlösning.

Neddragningarna på Chalmers – så många fick gå

0
juni varslade Chalmers 180 anställda om uppsägning. Nu är de fackliga förhandlingarna avslutade och uppsägningarna blev färre än befarat.
Karta över relativa löneläget per län

Så skiljer sig ingenjörernas löner mellan länen

6
Lönerna för ingenjörer skiljer sig ganska mycket över landet. Utifrån ett medelvärde på 100 ligger Stockholms län på 106,9 medan Västernorrland bara har 91,4.

Hemarbetet sätter arbetsmiljöarbetet på nya prov

1
Förutsättningarna för en god arbetsmiljö i hemmet varierar från person till person. Det behövs därför mer kunskap om hur man hanterar det på ett systematiskt sätt, konstaterar Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Bisarra krav på utländska forskare

23
Går Migrationskommitténs förslag igenom kommer tusentals utländska forskare och ingenjörer att tvingas lämna landet. Det skriver Ulrika Lindstrand och Mats Ericson i en debattartikel.
Stefan Westergård med Freedesk

Ingenjören med 12 språk skapade ett mobilt ståbord

1
Under pandemin har många staplat skokartonger eller haft datorn på strykbrädan för att kunna stå och jobba. Men civilingenjören Stefan Westergård hade redan en egen lösning.   

Därför behövs ingenjörer i det fackliga arbetet

0
Att engagera sig fackligt är både roligt och utvecklande. "Det är en häftig resa att göra" säger Jörgen Lundqvist, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.

Nytt jobb vid 60 – Lourdes tog stöd av facket och lyckades

1
Byggnadsingenjören Lourdes Valencia var lite orolig inför chansen att få nytt jobb som 60-åring. Envishet och goda råd från Sveriges Ingenjörer var betydde mycket för att hon lyckades.

VI REKOMMENDERAR

Man som ligger i gräs

Så här fungerar förskottssemester

0
Enligt semesterlagens regler har alla rätt till 25 dagars semester per år. Men man har inte rätt till betald semester direkt när man börjar...

TOPPLISTA