Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören "Ingen litar på Thyssen Krupp längre"

”Ingen litar på Thyssen Krupp längre”

Att Thyssen Krupp nu erbjuder de ubåts-ingenjörer som stannar på Kockums en rejäl bonus lär inte få önskad effekt. ”Det är ingen som litar på dem längre” säger en källa till Ingenjören.

Dagens Industri publicerade på onsdagen uppgifter om att den tyska ägaren till Kockums, Thyssen Krupp, erbjuder 50 miljoner kronor i lojalitetsbonus för att  få personalen att stanna i verksamheten. Men enligt vad Ingenjören erfar, är det litet sent påtänkt.

” De har inte gjort något för den här verksamheten på femton år. Nu känner de att de riskerar att förlora greppet men det är ingen som litar på dem längre” säger en källa med god insyn i ubåtsverksamheten.

Ett antal viktiga nyckelpersoner har de senaste veckorna gått över till försvarkoncernen Saab som ju tidigare fick FMV:s uppdrag att undersöka förutsättningarna för att bygga en svensk ubåt i annan regi än Thyssen Krupp. Enligt Dagens Industri  är nu många av Kockums ingenjörer beredda att gå över till Saab för att äntligen få bygga den svenska u-båten A26. Enligt uppgift för FMV också diskussioner med andra länder om ett eventuellt samarbete runt u-båtsbygget.

Jenny Grensman

Läs också

Ubåtsingenjörer byter till Saab

 

6 KOMMENTARER

  1. 50 miljoner är ju ingenting i förhållande till de mångmiljardbelopp som är på tal vid köp och utveckling av ubåtar.

    För Thyssen Krupp skulle det säkert vara en god idé att betala de anställda 50 miljoner för att få dem att skriva på ett kontrakt som låser upp dem i Kockums under X antal år så de inte kan börja på Saab och utveckla ubåtar där. Sedan kan man gå vidare med planen att låta all väsentlig utveckling utföras i Tyskland, och använda ingenjörerna på Kockums i Sverige som support tills man slutligen eventuellt lägger ner verksamheten i Sverige. 50 miljoner för att bli av med Saab som enda huvudsakliga konkurrenten på ubåtsmarknaden låter således väldigt billigt.

    Saab borde erbjuda ingenjörerna på Kockums motsvarande deal (eller tex 10-20% högre lön) för att flytta över till Saab. Det är småpengar i sammanhanget.

  2. Synd att en sån fin tradition som Kockums ska försvinna men jag tycker FMV har skött det här med en ovanlig syn av svensk stolthet och självförsörjningsanda. Jag hoppas den här mentaliteten fortsätter.

  3. Säljer man ett företag/varv till ett tyskt företag kan man ju inte sedan komma och dikktera hur tyskarna vill styra sin koncern.
    Ville man säkra ubåtsbyggarkompetens i Sverige skulle man inte sålt varvet och tagit de kostnader det innebär.

    Sålt är sålt och har man sålt kakan är det någon annans kaka.

    Som Karlskronabo är det synd på många arbetstillfällen i staun.

  4. Det torde vara ganska säkert att om Thyssen Krupp hade fått rättigheterna till alla delar som Kockums har rätt att använda i sin Ubåts tillverkning så hade det varit slut på Kockums som företag och därmed så hade tillverkningen flyttats utanför sveriges gräns.
    Man kanske inte kan slå sig helt för bröstet att vi är så bra men patent, geografiska förutsättningar och kunnande gör att vi kan sägas vara väldigt konkurenskraftiga. Det vore bra att veta om Thyssen Krupp kan blockera användningen av vitala delar i dagens verksamhet om i princip Kuckums skulle bli SAAB och därmed få Ubåtskunnandet att stanna i sverige.

    • Enligt våra källor har det utlovats en bonus. Enligt Dagens Industri handlar det om 50 miljoner kronor, men några ytterligare preciseringar har vi inte information om. Totalt arbetar omkring 200 ingenjörer på Kockums.

Lämna ett svar till Peter W Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

0
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

Karriärplanen ger dig fördelar – genom hela arbetslivet

0
En karriärplan hjälper dig oavsett om du är i början, mitten eller i slutet av din karriär, om du söker ett nytt jobb, vill byta bransch eller helt enkelt vill fortsätta att utvecklas där du är. Så här gör du.

Klas jobbar på distans – 80 mil från kontoret

0
Sedan tio år sitter civilingenjören Klas Fredriksson oftast hemma i ett villaområde i Göteborg och sköter sitt arbete för Permascand, vars huvudkontor ligger ungefär 80 mil norrut.
Signatur

Klausuler kan bli hinder när du vill byta jobb

0
Det är inte ovanligt att arbetsgivare vill skriva in klausuler i anställningsavtalet som reglerar vad som gäller när du slutar. Men det här vill Sveriges Ingenjörer varna för. ”Det du skriver under gäller, så var försiktig.”

Mer kompetensutveckling när facket driver frågorna

0
Facklig representation på arbetsplatsen kan vara en fördel för anställda som vill utveckla sin kompetens. Det visar en studie från Umeå universitet.

Nya studiestödet är klart – studera med upp till 80 procent av lönen

15
Nu införs ett studiestöd som gör att yrkesverksamma kan studera med 80 procent av lönen. Redan 1 oktober kan du skicka din ansökan till CSN och från och med 1 januari 2023 kan du börja studera.

Sju regler du bör känna till när Las förändras

0
Den 1 oktober börjar nya Las gälla. Bland annat ändras turordningsreglerna och den som blir uppsagd av personliga skäl får ingen lön, även om det pågår en tvist i arbetsdomstolen.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Jag var en överviktig stressad chef”

2
Med livet på högvarv och ett jobb han drömt om sa plötsligt kroppen stopp.  "Jag hade glömt bort att ta hand om mig själv" berättar Johan Hansson som nu vill varna andra för att göra samma misstag.

TOPPLISTA