- Ingenjören - https://www.ingenjoren.se -

Människofokus gör Google lönsamt

Även om Google inte längre är den lilla uppstickaren på internet toppar företaget alltjämt alla barometrar över var ingenjörer vill jobba. Dessutom är företaget innovativt och framgångsrikt. Kan vi lära oss något?

Även om Google inte längre är den lilla uppstickaren på internet toppar företaget alltjämt alla barometrar över var ingenjörer vill jobba. Dessutom är företaget innovativt och framgångsrikt. Kan vi lära oss något?

För två år sedan disputerade Chalmersforskaren Annika Steiber på Google, eller snarare på sin avhandling Organizational Innovations: A conceptualization of how they are created, diffused and sustained som bland annat var resultatet av ett års forskning inne på Google. Nu kommer boken Googlemodellen, om hur Google är organiserat och varför företaget lyckas vara så framgångsrikt även sedan det blivit ett stort företag med kontor över hela världen. För Google hamnar fortfarande högt upp både när det gäller drömarbetsplatser och innovationsförmåga.

– Det är värderingarna, idén om det man vill göra och vilka människor man då ska anställa som bär, säger Annika Steiber. Grundarna har en övergripande idé om att organisera information på internet och att förbättra världen. Och de anställer andra människor med en passion för de frågorna.

Istället för att grunda företaget kring en teknik eller en sak man ska sälja finns det en grundidé som alla samlas runt.

– Det finns till exempel många entreprenörer på Google, människor som har varit med om att driva saker och är nyfikna och ödmjuka på samma gång mer än att de kanske är experter på en viss teknik. Och när man rekryterar spelar det stor roll hur den som söker är som människa och att personen delar företagets värderingar. Samtidigt är mångfald – att få olika sorters människor i företaget, viktig.

Sedan Annika Steiber disputerade har hon arbetat vidare med sin forskning om hur man organiserar ett företag så att det leder till innovation. Facebook, Twittter och Spotify är några av dem hon har tittat på det senaste året.
– En del data är så färsk att jag inte vet exakt vad den gav än men det jag kan säga är att vikten av människorna, att det inte bara är frågan om teknisk kompetens, utan att man förenas i drivkrafterna att vara med och göra något stort i den här formen går igen. Plus att det är väldigt litet hierarkier i de här lättrörliga och innovativa företagen.

Annika Steiber tycker att svenska företag har mycket av det som gör företag bra som platta organisationer och lite hierarki, men hon varnar för trender där man sätter för stort fokus på processer.
– Jag tror inte heller att så många äldre företag har värderingsgrunden, den tydliga idén om vad företaget ska vara bra för i samhället.

Att lyckas behålla fokus på värderingarna och entreprenörsandan även när företaget växer är en konst.
Ju större man blir desto längre är de från ledningen ner till basen och många företag tappar i lättrörlighet och kontakt med de anställda.
– På Google hade de ju bland annat veckomöten där de anställda kunde få svar på vilka frågor som helst och öppenheten var stor. De högsta cheferna flyttade också runt mellan de olika arbetsgrupperna och utmanade tänkandet. De var närvarande och synliga.
– I stora företag måste också mellancheferna vara ambassadörer.

Annika Steiber tror att även företag som har startat med teknikfokus kan arbeta på att få med värderingarna och skapa ett mycket innovativt klimat.
– Ja det finns exempel på det men det kräver att man arbetar med det i många år. Google har kombinerat stor kunskap om humankapital med teknisk kompetens. Just kombinationen av tekniskt kunnande och mjuka värden är det som är idén. Men det räcker inte med en fredagsöl med kollegorna. Att sätta människorna i centrum kräver mycket mer.

Jenny Grensman
Googlemodellen – Företagsledning för kontinuerlig innovation i en snabbföränderlig värld, [1] finns att beställa på Vinnova.se