Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Scaniafacken säkrar inflytandet

Scaniafacken säkrar inflytandet

Fackligt veto mot nedläggningar och jobbflytt, Rätt att förhandla bonus till anställda och medverkan i de forum där företagets framtid diskuteras. Facken på Scania har säkrat upp framtiden i den händelse Volkswagen tar över.
Avtalet som Akademikerföreningen, IF Metall, Unionen och Ledaren i dagarna har slutit med Volkswagen har ingen like i svensk industrihistoria. Medan Volkswagens bud på den resterande aktieposten i lastbilsföretaget diskuteras har facken arbetat för att en eventuell övergång till heltyskt ägande inte ska ändra det faktum att Scania är ett svenskt företag med en egen profil och ett starkt varumärke. Avtalet gäller hela företaget – både forskning och utveckling och produktion.

Avtalet innebär att om Volkswagen blir ensam ägare i Scania så ska företagets huvudkontor även framgent ligga i Södertälje. Jobbflytt eller neddragningar på de olika orter i Sverige och i världen där Scania i dag finns måste godkännas av facken som också garanteras inflytande i de sammanhang där Scanias frågor diskuteras. Vilka forum det skulle kunna vara vill dock inte Akademikerföreningen svara på eftersom man fortfarande inte vet hur det kommer att gå i ägarfrågan.

Och ordförande i Akademikerföreningen
Cathrine Hedman tar inte ställning för eller emot Volkswagen.
– Vi ska arbeta för medlemmarnas bästa vill ha ett bra långsiktigt ägande så som vi har haft hittills. Vårt uppdrag är inte att ta ställning i ägarfrågan.

Facken på Scania menar att det veto mot jobbflytt och nedläggningar som de har förhandlat fram är bättre än jobbgarantier som annars har förekommit i avtal mellan tyska fack och olika industriföretag.
– Vi vill inte ha statiska avtal eftersom vi anser att Scania behöver växa och utvecklas även i framtiden. Då anser vi att det inflytande vi har blivit garanterade är mer konstruktivt.

Förhandlingarna om ett avtal för att säkra framtiden för Scanias forskning, utveckling och produktion i Sverige började ungefär när Volkswagen lade sitt bud på de resterande aktierna.
– Kanalerna till ledningen har funnits hela tiden som Volkswagen har varit vår huvudägare, säger Cathrine Hedman. Det finns en lång och stark tradition av samarbete med de fackliga organisationerna.
Jenny Grensman

1 KOMMENTAR

  1. Varför köper inte alla som jobbar på Scania på sig så mycket aktier de bara orkar så får de inflytande över sitt eget företag?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

0
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

0
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

Hållbar industri i fokus för LTU-satsning

0
LTU satsar 28 miljoner kronor i Creaternity, ett program där man med hjälp av digital teknik och nya affärsmodeller söker vägar för en hållbar industri.

”Ingenjörer behövs inom vården”

0
Som ingenjör på en akutklinik kan Louise Davidsson vara med och bidra till förbättringar i vården.

Ingenjörer som jobbar hemma tappar känslan av gemenskap

0
Åttio procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetar under coronapandemin helt eller delvis hemma. 58 procent har till viss del tappat känslan av gemenskap. Det visar en undersökning från Sveriges Ingenjörer.
Motorfabriken i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

2
Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag och att de inte skulle tillverka elmotorer. Men facken gav inte upp och i december 2020 ändrades beslutet.
Nicolas Jacquemot

Så ökar du din sociala kompetens på jobbet

0
I en ny bok lär Nicolas Jacquemot ut hur man skapar bra relationer med personer man träffar varje dag.     

Sandvik erbjuder anställda att gå ned i tid

0
Facket sa nej. Nu erbjuds vissa anställda vid Sandvik Materials Technology att på frivillig basis skriva på individuella avtal om att gå ned i arbetstid.

VI REKOMMENDERAR

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

2
Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

TOPPLISTA